AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #1 Skrevet 25. juli 2024 Skoleferien er lang. Så selv om det både har blitt utenlandsferie og et par ukers jobbing på 15-åringen, er det mange feriedager igjen. Og da ligger hun mye på rommet med skjerm. Hun har ei venninne hun treffer innimellom, er ellers lite sosial. Vil ikke være med meg og søsken på badeturer, isspising, fisking, båtturer. Hun er mye sur og i dårlig humør og blir ikke bedre av så mye innesitting. Men jeg kan ikke tvinge med en så stor unge på ting og jeg føler heller ikke jeg kan la være å finne på ting med søsken. Det 15-åringen har lyst til, koster masse penger og sånne dager har jeg ikke råd til mange av (klatrepark, Tusenfryd osv) Hva gjør dere andre med uvillige tenåringer i ferien? Anonymkode: 30baf...660
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #2 Skrevet 25. juli 2024 Hadde dette vært meg så hadde jeg fjernet alle skjermer og latt hun kjede seg til hun måtte finne på noe annet enn å sitte inne Enkelt og greit Sånn blir det her hvis lign sit skjer Anonymkode: 8de37...fb2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #3 Skrevet 25. juli 2024 Jeg begynte å gi tenåringene mer oppgaver hjemme i ferien, da var de brått opptatt av å finne på ting med venner ute 😎 Anonymkode: 0ad3c...b98 10
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #4 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg begynte å gi tenåringene mer oppgaver hjemme i ferien, da var de brått opptatt av å finne på ting med venner ute 😎 Anonymkode: 0ad3c...b98 Lurt! Jenta mi har dessverre ikke noe særlig nettverk, har vært mye styr med utestenging osv. ts Anonymkode: 30baf...660 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #5 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde dette vært meg så hadde jeg fjernet alle skjermer og latt hun kjede seg til hun måtte finne på noe annet enn å sitte inne Enkelt og greit Sånn blir det her hvis lign sit skjer Anonymkode: 8de37...fb2 Jeg sperrer tlf hennes hvis hun er frekk og det går for langt, men mulig jeg må bli enda strengere. Anonymkode: 30baf...660 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #6 Skrevet 25. juli 2024 Samme problem her 😔 Det er sårt å se hvordan hun visner i ferien… Har ikke råd til så mye ferie og hun har lite nettverk. Dermed er ferien egentlig bare en eneste lang og ensom venteperiode 😔 Anonymkode: 8d749...e17 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #7 Skrevet 25. juli 2024 Min mening; Her må tiden i sommer brukes til jobbsøkerprosess til neste ferie! Anonymkode: a4a5d...5d2 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #8 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme problem her 😔 Det er sårt å se hvordan hun visner i ferien… Har ikke råd til så mye ferie og hun har lite nettverk. Dermed er ferien egentlig bare en eneste lang og ensom venteperiode 😔 Anonymkode: 8d749...e17 Enig, skulle ønske hun var ute og fartet med venner.. skolesituasjonen er dessverre ikke særlig mye bedre, men håper det kan snu. ts Anonymkode: 30baf...660 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #9 Skrevet 25. juli 2024 Mer sommerjobb Leir av noe slag Barnevakt Sykkeltur Anonymkode: 08b83...9d0 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #10 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sperrer tlf hennes hvis hun er frekk og det går for langt, men mulig jeg må bli enda strengere. Anonymkode: 30baf...660 Jeg tenker heller at du bør la henne være, og ikke gå I konflikt med henne. Tilby å være med på de enkle tingene som strand, fjell osv, aksepter hvis hun ikke vil. Hun har ikkenoe venner sier du, ikke rart hun er i litt dårlig humør da. Du kan jo legge opp til filmkveld når de yngre har lagt seg, la henne velge film og kjøpe inn litt digg. Anonymkode: 6adda...17e 21 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #11 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min mening; Her må tiden i sommer brukes til jobbsøkerprosess til neste ferie! Anonymkode: a4a5d...5d2 Er dessverre ikke mye jobb å få for en som ikke er 16. Har brukt kontakter for å få de to ukene med jobb. Anonymkode: 30baf...660 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #12 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker heller at du bør la henne være, og ikke gå I konflikt med henne. Tilby å være med på de enkle tingene som strand, fjell osv, aksepter hvis hun ikke vil. Hun har ikkenoe venner sier du, ikke rart hun er i litt dårlig humør da. Du kan jo legge opp til filmkveld når de yngre har lagt seg, la henne velge film og kjøpe inn litt digg. Anonymkode: 6adda...17e Det er vel sånn jeg har operert fram til nå. Godt at noen tenker litt likt. ts Anonymkode: 30baf...660 3 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #13 Skrevet 25. juli 2024 Har du tatt en prat med henne? Min sønn ville ingenting en sommer. Bare spille. Så jeg tok en prat med han . Jeg skjønner at du har lyst til å spille litt ekstra i ferien. Men nå er halve sommeren gått og du har ikke akurat opplevd mye sol. Og vinteren er lang. Nei ville fortsette med sitt. Så kom høsten. Og han innså at sommeren var over. Og ble forbanna, og solgte alt gaming utstyr. Anonymkode: 3b3cb...2e9 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #14 Skrevet 25. juli 2024 Love bombing kan fungere. Kose og saske og si du savner henne og ha henne med. Det hadde vært såååå fint om du kunne være med oss bare en dag. Anonymkode: 3b3cb...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #15 Skrevet 25. juli 2024 Her i min lille kommune er det flere gratisopplegg for ungdom i løpet av sommeren. Alt fra bowling til nærmeste by, div kurs, en ukes friluftsliv, friidrettsskole, fotballskole osv. Er nok for sent å søke i år, men prøv neste år. Varierer nok fra sted til sted, men her er Røde Kors svært aktive med å arrangere ting. Kan hun bli aktiv i en slik organisasjon? Her organiserer de gratis kleskafe, bingo på asylmottak, middager for eldre, brukthandel og mye mer. Der kunne hun ha fått nye venner også 🙂. Hvis ungdommer får jobbe litt for folk som ikke har det så bra, så skjønner de ofte hvor bra de selv egentlig har det 🙂 Anonymkode: 8cd47...18f 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #16 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her i min lille kommune er det flere gratisopplegg for ungdom i løpet av sommeren. Alt fra bowling til nærmeste by, div kurs, en ukes friluftsliv, friidrettsskole, fotballskole osv. Er nok for sent å søke i år, men prøv neste år. Varierer nok fra sted til sted, men her er Røde Kors svært aktive med å arrangere ting. Kan hun bli aktiv i en slik organisasjon? Her organiserer de gratis kleskafe, bingo på asylmottak, middager for eldre, brukthandel og mye mer. Der kunne hun ha fått nye venner også 🙂. Hvis ungdommer får jobbe litt for folk som ikke har det så bra, så skjønner de ofte hvor bra de selv egentlig har det 🙂 Anonymkode: 8cd47...18f Glemte å nevne Frivillighetssentralen. Det har vel alle kommuner? Og de er alltid glad for gode hjelpere. Anonymkode: 8cd47...18f
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #17 Skrevet 25. juli 2024 Fra høsten av må du få henne inn i et eller annet bra miljø så hun har noe alternativ til skolen og en arena å få flere venner på. På kort sikt; hva med å mobilisere familien? Har hun en tante eller bestemor som kan ta henne med på en storbyferie eller noe annet en helg? En fr som kan ta henne med på kanotur eller seiltur? Anonymkode: 08b83...9d0 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #18 Skrevet 25. juli 2024 Skjønner det er kjipt, jeg ønsker selv at 15-åringen skal ut og lufte seg. Samtidig husker jeg selv hvor deilig det var å få styre dagene selv i sommerferien og hvor kjedelig det var de ukene venninner var vekkreist. Synes ikke du skal ta fra henne mobilen, hvis hun har lite venner så er det gjerne via mobilen hun får sosial omgang og input? Og det å få en 15-årig jente med på sommeraktiviteter hun ikke vil tror jeg bare er å glemme. Best å fortsette å oppfordre henne til å komme seg ut, kanskje besøke besteforeldre, bake, gå på shopping sammen, og ellers la henne være i fred. Anonymkode: 19859...a64 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #19 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fra høsten av må du få henne inn i et eller annet bra miljø så hun har noe alternativ til skolen og en arena å få flere venner på. På kort sikt; hva med å mobilisere familien? Har hun en tante eller bestemor som kan ta henne med på en storbyferie eller noe annet en helg? En fr som kan ta henne med på kanotur eller seiltur? Anonymkode: 08b83...9d0 Ja, det er det jeg prøver på. Og takk for forslag! Noe aktiviteter med familie er hun med på. Anonymkode: 30baf...660 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #20 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skjønner det er kjipt, jeg ønsker selv at 15-åringen skal ut og lufte seg. Samtidig husker jeg selv hvor deilig det var å få styre dagene selv i sommerferien og hvor kjedelig det var de ukene venninner var vekkreist. Synes ikke du skal ta fra henne mobilen, hvis hun har lite venner så er det gjerne via mobilen hun får sosial omgang og input? Og det å få en 15-årig jente med på sommeraktiviteter hun ikke vil tror jeg bare er å glemme. Best å fortsette å oppfordre henne til å komme seg ut, kanskje besøke besteforeldre, bake, gå på shopping sammen, og ellers la henne være i fred. Anonymkode: 19859...a64 Jeg tenker også at hun må ha lov til å ha late dager, men jeg ser også at det ikke gjør henne godt å være så passiv/tiltaksløs. Så prøver å skape litt balanse, men er ikke lett. Gir ikke opp nei, takk for forslag! ts Anonymkode: 30baf...660 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå