AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #21 Skrevet 28. juli 2024 Synes det er tjukkaser overalt jeg, by og land ingen forsjell. Men man ser kanskje lett det man vil se. Er jo flere med overvekt eller fedme enn normalvektige i følge alle statistikker. Anonymkode: 43859...458 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #22 Skrevet 28. juli 2024 Statistikken viser at ts har helt rett.. Så hva folk "føler" eller har observert i sin bygd er helt irrelevant. Jeg er selv fra tigerstaden, flyttet til en grend nordpå for 10 år siden og jeg er sjokkert over antall feite, antall uføre, antall som er i barnevernsystemet og antall som ikke har fullført noe i livet. Alle vil ha det som før hvor de fikk penger av staten for å holde liv i 6 kuer, 13 høns, 3 geiter og 4 sauer. Anonymkode: 836e1...0c8 6 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #23 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Statistikken viser at ts har helt rett.. Så hva folk "føler" eller har observert i sin bygd er helt irrelevant. Jeg er selv fra tigerstaden, flyttet til en grend nordpå for 10 år siden og jeg er sjokkert over antall feite, antall uføre, antall som er i barnevernsystemet og antall som ikke har fullført noe i livet. Alle vil ha det som før hvor de fikk penger av staten for å holde liv i 6 kuer, 13 høns, 3 geiter og 4 sauer. Anonymkode: 836e1...0c8 For å ikke snakk om alkoholmisbruk på bygda. Helt horribelt. Anonymkode: d4150...bed 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #24 Skrevet 3. august 2024 Jeg bor på landet, nesten ikke tykke folk der jeg bor. Masse tykke i Oslo og andre byer. Anonymkode: 0dd30...bb1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #25 Skrevet 3. august 2024 Gikk inn og så på hvor i landet det er mest overvekt, selvom jeg bor på landet er det ikke der jeg bor, dermed stemte mine observasjoner med statistikken. Anonymkode: 0dd30...bb1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #26 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 4.28): Godt mulig det. Jeg bor på bygda, vil påstå at vekten min er det dobbelte av den burde være. Omtrent like mange kilo som jeg er lang. Men slik har det vært i familien siden 1600 tallet ,trolig lenge før det også. Stutte og butte. Er omtalt både i radio og på Tv, samt nedskrevet i gamle bygdebøker. Men selv este jeg ut de årene jeg studerte på Blinderen, de kiloene har jeg tatt godt vare på de siste 30 årene 😅 Anonymkode: 59dd5...32a De som har studert på Blindern, vet at det ikke skrives Blinderen.. Anonymkode: 2382e...ed3 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #27 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 19.48): Statistikken viser at ts har helt rett.. Så hva folk "føler" eller har observert i sin bygd er helt irrelevant. Jeg er selv fra tigerstaden, flyttet til en grend nordpå for 10 år siden og jeg er sjokkert over antall feite, antall uføre, antall som er i barnevernsystemet og antall som ikke har fullført noe i livet. Alle vil ha det som før hvor de fikk penger av staten for å holde liv i 6 kuer, 13 høns, 3 geiter og 4 sauer. Anonymkode: 836e1...0c8 Helt enig. All statistikk viser at det er mindre overvekt og uhelse blant grupper med høyere sosioøkonomisk status. Dette er sikkert enkelt søkbart i SSB eller HUNT-undersøkelsen. Disse gruppene befinner seg typisk ikke på bygda, men rundt større byer og i hovedstaden. Tilsvarende forskjell ser man mellom de ressurssterke og -svake bydelene i Oslo. For å komme med mine egne anekdoter: jeg har bodd halve livet på bygda og halve livet i Oslo. Bor nå på Oslo Vest. Det er påfallende at nesten samtlige av mine klassekamerater fra bygda nå er overvektige. Det er høyst uvanlig at jeg ser en eneste i min egen aldersgruppe (30 år) på Frogner med overvekt. Anonymkode: 2fe5f...60b 3
Kinksten Skrevet 11. august 2024 #28 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 16.06): I Oslo er det nesten bare på østkanten man ser tjukke folk, men straks man reiser litt ut av byen så skulle man jo tro man var i USA. Litt ut av Oslo og de normalvektige er i mindretall. Anonymkode: f0e89...c11 Støtter synet ditt. Jeg jobber som fotograf, og reiser rundt over hele landet. Folk i Oslo er mye slankere, bedre trent, bedre kledd og bedre sminket enn ellers i landet. I Oslo teller det (også) å se bra ut for å få en god karriere, det er der mindre av i bygda. Konkurransen er også støtte på datingmarkedet. En tier i Stryn, en treer i byn. 2
Brunello Skrevet 11. august 2024 #29 Skrevet 11. august 2024 Sannheten er vel at det er alt for mange overvektige både i byen og på landet, men at det er noen flere på landet.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #30 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Helt enig. All statistikk viser at det er mindre overvekt og uhelse blant grupper med høyere sosioøkonomisk status. Dette er sikkert enkelt søkbart i SSB eller HUNT-undersøkelsen. Disse gruppene befinner seg typisk ikke på bygda, men rundt større byer og i hovedstaden. Tilsvarende forskjell ser man mellom de ressurssterke og -svake bydelene i Oslo. For å komme med mine egne anekdoter: jeg har bodd halve livet på bygda og halve livet i Oslo. Bor nå på Oslo Vest. Det er påfallende at nesten samtlige av mine klassekamerater fra bygda nå er overvektige. Det er høyst uvanlig at jeg ser en eneste i min egen aldersgruppe (30 år) på Frogner med overvekt. Anonymkode: 2fe5f...60b https://www.forskning.no/overvekt/global-fedmeepidemi-bygdefolk-har-lagt-pa-seg-mer-enn-byfolk/1334474 Anonymkode: d4150...bed
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #31 Skrevet 13. august 2024 KnitAndCoffee skrev (På 25.7.2024 den 17.38): Bor på bygda og synes byfolk ser større ut enn de som bor her. Vi har ikke tilgang til fastfood og kaffe latte, vi må trene ute da vi ikke kan kjøre til nærmeste treningssenter, og vi må sykle da det aldri går noen buss. Bortsett fra at dere kjører overalt dere skal da. Har bodd i både bygd og by og den forestillingen om at folk på bygda er ute i naturen hele tiden osv gjelder mest for menn 40+ som driver med jakt. Ungdommene er generelt mer opptatt av å sitte på ræva i en eller annen nedslitt Volvo. Anonymkode: 5807e...4f2 1
Uanonym bruker Skrevet 13. august 2024 #32 Skrevet 13. august 2024 Kinksten skrev (På 11.8.2024 den 21.19): Støtter synet ditt. Jeg jobber som fotograf, og reiser rundt over hele landet. Folk i Oslo er mye slankere, bedre trent, bedre kledd og bedre sminket enn ellers i landet. I Oslo teller det (også) å se bra ut for å få en god karriere, det er der mindre av i bygda. Konkurransen er også støtte på datingmarkedet. En tier i Stryn, en treer i byn. Som flere påpeker, så viser statistikken at TS har rett - det er flere overvektige på bygda enn i byene. Selv om hun selvfølgelig overdriver - det er jo masse tjukke folk å se i Oslo også.
knooters Skrevet 16. august 2024 #33 Skrevet 16. august 2024 On 7/28/2024 at 7:34 PM, AnonymBruker said: På gruppenivå har overvekt nær sammenheng med sosioøkonomiske faktorer, altså har utdanning, familiebakgrunn og økonomi stor betydning. De største byene har en større andel av befolkningen med høyere SES, noe som også viser seg i færre overvektige. Innad i ulike bydeler vises samme tendenser, feks østkanten vs vestkanten i Oslo. Anonymkode: a167f...e1e Det er jo noe ufrivillig komisk over at de billigste treningsaktivitetene (løping f.eks.) også er noe de bemidlede sysler med, mens de uten penger i større grad skyr trening som er mer eller mindre gratis. Så er det jo også sånn at om du har noen skavanker som gjør at du ikke beveger seg så godt, av og til gjør at du blir ufør, og plutselig er du lav-SES, så at det er en LITEN faktor der er kanskje normalt. Men at en person med millionlønn skal være bedre til å sykle og jogge enn en person som har karrieren i kassa på supern, er det egentlig ingen grunn til. Skulle jeg gjettet, handler det kanskje om mindset. Lever du i et prestasjonsrettet miljø, vil du kanskje like det å logge treningstimer, få pokaler på strava osv. Andre har kanskje har følt seg mislykket hver gang man er målt på noe (f.eks. i skolen) og da inntar en "kom som du er, alt er godt nok"-holdning hvor det å være tykk og ha dårlig kondis ikke oppleves som et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #34 Skrevet 17. august 2024 Bor på bygda og er overvektig, men det er lite overvektige folk å se her generelt jeg bor. Ref barnas omgangskrefts foreldre, kollegaer, bekjente osv. Anonymkode: 5c03b...16c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #35 Skrevet 17. august 2024 Stemmer nok det, hadde jeg bodd i oslo hadde jeg nok vært tynn. Hadde blitt mer vandring fra a til b. Hadde jeg bodd i oslo hadde jeg ikke vært så mye hjemme. Lite fristende å sitte hjemme i en 20-30 m2 leilighet. Her jeg bor har jeg råd til å bo i en 140 m2 leilighet og det er ganske behagelig å være hjemme. Er dårlig kollektivtilbud her. Så har bil, noe som gjør at jeg kjører overalt. De gangene jeg har vært på besøk hos famillie/venner i oslo så har det blitt mye bruk av beina. Så trur nok du har rett i det. Anonymkode: 6fdc0...44f
Tradegy Skrevet 17. august 2024 #36 Skrevet 17. august 2024 Jeg er selv overvektig, så jeg skal på ingen måte dømme. Tenkte likevel når nabobyen åpnet ny butikk og det er av type "veggene stappfulle av godis", at det var å gå i en feil retning rent folkehelsemessig. Avisen hadde artikkel om åpning og køene var laaaange.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #37 Skrevet 21. august 2024 Bor i en middels by, er overvektig og det er begge sønnene også, noe de alltid har vært. Må innrømme at jeg ser noen kilo ekstra som et mikroskopisk problem i forhold til alt annet tenåringsgutter kan rote seg borti. Anonymkode: 4b5bb...5df
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #38 Skrevet 22. august 2024 Kommer nok litt ann på det. Jeg bor på bygda, men i kommunen her står idrett veldig sterkt. Noen er jo overvektige selvfølgelig, men de fleste er ikke det. Nesten alle driver enten med fotball, langrenn, skiskyting eller terrengsykling. Og «alle» går mye på tur i skog og mark. Anonymkode: 79d1e...61b
Ænema Skrevet 22. august 2024 #39 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 19.48): Statistikken viser at ts har helt rett.. Så hva folk "føler" eller har observert i sin bygd er helt irrelevant. Jeg er selv fra tigerstaden, flyttet til en grend nordpå for 10 år siden og jeg er sjokkert over antall feite, antall uføre, antall som er i barnevernsystemet og antall som ikke har fullført noe i livet. Alle vil ha det som før hvor de fikk penger av staten for å holde liv i 6 kuer, 13 høns, 3 geiter og 4 sauer. Anonymkode: 836e1...0c8 herregud nå er det negativt at uføre flytter til bygda pga økonomi også nå til vanlig får de beskjed om å flytte på bygda siden de er for fattige til å bo i storby. bestem dere snart a.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #40 Skrevet 22. august 2024 Hadde vært morsomt å sett statistikk over de ulike kommunene og ikke bare etter fylke. Selv bor jeg i Møre og Romsdal, som scoret ganske høyt på overvekt. Men det er store variasjoner mellom de ulike kommunene. I kommunen jeg bor er folk stort sett slanke, selvsagt noen overvektige, men ikke i nærheten av det man ser andre plasser. Bare som eksempel, det er to klasser på datteren min sitt trinn, av mødrene kommer jeg bare på ei som er påfallende overvektig. Fedrene har jeg ikke helt kontroll på... Anonymkode: fbd50...535
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå