AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #1 Skrevet 25. juli 2024 Etter bare 6 år i nytt hus så er vår hvitpigmenterte enstavs eikeparkett fullstendig ødelagt. Det blir riper og hakk av "alt", og jeg lengter tilbake til laminatgulvet vi hadde i det forrige huset. Men nå er det slik at vi muligens skal prøve å selge i løpet av 2-3 år, og av en eller annen grunn så elsker jo folk parkett. Spørsmålet,et blir derfor, skal vi slipe parketten eller legge laminat oppå? Begge alternativer koster ca 15 000. Jeg mistenker at det muligens er hvitpigmenteringen som har ført til at gulvet har blitt stygt så fort, siden den er så lys og parketten i seg selv er mørkere "nedi"? Anonymkode: 20b8a...073 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #2 Skrevet 25. juli 2024 Aldri mer parkett er mitt motto, laminat av de to alternativene. Jeg har lagt moderne belegg, uslitelig og penere. Anonymkode: b6a63...ab4 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #3 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Aldri mer parkett er mitt motto, laminat av de to alternativene. Jeg har lagt moderne belegg, uslitelig og penere. Anonymkode: b6a63...ab4 Ja parketten her er absolutt styggest når den er nyvasket, da syns alle de mørke gropene og ripene ekstra godt 😕 Enstavs eikeparkett skal jo være topp kvalitet, så det er leit når det knapt nok kan gås på. Anonymkode: 20b8a...073
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #5 Skrevet 25. juli 2024 Jeg ville kontaktet Fargerike e.l for å bli satt i kontakt med en profesjonell gulvsliper. Så kommer de på befaring for å gjøre vurdering, det er gratis Anonymkode: 034ac...6ac 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #6 Skrevet 25. juli 2024 Hvis du skal selge om 2-3 år, vent til nærmere salget før du gjør noe med gulvet. Legg en løype og teppe der det er mest utsatt i mellomtid, sånn på kjøkkenet og under spisebord. Anonymkode: 96b50...c1d 5
Amossa Skrevet 25. juli 2024 #7 Skrevet 25. juli 2024 Jeg hadde valgt å slipe parketten. Men nå er jeg av dem som ikke kan fordra laminat. Synes det "klikker" når man går på det, og at det er hardt og "dødt". Vi har eikeparkett i alle rom i huset. Den har nå ligget i over 40 år. Etter barn og hund i huset, ble det selvfølgelig noen merker og riper etter hvert. Eller "levd liv", som jeg kaller det Slipte ned parketten i stue og kjøkken etter at barna ble store, og den er fortsatt fin. Jeg elsker eikefargen, og er veldig glad for at jeg ikke lot meg friste da alle malte eller hvitpigmenterte parketten sin hvit. 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #8 Skrevet 25. juli 2024 Amossa skrev (9 minutter siden): Jeg hadde valgt å slipe parketten. Men nå er jeg av dem som ikke kan fordra laminat. Synes det "klikker" når man går på det, og at det er hardt og "dødt". Vi har eikeparkett i alle rom i huset. Den har nå ligget i over 40 år. Etter barn og hund i huset, ble det selvfølgelig noen merker og riper etter hvert. Eller "levd liv", som jeg kaller det Slipte ned parketten i stue og kjøkken etter at barna ble store, og den er fortsatt fin. Jeg elsker eikefargen, og er veldig glad for at jeg ikke lot meg friste da alle malte eller hvitpigmenterte parketten sin hvit. Hva slags type overflatebehandling anbefaler du for eikeparkett? TS Anonymkode: 20b8a...073
fru Alving Skrevet 26. juli 2024 #9 Skrevet 26. juli 2024 Parkett. Forstår ikke at folk frivillig legger laminat det er urstygt. 3
Amossa Skrevet 27. juli 2024 #10 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 22.11): Hva slags type overflatebehandling anbefaler du for eikeparkett? TS Anonymkode: 20b8a...073 Det er lenge siden vår parkett ble slipt ned, så mulig det finnes bedre behandlingsvalg i dag. Best å spørre hos en forhandler av parkettgulv. Men jeg noterte meg at han som gjorde jobben hos oss brukte 3-stjerners gulvrens før han slipte, og at han brukte noe som het 3-stjerners Gulvmatt. Han brukte rulle og la 3 strøk. Gulvet måtte tørke hver gang, så det tok lang tid.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #11 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Parkett. Problemet er at folk er helt hysteriske om de ser noen riper og litt slitasje. Gulv skal se brukt ut. Anonymkode: 99a66...a48 Enig. Gulv brukes og har riper og slitasje, helt normalt. Det essensielle her er at parkett er tre, gulv er plast. Det sier det meste. Tregulv har naturlig varme og det demper lyd. Selv de dyreste og mest fancy laminatene vil aldri føles eller oppleves som ekte tre, så enkelt er det bare. Tregulv kan slipes om det er veldig slitt. Anonymkode: 549e8...98f 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #12 Skrevet 27. juli 2024 Aldri parkett! De som mener laminat er stygt osv får bare ha den meningen, det kommer ikke på gulvet her! Har og nå vinyllaminat på kjøkkenet. Anonymkode: 62413...413 3
Saltwatertaffy Skrevet 28. juli 2024 #13 Skrevet 28. juli 2024 Ville beholdt og slipt parkett ifm. salg. I boligannonsen og på visning vil det oppleves mer eksklusivt og attraktivt for de fleste. Jeg liker personlig parkett best, men det blir jo riper bare man ser på det, så vi valgte korkvinyl når vi pusset opp nylig. Men om jeg pusset opp for salg ville jeg nok valgt parkett. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #14 Skrevet 28. juli 2024 Ville beholdt parkett hvis jeg først hadde det, og tatt jobben/utgiften med å vedlikeholde. Men har bare lagt laminat selv. Både på grunn av økonomien og fordi det tåler "alt". Har valgt laminat med mønster som ser/kjennes ut som treverk eller fliser, ikke de billigste som er helt glatte. Er ikke helt det samme som parkett, men mer enn bra nok for meg. Bor ikke i så dyre hus at laminat ødelegger videresalg uansett. 😅 Anonymkode: 7d2c0...21d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå