AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #1 Del Skrevet 25. juli 2024 Noen som har strikket med det garnet tidligere? Har kjøpt den, for første gang. Prøvde å "dele" garnet, men ble overrasket over at det var så lett å bare gjøre det. Dra fra hverandre, og dele med bare hender. Kjøpte for å strikke barnegenser. Hvordan passer den til det? Ødelegges plagget i første vask? Hvis ikke barnegenser, hva kan jeg bruke garnet til? Anonymkode: fa82d...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #2 Del Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen som har strikket med det garnet tidligere? Har kjøpt den, for første gang. Prøvde å "dele" garnet, men ble overrasket over at det var så lett å bare gjøre det. Dra fra hverandre, og dele med bare hender. Kjøpte for å strikke barnegenser. Hvordan passer den til det? Ødelegges plagget i første vask? Hvis ikke barnegenser, hva kan jeg bruke garnet til? Anonymkode: fa82d...83e Ingen har brukt det før? Anonymkode: fa82d...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #3 Del Skrevet 25. juli 2024 Jeg har ikke brukt det garnet før, men har strikket med et annet tweedgarn (Pickles) som ryker veldig lett. Det er enspunnet tråd, så du trenger ikke å ta i i det hele tatt for at det skal ryke. Strikket en genser med det som rett og slett ble slitt i stykker. Albuene ble slitt bort og halskanten røk. Men den ble også mye brukt, sannsynligvis mer enn det en barnegenser rekker å bli brukt. Jeg har også strikket med tweedgarnet sammen med en tråd alpakka følgetråd (Isager/Sandnesgarn), og da har genseren holdt seg fin uten slitasje selv med en del bruk. Så det kan jo være et tips hvis du er redd for at garnet du har kjøpt blir for svakt. Anonymkode: f1aee...fd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 28. juli 2024 #4 Del Skrevet 28. juli 2024 Jeg har ikke brukt det garnet før, men det er ikke uvanlig at en spunnet tråd er enkel å dele. Det betyr ikke at det deler seg når det er strikket/heklet. Énspunnet tråd (som AB ovenfor nevner) ryker lett. Det gjør ikke kabelspunnet(?) tråd. Fordi den er kabelspunnet(?) er tråden derimot mer elastisk og tåler mer. Fibervalg og lengden på fibrene er viktig for hvor lett det ryker. Korte fiber tåler mindre enn lange fibre. Nettopp det er visstnok en forskjell på "billiggarn" og "dyrt kvalitetsgarn", altså lengden på fibrene som brukes. (Vet ikke om det faktisk stemmer.) Lange fiber gir bedre kvalitet på garnet, men koster også mer. Kunstige fibre (som polyamid) er lange og tåler derfor mer bruk. Silke er et naturfiber som er langt, og derfor kan den spinnes svært tynn uten å ryke, f.eks. i Silk mohair. Hvor hardt trådene er tvinnet påvirker hvor mye garnet tåler. Løst spunnet garn blir mykere og luftigere. I vevnader brukes derimot hardt spunnet tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå