AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #1 Del Skrevet 25. juli 2024 Snakket litt med ei venninne om utdanning. Hun sa hun så opp til alle som jobbet med helse, fordi hun kunne selv aldri ha tenkt seg det og verden er avhengig av de. Vi begynte å snakke om vernepleiere, som er utdannet for å jobbe med psykisk utviklingshemmede. Flere jobber i fengsel, psykiatri og i demensomsorg. Hva tenker dere om folk som jobbe som vernepleiere i bolig for psykisk utviklingshemmede? Er dette ofte tøffe fikk som tåler å stå i mye? Anonymkode: 446d7...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 25. juli 2024 #2 Del Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakket litt med ei venninne om utdanning. Hun sa hun så opp til alle som jobbet med helse, fordi hun kunne selv aldri ha tenkt seg det og verden er avhengig av de. Vi begynte å snakke om vernepleiere, som er utdannet for å jobbe med psykisk utviklingshemmede. Flere jobber i fengsel, psykiatri og i demensomsorg. Hva tenker dere om folk som jobbe som vernepleiere i bolig for psykisk utviklingshemmede? Er dette ofte tøffe fikk som tåler å stå i mye? Anonymkode: 446d7...ff9 Er utrolig imponert av vernepleiere og ikke minst dem som jobber med den brukergruppen som du nevnte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #3 Del Skrevet 25. juli 2024 Tenker det en en ordinær utdannelse og en ordinær jobb på lik linje med sosialarbeidere, miljøterapeuter, lærere, sykepleiere, barnevernspedagoger etc. Anonymkode: 46b4e...c2f 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sprut Skrevet 25. juli 2024 #4 Del Skrevet 25. juli 2024 Svært viktig for samfunnet, i likhet med andre helserelaterte yrker. Høystatus, eller et yrke hvor man noen gang kommer til å få noe særlig betalt, nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #5 Del Skrevet 25. juli 2024 Mange mannlige vernepleiere er store og sterke menn på steroider. Kvinner er ofte beintøffe, fordi de må være hardt for å klare å stå i det! Står i mye dritt og har alt for mye ansvar! Fremmed fugl skrev (4 minutter siden): Er utrolig imponert av vernepleiere og ikke minst dem som jobber med den brukergruppen som du nevnte. Kan du utdype mer hva som gjør til at du er imponert? Anonymkode: 446d7...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #6 Del Skrevet 25. juli 2024 Sprut skrev (1 minutt siden): Svært viktig for samfunnet, i likhet med andre helserelaterte yrker. Høystatus, eller et yrke hvor man noen gang kommer til å få noe særlig betalt, nei. Riktig! Føler at samfunnet hadde kollapset uten sykepleiere og vernepleiere. Anonymkode: 446d7...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #7 Del Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker det en en ordinær utdannelse og en ordinær jobb på lik linje med sosialarbeidere, miljøterapeuter, lærere, sykepleiere, barnevernspedagoger etc. Anonymkode: 46b4e...c2f Ja, men hvilke type mennesker passer til å jobbe med dette? Vet at mange med psykisk utviklingshemmede kan være ganske så utagerende og ty til vold osv. Anonymkode: 446d7...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 25. juli 2024 #8 Del Skrevet 25. juli 2024 Må innrømme kg skremmer meg mer og mer. En hver person som ser ned på en utdanning eller et yrke burde virkelig skamme seg. Alle jobber og utdanninger er like viktige. Og vi er for pokker meg i 2024 og ikke 1700tallet. (Vi er kvitt adelen fra dette landet) at noen ser ned på andre fordi de ikke har samme syn på livet som de er rett og slett forkastelig og med på å skape skiller. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnartMammaLykke Skrevet 25. juli 2024 #9 Del Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenker det en en ordinær utdannelse og en ordinær jobb på lik linje med sosialarbeidere, miljøterapeuter, lærere, sykepleiere, barnevernspedagoger etc. Anonymkode: 46b4e...c2f En vernepleier er ikke en «vanlig» jobb. Mange som jobber innenfor dette felte er folk med hjerter av gull, men de må være ganske så tøffe for å klare å stå i det. Mange pensjonerer seg tidlig fordi det blir for krevende. Mange jobber med psykisk utviklingshemmede, demente og folk med alvorlig psykiske lidelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #10 Del Skrevet 25. juli 2024 endo skrev (Akkurat nå): Må innrømme kg skremmer meg mer og mer. En hver person som ser ned på en utdanning eller et yrke burde virkelig skamme seg. Alle jobber og utdanninger er like viktige. Og vi er for pokker meg i 2024 og ikke 1700tallet. (Vi er kvitt adelen fra dette landet) at noen ser ned på andre fordi de ikke har samme syn på livet som de er rett og slett forkastelig og med på å skape skiller. Enig. Jeg vil ikke si at det å jobbe på et muesem eller i kassa på Narvesen er like samfunnsnyttig som det å jobbe på en avdeling for demente. Jeg er dog enig i at alle jobber har en viss mening, men det er mye som kunne vært «tatt vekk». Anonymkode: 446d7...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #11 Del Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Snakket litt med ei venninne om utdanning. Hun sa hun så opp til alle som jobbet med helse, fordi hun kunne selv aldri ha tenkt seg det og verden er avhengig av de. Vi begynte å snakke om vernepleiere, som er utdannet for å jobbe med psykisk utviklingshemmede. Flere jobber i fengsel, psykiatri og i demensomsorg. Hva tenker dere om folk som jobbe som vernepleiere i bolig for psykisk utviklingshemmede? Er dette ofte tøffe fikk som tåler å stå i mye? Anonymkode: 446d7...ff9 Tenker det er en jobb som alle andre yrker. Anonymkode: 92180...565 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #12 Del Skrevet 25. juli 2024 Jeg er(var) vernepleier, og hos folk flest vil jeg si det svinger litt begge veier om man ser opp eller ned på vernepleiere, eller er nøytral. Hos annet helsepersonell derimot, føler jeg vi gjerne blir sett ned på/ikke tatt seriøst, og det har ført til mange uheldige og regelrett farlige situasjoner. Er vi 2til1 på en sykehustime; så er det en ekstremt god grunn til at vi er 2til1. Det skal vannvittig mye til for å få innvilget 2til1, og som regel er det kun når du skal ut av boligen at du får det. Tro meg, du vil ha begge med deg inn på konsultasjonen. Men, det er nå bare min personlige opplevelse. Jeg jobber innen noe helt annet i dag. Anonymkode: 9ea7e...f12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #13 Del Skrevet 25. juli 2024 SnartMammaLykke skrev (5 minutter siden): En vernepleier er ikke en «vanlig» jobb. Mange som jobber innenfor dette felte er folk med hjerter av gull, men de må være ganske så tøffe for å klare å stå i det. Mange pensjonerer seg tidlig fordi det blir for krevende. Mange jobber med psykisk utviklingshemmede, demente og folk med alvorlig psykiske lidelser. Dette gjelder i stor grad også for de andre yrkene jeg nevnte opp og mange med de ulike utdannelsene jobber sammen i samme bransjer, i samme institusjoner og på samme kontorer. Anonymkode: 46b4e...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 25. juli 2024 #14 Del Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mange mannlige vernepleiere er store og sterke menn på steroider. Kvinner er ofte beintøffe, fordi de må være hardt for å klare å stå i det! Står i mye dritt og har alt for mye ansvar! Kan du utdype mer hva som gjør til at du er imponert? Anonymkode: 446d7...ff9 Imponert. Generelt med at dem ofte gjør en flott jobb med noe av de vanskeligste kronikkerne. Det å møte opp på jobb å prøve å hjelpe disse brukerne dag etter dag. En spesiell grunn er de vernepleiere som vi fikk overført når vi åpnet en spesialenheten for alvorlig Covid syke pasienter våren 2020. Både det at dem tok utfordringene på strak arm, men spesielt på grunn av den tverrfaglighet og perspektivet kring kommunikasjon som dem tilførte til en somatisk akuttavdeling med svært syke pasienter i den utfordrende situasjon vi da befant oss i. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #15 Del Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er(var) vernepleier, og hos folk flest vil jeg si det svinger litt begge veier om man ser opp eller ned på vernepleiere, eller er nøytral. Hos annet helsepersonell derimot, føler jeg vi gjerne blir sett ned på/ikke tatt seriøst, og det har ført til mange uheldige og regelrett farlige situasjoner. Er vi 2til1 på en sykehustime; så er det en ekstremt god grunn til at vi er 2til1. Det skal vannvittig mye til for å få innvilget 2til1, og som regel er det kun når du skal ut av boligen at du får det. Tro meg, du vil ha begge med deg inn på konsultasjonen. Men, det er nå bare min personlige opplevelse. Jeg jobber innen noe helt annet i dag. Anonymkode: 9ea7e...f12 Hva gjør du i dag? Jeg er også vpl, men vurderer å bytte til noe helt annet. Skal bruke det neste året på å tenke ☺️ Anonymkode: 1fe7a...3bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #16 Del Skrevet 25. juli 2024 Er det så viktig om et yrke blir sett opp eller ned på? det viktigste er vel at en velger et yrke som en har lyst å jobbe med, og som har ok lønn? Anonymkode: e2f5e...f37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #17 Del Skrevet 25. juli 2024 Vernepleier var egentlig regnet å være den dårligste av barnevern, sosialt arbeid og vernepleier her jeg bor. Før kom alle som ville inn på vernepleierstudiet, det var så få søkere at alle søkerne kom inn. Rart siden vernepleier er den utdannelsen med flest muligheter og tror det har e dret seg nå. Nå er det jo vanskeligere å komme inn også. Anonymkode: 53231...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #18 Del Skrevet 25. juli 2024 Jo og føler sykepleiere ofte ser ned på vernepleiere, de skjønner ofte ikke hva de driver å surrer med virker det som. Anonymkode: 53231...1cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #19 Del Skrevet 25. juli 2024 Jeg er barnehagelærer og har visst (for) lite om vernepleiere og deres kompetanse og utdanning i mange år. Nå jobber jeg i grunnskolen og ekstra på bolig i helgene og har fått øynene opp for alt det de er gode på. Spennende med blandingen av kompetansen til vernrpleiere og pedagoger - I love it! Anonymkode: 7412d...d45 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 25. juli 2024 #20 Del Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Snakket litt med ei venninne om utdanning. Hun sa hun så opp til alle som jobbet med helse, fordi hun kunne selv aldri ha tenkt seg det og verden er avhengig av de. Vi begynte å snakke om vernepleiere, som er utdannet for å jobbe med psykisk utviklingshemmede. Flere jobber i fengsel, psykiatri og i demensomsorg. Hva tenker dere om folk som jobbe som vernepleiere i bolig for psykisk utviklingshemmede? Er dette ofte tøffe fikk som tåler å stå i mye? Anonymkode: 446d7...ff9 Jeg er utdannet sykepleier og har jobbet litt rundt. Både i psykiatrien og i bolig for mennesker med psykisk utviklingshemming. Handler ikke om du er tøff eller ei. Handler om at de som jobber med den brukergruppen trives med det. Jeg trivdes ikke med PU (psykisk utviklingshemmede) da det ble ekstremt kjedelig og mye av tiden er dødtid da den brukergruppen har uregelmessig døgnrytme og kan sove hele dagen og kvelden. Av erfaring så velger mange å jobbe med den brukergruppen da de ønsker en jobb med minst mulig å gjøre og mest mulig dødtid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå