Gå til innhold

Er man andrevalg for alltid? Er grunnene til at de valgte noen relevant?

Er folk andrevalg for alltid?  

23 stemmer

1. 1. Er folk andrevalg for alltid?

• Ja
      4
    • Nei
      19

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hailey Bieber og Justin Bieber har vært gift i 6-7 år nå, og nylig ble Hailey gravid. Noen sier at Hailey er Justins andrevalg. Men siden de har vært sammen så lenge nå, og han faktisk bygde livet sitt med henne: Vil hun alltid bli ansett som andrevalg? Selv om han elsker henne, og ikke ville valgt noen andre? Det er mulig at hun kanskje ikke er andrevalget uansett, siden vi ikke vet situasjonen, eller hva Justin føler innerst inne; jeg stiller jeg bare et hypotetisk spørsmål.

Jeg så også på Love is Blind, og der valgte Zach «feil» kvinne. Han kjente ikke ordentlig Irena eller Bliss, og han valgte feil person altså Irena, som var grusom og slem. Han endte opp med å angre på valget sitt, og ba om en ny sjanse med Bliss. De endte opp med å gifte seg, og har siden vært sammen. De snakket senere om å være andrevalg, og Bliss sa at hun følte at hun var det, men Zach hevdet at han elsket henne mest, og han ville aldri valgt Irena fremfor henne hvis hun kom tilbake. Han argumenterte for at han ikke tok til takke med henne, eller "setttled". Og jeg tror det han sa var sant: Jeg tror ikke han "settled", og kun valgte henne fordi han ikke fikk den han egentlig ville ha, men teknisk sett er hun fortsatt andrevalg, siden han ikke valgte henne først. Tror du å være "second choice" og "settling" er det samme? Tror du grunnene til at Zach valgte Irina har noen relevans, som at han ikke kjente noen av dem så godt?

Jeg så Single's Inferno, og der må Seulki velge mellom Jongwoo og Jinyoung. Det er tydelig at hun er betatt av Jinyoung, og det er han som er hennes førstevalg. Imidlertid gir Jinyoung henne blandede signaler, og er ikke klar over at han vil velge henne, så hun ender opp med å velge Jongwoo i stedet. I denne situasjonen ville mange her si at Jinyoung er andrevalg hvis de noen gang datet, fordi Jongwoo ble valgt først. Men hvis du så serien, var det tydelig at hun likte Jinyoung mest. Spiller det noen rolle at hun ikke valgte ham, fordi han var så uklar i sin interesse?

Jeg så en situasjon som denne på et forum (oppfunnet navn): Aaron jaget etter Mina, men hun virket ikke intressert. Hun endret mening, og de hadde casual sex 2 ganger. Mina ga Aaron blandede signaler, og behandlet ham som en hookup. De sluttet og ligge sammen, og snakket ikke på en stund, bortsett fra å flørte litt når de så hverandre. Etter 2-3 mnd hadde Aaron funnet noen andre, og han ble ekslusiv med henne (Beatrice). Mina sa at hun likevel var interessert, men Aaron avviste henne fordi han var eksklusiv med Beatrice. Aaron datet Beatrice seriøst i 1-2 år, men da de slo opp, endte han opp med Mina. Og nå har de vært sammen i et par år, og vil gifte seg. Er noen i denne situasjonen et andrevalg? På formuet sa folk at enten Mina eller Beatrice var et andrevalg, men siden han var med dem begge lenge og var seriøs: Er de virkelig? Er de ikke kanskje bare to forskjellige alternativer på forskjellige tidspunkt? Mina virket ikke keen, så han fant en annen. Så når hun kom tilbake, var det for sent. Han aviste henne, fordi han allerede var ekslusiv og hun hadde ikke virket seriøs om han tidligere. Synes du årsakene til avisningen noen relevans? Synes du noen av dem er andrevalg?

Så også en situasjon der en jente datet en fyr, men han ghostet henne i et par måneder, men så kom tilbake. Her vil folk si at hun er backup. Men nå har de vært sammen i mange år, og er virkelig seriøse. Er hun fortsatt andrevalg?

Mitt spørsmål:

Selv om dere har vært sammen i mange år, og nå elsker hverandre, og ikke ville valgt noen andre?

Hva gjør noen til andrevalg?

Spiller årsakene til at noen ikke ble valgt noen rolle?

Er det å "settle" og være andrevalg det samme?

Kan folk velge «feil» første gang, eller kan en person bli førstevalg?

Hva synes du om situasjonene over?

Endret av anon_ww_ww
Videoannonse
Annonse
Skrevet
anon_ww_ww skrev (39 minutter siden):

Hailey Bieber og Justin Bieber har vært gift i 6-7 år nå, og nylig ble Hailey gravid. Noen sier at Hailey er Justins andrevalg. Men siden de har vært sammen så lenge nå, og han faktisk bygde livet sitt med henne: Vil hun alltid bli ansett som andrevalg? Selv om han elsker henne, og ikke ville valgt noen andre? Det er mulig at hun kanskje ikke er andrevalget uansett, siden vi ikke vet situasjonen, eller hvordan Justin føler det innerst inne; jeg stiller jeg bare et hypotetisk spørsmål.

Jeg så også på Love is Blind, og der valgte Zach «feil» kvinne. Han kjente ikke ordentlig Irena eller Bliss, og han valgte feil person altså Irena, som var grusom og slem. Han endte opp med å angre på valget sitt, og ba om en ny sjanse med Bliss. De endte opp med å gifte seg, og har siden vært sammen. De snakket senere om å være andrevalg, og Bliss sa at hun følte at hun var det, men Zach hevdet at han elsket henne mest, og han ville aldri valgt Irena fremfor henne hvis hun kom tilbake. Han argumenterte for at han Ike too til take med henne, eller "seattled". Og jeg tror det han sa var sant: Jeg tror ikke han "seattled", og kun valgte henne fordi han ikke fikk den han egentlig ville ha, men teknisk sett er hun fortsatt andrevalg, siden han ikke valgte henne først. Tror du å være "second choice" og "seattling" er det samme? Tror du grunnene til at Zach valgte Irina har noen relevans, som at han ikke kjente noen av dem så godt?

Jeg så Single's Inferno, og der må Seulki velge mellom Jongwoo og Jinyoung. Det er tydelig at hun er betatt av Jinyoung, og det er han som er hennes førstevalg. Imidlertid gir Jinyoung henne blandede signaler, og er ikke klar over at han vil velge henne, så hun ender opp med å velge Jongwoo i stedet. I denne situasjonen ville mange her si at Jinyoung er andrevalg hvis de noen gang datet, fordi Jongwoo ble valgt først. Men hvis du så serien, var det tydelig at hun likte Jinyoung mest. Spiller det noen rolle at hun ikke valgte ham, fordi han var så uklar i sin interesse?

Jeg så en situasjon som denne på et forum (oppfunnet navn): Aaron jaget etter Mina. Mina ga Aaron blandede signaler, og behandlet ham som en hookup. De snakket ikke på en stund, bortsett fra å flørte litt når de så hverandre. Og så fant Aaron noen andre, og da sa Mina at hun tross alt var interessert, men Aaron avviste henne fordi han var eksklusiv med en annen kvinne (Beatrice). Aaron datet Beatrice seriøst i 1-2 år, men da de slo opp, endte han opp med Mina. Og nå har de vært sammen i et par år, og vil gifte seg. Er noen i denne situasjonen et andrevalg? På formuet sa folk at enten Mina eller Beatrice var et andrevalg, men siden han var med dem begge lenge og var seriøs: Er de virkelig? Mina ble avvist, fordi han var sammen med noen andre, og hun virket ikke seriøs om ham. Men har årsakene til avisningen noen relevans? Hun kan også ha endret seg. Så muligens kan det at han originalt aviste henne  (som gjør noen til andrevalg "for alltid") endre seg over tid, fordi folk forandrer seg og hun ble interessert etterhvert.

Så også en situasjon der en jente datet en fyr, men han ghostet henne i et par måneder, men så kom tilbake. Her vil folk si at hun er backup. Men nå har de vært sammen i mange år, og er virkelig seriøse. Er hun fortsatt andrevalg?

Mitt spørsmål:

Selv om dere har vært sammen i mange år, og nå elsker hverandre, og ikke ville valgt noen andre?

Er det å "seattle" og være andrevalg det samme?

For mye som foregår i teksten din så jeg falt litt av, men for å svare kort og enkelt - nei jeg tror ikke 2 eller 3 valg er det samme som å «seattle». 

Jeg tror eks man kan ha ha vært gift 5 ganger og møte «the one» på forsøk nr 6. Eller motsatt vei - en som aldri har vært i forhold/jomfru kan finne sin «one» på første forsøk.

Alt er mulig og det finnes ingen regler. 

Beste eksempel jeg kommer på i farta er Meredith og Derek aka mc. Dreamy 😉🥰

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er imponerende hvor mye tid og energi du bruker på andre folks kjærlighetsliv.

Om man går for et andrevalg så er man en desperat tulling etter min mening. Det hadde jeg aldri gjort. Bedre å være singel enn å ta til takke med noe.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, anon_ww_ww said:

Hailey Bieber og Justin Bieber har vært gift i 6-7 år nå, og nylig ble Hailey gravid. Noen sier at Hailey er Justins andrevalg. Men siden de har vært sammen så lenge nå, og han faktisk bygde livet sitt med henne: Vil hun alltid bli ansett som andrevalg? Selv om han elsker henne, og ikke ville valgt noen andre? Det er mulig at hun kanskje ikke er andrevalget uansett, siden vi ikke vet situasjonen, eller hva Justin føler innerst inne; jeg stiller jeg bare et hypotetisk spørsmål.

Jeg så også på Love is Blind, og der valgte Zach «feil» kvinne. Han kjente ikke ordentlig Irena eller Bliss, og han valgte feil person altså Irena, som var grusom og slem. Han endte opp med å angre på valget sitt, og ba om en ny sjanse med Bliss. De endte opp med å gifte seg, og har siden vært sammen. De snakket senere om å være andrevalg, og Bliss sa at hun følte at hun var det, men Zach hevdet at han elsket henne mest, og han ville aldri valgt Irena fremfor henne hvis hun kom tilbake. Han argumenterte for at han ikke tok til takke med henne, eller "seattled". Og jeg tror det han sa var sant: Jeg tror ikke han "seattled", og kun valgte henne fordi han ikke fikk den han egentlig ville ha, men teknisk sett er hun fortsatt andrevalg, siden han ikke valgte henne først. Tror du å være "second choice" og "seattling" er det samme? Tror du grunnene til at Zach valgte Irina har noen relevans, som at han ikke kjente noen av dem så godt?

Jeg så en situasjon som denne på et forum (oppfunnet navn): Aaron jaget etter Mina, inntil de hadde casual sex 2 ganger. Mina ga Aaron blandede signaler, og behandlet ham som en hookup. De sluttet og ligge sammen, og snakket ikke på en stund, bortsett fra å flørte litt når de så hverandre. Og så fant Aaron noen andre, og da sa Mina at hun likevel var interessert, men Aaron avviste henne fordi han var eksklusiv med en annen kvinne (Beatrice). Aaron datet Beatrice seriøst i 1-2 år, men da de slo opp, endte han opp med Mina. Og nå har de vært sammen i et par år, og vil gifte seg. Er noen i denne situasjonen et andrevalg? På formuet sa folk at enten Mina eller Beatrice var et andrevalg, men siden han var med dem begge lenge og var seriøs: Er de virkelig? Mina ble avvist, fordi han var sammen med noen andre, og hun virket ikke seriøs om ham. Synes du årsakene til avisningen noen relevans? Synes du noen av dem er andrevalg?

Mitt spørsmål:

Slik jeg forstår deg, har man Hailey, Justin, Zach, Irena, Bliss, Seulki, Jongwoo, Jinyoung, Aaron, Mina og Beatrice.

Sant å si lurer jeg egentlig på hvem som er hvem.

Anonymkode: a3aa4...ae4

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
1 hour ago, Macro said:

Jeg synes det er imponerende hvor mye tid og energi du bruker på andre folks kjærlighetsliv.

Om man går for et andrevalg så er man en desperat tulling etter min mening. Det hadde jeg aldri gjort. Bedre å være singel enn å ta til takke med noe.

Ja, elsker kjærlighetsgreier lol.

Men hva er egentlig et andrevalg? Synes du Hailey, Bliss, Mina/Beatrice eller jenta som ble ghostet er andrevalg? Føler du virkelig situasjonene over er å ta til "ta til takke" med noen?  Spesielt hvis de nå har følelser for hverandre, og ikke ville valgt noe andre? 

Endret av anon_ww_ww
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, anon_ww_ww said:

Jeg så også på Love is Blind, og der valgte Zach «feil» kvinne. Han kjente ikke ordentlig Irena eller Bliss, og han valgte feil person altså Irena, som var grusom og slem. Han endte opp med å angre på valget sitt, og ba om en ny sjanse med Bliss. De endte opp med å gifte seg, og har siden vært sammen. De snakket senere om å være andrevalg, og Bliss sa at hun følte at hun var det, men Zach hevdet at han elsket henne mest, og han ville aldri valgt Irena fremfor henne hvis hun kom tilbake. Han argumenterte for at han ikke tok til takke med henne, eller "seattled". Og jeg tror det han sa var sant: Jeg tror ikke han "seattled", og kun valgte henne fordi han ikke fikk den han egentlig ville ha, men teknisk sett er hun fortsatt andrevalg, siden han ikke valgte henne først. Tror du å være "second choice" og "seattling" er det samme? Tror du grunnene til at Zach valgte Irina har noen relevans, som at han ikke kjente noen av dem så godt?

Jeg så en situasjon som denne på et forum (oppfunnet navn): Aaron jaget etter Mina, men hun virket ikke intressert. Hun endret mening, og de hadde casual sex 2 ganger. Mina ga Aaron blandede signaler, og behandlet ham som en hookup. De sluttet og ligge sammen, og snakket ikke på en stund, bortsett fra å flørte litt når de så hverandre. Etter 2-3 mnd hadde Aaron funnet noen andre, og han ble ekslusiv med henne (Beatrice). Mina sa at hun likevel var interessert, men Aaron avviste henne fordi han var eksklusiv med Beatrice. Aaron datet Beatrice seriøst i 1-2 år, men da de slo opp, endte han opp med Mina. Og nå har de vært sammen i et par år, og vil gifte seg. Er noen i denne situasjonen et andrevalg? På formuet sa folk at enten Mina eller Beatrice var et andrevalg, men siden han var med dem begge lenge og var seriøs: Er de virkelig? Er de ikke kanskje bare to forskjellige alternativer på forskjellige tidspunkt? Mina virket ikke keen, så han fant en annen. Så når hun kom tilbake, var det for sent. Han aviste henne, fordi han allerede var ekslusiv og hun hadde ikke virket seriøs om han tidligere. Synes du årsakene til avisningen noen relevans? Synes du noen av dem er andrevalg?

Mitt spørsmål:

"Settled", ikke "seattled".

Ang det du spør om; tja, tror man må ta til takke når man blir dumpa av den store kjærligheten. De fleste har vel en intens første kjærlighet, som ung. Den som dumper tar vel ikke til takke. 

Anonymkode: 9b507...cef

AnonymBruker
Skrevet
anon_ww_ww skrev (7 timer siden):

Ja, elsker kjærlighetsgreier lol.

Men hva er egentlig et andrevalg? Synes du Hailey, Bliss, Mina/Beatrice eller jenta som ble ghostet er andrevalg? Føler du virkelig situasjonene over er å ta til "ta til takke" med noen?  Spesielt hvis de nå har følelser for hverandre, og ikke ville valgt noe andre? 

Men du, har du en mann?

Anonymkode: a062f...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Med din logikk, ts, så tror du at man alltid treffer den rette, Mr Right eller Miss Right, på første forsøk og at man er nødt til å gifte seg med og være sammen med denne første kjæresten resten av livet, for alt annet blir jo "andrevalg".

Det er feil. Man vet aldri når i livet man møter den man elsker mest. Ja, man kan være forelsket mange ganger i sitt liv, det er lett. Men den store kjærligheten møter man kanskje en eller to ganger, og man vet aldri når. Man kan TRO det er den store kjærligheten fordi man er så forelsket i en fyr (eller dame), men ti år senere møter man plutselig den som slår alle rekorder og man skjønner at denne, som er kjæreste nummer kanskje tre eller fire i ditt liv, eller sju, denne personen er faktisk DEN RETTE og mitt riktige valg.

Slutt å kategorisere folk som "andrevalg". Det er snakk om riktige valg. Ikke graderinger.

Anonymkode: a2a33...95a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den andre blomsten du plukker kan være like vakker og skjønn som den første. 

Man bare tar et valg der og da.

🌺🪷

Anonymkode: 5e741...53d

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke sånn, og bare for å si det er Hailey utrolig vakker på en måte som gjør at hun aldri blir noen dusinvare. Nå var jo Selena nydelig også, men de var mer ungdomskjærester, så det er naturlig at de går videre og får andre preferanser. At man ofte har et spesielt godt og romantisk bilde av sin første kjærlighet tror jeg, men det betyr ikke at man vil gå tilbake til vedkommende. De har bare en litt spesiell plass i hjertet. 

Jeg trodde du mente at andre ble valgt først hvis vi er flere sammen, og der kommer jeg til kort. Mine to beste venninner er utrolig vakre, og de er interessante og morsomme i tillegg uten å bli overfladiske. Og der står jeg, og de enser meg knapt. Så jeg vet at jeg bør stille uten dem når jeg vil ha oppmerksomhet. 

Anonymkode: 77b6f...4a0

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke alltid man velger riktig på førsteinntrykk, eller på første kjærlighet. Eller, den første kjærligheten kan være rett der og da, men er kanskje ikke det ti år senere. Og den som var mest attraktiv på det overfladiske var kanskje ikke den beste matchen i lengden, når man kom litt i dybden.

Anonymkode: 03808...dcb

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er det motsatte, at det blir lettere å finne en man passer sammen med når man blir litt eldre. Din logikk om at den første alltid er "den rette" er jo totalt feil.

Anonymkode: f648b...46b

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker tvert i mot at "andrevalg", som jo innebærer alle som ikke er noen sin første kjæreste, kan være bedre valg enn det første. En lærer noe om hva en ønsker, setter kanskje bedre grenser når en blir litt eldre, lærer hva en faktisk ikke likte osv. 

Det er mange tråder her inne f.eks der folk beskriver hvordan den de nå er med er bedre enn noen før, og en helt annen form for kjærlighet, de sier ting som "visste ikke hva det var å elske før". Naturligvis vil folk si det om her og nå situasjonen sin. Samtidig tror jeg absolutt det er noe i det. 

For egen del så har alle valg jeg har tatt tidligere vært preget av hva jeg selv følte jeg fortjente osv. sånn sett er de nyere valgene bedre informert om hva jeg faktisk ønsker og trenger og ser etter i en partner, i stedet for å "ta til takke". Så andrevalg kan ofte være mindre ta til takke. 

Uansett er det nok ganske individuelt, og ikke noen tydelig tendens i ene eller andre retningen. Andre igjen er jo så såret av første partner at de finner en enda verre siden de lærte seg å se ned på seg selv. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker mange er i stand til å like flere mennesker like godt samtidig så sånn sett er man ikke et andrevalg.

Men på den annen side har man eks mange kvinner som håper på noe mer enn sex og hygge med en person, ikke får det og fortsetter på samme måte videre helt til de møter en mann som sier ja til forhold. Er man den mannen så er det ikke rart om man føler seg som et slags andrevalg og at man kun ble valgt fordi kvinnen reduserte kravene sine over tid. Sånne situasjoner unngår jeg. Det gjør livet lettere. Det hadde gått greit nå, men hva om man havner i en midtlivskrise og begynner å tenke på det? Bedre å være føre var 

AnonymBruker
Skrevet

Du later til å tro at andrevalget har noe med tid å gjøre, men andrevalget er når man blir sammen med en, mens man egentlig har lyst på en annen. 

Anonymkode: d0b7d...863

• Nyttig 5
Skrevet

Før du blir i lag med noen vet du sjeldent helt hvordan det er for deg inne i forholdet. Ved flere muligheter, vil de fleste utforske en av disse i dybden av gangen. Å kalle dette første og andrevalg, er absurd. Det ene forholdet kom før det andre, og de fleste blir i stand til å ta klokere valg etter erfaring.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ser aaaalt for mye på tv. "Andrevalg" er man kun hvis partneren egentlig ville ha en annen, men tok til takke med deg som reserve. Man er ikke andrevalg om man er noens andre kjæreste etter at det ble slutt med den første. 

Anonymkode: dc94f...72b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kompis som har vekslet mellom 2 forskjellige damer i flere år, der tenker jeg at det fort er lett å føle seg som andrevalget fordi han ofte tar kontakt med den andre av dem rett etter at det er slutt. Og da er det "den rette" helt til det skjer noe og han bytter til den andre som plutselig er den rette. 

I de situasjonene du nevner er det ikke nødvendigvis slik. 

Anonymkode: 5105b...6d4

AnonymBruker
Skrevet
anon_ww_ww skrev (11 timer siden):

Jeg så også på Love is Blind, og der valgte Zach «feil» kvinne. Han kjente ikke ordentlig Irena eller Bliss, og han valgte feil person altså Irena, som var grusom og slem. Han endte opp med å angre på valget sitt, og ba om en ny sjanse med Bliss. De endte opp med å gifte seg, og har siden vært sammen. De snakket senere om å være andrevalg, og Bliss sa at hun følte at hun var det, men Zach hevdet at han elsket henne mest, og han ville aldri valgt Irena fremfor henne hvis hun kom tilbake. Han argumenterte for at han ikke tok til takke med henne, eller "setttled". Og jeg tror det han sa var sant: Jeg tror ikke han "seattled", og kun valgte henne fordi han ikke fikk den han egentlig ville ha, men teknisk sett er hun fortsatt andrevalg, siden han ikke valgte henne først. Tror du å være "second choice" og "settling" er det samme? Tror du grunnene til at Zach valgte Irina har noen relevans, som at han ikke kjente noen av dem så godt?

Mitt spørsmål:

Er det å "settle" og være andrevalg det samme?

Nei jeg vil ikke si det. Men er man ikke ferdig med noen er man ikke ferdig , og det vil vrient for neste mann å bli første mann.

Jeg ble sammen med min nåværende mann. Ett år etter dama gikk fra han.  Men jeg gikk etter ett år. Fordi jeg var ikke på førsteplass. 

Etterhvert så han det samme som meg. De prøvde  vel igjen så vidt. Men da skjønte han at han var ferdig . Da angret han seg på at det ble som det ble med meg. Og kom tilbake etter noen få år. Nå er jeg nr 1. Men hun er jo selvsagt hans første store kjærlighet.  Men ferdig med henne

Anonymkode: 3efad...802

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den andre blomsten du plukker kan være like vakker og skjønn som den første. 

Man bare tar et valg der og da.

🌺🪷

Anonymkode: 5e741...53d

Det var fint beskrevet 👏👏👏

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...