Gå til innhold

Hvor får man kjøpt billige brukte Windows 10/11 produktnøkler i disse dager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før i tiden kunne man kjøpe produktnøkler til windows 10/11 for kanskje rundt 8 dollar på ebay, men jeg ser ikke at disse finnes lengre (klarer ihvertfall ikke å søke de opp)

Finnes det fortsatt et sted man får kjøpt slike nøkler? Har oppdatert en litt eldre laptop fra windows 7 til windows 10. Men gikk glipp av gratisperioden de hadde for noen år siden.

Anonymkode: 466fe...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Brukte nøkler er ikke å få kjøpt siden nøkkelen er knyttet til hovedkortet, Windows 11 kan du uansett installere å bruke gratis så jeg ser ikke helt poenget.

Men hvis maskinen din kom med Windows 7 i sin tid så er jeg ganske sikker på at den ikke oppfyller kravene til Windows 11, maskinen må ha TPM 2.0 for å kunne installere Windows 11.

Jeg har selv en laptop som ble levert med Windows 8.1 som er oppgradert til Windows 10, men det er umulig å oppgradere til Windows 11.

Anonymkode: ffaad...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare for å fjerne vannmerket og påminnelser om å oppgradere. Jeg har bare oppgradert den til win10, har ikke planer om win11. (liker ikke win11, så det er bare en fordel at maskinen ikke støtter det).

Er klar over at OEM-nøkler egentlig er knyttet til hovedkortet. Men i praksis så pleier det å gå fint å gjenbruke samme nøkkel "en og annen gang" sålenge den ikke er i bruk på flere maskiner samtidig. Er nok litt spillerom fordi ellers ville windows blitt deaktivert i alt for mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man googler dette, finner man det lett. Koster vel rundt 90 kroner for en pro lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lol, dere er skikkelige pay-pigs for Micro$oft azz...

Linux master race 🙂 

Anonymkode: 27231...ada

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har oppdatert en litt eldre laptop fra windows 7 til windows 10. Men gikk glipp av gratisperioden de hadde for noen år siden.

Gratisperioden har Microsoft fortsatt. En kan ofte benytte nøkkelen fra Windows 7 og installere Windows 10 eller 11 (om maskinen er støttet av Win 11.)

Eller, installer Windows 7 og oppgrader til Windows 10 er også mulig. Så snart maskinen er registrert hos Microsoft med gyldig lisens kan den installeres på nytt og lisens kommer automatisk tilbake så snart PCen er på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
TBL12 skrev (På 25.7.2024 den 17.28):

Gratisperioden har Microsoft fortsatt. En kan ofte benytte nøkkelen fra Windows 7 og installere Windows 10 eller 11 (om maskinen er støttet av Win 11.)

Eller, installer Windows 7 og oppgrader til Windows 10 er også mulig. Så snart maskinen er registrert hos Microsoft med gyldig lisens kan den installeres på nytt og lisens kommer automatisk tilbake så snart PCen er på nett.

Ja det var det jeg håpte på jeg også, men så ville den ikke aktivisere seg. Da har jeg oppgradert den eksisterende win7-installasjonen til win10 og beholdt alle filer og programmer. Men det vannmerket kommer frem.

AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 11.25):

Lol, dere er skikkelige pay-pigs for Micro$oft azz...

Linux master race 🙂 

Anonymkode: 27231...ada

Man bruker rette verktøy for jobben. Velger heller å kjøpe en billig hammer, enn å finne en gratis gråstein ute i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det var det jeg håpte på jeg også, men så ville den ikke aktivisere seg. Da har jeg oppgradert den eksisterende win7-installasjonen til win10 og beholdt alle filer og programmer. Men det vannmerket kommer frem.

Kan prøve å legge inn lisens nøkkelen som er limt på PCen? Har erfart det kan løse problemet noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Man bruker rette verktøy for jobben. Velger heller å kjøpe en billig hammer, enn å finne en gratis gråstein ute i hagen.

Hvorfor betale for en middels gråstein (Windows) når man kan få en god hammer (Linux) gratis.

Ja, jeg bruker begge deler, og Linux er overlegen når man selv ønsker å konfigurere systemet uten å møte hindringer fra Storebror som vifter med fingeren og forteller at dette får man ikke lov til.

Anonymkode: 7aa1b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 6.46):

Hvorfor betale for en middels gråstein (Windows) når man kan få en god hammer (Linux) gratis.

Ja, jeg bruker begge deler, og Linux er overlegen når man selv ønsker å konfigurere systemet uten å møte hindringer fra Storebror som vifter med fingeren og forteller at dette får man ikke lov til.

Anonymkode: 7aa1b...346

Først og fremst så er det mye man kan si om f.eks. apple fanbois, i forhold til brukere av windows, eller i forhold til brukere av iPhone brukere vs brukere av android. Men dere linux-troll er faktisk ENDA verre enn slike apple- og musk fans igjen.

For det første så er jeg ikke "så" redd for å legge igjen noen kroner her og der i kommersiell programvare, alt etter hva denne programvaren er for noe. Jeg betalte full pris for windows på hoved-PCen min, og det har fungert upåklagelig. Ofte er kommersiell programvare litt mer rettet etter mengdene, med en kortere lærekurve enn andre ting.

Som du sier, så er linux flott om man selv ønsker å konfigurere systemet. Men dette er både linux sin styrke og svakhet i ett. Det er ikke alltid at man ønsker det. I dette tilfellet her var det snakk om minste motstands vei for å få noe programvare som kun støtter win10++ til å fungere på en maskin som hadde windows 7. Denne programvaren finnes kun for windows, og det finnes ingen linux-alternativ. Programvaren er også såpass lite brukt at det antagelig finnes lite eller ingen informasjon om hvor bra den kjører i f.eks. wine, evt hvordan man må tweake ting for å få det til å virke. Da vet man ingenting om hva resultatet vil bli. Derimot har jeg god erfaring med å kjøre det på windows. Jeg ønsker et forutsigbart resultat. Da betaler jeg meg heller ut av problemet, for tid er faktisk en viktigere ressurs enn penger i enkelte tilfeller.

Open source hadde en bølge hvor det tok av og var veldig bra. Men realiteten i disse dager er at ting står i ro på open source arenaen. Det har ikke skjedd mye nyskapende på open source fronten, og nye linux-distribusjoner er ofte bare gjenbruk av de samme løsningene som alltid har eksistert. Mens andre ting henger gjerne etter i tid, og føles gammeldagse i funksjon. Det sliter med å modernisere seg på GUI-fronten.

Man merker også hvis man har noe som i utgangspunktet er linux-programvare, men som er kompilert for windows gjennom f.eks. cygwin, at denne programvaren føles feil i bruk på windows. Det er alt fra hvordan det forventes at man konfigurerer ting, til at lydinnstillingene ikke er slik man typisk forventer å kjenne de igjen i windows-programvare. Og det gjelder også når det skal bruke annen hardware.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Først og fremst så er det mye man kan si om f.eks. apple fanbois, i forhold til brukere av windows, eller i forhold til brukere av iPhone brukere vs brukere av android. Men dere linux-troll er faktisk ENDA verre enn slike apple- og musk fans igjen.

For det første så er jeg ikke "så" redd for å legge igjen noen kroner her og der i kommersiell programvare, alt etter hva denne programvaren er for noe. Jeg betalte full pris for windows på hoved-PCen min, og det har fungert upåklagelig. Ofte er kommersiell programvare litt mer rettet etter mengdene, med en kortere lærekurve enn andre ting.

Som du sier, så er linux flott om man selv ønsker å konfigurere systemet. Men dette er både linux sin styrke og svakhet i ett. Det er ikke alltid at man ønsker det. I dette tilfellet her var det snakk om minste motstands vei for å få noe programvare som kun støtter win10++ til å fungere på en maskin som hadde windows 7. Denne programvaren finnes kun for windows, og det finnes ingen linux-alternativ. Programvaren er også såpass lite brukt at det antagelig finnes lite eller ingen informasjon om hvor bra den kjører i f.eks. wine, evt hvordan man må tweake ting for å få det til å virke. Da vet man ingenting om hva resultatet vil bli. Derimot har jeg god erfaring med å kjøre det på windows. Jeg ønsker et forutsigbart resultat. Da betaler jeg meg heller ut av problemet, for tid er faktisk en viktigere ressurs enn penger i enkelte tilfeller.

Open source hadde en bølge hvor det tok av og var veldig bra. Men realiteten i disse dager er at ting står i ro på open source arenaen. Det har ikke skjedd mye nyskapende på open source fronten, og nye linux-distribusjoner er ofte bare gjenbruk av de samme løsningene som alltid har eksistert. Mens andre ting henger gjerne etter i tid, og føles gammeldagse i funksjon. Det sliter med å modernisere seg på GUI-fronten.

Man merker også hvis man har noe som i utgangspunktet er linux-programvare, men som er kompilert for windows gjennom f.eks. cygwin, at denne programvaren føles feil i bruk på windows. Det er alt fra hvordan det forventes at man konfigurerer ting, til at lydinnstillingene ikke er slik man typisk forventer å kjenne de igjen i windows-programvare. Og det gjelder også når det skal bruke annen hardware.

Ikke meg du siterte men, enig i mye av det du skriver her. Det er også mye lettere å være fanboy når man har tid til å konfigurere systemet. Når jeg var student kunne jeg bruke tiden på Arch eller Debian net install, men når hverdagen med jobb er der er det ikke så god tid til å drive med dette. Da er det greit at det bare funker.

Linux Mint trenger ikke så mye konfigurering, men har man nyere hardware så kan det være et problem at softwaren er eldre og at de fortsatt bruker X fremfor Wayland.

Office og Adobe-pakken er også bransjestandarder og det gjør det mye lettere når man må samarbeide med andre i jobbsituasjon når man bruker den samme programvaren. Libreoffice funker fint, men det er også problmer når man åpner et .odt dokument i Word med formatering slik at man må bruke tid på korrigering.

Gimp og Libreofficee er ikke standarder og det gjør det vanskeligere, men funker helt fint om man ikke har store behov.

Linux er bra på mange områder og gjør en del ting mye enklere. F. eks at man slipper å laste ned programmer for å overskrive usb pinner og heller bare kan kjøre en kommando i terminalen.

For min del bruker jeg linux hjemme og windows på jobb, men jeg har begynt å lure på om Ubuntu er så privat som man liker å tro når man ser på hva slags tilganger snap pakker har når man har installert et program. Privacy har vært mye av kritikken mot Windows, men er ikke sikker på om distroer som Ubuntu er så mye bedre.

Om jeg måtte velge så hadde jeg valgt Windows selv om det koster litt fordi man ikke vil ha noen problemer med hardware kompibilitet og software standarder som office og lightroom. Linux er bra på mange måter, men ikke hundre prosent egnet for mitt bruk.

Anonymkode: cbc5b...fbc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (På 27.7.2024 den 18.58):

Kan prøve å legge inn lisens nøkkelen som er limt på PCen? Har erfart det kan løse problemet noen ganger.

Jeg forsøkte det nå, men det er samme problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...