Gå til innhold

Er Dell latitude 5550 eller macbook air 13 best?

Olaug:)

Anbefalte innlegg

Har valget mellom disse to pc-ene der egenandelen på dell er 7999,- og 10276,- for mac. Hvilken passer best for en videregående elev på studiespesialisering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere ting som spiller inn her. 
Hvilken tlf har du, har du iphone så er det greit å velge mac siden de snakker sammen.

Jeg personlig er ikke fan av apple produkter så ville mest trolig valgt en windows pc. 

Om du kjøper bare vanlig Mac air 13 så er ikke forskjellen mellom pcene veldig stor. Men macen kommer best ut, men prisen er jo der etter.

Hadde jeg vært deg så ville jeg valgt det jeg er vandt til, Er du vandt til mac så kjøp gjerne det. Det er også en stor fordel om du kjøper en mac/pc i samme opperativsystem som du har tlf 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke den til, og hva anbefaler de som gir deg tilbudet at du velger? 
I mange tilfeller er det noe mer utfordring med Apple og de kjente vanlige programmene, hvor man i stor grad er overlatt til seg selv med å finne løsninger på tekniske utfordringer grunnet IT som ikke gidder å følge opp 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (19 minutter siden):

Hva skal du bruke den til, og hva anbefaler de som gir deg tilbudet at du velger? 
I mange tilfeller er det noe mer utfordring med Apple og de kjente vanlige programmene, hvor man i stor grad er overlatt til seg selv med å finne løsninger på tekniske utfordringer grunnet IT som ikke gidder å følge opp 

Skal bruke til vanlig studiespesialisering på videregående med programmfag i enten realfag eller samfunnsfag 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må se på spesifikasjonene:

Prosessorstørrelse, minne (ram), lagringsplass.

Tradisjonelt sett får du mer for pengene om du kjøper en windows maskin fremfor en os x maskin (apple).

Om mulig ville jeg reinstallert windows med en gang den er ny for å bli kvitt programvare du ikke trenger. Programmer som Dell installerer f. eks. 

Office-pakken fungerer også helt supert med windows. 

Anonymkode: e7d94...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Apple Silicon er helt overlegent mht ytelse og batteritid, men du kan risikere at noe av programvaren du trenger ikke er tilgjengelig.

Hvis du skal ha en Windows maskin som kan måle seg med en MacBook, så må du nesten se på snapdragon cpu, men de koster nok minst det dobbelte.

Anonymkode: 74d37...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mac er helt klart en bedre maskin rent teknisk, og som bonus slipper du å forholde deg til Windows. Det er en seier i seg selv. 

Anonymkode: 2cc7d...4f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er Dell 5500 med skjerm på 15,6 tommer? Det hadde ikke jeg giddet å drasse rundt på. 

Anonymkode: ef1f5...e7b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange VGS har som policy at de gir brukerstøtte til Windowsmaskiner, men om man møter på problemer på Apple må man finne ut av det selv. 
Så før du brenner hele budsjettet ville jeg sjekket opp hva skolen anbefaler og hva de gir støtte i. Mange lærere har aldri vært borti Apple, så da må man henge med på egen hånd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Olaug:) skrev (På 25.7.2024 den 22.48):

Skal bruke til vanlig studiespesialisering på videregående med programmfag i enten realfag eller samfunnsfag 

Du trenger ikke MacBook til det. Dessuten ville jeg også sjekket om du får hjelp av IT/lærer på Mac.

Anonymkode: be453...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5550 er veldig stor å bære rundt på da. 

Anonymkode: 70167...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville sjekket hvilken elev pc du kan kjøpe gjennom fylkeskommunen.

Anonymkode: e19c5...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp dell og installer ubuntu på den

Anonymkode: d253e...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Olaug:) skrev (På 25.7.2024 den 21.42):

Har valget mellom disse to pc-ene der egenandelen på dell er 7999,- og 10276,- for mac. Hvilken passer best for en videregående elev på studiespesialisering? 

I mine ører høres det veldig dyrt ut i en tid der man lett får dekket behovene man har i undervisningen med en brukt PC; kan man ikke selv velge hvilke hjelpemidler man ønsker å bruke på skolen ...?

Anonymkode: 97814...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I mine ører høres det veldig dyrt ut i en tid der man lett får dekket behovene man har i undervisningen med en brukt PC; kan man ikke selv velge hvilke hjelpemidler man ønsker å bruke på skolen ...?

Anonymkode: 97814...67d

Det er valgene du får hvis man vil ha støtte av skolen, men du kan kjøpe utenom disse hvis du ønsker. Takk for alle tips! Jeg gikk for mac, mye på grunn av batteriet og vekten/størrelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...