AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #1 Skrevet 25. juli 2024 Min mor har gjennom hele oppveksten min drevet med fysisk og psykisk vold. Hvis et av glassene f. eks. ikke var vasket opp godt nok, eller hun fant en smule på gulvet etter at jeg hadde støvsugd, fløy hun på meg i vil raseri. I ettertid er det jo helt sykt, jeg husker episoder fra jeg var tre år. Jeg klarer i dag ikke å holde orden i huset. Det føles som et vanvittig tiltak å f. eks. skifte på sengen, sette på vask osv. Det er mannen min som holder orden. Hvis han ber meg om å gjøre noe, utsetter jeg det til rett før han kommer hjem. Det er alltid gjort da, men altså kun fordi han ber meg. I ferien, når han ikke er hjemme, gidder jeg ikke å dusje. Det er jo bare meg her. Jeg hadde følt meg mer vel, men tiltaket jeg føler stopper meg. Som 5- 6 åring husker jeg min mor dusjet meg. Hun løftet meg ut av dusjen, begynte å tørke meg, men fikk brått et hysterisk raseriutbrudd. Hun sa noe sånt som: «Men i helvete, du lukter jo dritt enda». Deretter dro hun meg plutselig opp i badekaret igjen, fikk flere blåmerker. Dette var helt umotivert. Bare et eksempel. Jeg var en periode fysisk alvorlig syk. Da var det viktig at jeg kontaktet lege hvis jeg fikk feber. Hver gang jeg fikk feber, og burde ringt sykehuset, ble jeg helt tiltaksløs og orker bare å ligge i sengen. Ikke ringe, for jeg var så sliten av feber. Tenker jo at dette ikke er helt normalt heller? Endte opp med at mannen måtte passe godt på. I ettertid tenker jeg at hvis jeg blir syk, vil jeg mest sannsynlig bare ligge og dø, for jeg orker ikke å styre med å ringe etter hjelp… Hvis jeg våkner av at jeg fryser, ligger jeg heller rolig og fryser. For jeg orker ikke/ gidder ikke(?) og reise meg opp av sengen og hente en dyne som ligger en meter unna. Jeg strever sosialt, men har innfunnet meg med at slik er det. Kollegaer ville fått sjokk hvis dem visste hvordan jeg egentlig er, for jeg viser «et annet ansikt» på jobb. Der er jeg strake motsetningen. Der har jeg full kontroll, men bruker mye krefter på det. Slipper ingen kollegaer inn på meg. Lurer på om det er oppveksten eller en Asperger- diagnose som gjør meg slik? Hva tror du? Anonymkode: 931db...c63 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #2 Skrevet 25. juli 2024 Trist at du har hatt det sånn 💜 Men det kan jo høres litt ut som ADHD/ADD? Kjenner meg igjen i mye av tiltaksløsheten og jeg hadde en relativt normal oppvekst. Anonymkode: a3489...1e3 3
Kassettspiller Skrevet 25. juli 2024 #3 Skrevet 25. juli 2024 Hvorfor mistenker du egentlig asperger? Mye av dette tyder på traumer fra barndommen, men skjønner ikke hva som får deg til å mistenke autisme. Kunne du sagt hvilke symptomer der du mistenker asperger fremfor traumelidelse? Utrolig vondt at du opplevde dette. Håper du får hjelpen du trenger✨ 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #4 Skrevet 25. juli 2024 Det kan jo være så mangt. Høres ut som du burde gå til lege/psykolog. Mulig du har ptsd, og det du opplever er en slags overlevelesesstrategi, som freeze.. Eller så er deg kanskje Adhd. Der kan man jo og oppleve en slags følelse av at ting blir for mye, og man blir så overveldet av enkle oppgaver, og man fryser. Uansett hvilken diagnose, eller grunnen til det, så er det ikke normalt, og kan helt sikkert "fikses". Anonymkode: 80d40...271 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #5 Skrevet 25. juli 2024 ADHD og PTSD er to av flere "følge diagnoser", dvs de følger hverandre nokså ofte. En annen er fibromyalgi. Så blir det hele blandet sammen til et salig diagnoserøre der det er umulig å finne ut hva er hva... men har det egentlig noe å si? Det viktigste er å søke hjelp, jeg begynte hos fastlegen min, så DPS og så rullet det videre.. Anonymkode: 74551...0e2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #6 Skrevet 25. juli 2024 Tusen takk for svar! Jeg har gått til psykolog halve livet.. Har også opplevd overgrep av min far da jeg var på samvær med han. Endelig fungerer jeg i hverdagen, og har til og med en jobb jeg får til og trives i. Har ikke vært i traumebehandling. Mulig det kunne vært noe? Men nå har jeg en jobb, så er vel vanskelig å kombinere. Har aldri fått til livet så bra som jeg gjør nå, og tenker vel at jeg har maxa mine evner etter alle psykologtimene. (Har også hatt alvorlig anoreksia). Samtidig er jeg litt nysgjerrig på om det kan være noe mer enn bare oppveksten… TS Anonymkode: 931db...c63 2
Kassettspiller Skrevet 25. juli 2024 #7 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusen takk for svar! Jeg har gått til psykolog halve livet.. Har også opplevd overgrep av min far da jeg var på samvær med han. Endelig fungerer jeg i hverdagen, og har til og med en jobb jeg får til og trives i. Har ikke vært i traumebehandling. Mulig det kunne vært noe? Men nå har jeg en jobb, så er vel vanskelig å kombinere. Har aldri fått til livet så bra som jeg gjør nå, og tenker vel at jeg har maxa mine evner etter alle psykologtimene. (Har også hatt alvorlig anoreksia). Samtidig er jeg litt nysgjerrig på om det kan være noe mer enn bare oppveksten… TS Anonymkode: 931db...c63 Men hvorfor mistenker du asperger? Har diagnosen selv og kan svare deg rundt dette.☺️
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #8 Skrevet 25. juli 2024 Jeg tror at diagnoser er noe medisinsk helsepersonell med kyndig utdanning som er spesialister innenfor sitt fagfelt stiller, ikke hobby psykologer, synsere og google leger på kg. Det kan være traumer, det kan være noe helt annet, det kan være latskap, det kan være du ikke har noen diagnose men bare har en ikke helsefremmende oppførsel ang deg selv. Anonymkode: 913b0...60a 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #9 Skrevet 25. juli 2024 Mange som har opplevd omsorgssvikt kan har personlighetstrekk som ligner ADHD og Asperger (autisme), hjernen blir rett og slett litt fucked av omsorgssvikt, rett og rimelig det. Anonymkode: d8b04...393 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #10 Skrevet 25. juli 2024 Leit å høre om barndommen din. Høres ut som du har kommet veldig langt! Imponerende! Men det høres også ut som du har noen ting igjen det kunne vært greit å rydde opp i. Regner med at du fortsatt går i terapi? Hvis ikke, hva med ny henvisning til psykolog? Det er sikkert lurt å diskutere det med fagfolk? Anonymkode: aaaa2...626
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #11 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tror at diagnoser er noe medisinsk helsepersonell med kyndig utdanning som er spesialister innenfor sitt fagfelt stiller, ikke hobby psykologer, synsere og google leger på kg. Det kan være traumer, det kan være noe helt annet, det kan være latskap, det kan være du ikke har noen diagnose men bare har en ikke helsefremmende oppførsel ang deg selv. Anonymkode: 913b0...60a Dette Anonymkode: adaaf...7f6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #12 Skrevet 25. juli 2024 Kassettspiller skrev (45 minutter siden): Men hvorfor mistenker du asperger? Har diagnosen selv og kan svare deg rundt dette.☺️ TS nevner både tiltaksløshet og det å streve sosialt, og begge deler er klassiske aspergersymptomer. Anonymkode: db567...571 1
Kassettspiller Skrevet 25. juli 2024 #13 Skrevet 25. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): TS nevner både tiltaksløshet og det å streve sosialt, og begge deler er klassiske aspergersymptomer. Anonymkode: db567...571 Ja, men jeg spurte tidligere om hvorfor hun skulle mistenke Asperger fremfor "kun" traumelidelse, og hva som er begrunnelsen for dette. Man kan også ha Asperger i tillegg til traumelidelser, men da ville man ofte lagt merke til andre symptomer som er typiske for autisme og som ikke kan tilskrives traumer Det høres mer ut som om det kommer kun fra traumer, med mindre det kommer mer informasjon fra TS. Symptomene kan være like, men ha andre årsaker. Det som ville vært nyttig å vite er når symptomene begynte, hvorfor hun ikke slipper folk innpå seg (hvorfor vil hun ha kontroll), om hun har særinteresser osv." Men er heller ingen ekspert og man får best svar av helsepersonell. Endret 25. juli 2024 av Kassettspiller 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #14 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trist at du har hatt det sånn 💜 Men det kan jo høres litt ut som ADHD/ADD? Kjenner meg igjen i mye av tiltaksløsheten og jeg hadde en relativt normal oppvekst. Anonymkode: a3489...1e3 ADHD er mer kompleks enn som så. Anonymkode: b7228...f02
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #15 Skrevet 25. juli 2024 Ts, du bør be om utredning. Heller adhd enn Asberger tror jeg. Men bare en utredning kan gi svaret. Fæl barndom du har hatt, men det er meget mulig det også et noe annet her. Anonymkode: 74c0c...29e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #16 Skrevet 26. juli 2024 Hvis du skulle ha en diagnose annet enn PTSD, så er det nok likevel en sammenheng med oppveksten din. ADHD for eksempel kan stamme fra psykososiale belastninger. Det er ikke slik at det enten er oppveksten din, eller noe annet. Det har en sammenheng dette. Anonymkode: cb879...3ac
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #17 Skrevet 26. juli 2024 Nå må virkelig ADHD-koret gi seg. Alt er ikke ADHD! Det er lite som tyder på det i teksten her. Men kjære TS, det er klart at din evne til selvomsorg og egenpleie (kropp og bolig) har sammenheng med oppvekst. Du har relasjonstraumer, som påvirker selvfølelsen din. Det kan også være depresjonssymptomer, den utmattelsen du beskriver, at alt blir et ork. Dette kan behandles og forstås, og det er mulig å få det bedre. Jo før jo heller! Alt godt til deg! ❤️ Anonymkode: 55d37...3a9 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #18 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du skulle ha en diagnose annet enn PTSD, så er det nok likevel en sammenheng med oppveksten din. ADHD for eksempel kan stamme fra psykososiale belastninger. Det er ikke slik at det enten er oppveksten din, eller noe annet. Det har en sammenheng dette. Anonymkode: cb879...3ac Man får ikke ADHD pga psykososiale belastninger. Det er noe som er medfødt. Mye mulig TS opplever sine vansker pga. oppveksten Anonymkode: 06495...7f6 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #19 Skrevet 26. juli 2024 Trist lesning🥹Jeg har litt av det du beskriver; manglende egenomsorg og tiltaksløshet. Men jeg har fatique, angst, depresjon og ME som viktige faktorer. Men en del oppgaver blir utsatt til siste sekund, uavhengig av om det er kjekke ting🤷♀️Ikke slutt med terapi! Anonymkode: 4cece...79f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #20 Skrevet 26. juli 2024 Jeg tenker at det du beskriver lett kan være et resultat av det du har opplevd i barndommen. Det er ikke "bare" det du har opplevd. Om det er noe mer er ikke lett for oss å si her, men det behøver ikke være noe mer. Anonymkode: ede10...280 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå