Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er førstegangsgravid 5+3 og tenker jeg må "registrere meg i systemet". Skal ringe og avtale svangerskapskontroll. Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke fastlege eller jordmor/helsestasjon, eller en kombinasjon. Tenker kanskje at jordmødre har litt mer trening på akkurat svangerskap, og kanskje har bedre tid?

Er det slik at jordmødre generelt ikke tar blodprøver, sånn at jeg uasett må til fastlegen for disse? Hvilke kontroller/uker er det man skal ta blodprøver som gravid?

Antar man må til JM/lege for å få henvisning til TUL, slik at første kontroll bør være ganske tidlig i graviditeten? Jeg skal ta morkakeprøve i uke 11 pga genfeil, så det er kanskje lurt å vente med TUL til uke 13 for å få best utbytte av det (abortrisiko etter prøven). 

Er det noen som har gått på helsestasjonen i Bergen sentrum/Årstad og har erfaringer?

Vet dere hvilken uke det er man kan sjekke for ulike nevralrørsdefekter?

Beklager mange spørsmål, håper noen har erfaringer å dele 😊

Anonymkode: 57a35...975

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt ulikt fra kommune til kommune. Jeg googla jordmor + stedet jeg bor og fikk opp kontaktinformasjon. Sendte da en melding til et nr, og fikk tildelt time, da laget jordmor helsekort, sendte henvisning til TUL og OUL. Det skal også finnes informasjon om oppfølging i svangerskap på helsenorge.

Du kan velge om du vil gå til jordmor, lege eller en kombinasjon. Jeg har kun gått til jordmor og synes det har vært greit, kun tatt blodprøver i uke 12 og glukosebelastning på legekontoret. Jordmødre tar ikke blodprøver, så bare ta kontakt med legekontoret ditt feks og avtal tid for det, de vet når du skal ta blodprøver. 

Har ikke svar på de andre spm dine, men antar at jordmor har kontroll på alt dette. 😊 I min kommune var det en tidlig kontroll hos jordmor som sagt for henvisning og helsekort, så hadde jeg ikke time der igjen før etter uke 20. 

Anonymkode: d3ee5...7b9

Skrevet

Jordmor jeg går til (helsestasjon i Oslo) tar graviditetsblodprøvene (infeksjonsprøver, blodtyping, rhesus osv), men har tatt blodprøver for å sjekke vitaminer og mineraler hos fastlege. 

Var første gang hos jm 8+1 (kunne fått time tidligere, men ønsket å få bekreftet liv på privat ultralyd først etter flere SA/MA). Sendte da henvisning til OTUL og NIPT, fylte ut helsekort, søkte fødeplass osv. Var hos jm igjen 13+5 og tok blodprøver. Har neste time 17+4. Men tror dette varierer veldig mellom kommuner. Har vært 2 ganger hos fastlege innimellom, men da etter å ha bestilt timer for konkrete ting. Jeg synes det er fint med det meste av oppfølgingen hos jm, da hun som du sier kan mer om svangerskap og i tillegg har mer tid til deg. Jm jeg går til sier jeg kan ringe/melde når som helst om jeg har spm, bekymrer meg osv. Har gjort det og da ringer hun meg raskt opp. Det er en veldig god trygghet å ha. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til kommunal jordmor og fastlege til første. Synes det var ok, men grunnet kapasitet så fikk jeg ikke timer til jordmor når jeg fikk tettere oppfølging av sykehuset grunnet komplikasjoner. Synes dette var dumt, da jordmor snakker om mer enn bare å sjekke urinprøve og blodtrykk. Man snakker om amming, fødsel blandt annet.

Andre svangerskapet hørte jeg til en annen kommune, der hadde de omtrent ikke kapasitet så valgte privat jordmor. Dette var en liten kommune. 

Har inntrykk av at mange plasser er den kommunale jordmor dekningen dårlig, det er lite kapasitet. 

Anonymkode: c9646...7b9

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var gravid var det faste ganger til lege og faste til jordmor. 
Hos lege var jeg inne i maks 5 min, kun urinprøve og måle magen. Mye bedre å gå til jordmor. Der får du både god tid og kan få mer tips og råd. 
hun setter opp timer fortløpende. 
du kan bestille deg en legetime for å bekrefte graviditeten. Men innen de første 8 ukene gjør de ikke så mye 

Anonymkode: 2e12c...dad

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte jordmor. Fastlegen var ikke noe tess. Men tok blodprøve hos fastlege. Legen henviste meg også til tul, men det kan jordmor også gjøre.

Jeg vet ikke når man kan sjekke for neuralrørsdefekter. Det må du nesten spørre lege/jordmor om. De ser nok etter sånt på ul kan jeg tenke meg, men dette vet jeg lite om.

Ser noen over skriver om å søke fødeplass, forresten. Det trenger du ikke i Bergen. Du tildeles fødeplass på Haukeland automatisk når du settes opp for tul😊

Anonymkode: 46afd...0b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til jordmor for alle kontroller. Jordmor/helsestasjon/lege er i samme bygg, og jordmor bestiller blodprøver så jeg slipper innom lege for det og blodtrykk. Hun er også den som henviser til TUL osv.

Legen her har ikke nok tid syns jeg. 

Hvordan alt gjøres varierer fra kommune til kommune, så du må undersøke hva som gjelder hos deg. 

Anonymkode: bd2a0...7f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro til fastlege for den første kontrollen, tror det var i uke 10-12. Resten av konsultasjonene gikk jeg til jordmor. De har mer tid og kapasitet og er mer oppdatert på svangerskapsrelaterte tema. 

Anonymkode: 45436...170

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I kommunen her jeg bor går man til begge. Første konsultasjon er hos lege, og så stod det på kommunens nettsider at jeg skulle ringe og avtale time hos jordmor etter uke 8 så da ringte jeg og fikk første kontroll hos jordmor i uke 15. Skal i utgangspunktet i det vanlige programmet ikke tilbake til lege før i uke 28 (men følges opp litt ekstra jeg da pga blodtrykk) og den timen må være hos lege pga glukosebelastning etc. 

Har kontroll hos jordmor uke 24, 32, 36 og på termindato.

Anonymkode: 9a6c5...345

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da jeg var gravid var det faste ganger til lege og faste til jordmor. 
Hos lege var jeg inne i maks 5 min, kun urinprøve og måle magen. Mye bedre å gå til jordmor. Der får du både god tid og kan få mer tips og råd. 
hun setter opp timer fortløpende. 
du kan bestille deg en legetime for å bekrefte graviditeten. Men innen de første 8 ukene gjør de ikke så mye 

Anonymkode: 2e12c...dad

Legen min er nøye, så jeg får to legetimer for svangerskapskontrollene jeg gjør der. Men skjønner når man bare er der i 5 min at man heller vil til jordmor!

Anonymkode: 9a6c5...345

AnonymBruker
Skrevet

I første svangerskap hadde jeg en fastlege som var svært god på alt som har med graviditet og fødsel å gjøre, så jeg valgte å kun ha timer hos henne og gikk ikke til jordmor. Denne legen hadde dessuten ultralydapperat på kontoret sitt så hun tok UL hver gang. I tillegg fikk jeg tidlig vite på sykehuset at jeg måtte ha planlagt keisersnitt, så da ble det ingen vits i å gå til jordmor uansett følte jeg.

I andre svangerskap hadde jeg ny fastlege og han var mye mindre oppdatert på graviditet. Han hadde få gravide pasienter utenom meg og lite erfaring i forhold til hun første fastlegen. Jeg valgte derfor å gå til jordmor ved helsestasjonen og var fornøyd med det. Selv om det også denne gang endte med planlagt keisersnitt var hun veldig hjelpsom og snill. Tok ikke blodprøver og UL, men lyttet på hjertet og sjekket urinprøver hver ga gang jeg var der.

Dette var på en annen helsestasjon i Bergen ts, så kan desverre ikke svare på hvordan det er på sentrum/Årstad. De fleste steder er det nok bra. Men lurt å ta kontakt allerede nå, slik at du kan få timer. 

Anonymkode: 09550...a00

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegeordningen her i byen er helt håpløs og alltid vikarer så jeg gikk til kommunal jordmor. Hun er helt super og angrer ikke på det. Hun kan rekvirere (?) blodprøver men ikke ta de, men har ikke vært noe stress. Er bare blodprøver 1 gang om man ikke skal ta glukosebelastning. 

Anonymkode: 8ab7c...fa9

Gjest jegerrinne
Skrevet

I min kommune går en til begge.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei,

Jeg er førstegangsgravid 5+3 og tenker jeg må "registrere meg i systemet". Skal ringe og avtale svangerskapskontroll. Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke fastlege eller jordmor/helsestasjon, eller en kombinasjon. Tenker kanskje at jordmødre har litt mer trening på akkurat svangerskap, og kanskje har bedre tid?

Er det slik at jordmødre generelt ikke tar blodprøver, sånn at jeg uasett må til fastlegen for disse? Hvilke kontroller/uker er det man skal ta blodprøver som gravid?

Antar man må til JM/lege for å få henvisning til TUL, slik at første kontroll bør være ganske tidlig i graviditeten? Jeg skal ta morkakeprøve i uke 11 pga genfeil, så det er kanskje lurt å vente med TUL til uke 13 for å få best utbytte av det (abortrisiko etter prøven). 

Er det noen som har gått på helsestasjonen i Bergen sentrum/Årstad og har erfaringer?

Når du har genfeil og skal ta gentest, så bør du bestille time hos fastlegen nå. Det er ferie og ventetid på legetimer. Årstad har elendig helsestasjonstilbud, barnehagetilbud og skoletilbud, en bydel man generelt heller ikke bør bo med barn i. 

Anonymkode: 2121f...bec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har valgt fastlege. Har en god lege, og jeg er litt kjærringa mot strømmen, liker ikke all prating som vistnok jordmor gjør, så liker å ha det effektivt. :nikke:

Anonymkode: e8807...4d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når du har genfeil og skal ta gentest, så bør du bestille time hos fastlegen nå. Det er ferie og ventetid på legetimer. Årstad har elendig helsestasjonstilbud, barnehagetilbud og skoletilbud, en bydel man generelt heller ikke bør bo med barn i. 

Hei,

Det var visst Nesttun helsestasjon jeg hørte til ut i fra min adresse, vet du om det er bedre helsestasjon der? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hei,

Det var visst Nesttun helsestasjon jeg hørte til ut i fra min adresse, vet du om det er bedre helsestasjon der? 

Nesttun er ikke Årstad. Så der er intet negativt å si om. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

Jeg gikk der. Fødte i mai. Det var helt supert der👍🏻😊

Anonymkode: 46afd...0b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 21.45):

Hei,

Bruker kun fastlegen. Lang ventetid hos jordmor på helsestasjonen og lengre reisevei til den helsestasjonen jeg tilhører enn fastlege. 

Anonymkode: 694a7...b77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...