Gå til innhold

Får vondt i magen av maten i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom for to uker siden hjem fra en tre ukers ferie i Hellas. Som i fjor, blir jeg så dårlig i magen av maten her i Norge. Blir oppblåst, får smerter i magen og løs avføring. Prøver å lage mest mulig fra bunnen av med ingredienser som ikke er ultraprosessert, men blir dessverre litt "UP mat" også. 

Er det flere som blir dårlige når de kommer tilbake til Norge? 

Anonymkode: 853a7...435

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke en uoppdaget cøliaki eller laktoseintoleranse, da? Eller tåler fiber dårlig? 

Anonymkode: 4ae2a...39e

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det motsatt 🤷🏼‍♀️

Men det kan jo være det for din del skyldes at Hellas er et land med mye salatspising, fersk frukt og grønt, mens det er mindre av det her og mer fokus på korn etc. Kan også være det kommer av kontrasten mellom ferie og å kunne slappe av og ha mer hverdag igjen.

Anonymkode: 5d676...d2c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel lage akkurat det samme i Norge om du vil 

Anonymkode: 4d94e...417

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt cøliaki uoppdaget i nesten 25 år nå. Du bør be om utredning, ikke skylde på Norge. Ikke ta til takke med en IBS diagnose.

Anonymkode: d905d...db2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har ikke en uoppdaget cøliaki eller laktoseintoleranse, da? Eller tåler fiber dårlig? 

Anonymkode: 4ae2a...39e

Noen ganger lurer jeg på det eller om jeg har IBS. Varierer veldig på om jeg blir dårlig eller ikke av mat, men blir aldri dårlig i Hellas. Spiser både bakst, yoghurt, kjøtt, ost og grønnsaker begge steder. 

Anonymkode: 853a7...435

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt cøliaki uoppdaget i nesten 25 år nå. Du bør be om utredning, ikke skylde på Norge. Ikke ta til takke med en IBS diagnose.

Man spiser jo ikke nødvendigvis automatisk glutenfritt i Hellas? Jeg har cøliaki og vært et par ganger i Hellas, og jeg kunne ikke spise tilfeldig hva jeg ville.

Anonymkode: c0656...2aa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man spiser jo ikke nødvendigvis automatisk glutenfritt i Hellas? Jeg har cøliaki og vært et par ganger i Hellas, og jeg kunne ikke spise tilfeldig hva jeg ville.

Nei men man har lett for å spise mindre av det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare lage deg samme maten du spiser i Hellas. 

Brød, melk og poteter er ikke bra for min mage heller. Norsk kosthold suger. Det er jo en grunn til at gresk mat blir kåret til ett av verdens sunneste. 

Anonymkode: 1b0b2...022

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker korn og poteter og spiser mye av det, får selvsagt ikke noe  dårlig symptomer av det da jeg har en normal helse.

Anonymkode: 04450...198

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg elsker korn og poteter og spiser mye av det, får selvsagt ikke noe  dårlig symptomer av det da jeg har en normal helse.

Javel, hvorfor er det relevant for tråden? 

Anonymkode: bcd85...a46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du spiser i Norge som du ikke spiser i Hellas? 

Jeg reagerer også mer i Norge, men nå bor jeg i utlandet til daglig og kostholdet er litt annerledes. Mye brødmat i Norge. Jeg tåler fint hvitt brød og hvete, men ikke grovbrød. Tåler bedre ekte smør enn annet slags smørbart brødskivelim. 

Anonymkode: b2de9...1f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Javel, hvorfor er det relevant for tråden? 

"Er det flere som blir dårlige når de kommer tilbake til Norge? "

Nei.

Det var relevansen😉 En må kunne tåle andre svar enn "ja".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bare lage deg samme maten du spiser i Hellas. 

Brød, melk og poteter er ikke bra for min mage heller. Norsk kosthold suger. Det er jo en grunn til at gresk mat blir kåret til ett av verdens sunneste. 

Anonymkode: 1b0b2...022

Ja, brød, melk og poteter har lenge vært basismaten i Norge. Dessverre for alle som tåler dårlig gluten/laktose/karbohydrater.

Anonymkode: 0969b...2cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Brødet i Hellas er oftast dagsferskt frå bakaren. Ikkje slike halvfabrikata som blir steikte i butikken som vi har her i Noreg. Dermed er det ikkje noko konserveringsmiddel osv i brødet i Hellas. 

Anonymkode: 4c5cf...dd4

AnonymBruker
Skrevet
Kjerbra skrev (4 minutter siden):

Regjeringen prioriterer utdanning, og sånt, maten er ikke god

Hæ?

Anonymkode: 4c5cf...dd4

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har cøliaki og kan i visse land spise normal mat. I stort sett vestlige land behandles hveten på en måte noen ikke tåler (og som ikke er bra for noen). I mange land behandles den annerledes. 

Anonymkode: 7a98c...729

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spør hva slags symptomer du har hatt og hva som endelig førte til diagnose? 

Anonymkode: e58fb...774

Skrevet

Hva er det du ikke spiser i utlandet som du spiser i Norge da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

"Er det flere som blir dårlige når de kommer tilbake til Norge? "

Nei.

Det var relevansen😉 En må kunne tåle andre svar enn "ja".

Unnskyld. Jeg leste svaret feil i forhold til tråden  🙏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...