Mala18 Skrevet 25. juli 2024 #1 Skrevet 25. juli 2024 Har ei jente på 1.5 år. Hun har hatt noen episoder hvor hun våkner om natta og bare gråter, vil ikke ha smokk, ikke kosefille og ikke drikke. Tar vi på henne gråter hu mer hysterisk og dytter oss unna. Når det er ferdig virker det som hun sliter med å roe seg. Hun vil være tett inntil meg, og er rolig, men bruker tid på å sovne. Hender seg når jeg tror hun er ferdig og går unna, så begynner hun å gråte igjen, men det går over så fort jeg er der og hu kan ligge på armen min. Dette kan skje når som helst etter hun har sovnet om kvelden. Før tok vi hu ut i stua og satt og passa på at hun ikke skadet seg til hun var ferdig med og gråte og ville ha trøst. Nå sitter jeg bare ved senga og prøver å si at jeg er der for henne, tilbyr hu trøst, og lar hun bli ferdig. Til slutt tar hu i mot trøsten. Gråtingen kan vare til opptil en time. Og kan da bruke opptil en time på at hu sovner ordentlig igjen. Det var bare av og til, men nå i det siste har det vært jevnlig. I starten så det ut som hu hadde vondt noe sted, lå og vred seg, sparket med beina, veldig sinna. Men siste to gangene nå når jeg begynte å sitte ved senga og ikke ta på hu så er det bare mye gråt og hu ligger på magen, setter seg litt opp og ned, klør seg i øya og nesa, og når det gir seg setter hun seg opp og homper bort til meg. jeg er så usikker på om det er natteskrekk for hu virker ikke helt borte. Eldste sønnen min hadde to episoder med det når han var rundt to års alderen, og han fikk vi ikke kontakt med. Hu er blid som ei sol på dagen, sover god dupp. Får alltid beskjed om hvor blid og tålmodig hu er, for hu klager ikke så mye, enkel å ha med på butikk og andre ting. jeg prøver å finne en fellesnevner for hva som har skjedd iløpet av dagen, og hva hu har spist de dagene dette skjer. Men jeg finner ingen. Til vanlig deler hu rom med storebror på tre år, han er en som våkner mye om natta, men hu pleier ikke å våkne av det, men han kan våkne litt av gråtingen hennes. Spesielt nå som vi er på campingen hvor vi alle seks sover i samme vogn, og senga hans er rett ved hennes seng. Har to køyesenger og en dobbeltseng helt nære hverandre i vogna, så ingen av unga er langt unna oss sånn sett. er det noen som har en lignende erfaring med dette som kanskje vet litt mer og har noen råd ? Jeg er helt utslitt, det hjelper ikke at mannen min går til hu, for da blir det enda verre. Hu er en mammajente.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #2 Skrevet 25. juli 2024 Vi har hatt sånne episoder, og det går i korte perioder. I etterkant har vi forstått at de oppstår i forkant av utviklingssprang! så når de episodene nå kommer på nattestid vet vi at han skal lære noe nytt - kognitivt eller fysisk han er snart tre år. Anonymkode: 13944...83a
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #3 Skrevet 25. juli 2024 Mala18 skrev (4 timer siden): Har ei jente på 1.5 år. Hun har hatt noen episoder hvor hun våkner om natta og bare gråter, vil ikke ha smokk, ikke kosefille og ikke drikke. Tar vi på henne gråter hu mer hysterisk og dytter oss unna. Når det er ferdig virker det som hun sliter med å roe seg. Hun vil være tett inntil meg, og er rolig, men bruker tid på å sovne. Hender seg når jeg tror hun er ferdig og går unna, så begynner hun å gråte igjen, men det går over så fort jeg er der og hu kan ligge på armen min. Dette kan skje når som helst etter hun har sovnet om kvelden. Før tok vi hu ut i stua og satt og passa på at hun ikke skadet seg til hun var ferdig med og gråte og ville ha trøst. Nå sitter jeg bare ved senga og prøver å si at jeg er der for henne, tilbyr hu trøst, og lar hun bli ferdig. Til slutt tar hu i mot trøsten. Gråtingen kan vare til opptil en time. Og kan da bruke opptil en time på at hu sovner ordentlig igjen. Det var bare av og til, men nå i det siste har det vært jevnlig. I starten så det ut som hu hadde vondt noe sted, lå og vred seg, sparket med beina, veldig sinna. Men siste to gangene nå når jeg begynte å sitte ved senga og ikke ta på hu så er det bare mye gråt og hu ligger på magen, setter seg litt opp og ned, klør seg i øya og nesa, og når det gir seg setter hun seg opp og homper bort til meg. jeg er så usikker på om det er natteskrekk for hu virker ikke helt borte. Eldste sønnen min hadde to episoder med det når han var rundt to års alderen, og han fikk vi ikke kontakt med. Hu er blid som ei sol på dagen, sover god dupp. Får alltid beskjed om hvor blid og tålmodig hu er, for hu klager ikke så mye, enkel å ha med på butikk og andre ting. jeg prøver å finne en fellesnevner for hva som har skjedd iløpet av dagen, og hva hu har spist de dagene dette skjer. Men jeg finner ingen. Til vanlig deler hu rom med storebror på tre år, han er en som våkner mye om natta, men hu pleier ikke å våkne av det, men han kan våkne litt av gråtingen hennes. Spesielt nå som vi er på campingen hvor vi alle seks sover i samme vogn, og senga hans er rett ved hennes seng. Har to køyesenger og en dobbeltseng helt nære hverandre i vogna, så ingen av unga er langt unna oss sånn sett. er det noen som har en lignende erfaring med dette som kanskje vet litt mer og har noen råd ? Jeg er helt utslitt, det hjelper ikke at mannen min går til hu, for da blir det enda verre. Hu er en mammajente. Natteskrekk. De husker det ikke når de våkner. Og er i en slags "transe". Det er fælt for foreldrene og se, men det går bra! Anonymkode: a5c6c...7d3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #4 Skrevet 25. juli 2024 Jeg har nattskrekk selv og vokste aldri fra det - 41 år med tidvis rare netter 😅 Jeg er heller ikke helt borte og kan noen ganger både prate og svare, men kommer likevel ikke ut av tilstanden jeg er i. Min niese har det på samme måte. Anonymkode: c6b44...7ec
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #5 Skrevet 25. juli 2024 Har noen av dere andre intoleranser eller allergier? Har erfaring med både nattskrekk og laktoseintoleranse. Veldig likt men ikke helt. Dette hørtes ut som min som har laktoseintoleranse. Som ga mening da de fleste på min side av familien har det. Anonymkode: 5c780...f7c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #6 Skrevet 25. juli 2024 Vårt barn har episoder med nattskrekk. Da løper han rundt gråtende og hylende, er livredd og husker ingenting av det neste dag. Vi ser at episodene kommer oftest om det har vært 1-2 netter med litt for lite søvn i forkant. Anonymkode: 1236a...567
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå