Gå til innhold

Hvor mye sosial stønad til bolig? Finner ikke ut av nav

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På nettsiden står det en sats mtp livsopphold, men det står også at husleie, strøm kommer utenom fordi det varierer mtp kommune.

Hvordan finner jeg ut av det? Vil helst unngå å kontakte dem direkte da tlf.køen er enorm, og det gjelder ikke meg, så ønsker ikke å sende digital melding.

Prøver å hjelpe en ung voksen med å flytte hjemmefra…

Anonymkode: 14f06...4e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke denne unge voksne skaffe seg en jobb og tjene egne penger før h*n flytter hjemmefra? :klo: 

Anonymkode: f8644...df5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen fasit. Du har ikke annet valg enn å spørre da det er opp til hvert enkelt kontor.

Anonymkode: 150f3...add

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet skal husleie, strøm etc. dekkes av lønn eller den stønaden man får. Dersom vedkommende ikke har verken lønn eller stønader så må han/hun kontakte NAV og få satt opp et møte slik at vedkommende kan søke støtte av ulikt slag og få hjelp til å komme seg ut i dagaktivitet og eventuelt lønnet arbeid

Anonymkode: 48fde...f5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varier nok fra sted til sted. Her fikk mitt barn beskjed om at de dekker maks 8000 kr i mnd. Hun er ung, så vet ikke om de som er mer godt voksne får mer. For det eneste som finnes her til 8000 kr, er et lite rom i bofelleskap. 

Anonymkode: 539d2...228

AnonymBruker
Skrevet

Du må først ha en egnet bolig og så søke NAV. De dekker det som er nødvendig for å gi deg tak over hode. Det kan være et rom i et kollektiv.

Anonymkode: 4e6d6...f1a

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal denne unge voksne flytte ut og la det offentlige ta regningen? Da er jo ikke denne personen klar for å flytte ennå. Man flytter hjemmefra når man har råd. Ikke når man har lyst, og fordi "da kan jo bare NAV betale"....

Mulig denne personen har svært gode grunner for å komme seg ut hjemmefra (mishandling etc?), og det er selvsagt formildende, men man bør faktisk ha en annen plan enn å la NAV ta hele regningen.

Anonymkode: 32a51...c11

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer fra sted til sted. Denne personen må gå i dialog med nav. Er man voksen nok til å bo for seg selv så er man voksen nok til å ordne opp i slik selv. 

Anonymkode: 29976...53b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn en egnet bolig, tror de fleste kommuner dekker 7000-8000,- 

Husleie og strøm kan søkes når vedkommende har en leiekontrakt

bostøtte fra husbanken søkes også når leiekontrakten foreligger (gå inn på husbanken og bruk bostøttekalkulator så ser dere ca hva vedkommende kan få dekket gjennom husbanken). Nav trekker fra bostøtte så om man har en husleie på 10 000,- og får 4000,- i bostøtte betaler nav ut resterende på 6000,- 

Livsopphold kommer utenom , det skal i utgangspunktet dekke alt annet (forsikringer, mobil abonnement, mat, husholdning, medisiner, klær osv).

Ved ekstra utgifter kan man søke dekning av dette (f.eks ved sykdom og høyere utgifter knyttet til medisiner og behandling kan man få dekket utgifter opp til frikort grensen er nådd). 

Anonymkode: 7134c...e23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får be hen avtale en time på nav, og så kan jeg bli med. Evt hjelpe å sende inn søknad.

Ser at det gjerne er over én mnd ventetid på å få søknader behandlet, så det nytter ikke å lage en kontrakt med utleier dersom hen får avslag, og ikke kan betale leie. Kan finne en eksempel-hybel. Det er mange å ta av, men de blir også fort leid ut for vi bor i en studentby og mange har nå fått studieplass.

Takk for konstruktive råd😊

Dere som ønsket å dreie tråden bort og diskutere andre ting: 🙄🥱

AnonymBruker
Skrevet

Husk at den unge voksne selv må bekrefte overfor NAV at det er ok at du er med. 

Ellers er dette behovsprøvd; støttebeløpet vil avhenge av situasjon, inntekt og andre midler søkeren disponerer. Det er ikke slik at man har krav på et fast beløp. 

Anonymkode: 06a57...66b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

På nettsiden står det en sats mtp livsopphold, men det står også at husleie, strøm kommer utenom fordi det varierer mtp kommune.

Hvordan finner jeg ut av det? Vil helst unngå å kontakte dem direkte da tlf.køen er enorm, og det gjelder ikke meg, så ønsker ikke å sende digital melding.

Det viktigste du kan hjelpe denne unge voksne med er å få hjelp fra NAV, ikke kommunen. Når noen har såpass dårlig helse at de ikke makter hverken å studere eller å jobbe, må et hjelpeapparat på banen. Å la vedkommende leve på sosialhjelp og drive dank utenfor systemet er ikke noen god måte å hjelpe på. 

Anonymkode: 0c1a2...f82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det viktigste du kan hjelpe denne unge voksne med er å få hjelp fra NAV, ikke kommunen. Når noen har såpass dårlig helse at de ikke makter hverken å studere eller å jobbe, må et hjelpeapparat på banen. Å la vedkommende leve på sosialhjelp og drive dank utenfor systemet er ikke noen god måte å hjelpe på. 

Anonymkode: 0c1a2...f82

Enig her. Kanskje vedkommende har krav på aap? Hvis det er snakk om sykdom. 

Anonymkode: 7134c...e23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor skal denne unge voksne flytte ut og la det offentlige ta regningen? Da er jo ikke denne personen klar for å flytte ennå. Man flytter hjemmefra når man har råd. Ikke når man har lyst, og fordi "da kan jo bare NAV betale"....

Mulig denne personen har svært gode grunner for å komme seg ut hjemmefra (mishandling etc?), og det er selvsagt formildende, men man bør faktisk ha en annen plan enn å la NAV ta hele regningen.

Anonymkode: 32a51...c11

Foresatte er ikke forpliktet til å forsørge voksne barn.

Anonymkode: 3c499...196

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror du har misforstått dette med stønader etc. Det er ikke sånn at alle som flytter hjemmefra skal få de husleie etc. fra NAV.

Anonymkode: d0179...2f8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...