AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #1 Skrevet 25. juli 2024 Jeg er litt frustrert. Lå i sengen i går og i dag mesteparten av natten ble bare til et gedigent forsøk å sove prosjekt. La meg klokken 21.00. Var så trøtt i utgangspunktet at jeg tenkte jeg ikke trenger melatonin, var ganske sikker jeg kommer til å sovne uten. Nå har jeg gått på circadin fast over en lengre tid og bare hatt et par netter der jeg sov ok uten. Slitt med store søvnvansker, som har begynt egentlig å bli bedre. Jeg begynte å gå over til 1 mg melatonin fra to det begynte å bli så bra. I natt og forrige klarte jeg ikke sove, lå våkenfra 21.00 til 23.00, bestemte meg for at det ikke går uten circadin danne gang. Tok en. Ble søvnig, men sovnet ikke. Lå våken til 2.00 og begynte å bli stresser skal jo våkne om få timer. Ha hodet med meg dagen etter. Leter etter en lege jeg kan chatte med. Tør ikke ringe legevakten, fordi der har jeg tidligere fått beskjed om at jeg ikke kan ringe med søvn problematikk. Jeg begynner å stresse klokken 3.00 om jeg kan ta en sobril eller en ekstra 1mg melatonin og hva kunne vært ok løsning. Har ingen å ringe å spørre. Sonril vil gjøre meg sløv, så jeg tar en eksta melatonin av annen type. Uten å vite om det er ok. Det var valget mellom dette sobril og sykemelding. Ingen å spørre midt på natten. Finnes det ingen sted å få råd. Jeg blir så desperat om natten jeg kan ende opp med å skade meg selv ved uhell. Sovner etterhvert. Sovet i få timer nå, men forstår ikke hvorfor jeg er i den situasjonen nå igjen at jeg må ta mer melatonin, når jeg var på vei mot å ta mindre. Begynt å sove 8 timer osv. Jeg kan ikke leve slik nå har jeg sovet et par timer. Når jeg søker informasjon om melatonin står det stortsett på norsk masse advarsler i tillegg til at det ikke skal brukes i mer enn 5 dager sammenhengende. Jeg får dette på resept og har tatt det i mange måneder. Søker jeg på engelsk står maks nivå på 8 mg. I Norge står stortsett maks nivå på 1 mg. Forstår ikke helt hvorfor det er så vanskelig å gå bra hjelp. Trengte hjelp på natta hva gjør jeg? Er løsningen egentlig sykemelding og ingenting annet?? Jeg har en jobb jeg m til. Anonymkode: adf9a...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #2 Skrevet 25. juli 2024 Har du sett dokumentaren "søvnløs" på vgtv? Om ikke anbefaler jeg deg å se denne! Her finner du informasjon, tips og selvhjelpsverktøy: https://www.helsenorge.no/sovnproblemer/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzIK1BhAuEiwAHQmU3sNSSJaW5lzT9KyE_hSZzQ7NIEx3td68R5gkk-U74hZRGMKv06rqMRoCIpEQAvD_BwE Her står det litt om behandlingsalternativer: https://www.helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnproblemer-hvordan-skal-de-behandles/ Og her står det om kognitiv terapi ved søvnproblemer (og de har et videokurs til selvhjelp): https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/sovnproblemer/ Søvnproblemer kan være altoppslukende og går utover livskvaliteten. Synd du ikke har fått bedre hjelp hos fastlegen. Anbefaler deg å gå igjennom disse linkene og å ta det som er av selvhjelpskurs/selvhjelpsmateriell. Det ordner seg neppe på en dag, men det er håp! Anonymkode: a4c43...463 3 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #3 Skrevet 25. juli 2024 Mental helse har en telefon som er åpen hele døgnet, tlfnr 116123. Ellers hadde jeg forsøkt å holde meg aktiv om dagen, gå en tur ut hver dag og holdt bra søvnhygiene. Sykemelding er vel ikke den beste løsningen. Kanskje det er et søvnkurs i kommunen der du bor? Anonymkode: 32ca3...fcd 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #4 Skrevet 25. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du sett dokumentaren "søvnløs" på vgtv? Om ikke anbefaler jeg deg å se denne! Her finner du informasjon, tips og selvhjelpsverktøy: https://www.helsenorge.no/sovnproblemer/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzIK1BhAuEiwAHQmU3sNSSJaW5lzT9KyE_hSZzQ7NIEx3td68R5gkk-U74hZRGMKv06rqMRoCIpEQAvD_BwE Her står det litt om behandlingsalternativer: https://www.helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnproblemer-hvordan-skal-de-behandles/ Og her står det om kognitiv terapi ved søvnproblemer (og de har et videokurs til selvhjelp): https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/sovnproblemer/ Søvnproblemer kan være altoppslukende og går utover livskvaliteten. Synd du ikke har fått bedre hjelp hos fastlegen. Anbefaler deg å gå igjennom disse linkene og å ta det som er av selvhjelpskurs/selvhjelpsmateriell. Det ordner seg neppe på en dag, men det er håp! Anonymkode: a4c43...463 Tro meg jeg har kommet langt nå. Fra null søvn med 3 timer med Zopiklone og til nå 5-8 timer med bare melatonin. Har lest og sett en del informasjon, kanskje ikke alt du foreslår her. Fastlegen bare ga meg zopiklone, ettrrhvert melatonin siden jeg ville ha nie mildere. Fått hormonplaster og melatonin, som hjalp, men ikke så mye nå. Det som skjer er at jeg savner menneskelig hudkontakt, klem og sånn på natten så mye at søvn uteblir. Begynner å tenke på 100 ting og få en plagsom sang i hodet også av og til. Forferdelig. Føler meg så alene og ueksket. Vanskelig arbeidshverdag. Livet inneholder lite positivt men må samtidig være kjedelig nok til at jeg ikke får så mye å tenke på 😕 Har begynt med rutiner. Går tur morgen og ettermiddag. Prøver å spise sunt og begrense koffein drikker nesten aldri alkohol. Roer ned fra klokken 19.00. Anonymkode: adf9a...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #5 Skrevet 25. juli 2024 Det er vel verdt å prøve terapi fremfor medisiner. Jeg fikk orden på søvnen etter psykologsamtaler, der min psykolog og jeg la en plan for å skape nok søvnunderskudd til at det fysiologisk er umulig ikke å få sove, og dette rettet opp søvnrytmen for en lang periode. Har gode verktøy for bra søvn nå. Må finne årsakene til søvnforstyrrelsen for å få bukt med det. Kan være alt fra depresjon, matinntak, sovesituasjon, grublende tankestil, stress, økonomi, mistrivsel, dårlige vaner, til spisemønster, for mye eller for lite fysisk aktivitet, for varmt rom, hormoner, osv osv. Medisiner hjelper ikke for årsaken til problemene. Anonymkode: 246ce...5bd 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #6 Skrevet 25. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: Det er vel verdt å prøve terapi fremfor medisiner. Jeg fikk orden på søvnen etter psykologsamtaler, der min psykolog og jeg la en plan for å skape nok søvnunderskudd til at det fysiologisk er umulig ikke å få sove, og dette rettet opp søvnrytmen for en lang periode. Har gode verktøy for bra søvn nå. Må finne årsakene til søvnforstyrrelsen for å få bukt med det. Kan være alt fra depresjon, matinntak, sovesituasjon, grublende tankestil, stress, økonomi, mistrivsel, dårlige vaner, til spisemønster, for mye eller for lite fysisk aktivitet, for varmt rom, hormoner, osv osv. Medisiner hjelper ikke for årsaken til problemene. Anonymkode: 246ce...5bd Jeg er ganske sikker jeg ikke vil komme til å sovne ned underskudd. Var våken i mange dager kanskje 14 før jeg fikk zopiklone. Det bar helt grusomt. Nå leste jeg at man kan gå i koma og dø om man ikke sover på så lenge tid?? Anonymkode: adf9a...a8c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #7 Skrevet 25. juli 2024 Ikke sikkert dette er rett for deg men jeg kan dele hvordan jeg gjør det. Jeg har også omfattende søvnproblemer, hatt i flere år. Å legge seg kl 21 og forvente å sove er litt tidlig. Jeg legger meg tidlig men da med lydbok eller en rolig podcast. For meg hjelper det å samle tankene rundt det jeg lytter til, og en fin stemme gir meg ro. Jeg må også passe på at det ikke er for mye stress på dagtid. I perioder betyr det at jeg må sykmeldes for å få søvn på plass, gjerne delvis hvis det kan holde. Det er ikke farlig å ikke få sove, men det er klart det ødelegger dagen etter hvis det blir en vane å ikke sove. Anonymkode: bf817...f69 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #8 Skrevet 25. juli 2024 Sett telefonen på nattmodus så den blir sort/hvit!! Det hjalp overraskende mye på mine søvnproblemer, det blå lyset fra skjermene fucker med øyene våre og søvnhormonene. Unngå all skjerm minst en time før leggetid, gjerne halvannen time. Jeg garanterer at du vil oppleve bedring av disse endringene alene! Anonymkode: 965df...292 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #9 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ganske sikker jeg ikke vil komme til å sovne ned underskudd. Var våken i mange dager kanskje 14 før jeg fikk zopiklone. Det bar helt grusomt. Nå leste jeg at man kan gå i koma og dø om man ikke sover på så lenge tid?? Anonymkode: adf9a...a8c Hvor har du lest dette? Bare tull. Når du ikke har sovet på 14 dager så har du nok helt sikkert sovet minimum av hva kroppen trengte. 30min her og der, 1-2 rimer. Ikke nok til å føle seg bra men nok til å overleve. Det verste du kan gjøre er å leve deg inn i at det er farlig. Vi er mange som sliter ekstremt mye med søvn og ville vært død for lengst hvis søvnunderskudd var farlig. Anonymkode: bf817...f69 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #10 Skrevet 25. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor har du lest dette? Bare tull. Når du ikke har sovet på 14 dager så har du nok helt sikkert sovet minimum av hva kroppen trengte. 30min her og der, 1-2 rimer. Ikke nok til å føle seg bra men nok til å overleve. Det verste du kan gjøre er å leve deg inn i at det er farlig. Vi er mange som sliter ekstremt mye med søvn og ville vært død for lengst hvis søvnunderskudd var farlig. Anonymkode: bf817...f69 Det var et par dager siden en greie i VG om hvordan søvnmangel påvirker deg. Jeg sov ingenting.. svettet og vred meg gjennom natt og dag. Da var jeg sykemeldt 😀 Anonymkode: adf9a...a8c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #11 Skrevet 25. juli 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Sett telefonen på nattmodus så den blir sort/hvit!! Det hjalp overraskende mye på mine søvnproblemer, det blå lyset fra skjermene fucker med øyene våre og søvnhormonene. Unngå all skjerm minst en time før leggetid, gjerne halvannen time. Jeg garanterer at du vil oppleve bedring av disse endringene alene! Anonymkode: 965df...292 Dette har jeg. 😄 har funnet ut dog at TV kan hjelpe. Det tar tankene vekk fra andre bekymringer. Anonymkode: adf9a...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #12 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette har jeg. 😄 har funnet ut dog at TV kan hjelpe. Det tar tankene vekk fra andre bekymringer. Anonymkode: adf9a...a8c Det du bør være oppmerksom på er at du bør ha lommer på dagtid der du øver på å hvile uten stimuli. Være ute i naturen, meditere eller bare hvile deg og lukke øynene. Skjerm er jo heller ikke bra, selv om du sovner kan kvaliteten bli dårligere og du kan våkne igjen. Hva med å byttet til lydbok eller podcast? Anonymkode: bf817...f69 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #13 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er ganske sikker jeg ikke vil komme til å sovne ned underskudd. Var våken i mange dager kanskje 14 før jeg fikk zopiklone. Det bar helt grusomt. Nå leste jeg at man kan gå i koma og dø om man ikke sover på så lenge tid?? Anonymkode: adf9a...a8c Denne type tankegang er vanlig ved søvnproblemer, og forsterker vanskene. Anbefaler deg å prate med kvalifisert person (psykolog) om dette, da det høres ut som du har underliggende bekymringer og savn i livet ditt som gjør at du ikke får sove. Kanskje er det mulig å få det bedre ved å snakke med noen om det som er vanskelig i livet, og samtidig få spesialtilpasset behandling for søvnen. Dette med søvnunderskudd var bare et eksempel på at det er mye som kan forsøkes. Å skape søvunderskudd ett døgn brukes også mot depresjon. Å få til det er ikke det samme som å ligge søvnløs i sengen flere netter på rad, der kroppen likevel hviler og kanskje tar noen minutter i lett søvnfase. Søvndeprivasjon-/underskudd er noe helt annet. Anonymkode: 246ce...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #14 Skrevet 25. juli 2024 Jeg tenker at du har mye å tjene på å være litt mer åpen for løsning. Innleggene dine bærer preg av at du har bestemt deg for at dette ikke er løsbart. Det er nesten som du koser deg med problemet. Å ringe Mental Helse om natten er et veldig godt råd! Du sier selv at det er underliggende problemer knyttet til savn av hudkontakt som er utfordrende. Dette får du ikke gjort noe med, så det er fånyttes å gnage på det, siden det ikke kan løses. Flytt fokus bort fra dette. Skjønner at det er tøft, men du må nesten jobbe mentalt med dette, og faktisk slutte med å bade i søvnløshetens umulighet og lete etter løsningene. Anonymkode: 88973...39f 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #15 Skrevet 25. juli 2024 Det er vel anbefalt å unngå all skjermbruk et par timer før leggetid. Jeg leser bok og lytter på musikk. Anonymkode: bff4d...24d 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #16 Skrevet 25. juli 2024 Kanskje ikke det du spør om, men jeg sliter også med å sove av å til. Har funnet ASMR videoer på YouTube, som jeg sovner til.. Elsker det! Anonymkode: 52685...296
Ulla Ullsokk Skrevet 25. juli 2024 #17 Skrevet 25. juli 2024 Søvnklinikken.no Hør denne: Nevrorefleksologi er helt fantastisk! Jeg har aldri slitt med søvn, men to helt forskjellige andre ting som legen ikke fikset og begge ble fort bra og har ikke kommet tilbake snart 3 år etter. Jeg gikk til Laila på Søvnklinikken, men hun jobbet ikke der på den tiden.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #18 Skrevet 25. juli 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at du har mye å tjene på å være litt mer åpen for løsning. Innleggene dine bærer preg av at du har bestemt deg for at dette ikke er løsbart. Det er nesten som du koser deg med problemet. Å ringe Mental Helse om natten er et veldig godt råd! Du sier selv at det er underliggende problemer knyttet til savn av hudkontakt som er utfordrende. Dette får du ikke gjort noe med, så det er fånyttes å gnage på det, siden det ikke kan løses. Flytt fokus bort fra dette. Skjønner at det er tøft, men du må nesten jobbe mentalt med dette, og faktisk slutte med å bade i søvnløshetens umulighet og lete etter løsningene. Anonymkode: 88973...39f Selvsagt er jeg åpen for løsning, litt usikker hva du mener, vært til legen mange ganger med saken. Jeg vil bare ha en løsning som faktisk vil fungere. Når jeg har prøvd alt og jeg dyns jeg har vært flink. Har jo fikset dette selv og har nesten løst det. Poenget med mitt innlegg er at syns det er hårreisende at man ikke har noen å rådføre seg med. En hjelpetelefon dom kan hjelpe det og da når man har alternativer å velge mellom og ikke vet hva er best/ verst? Har snakket med mental helse hjelpe telefonen flere ganger. De pleier å fortelle deg å puste rolig med magen og la tankene vandre prøve å sove nå etc. Noe jeg har gjort i flere timer før jeg ringte de. Hyggelige de, men det hjelper ikke mye. Anonymkode: adf9a...a8c
Linazer Skrevet 25. juli 2024 #19 Skrevet 25. juli 2024 Hvor i all verden har du lest at man ikke skal ta melatonin sammenhengende i mer enn fem dager? Det er tull! Melatonin er kroppens eget søvnhormon. Jeg fikk resept på 4 mg melatonintabletter. Det har hjulpet meg mye. Jeg våkner fortsatt mange ganger i løpet av natta, men sovner relativt raskt igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #20 Skrevet 25. juli 2024 For å svare på trådens tittel, hvis man har et snev av arbeidsmoral så går man jo på jobb selv om man har sovet dårlig en natt. Jeg har selv netter innimellom hvor jeg kun har fått 2-3 timer med søvn, men etter å ha fått flere barn med tilhørende nattevåk i lange perioder, så vet jeg jo godt at jeg klarer en dag til. Men da vet jeg at jeg blir tidlig trøtt neste kveld, og at jeg må sove lenger da. Anonymkode: 7f7dd...03f 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå