Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun en arving. Ikke gift og kun dette ene barnet.

Når jeg dør, er barnet (voksen) enearving. Hvor lang tid tar det før arveoppgjør og slikt er ferdig? Hvem tar seg av det? Staten? Er det en kort prosess eller hvor lang tid tar det?

Men jeg mener å huske at det var noe med Norsk Lysningsblad når noen dør, for å sjekke etter eventuelle ukjente arvinger? Stemmer det? (noen år siden jeg hørte om det, så husker ikke helt)

Anonymkode: 685d5...187

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da mannen min døde var jeg enearving. Vi hadde gjensidig testamente. Oppgjøret var ferdig etter skatteoppgjøret året etterpå, men det tror jeg man kan søke om at de gjør tidligere. Etter at jeg fikk skifteattest, så kunne jeg flytte abonnement, bolig, bil, 100% over til mitt eierskap. Kontoer og kort ble også avsluttet og overført til meg. Fond måtte selges før det kunne overføres.

Før man tar på seg ansvar for avdødes gjeld (som minst en må gjøre for å få skifteattest), så er det lurt å utlyse/utstede? proklama, for å være sikker på at det ikke er noen ukjente "gjeldsbomber".

Med bare en arving er prossessen mye enklere enn det ofte blir med flere arvinger. Skal boligen selges (om du eier), så går arvingen inn i din posisjon skattemessig, og bør selge i løpet av et år. Jeg fikk tatt en takst på huset da jeg arvet (vi eide hver vår bolig, og jeg var usikker på hvor jeg ville bo) slik at det eventuelt ville bli enklere i forhold til skatt av verdistigning senere.

Jeg har eldre i familien som har laget oversikt over abonnemeter og medlemskap som skal avsluttes. Det er ikke dumt synes jeg.

Har du skrevet fremtidsfullmakt?

Anonymkode: b8e92...16b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan gå fort et år før alt er i orden. Men da er det når dem skal selge leilighet og slik. Man kan ta det med advokat. Da går det vel fortere. Enn når man skal gjøre alt selv. Men å få over konto og slik tar ikke så lang tid. Står midt oppi dette selv no. Har nettopp starta prosessen. Med å få en oversikt over alt. 

Anonymkode: 0390e...ae9

AnonymBruker
Skrevet

Helt avsluttet blir arveoppgjøret først året etter når skatteoppgjøret er klart, men det meste kan ordnes så fort man får skifteattesten. Den går det kjapt å få om man kjenner til de økonomiske forholdene og vet at det ikke er mye gjeld. Hvis arvingen må utstede proklama først, vil det ta noe lenger tid.

Anonymkode: 52302...063

AnonymBruker
Skrevet

Det tok ca en måned før jeg fikk skifteattest og kunne avslutte bankkonti etc. Før det hadde vi fordelt/solgt/gitt bort klær, innbo og gjort bolig klart for salg. Selv om vi hadde visning før skifteattesten kom, var den nødvendig for å få gjennomført salget.

Så i praksis var oppgjøret ferdig da bolig var solgt, ca 2 mnd etter dødsfall, og helt ferdig da kjøper overtok bolig 3 mnd senere. Skulle vi overtatt bolig selv ville jeg tenkt at vi i praksis var ferdig når egen bolig var solgt og vi flyttet inn i arvelaters bolig.

Som andre har nevnt var oppgjøret økonomisk/juridisk ferdig ved skatteoppgjøret året etter.

Anonymkode: 220c9...c4e

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tok ca en måned før jeg fikk skifteattest og kunne avslutte bankkonti etc. Før det hadde vi fordelt/solgt/gitt bort klær, innbo og gjort bolig klart for salg. Selv om vi hadde visning før skifteattesten kom, var den nødvendig for å få gjennomført salget.

Man har vel strengt tatt ikke lov å gi bort ting før man har skifteattesten. Jeg arvet en bolig sammen med flere andre, da fikk vi ikke låse oss inn før vi hadde sendt inn papirer og fått skifteattest. Men sikkert mange som gjør det uten at noen kontrollerer da. Da jeg arvet alene gikk alt raskt, kunne overføre pengene til min egen konto med en gang jeg fikk skifteattest, og så selge boligen. Da jeg arvet med andre fikk vi ikke pengene før boligen var solgt, men antar det var for å sikre at det var nok på avdødes konto til å dekke meglerutgifter og denslags.

Anonymkode: 5c416...aec

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg mener å huske at det var noe med Norsk Lysningsblad når noen dør, for å sjekke etter eventuelle ukjente arvinger? Stemmer det? (noen år siden jeg hørte om det, så husker ikke helt)

Proklama er for å sjekke hva som finnes av gjeld, ikke om det finnes flere arvinger. Det fine med proklama er at hvis en kreditor ikke melder seg innen fristen så bortfaller kravet. Ukjente arvinger derimot kan faktisk gjøre krav helt opp til ti år senere. Så da er det kjipt hvis man har brukt opp pengene og så må betale tilbake med renter 😅 Har hørt om et par sånne tilfeller, så synes absolutt det burde vært mulig å etterlyse arvinger eller ukjent testamente i likhet med ukjent gjeld.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man har vel strengt tatt ikke lov å gi bort ting før man har skifteattesten. Jeg arvet en bolig sammen med flere andre, da fikk vi ikke låse oss inn før vi hadde sendt inn papirer og fått skifteattest. Men sikkert mange som gjør det uten at noen kontrollerer da. Da jeg arvet alene gikk alt raskt, kunne overføre pengene til min egen konto med en gang jeg fikk skifteattest, og så selge boligen. Da jeg arvet med andre fikk vi ikke pengene før boligen var solgt, men antar det var for å sikre at det var nok på avdødes konto til å dekke meglerutgifter og denslags.

Selvsagg er det lov å gi bort/selge før ma  har skifteattest. Forutsetningen i spørsmålet var at man var enearving. Det betyr at jeg arvet alt i det øyeblikk arvelater døde. Skifteattesten er i den sammenheng en dokumentasjpn til tredjepart for å overføre eierskap. Så alt av løsøre etc, som ikke krevde juridisk/økonomisk dokunentasjon overtok jeg med en gang, og kunne gjøre hva jeg ville med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 5.43):

Jeg har kun en arving. Ikke gift og kun dette ene barnet.

Når jeg dør, er barnet (voksen) enearving. Hvor lang tid tar det før arveoppgjør og slikt er ferdig? Hvem tar seg av det? Staten? Er det en kort prosess eller hvor lang tid tar det?

Dette er et Exxon hvor langt er et tau spørsmål.hvor langt er et tau spørsmål. Min far som jeg ikke hadde noe kontakt med døde i midten av januar for noen år siden og jeg og min søster kjørte privat skifte hvor vi avslutter alt av kontoer telefonsamtaler etc.., solgte bil avsluttet noen noen fond og siden han leide og ikke eide var det bare å si opp husleiekontrakten. Og det beløpet vi fikk i arv og man ser bort ifra skatteoppgjøret som kommer året etter etc.så  var arven inne på kontoen våre i mars samme året

Anonymkode: e31c3...377

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvor fort man svinger seg og ordner formaliteter. 

Anonymkode: aec4e...e1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...