AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Del Skrevet 25. juli Er det enkelt og holde på med? Går man ned i vekt av det? Får man ikke vondt i hodet av å gå å være sulten? Anonymkode: ebdee...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #2 Del Skrevet 25. juli Det kan være enkelt å faste dersom du spiser sunn mat. Spiser du derimot søppelmat, så vil tilsetningsstoffene (deriblant sukker) manipulere kroppen din såpass mye at det blir vanskelig å faste. Da kommer du å skrike etter mat. Første skritt er derfor å spise sunt: grønnsaker, bønner, linser, frø, egg og nøtter. Hold deg vekke fra frukt da det har for mye sukker. Jeg faster vanligvis 16-18 timer hver dag, og noen ganger opp mot 30 timer og lengre. Det er null stress når kroppen blir vant med det. Har ikke gått ned i vekt av fasting; tror du må faste mye lengre om du vil gå ned i vekt. Fasting har derimot mange andre helsefordeler som er mye viktigere enn vektnedgang. Anonymkode: 90aaf...045 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #3 Del Skrevet 25. juli Du blir vant til det. Jeg spiser aldri frokost lengre, så faster opptil 16 timer hver dag. Har en full vannfastedag i uka, 38-40 timer. Spiser lavkarbo vanligvis og da er det enklere å holde på med for du er i ketose allerede. Jeg må fortsatt telle kalorier for å gå ned i vekt. Anbefaler å lese om temaet før du går i gang. Anonymkode: 10a64...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chomsky89 Skrevet 25. juli #4 Del Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det enkelt og holde på med? Går man ned i vekt av det? Får man ikke vondt i hodet av å gå å være sulten? 1. For de fleste ja, selv om første gangen kan føles veldig tung. 2. Ja, du går selvsagt ned når du bruker energi uten å putte energi inn. 3. De fleste gjør ikke det om de drikker nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #5 Del Skrevet 25. juli Er enkelt for meg som ikke er en faster, men bare en som glemmer å spise. Fasting er en trend, føler ikke det tilfører noe som helst. Jeg fungerer best med regelmessig mat. Anonymkode: 286ff...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #6 Del Skrevet 25. juli Føler menn snakker om fasting som kvinner snakker om badstue 😅 Anonymkode: 286ff...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. juli #7 Del Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 12.47): Er det enkelt og holde på med? Går man ned i vekt av det? Får man ikke vondt i hodet av å gå å være sulten? Anonymkode: ebdee...266 Man går ned i vekt hvis man har et kaloriunderskudd. Hvis man faster men likevel inntar flere kalorier enn man forbrenner, så vil man gå opp i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. juli #8 Del Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 12.56): Jeg faster vanligvis 16-18 timer hver dag, og noen ganger opp mot 30 timer og lengre. Det er null stress når kroppen blir vant med det. Har ikke gått ned i vekt av fasting; tror du må faste mye lengre om du vil gå ned i vekt. Fasting har derimot mange andre helsefordeler som er mye viktigere enn vektnedgang. Anonymkode: 90aaf...045 Alt dette er feil. Hvis du inntar færre kalorier enn du forbrenner, så vil du gå ned i vekt med en gang. Fasting har ingen andre helsefordeler ut over det vektnedgang i seg selv har. Fasting er kun en måte å oppnå kaloriunderskudd og gå ned i vekt på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. juli #9 Del Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 17.46): Du blir vant til det. Jeg spiser aldri frokost lengre, så faster opptil 16 timer hver dag. Har en full vannfastedag i uka, 38-40 timer. Spiser lavkarbo vanligvis og da er det enklere å holde på med for du er i ketose allerede. Jeg må fortsatt telle kalorier for å gå ned i vekt. Anbefaler å lese om temaet før du går i gang. Anonymkode: 10a64...1f6 Hva er poenget med å faste hvis du uansett må telle kalorier? Som sagt, Fasting har null positive effekter ut over det man får fra vektnedgang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #10 Del Skrevet 28. juli Har fastet i et år nå og gått ned 17 kilo. Slipper opp litt i helger og ferier da, men hverdager så er det 16:8, noen dager går det lengre tid også. Var værst de første dagene, nå tåler jeg sult mye bedre. Faktisk bedre å være litt sulten enn å være ordentlig mett. Det gir meg ubehag... Anonymkode: 9872f...64e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #11 Del Skrevet 28. juli Ja, det funker. Man går ned i vekt og får mer energi. Jeg spiser ingenting etter middag og dropper frokost dagen etter. Så ender ofte opp med fasting 16-17 timer. Anonymkode: 6f0de...acc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #12 Del Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 17.46): Du blir vant til det. Jeg spiser aldri frokost lengre, så faster opptil 16 timer hver dag. Har en full vannfastedag i uka, 38-40 timer. Spiser lavkarbo vanligvis og da er det enklere å holde på med for du er i ketose allerede. Jeg må fortsatt telle kalorier for å gå ned i vekt. Anbefaler å lese om temaet før du går i gang. Anonymkode: 10a64...1f6 Spiser ikke kvelds, og spiser sen frokost. Helt perfekt! Anonymkode: 5ad25...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #13 Del Skrevet 29. juli Fasting bør innføres gradevis. Anbefaler å laste ned en app som teller timene så har man oversikt. Start med 14 timer også jobb deg gradevis oppover. Viktig at fasten ikke dikterer livet ditt, du er først og fremst et menneske som skal fungere. Går det ikke en dag og faste riktig mengde timer så er det alltid en dag imorgen. Det viktigste er å spise sunn mat. Selv spiser jeg også litt sjokolade og søtsaker men hovedvekten av mitt kosthold er mat laget fra bunnen av. Ordentlig middag, grønnsaker, varm mat til lunch, egg, frukt, nøtter, yoghurt. Jeg unngår kunstig søtning og lett produkter. Er ikke redd karbohydrater og fett men spiser svært skjeldent brødskiver. Jeg gikk opp en del under korona da jeg kun satt på rumpa hjemme og levde gjennom zoom. Satt der foran skjermen og spiste usunt. Etter korona ville ikke klærne passe meg mer og jeg tok grep. Fasting var et grep og det fungerte for meg. Jeg sørget for å spise næringsrik mat i spisevinduet mitt, telte aldri kalorier. Jeg dropper ofte fasting ved sosiale begivenheter da jeg lever først og faster etterpå. Men jeg har nå en ok vekt, klærne passer og jeg er sunn med rom for litt kos. Anonymkode: 44afd...998 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #14 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 12.47): Er det enkelt og holde på med? Går man ned i vekt av det? Får man ikke vondt i hodet av å gå å være sulten? Anonymkode: ebdee...266 Å faste gjøres først og fremst for helsefordeler. Man går ikke ned i vekt om man tar det igjen når fastetimene er over. Men om du følger f.eks 5:2 metoden og spiser normalt de andre dagene, skal du gå ned i vekt rett og slett fordi du inntar færre kalorier. Jeg synes dette er mye enklere enn kalorirestriksjon hver eneste dag. Du kan enklelt google 5:2, eller søk etter BBC- dokumentaren "Eat, Fast, live longer" Anonymkode: df5a2...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 29. juli #15 Del Skrevet 29. juli jabx skrev (På 27.7.2024 den 20.17): Alt dette er feil. Hvis du inntar færre kalorier enn du forbrenner, så vil du gå ned i vekt med en gang. Fasting har ingen andre helsefordeler ut over det vektnedgang i seg selv har. Fasting er kun en måte å oppnå kaloriunderskudd og gå ned i vekt på. Her er det nok du som må lese deg opp litt. Ja, fasting kan gjøre det enklere å gå ned i vekt fordi man kanskje ikke rekker å spise like mye når man begrenser spisevinduet. MEN! Det er massevis av andre helsefordeler ved faste. En av de viktigste er hviletid slik at tarmsystemet får ro til å fungere slik det faktisk skal. En annen er autofagi, en prosess som oppstår i kroppen etter ca 15-16 timer der kroppen rydder opp i døde celler. Faster man lenge kan man i tillegg skape nye stamceller. Dette er bare noen av fordelene. Tilleggseffekt jeg kan melde om er mindre søtsug pga. stabilt blodsukker, etablert ønske om å spise bedre og mindre prosessert fordi maten skal liksom være verdt det når man ikke spiser så ofte. Så kan jeg legge til økt konsentrasjon og fokus på jobb. Vekttap er en bonus. Selv har jeg tatt av 20kg. Kommer ikke til å slutte å faste selv når jeg ikke skal videre ned i vekt. Vil faste for alltid, men pauser er like naturlig som all annen variasjon i livet. Anbefaler ALLE å lytte til noen podcaster eller lese litt om faste. Av norsk litteratur kan jeg virkelig anbefale Marit Kolby. Hun dukker opp i flere gode podcaster også 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 29. juli #16 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Å faste gjøres først og fremst for helsefordeler. Man går ikke ned i vekt om man tar det igjen når fastetimene er over. Men om du følger f.eks 5:2 metoden og spiser normalt de andre dagene, skal du gå ned i vekt rett og slett fordi du inntar færre kalorier. Jeg synes dette er mye enklere enn kalorirestriksjon hver eneste dag. Du kan enklelt google 5:2, eller søk etter BBC- dokumentaren "Eat, Fast, live longer" Anonymkode: df5a2...ca7 Samtlige helsefordeler ved fasting er ikke fra fastingen i seg selv, men fra vektnedgangen: Jada, den dokumentaren fra BBC virket overbevisende på meg også, og jeg har prøvd fasting. men så lærte jeg meg fakta. Jeg forholder meg til fakta, ikke til ønsketenkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 29. juli #17 Del Skrevet 29. juli Annoyium skrev (52 minutter siden): Her er det nok du som må lese deg opp litt. Ja, fasting kan gjøre det enklere å gå ned i vekt fordi man kanskje ikke rekker å spise like mye når man begrenser spisevinduet. MEN! Det er massevis av andre helsefordeler ved faste. En av de viktigste er hviletid slik at tarmsystemet får ro til å fungere slik det faktisk skal. En annen er autofagi, en prosess som oppstår i kroppen etter ca 15-16 timer der kroppen rydder opp i døde celler. Faster man lenge kan man i tillegg skape nye stamceller. Dette er bare noen av fordelene. Helt riktig, fasting kan gjøre det enklere å gå ned i vekt fordi man spiser færre måltider, og derfor er det mer sannsynlig at man inntar færre kalorier. Alle helsefordelene ved fasting er ikke et resultat av fasting i seg selv, men et resultat av vektnedgangen. Forskningen viser klart og tydelig at om vektnedgangen skjer ved fasting eller telling av kalorier så får man nøyaktig samme helseeffekt. Sitat Anbefaler ALLE å lytte til noen podcaster eller lese litt om faste. Av norsk litteratur kan jeg virkelig anbefale Marit Kolby. Hun dukker opp i flere gode podcaster også 😊 Det er en dårlig ide å be folk føle ideologisk drevne folk. De bør følge forskningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 29. juli #18 Del Skrevet 29. juli jabx skrev (1 time siden): Helt riktig, fasting kan gjøre det enklere å gå ned i vekt fordi man spiser færre måltider, og derfor er det mer sannsynlig at man inntar færre kalorier. Alle helsefordelene ved fasting er ikke et resultat av fasting i seg selv, men et resultat av vektnedgangen. Forskningen viser klart og tydelig at om vektnedgangen skjer ved fasting eller telling av kalorier så får man nøyaktig samme helseeffekt. Det er en dårlig ide å be folk føle ideologisk drevne folk. De bør følge forskningen. Det er nettopp på grunn av den store mengden av forskning jeg anbefaler Marit Koldby. Hun knuser den stusslige videoen din dessverre. Les deg opp om autofagi du og velg deg fagfellevurdert forskningskilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #19 Del Skrevet 30. juli 18 hours ago, AnonymBruker said: Å faste gjøres først og fremst for helsefordeler. Man går ikke ned i vekt om man tar det igjen når fastetimene er over. Men om du følger f.eks 5:2 metoden og spiser normalt de andre dagene, skal du gå ned i vekt rett og slett fordi du inntar færre kalorier. Jeg synes dette er mye enklere enn kalorirestriksjon hver eneste dag. Du kan enklelt google 5:2, eller søk etter BBC- dokumentaren "Eat, Fast, live longer" Anonymkode: df5a2...ca7 Michael Mosley 😭 Anonymkode: 63599...193 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #20 Del Skrevet 30. juli Personlig får jeg ikke vondt i hodet av det. Hvis jeg faster lengre enn 18 timer så merker jeg ofte at jeg føler meg litt svimmel, skjelven og kvalm. Men dette går som regel over innen 1-2 timer hos meg. Lengste jeg har fastet er vel 50 timer. Man går ned i vekt av å faste ja. Både ved at man naturligvis spiser mindre og at å faste kan sette igang prosesser i kroppen med ketose som gjør at kroppen forbrenner fett. Anonymkode: e602d...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå