AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #1 Skrevet 25. juli 2024 Både dere som fullammer og dere som delammer+mme - hvor lenge varer hvert måltid hos dere? Her kan de vare fra 45min til 1,5-2 timer😳 utrolig slitsomt, særlig på natt… Anonymkode: c73c3...cef
Fame Skrevet 25. juli 2024 #2 Skrevet 25. juli 2024 På natta er det stort sett hele natta. På dagen er det 30 sekunder da alt annet i verden er mer interessant
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #3 Skrevet 25. juli 2024 Hvor gammel er babyen? Det tok evigheter de første ukene, men så fikk hun mer effektivt sugetak og mindre sugebehov fra ca tre måneders alder, og da tok det typ 10-15 minutter. Anonymkode: 65e89...324
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #4 Skrevet 25. juli 2024 Det tar ikke to timer å bli mett, men barnet ligger og sutter fordi de har suttebehov og finner "trøst" i å ligge og sutte. Det er beroligende for babyer. Gi barnet en smokk etter en halvtime. Barnet trenger ikke bruke dine pupper som smokk, det blir man bare sår av og det er unødvendig å amme i to timer. Anonymkode: 48ddc...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #5 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor gammel er babyen? Det tok evigheter de første ukene, men så fikk hun mer effektivt sugetak og mindre sugebehov fra ca tre måneders alder, og da tok det typ 10-15 minutter. Anonymkode: 65e89...324 4 uker.. 10-15 min ja, det høres mer behagelig ut 😅 Anonymkode: c73c3...cef
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #6 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det tar ikke to timer å bli mett, men barnet ligger og sutter fordi de har suttebehov og finner "trøst" i å ligge og sutte. Det er beroligende for babyer. Gi barnet en smokk etter en halvtime. Barnet trenger ikke bruke dine pupper som smokk, det blir man bare sår av og det er unødvendig å amme i to timer. Anonymkode: 48ddc...6b0 Jeg ammer først, men har ikke nok melk så vi må gi flaske etterpå. Men det tar jo så sykt lang tid. Anonymkode: c73c3...cef
Bruspulver Skrevet 25. juli 2024 #7 Skrevet 25. juli 2024 Ut fra hva som er registrert i appen det første halvåret, lå en ammeøkt på gjennomsnittlig 24min og 9 ammeøkter om dagen. Skal sies at en ammeøkt varierte veldig, og på det meste varte ammestunder oppimot 1,5-2t. Det er også verdt å nevne at baby hadde stramt tungebånd, og at de da ofte trenger mye lengre tid på å få ut nok melk til å bli mett. Jeg ammet så lenge han selv hadde et behov/ønske og han gikk fint opp i vekt hele veien. Skulle jeg holdt meg til det ammehjelpen på sykehuset sa, og maksimalt ammet i 20min om gangen, hadde vi nok måttet slutte med amming pga dårlig vektoppgang. Stol på barnets signaler så lenge baby ser ut til å være fornøyd, har tilstrekkelig med tissebleier og går greit opp i vekt. Vil anbefale å sjekke ut tungebåndet om det ikke allerede er gjort. En venninne som fødte etter meg valgte å dra til Gøteborg for å klippe tungebåndet (fullstendig klipp) når hun opplevde samme «problemer»/symptomer som meg, og det løsnet problemet momentant, og baby begynte å bruke typ 10-15min på amming i stedet for 45+ min
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #8 Skrevet 25. juli 2024 Bruspulver skrev (7 minutter siden): Ut fra hva som er registrert i appen det første halvåret, lå en ammeøkt på gjennomsnittlig 24min og 9 ammeøkter om dagen. Skal sies at en ammeøkt varierte veldig, og på det meste varte ammestunder oppimot 1,5-2t. Det er også verdt å nevne at baby hadde stramt tungebånd, og at de da ofte trenger mye lengre tid på å få ut nok melk til å bli mett. Jeg ammet så lenge han selv hadde et behov/ønske og han gikk fint opp i vekt hele veien. Skulle jeg holdt meg til det ammehjelpen på sykehuset sa, og maksimalt ammet i 20min om gangen, hadde vi nok måttet slutte med amming pga dårlig vektoppgang. Stol på barnets signaler så lenge baby ser ut til å være fornøyd, har tilstrekkelig med tissebleier og går greit opp i vekt. Vil anbefale å sjekke ut tungebåndet om det ikke allerede er gjort. En venninne som fødte etter meg valgte å dra til Gøteborg for å klippe tungebåndet (fullstendig klipp) når hun opplevde samme «problemer»/symptomer som meg, og det løsnet problemet momentant, og baby begynte å bruke typ 10-15min på amming i stedet for 45+ min Jeg nevnte tungebånd for helsesykepleier ved sist kontroll, men skal tilbake imorgen så nevner det igjen… Anonymkode: c73c3...cef
Bruspulver Skrevet 25. juli 2024 #9 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg nevnte tungebånd for helsesykepleier ved sist kontroll, men skal tilbake imorgen så nevner det igjen… Anonymkode: c73c3...cef Vår «reise» knyttet til tungebånd er omfattende. Det ble minimalt klipt på barsel dag 2, men løste ingen verdens ting i forhold til ammeproblemer og dårlig sugetak. Allerede første sugetak etter fødsel ga meg sugemerke på brystet… Var også innom for ammeveiledning på sykehuset ved to anledninger, uten særlig effekt - «alt ser fint ut, og sugetaket ser bra ut» til tross for klikkelyd fra baby under amming og mye vondt for meg. Hadde to brystbetennelser innen de første 6 ukene, åpne sår og fikk gule stafylokokker i sårene… Ba etter hvert legen på helsestasjonen om å vurdere tungebåndet. Fikk da til beskjed at «nei, baby klarer å stikke tungen langt nok ut, så det er ikke stramt tungebånd». Tull og tøys fant jeg ut i etterkant. Ba senere om en revurdering av tungebåndet på helsestasjonen, og fikk samme beskjed - at tungebåndet ikke så stramt ut, til tross for at vi hadde alle klassiske symptomer på stramt tungebånd. Fikk bare beskjed om at så lenge han gikk fint opp i vekt ville de ikke gjøre noe med det 🫠 Ble til slutt så irritert at jeg ba fastlegen om henvisning til spesialist i bogstadveien i Oslo. Fikk time, men den var 4mnd fram i tid og når vi endelig hadde time var baby 6mnd og vi hadde så vidt begynt med fast føde. Fikk da beskjed om at det så litt stramt ut, men iom han lå greit vektmessig, hadde begynt med fast føde og var såpass gammel på det tidspunktet, så ville de ikke klippe. Kan tro jeg ble videre forbannet. Er nå gravid med nr.2, støter vi på de samme problemene denne gangen tar jeg turen til Gøteborg sporenstreks. Min venninne fikk beskjed om at det er null baksider med å klippe tungebåndet, utelukkende fordeler. Det eneste som kunne skje var at klippet eventuelt grodde tilbake som det var dersom man ikke tøyde godt nok.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #10 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det tar ikke to timer å bli mett, men barnet ligger og sutter fordi de har suttebehov og finner "trøst" i å ligge og sutte. Det er beroligende for babyer. Gi barnet en smokk etter en halvtime. Barnet trenger ikke bruke dine pupper som smokk, det blir man bare sår av og det er unødvendig å amme i to timer. Anonymkode: 48ddc...6b0 Nå er det vel heller smokken som blir brukt som pupp da men. Anonymkode: 45dbf...10e 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #11 Skrevet 25. juli 2024 Når min var på den alderen så ammet han i 40 minutter per måltid annenhver time hele døgnet. Rundt 3 mnd var han nede i 15-20 min og ved 6 mnd nede i ca 5 min. Det er bare midlertidig det er slik. Du gjør en god jobb 😊❤️ Vår har aldri tatt smokk, så det var slik det ble. Ville ikke endret på noe. Anonymkode: 0f6ab...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #12 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Når min var på den alderen så ammet han i 40 minutter per måltid annenhver time hele døgnet. Rundt 3 mnd var han nede i 15-20 min og ved 6 mnd nede i ca 5 min. Det er bare midlertidig det er slik. Du gjør en god jobb 😊❤️ Vår har aldri tatt smokk, så det var slik det ble. Ville ikke endret på noe. Anonymkode: 0f6ab...ebc Ok takk for at du deler din erfaring - jeg føler jeg er den «eneste» som sliter med disse matingene 😩 Anonymkode: c73c3...cef 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #13 Skrevet 25. juli 2024 Bruspulver skrev (47 minutter siden): Vår «reise» knyttet til tungebånd er omfattende. Det ble minimalt klipt på barsel dag 2, men løste ingen verdens ting i forhold til ammeproblemer og dårlig sugetak. Allerede første sugetak etter fødsel ga meg sugemerke på brystet… Var også innom for ammeveiledning på sykehuset ved to anledninger, uten særlig effekt - «alt ser fint ut, og sugetaket ser bra ut» til tross for klikkelyd fra baby under amming og mye vondt for meg. Hadde to brystbetennelser innen de første 6 ukene, åpne sår og fikk gule stafylokokker i sårene… Ba etter hvert legen på helsestasjonen om å vurdere tungebåndet. Fikk da til beskjed at «nei, baby klarer å stikke tungen langt nok ut, så det er ikke stramt tungebånd». Tull og tøys fant jeg ut i etterkant. Ba senere om en revurdering av tungebåndet på helsestasjonen, og fikk samme beskjed - at tungebåndet ikke så stramt ut, til tross for at vi hadde alle klassiske symptomer på stramt tungebånd. Fikk bare beskjed om at så lenge han gikk fint opp i vekt ville de ikke gjøre noe med det 🫠 Ble til slutt så irritert at jeg ba fastlegen om henvisning til spesialist i bogstadveien i Oslo. Fikk time, men den var 4mnd fram i tid og når vi endelig hadde time var baby 6mnd og vi hadde så vidt begynt med fast føde. Fikk da beskjed om at det så litt stramt ut, men iom han lå greit vektmessig, hadde begynt med fast føde og var såpass gammel på det tidspunktet, så ville de ikke klippe. Kan tro jeg ble videre forbannet. Er nå gravid med nr.2, støter vi på de samme problemene denne gangen tar jeg turen til Gøteborg sporenstreks. Min venninne fikk beskjed om at det er null baksider med å klippe tungebåndet, utelukkende fordeler. Det eneste som kunne skje var at klippet eventuelt grodde tilbake som det var dersom man ikke tøyde godt nok. Oi såpass! Hvorfor skal helsestasjonene være så «vabskelige» på dette.. Anonymkode: c73c3...cef
Bruspulver Skrevet 25. juli 2024 #14 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Oi såpass! Hvorfor skal helsestasjonene være så «vabskelige» på dette.. Anonymkode: c73c3...cef De mangler nok dessverre kompetanse. Slik jeg har forstått det er det veldig, veldig få personer i Norge som har tilstrekkelig kompetanse når det kommer til stramt tungebånd.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #15 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ok takk for at du deler din erfaring - jeg føler jeg er den «eneste» som sliter med disse matingene 😩 Anonymkode: c73c3...cef Du sliter ikke selv om det kan være slitsomt 😊 babyen din gjør akkurat det den skal gjøre. Anbefaler liggende amming og samsoving for deg og baby den første tiden. Det var virkelig en life saver. Se på tiden som en mulighet for deg til å hvile, høre på lydbok eller kose deg på annet vis. Anonymkode: 0f6ab...ebc
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #16 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du sliter ikke selv om det kan være slitsomt 😊 babyen din gjør akkurat det den skal gjøre. Anbefaler liggende amming og samsoving for deg og baby den første tiden. Det var virkelig en life saver. Se på tiden som en mulighet for deg til å hvile, høre på lydbok eller kose deg på annet vis. Anonymkode: 0f6ab...ebc Har prøvd liggende amming, og vi får ikke til å koble han på brystet - mulig han er for liten😩 vi prøver med jevne mellomrom Anonymkode: c73c3...cef
AndreaE Skrevet 26. juli 2024 #17 Skrevet 26. juli 2024 Jeg fullammer og jenta mi på 1 uke ammer seg mett på 5-10 minutter. Etter det kommer «flutter sucking» som tyder på at hun er ferdig og så slipper hun tak/sovner. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #18 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har prøvd liggende amming, og vi får ikke til å koble han på brystet - mulig han er for liten😩 vi prøver med jevne mellomrom Anonymkode: c73c3...cef Det tok også tid for oss før jeg fikk teken på det. Kanskje baby var rundt 3-4 måneder når det løsnet med liggende amming. Anonymkode: 0f6ab...ebc
IDGAF Skrevet 26. juli 2024 #20 Skrevet 26. juli 2024 2 timer amming så 30 min pause, døgnet rundt de første månedene 😅 Ble bedre da hun ble 3-4 måneder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå