AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #1 Del Skrevet 25. juli 2024 Har lest flere tråder her på KG om folk som har lånt vekk penger, gjerne 5000-12000kr, til familemedlemmer med DÅRLIG råd, deretter stusser de over at de ikke får igjen pengene. Hvorfor i alle dager gjør dere det? Det er jo en grunn til at de har dårlig råd i utgangspunktet! Hadde de hatt råd til å betale deg tilbake hadde de ikke lånt de pengene i utgangspunktet. Her i Norge har man dessuten så gode trygde og velferdsordninger at den typen pengehjelp bør ikke være nødvendig i utgangspunktet. Jeg har til dags dato, er 33 år straks, aldri lånt vekk penger til noen, fordi ingen har spurt meg. Jeg har familemedlemmer fra alle «samfunnslag» de er alt fra psykologer til butikkmedarbeidere. Men alle greier seg fint med det de har. Hvis noen av oss trenger å låne penger så går vi til banken, altså boliglån eller billån. Anonymkode: 7de71...96a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Del Skrevet 26. juli 2024 Fordi man vil hjelpe en venn i nød? Men om det er så lurt er en annen sak... Anonymkode: 47626...d5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #3 Del Skrevet 26. juli 2024 Heldig jeg som har familie og venner som kunne lånt meg penger. Noen ganger møter man bare motgang på motgang og man trenger hjelp for en kort periode. Har alltid betalt tilbake når jeg har sagt at jeg skal betale tilbake. Anonymkode: 53472...999 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg har aldri lånt ut penger til folk, ei heller har hatt behov for å låne. Hadde mine år som fattig student, men levde heller på knekkebrød og vann enn å låne av folk. Hadde solgt alle eiendelene mine før jeg hadde spurt familie eller venner om penger. Anonymkode: bcec6...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Del Skrevet 26. juli 2024 Spørs hva bakgrunnen er for at økonomien er dårlig, er det rus i bildet så støtter jeg det ikke. Alt annet er helt greit når det er nære venner eller nær familie som trenger midlertidig hjelp. Anonymkode: a27bb...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #6 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg har en vennine som jeg trygt kunne lånt litt til. Har gjort og da har de fort kommet på vips når ho har fått inn trygda. Ho harvog hjulpet meg når jeg plutselig stod der uten mat i kjøleskapet. Og betalte sa tilbake med en gang jeg hadde penger på konto. Men hadde aldri hatt mulighet til store summer. Vi har altid hjulpet hverandre i kriser Anonymkode: 5b6de...a9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugline Skrevet 26. juli 2024 #7 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg har vært på begge sider, og både lånt til, og trengt å låne. Jeg lånte penger til livsopphold av søstera mi. Jeg var student, men ble forsinket pga sykdom. Så mye forsinket at jeg ikke hadde rett på lån neste semester. Lånekassen pekte på nav, mens nav pekte på lånekassen, og ville ikke hjelpe meg så lenge jeg fortsatt studerte. Alternativet for meg hadde vært å droppe ut, med et år igjen av en integrert master. Søstera mi hjalp meg med et halvt års "studielån" , og jeg betalte henne tilbake så fort jeg var ferdig utdannet og i jobb. Jeg har i ettertid også lånt bort penger til en venninne til depositum, da hun endelig klarte å bryte med sin psykisk og økonomisk voldelige eks. Hun betalte meg tilbake så fort hun kom seg på bena (men jeg hadde gladelig tapt de pengene og, så lenge hun reddet seg ut). Det finnes gode grunner til å låne penger til venner og familie i krise. Noen ganger bryr man seg mer om menneskene enn pengene! 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 26. juli 2024 #8 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg låner aldri bort penger som jeg ikke har råd til å tape. Risikerer ikke forhold til folk jeg bryr meg om ved å låne penger til eller fra dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #9 Del Skrevet 26. juli 2024 Er 58. Lånt penger en gang, for mange år siden. 250.000 av min mor i forbindelse med husbygging. Orienterte mitt søsken, hadde skriftlig avtale, og betalte tilbake i løpet av 3 år. Budsjettet burde selvfølgelig ikke ha sprukket, men det ordnet seg heldigvis. Anonymkode: 7d121...fd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #10 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg har en god veninne som jeg dessverre ikke ville(kunne) låne penger til. Fordi hun hadde ikke betalt tilbake, da mat på bordet til barna såklart er prioritet. Men min mat og min husleie er jo min prioritet, og jeg må slukke egne brannet før andres. Anonymkode: 3e2b7...304 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #11 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg har lånt bort penger til venner mange gange, både store og små beløp. Man vet jo hvem man får igjen av og det er de aller fleste og ellers har man lært. Største jeg har lånt bort var 80 000 jeg strengt tatt visste at jeg ikke ville få tilbake, men så hadde jeg flaks ett par år etter, faren hans vant i lotto og jeg fikk plutselig penger jeg hadde avskrevet for lenge siden. Den gangen var jeg ung og nyetablert så jeg hadde ikke råd til å låne det bort, men for meg er det viktigere å ikke dø uten å ha hatt en positiv innvirkning for noen andre enn det er å sitte med penger. Anonymkode: 7eb61...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #12 Del Skrevet 26. juli 2024 Ugline skrev (12 minutter siden): Jeg har vært på begge sider, og både lånt til, og trengt å låne. Jeg lånte penger til livsopphold av søstera mi. Jeg var student, men ble forsinket pga sykdom. Så mye forsinket at jeg ikke hadde rett på lån neste semester. Lånekassen pekte på nav, mens nav pekte på lånekassen, og ville ikke hjelpe meg så lenge jeg fortsatt studerte. Alternativet for meg hadde vært å droppe ut, med et år igjen av en integrert master. Søstera mi hjalp meg med et halvt års "studielån" , og jeg betalte henne tilbake så fort jeg var ferdig utdannet og i jobb. Jeg har i ettertid også lånt bort penger til en venninne til depositum, da hun endelig klarte å bryte med sin psykisk og økonomisk voldelige eks. Hun betalte meg tilbake så fort hun kom seg på bena (men jeg hadde gladelig tapt de pengene og, så lenge hun reddet seg ut). Det finnes gode grunner til å låne penger til venner og familie i krise. Noen ganger bryr man seg mer om menneskene enn pengene! Dette! Man vil mye heller være din venn en TS sin Anonymkode: 7eb61...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #13 Del Skrevet 26. juli 2024 Hjelpe folk er noe dritt, ja. Tror det er på tide å slette KG brukeren nå. Anonymkode: bd61c...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #14 Del Skrevet 26. juli 2024 Det virker som om man blander epler og pærer her. Det å være kausjonist for topplån for en pålitelig sønn i full jobb er jo en ting, men dersom man har en upålitelig slektning som åpenbart sløser med penger så må man jo si nei. Anonymkode: af990...ee7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pautina Skrevet 26. juli 2024 #15 Del Skrevet 26. juli 2024 Fordi man ikke har dårlig råd og kan🤷♀️ Folk er så absolutt og unyanserte, klart man kan låne og låne bort med venner så det blir mye bedre deal for alle enn å gi penger til en kreditt institusjon det ikke er vits å satse på i nøden (dessuten får man strengt tatt kun forbrukslån og kreditt om man ikke trenger det, de som har en krise får jo avslag) Jeg har lånt bort små og store summer og i hovedsak fått dem tilbake, null stress og uvennskap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #16 Del Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har lest flere tråder her på KG om folk som har lånt vekk penger, gjerne 5000-12000kr, til familemedlemmer med DÅRLIG råd, deretter stusser de over at de ikke får igjen pengene. Hvorfor i alle dager gjør dere det? Det er jo en grunn til at de har dårlig råd i utgangspunktet! Hadde de hatt råd til å betale deg tilbake hadde de ikke lånt de pengene i utgangspunktet. Her i Norge har man dessuten så gode trygde og velferdsordninger at den typen pengehjelp bør ikke være nødvendig i utgangspunktet. Jeg har til dags dato, er 33 år straks, aldri lånt vekk penger til noen, fordi ingen har spurt meg. Jeg har familemedlemmer fra alle «samfunnslag» de er alt fra psykologer til butikkmedarbeidere. Men alle greier seg fint med det de har. Hvis noen av oss trenger å låne penger så går vi til banken, altså boliglån eller billån. Anonymkode: 7de71...96a Ingenting å lure på, de som ber om å få låne er dumme, og du som låner bort penger er dumsnille. Hadde de som låner penger hatt muligheter og tanker om å betale tilbake, så hadde de hatt kredittkort og ordnet opp. Men disse er nok i all hovedsak ikke kredittverdige og har verken mulighet eller tanker om å betale tilbake. De som låner bort er for snille, og blir utnyttet uten at de forstår det selv, før det er for sent. Penger, hus og bil/andre verdigjenstander låner og deler man ikke med familie og venner, det blir det bare trøbbel av. Men noen må erfare ting for å lære….. Anonymkode: 59b15...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #17 Del Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjelpe folk er noe dritt, ja. Tror det er på tide å slette KG brukeren nå. Anonymkode: bd61c...554 Enig med deg, hvor mange " folk kan bare seile sin egen sjø om de har trøbbel, det er deres egen skyld" tråder finnes det her inne? Hvorfor være snill liksom? Mye bedre å sitte å hoverere med fasiten på sin høye hest og fortelle dem hva de burde ha gjort før for å ikke være der de er i dag, som jo er veldig nyttige råd.... Håper alle disse super egoistene som ikke forstår hvorfor folk ikke bare kan gjøre det riktig (slik de selv selvfølgelig har gjort) dør ensomme og alene... Anonymkode: 7eb61...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 26. juli 2024 #18 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg har både lånt og lånt bort penger mange ganger, og det er ikke alltid jeg har fått igjen alt. Den største summen var så vidt jeg husker 20 000 (mange år siden, så det tilsvarer en del mer i dag). Akkurat som en AB over her regnet jeg etter hvert pengene som tapt, men så gikk fyren hen og vant flere hundre tusen i tipping, så da fikk jeg igjen alt pluss renter. Flaks. Nå har jeg sluttet å låne bort penger – jeg gir isteden. Da blir det ikke noe mas om tilbakebetaling og ikke noe krangling om penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå