Gå til innhold

Neseblod records forfaller.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/kultur/xl/norges-kanskje-mest-kjente-kjeller-forfaller-1.16965092?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0t3sfLj1Dl6sExPMcB3OEGBu6PIF4rtP4a4UjsJmkTQvZaxsyDhaC7bvY_aem_9XqlyMJUbyHFdm30RcBEIA

Dette synes jeg er tragisk. Her burde det kanskje vært opprettet en Spleis eller underskrifts- kampanje e l? 

F eks og å få kommunen til og å betale og å dekke evt utgifter og at man eierne kan få dekket ekstra utgifter ved at det opprettes Spleis e l. 

Anonymkode: c76a4...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

F eks og å få kommunen til og å betale og å dekke evt utgifter og at man eierne kan få dekket ekstra utgifter ved at det opprettes Spleis e l. 

Hvorfor skal det offentlige måtte betale for private interesser ...?

Hvis man ønsker å vedlikeholde lokalet, er det ingenting i veien for at fansen kan sponse dette selv uten å røre folks skattepenger dersom de mener at dette er så viktig.

For øvrig er det svært ironisk med brann i de tidligere lokalene til "Helvete" når man tenker på vandaliseringen av uerstattelige norske stavkirker fordi man i sin tid mente at det var så moro å sette fyr på dem.

Anonymkode: f439a...c25

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvis man ønsker å vedlikeholde lokalet, er det ingenting i veien for at fansen kan sponse dette selv uten å røre folks skattepenger dersom de mener at dette er så viktig.

For øvrig er det svært ironisk med brann i de tidligere lokalene til "Helvete" når man tenker på vandaliseringen av uerstattelige norske stavkirker fordi man i sin tid mente at det var så moro å sette fyr på dem.

Det er jo ikke de samme folka som har gjort det, så du mener virkelig at fordi de har samme lokalet, så er det ok? Sprengt…

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Motelvibes said:

Det er jo ikke de samme folka som har gjort det, så du mener virkelig at fordi de har samme lokalet, så er det ok? Sprengt…

So what?

Hvis fansen har behov for å ta vare på lokalet der man planla kirkebrannene, får de betale dette selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

So what?

Hvis fansen har behov for å ta vare på lokalet der man planla kirkebrannene, får de betale dette selv.

Kan også tenke meg at folk som bor i blokken ikke er overbegeistret for at eieren av butikken har et så seriøst forhold til brannsikkerhet at kjelleren tok fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

So what?

Det er tredve år siden dette, da, og det var strengt talt ikke der det ble planlagt. Du kunne funnet like mye søppel på andre musikk- sjangere også. Er ikke det folk som hører på den musikken der er så opptatt av. Ikke er det vesentlig ift saken, her, heller. Folk som syter over alt mulig rart i stedet for og å i det hele tatt komme med noe konstruktivt, er slitsomt og å høre på. 

De som var en del av det miljøet på den tida der er ikke unge, lenger, og det var få som i det hele tatt drev på med slikt. 

Er det relevant ift det jeg spør om? Nei, overhodet ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er tredve år siden dette, da, og det var strengt talt ikke der det ble planlagt. Du kunne funnet like mye søppel på andre musikk- sjangere også. Er ikke det folk som hører på den musikken der er så opptatt av. Ikke er det vesentlig ift saken, her, heller. Folk som syter over alt mulig rart i stedet for og å i det hele tatt komme med noe konstruktivt, er slitsomt og å høre på. 

De som var en del av det miljøet på den tida der er ikke unge, lenger, og det var få som i det hele tatt drev på med slikt. 

Er det relevant ift det jeg spør om? Nei, overhodet ikke. 

Uten kirkebrannene, selvmordet til vokalisten Dead i Mayhem og drapet på Aarseth hadde man ikke hatt mytologien å vise til, og norsk black metal hadde antagelig for lengst gått i glemmeboken uten reklameeffekten dette gir.

Problemet er at kjelleren er i en boligblokk der folk faktisk bor, og hadde jeg hatt leilighet i denne bygningen, ville jeg definitivt ikke hatt en butikkeier som nabo som setter fyr på kjelleren fordi man ikke klarer å bytte ut en gammel stikkontakt; dette er en boligblokk, ikke et museum, og ønsker man å gjøre om kjelleren til et bevaringsverdig museum, får man også ta kostnaden dette koster.

Det virker derimot som om herr og fru Neseblod forventer at andre skal betale for dette, og med tanke på brannen tidligere i år virker det heller ikke som om man har tilkalt en elektriker for å se over det elektriske anlegget - dette er oppførsel man kunne forvente av tenåringer som holder til i en gammel låve ute på landet, men ikke av ansvarlige, voksne mennesker som har et butikklokale i et bolighus midt i byen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det lokalet er en del av vår historie og en stor del av norsk metall kultur på 80-90 tallet. Er det tre ting som Norge eksporterer så er det olje, fisk og Black metal. I flere andre land har de innført norsk som valgfag på musikklinjen, nettopp pga vår (u) kultur innen metall sjangeren. Jeg tror det har gått mange mennesker hus forbi at det var nettopp lille Norge som skapte Black metall, noe som faktisk er veldig stort. Så om man liker det eller ikke så er faktisk helvete mye mer enn en "klubb" som er kul for fans. Det er en unik hule fylt med masse historie og kulturskatter. Og det er helt hårreisende at ikke staten bevilger penger til restaurering.

Anonymkode: 70e36...994

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det lokalet er en del av vår historie og en stor del av norsk metall kultur på 80-90 tallet. Er det tre ting som Norge eksporterer så er det olje, fisk og Black metal. I flere andre land har de innført norsk som valgfag på musikklinjen, nettopp pga vår (u) kultur innen metall sjangeren. Jeg tror det har gått mange mennesker hus forbi at det var nettopp lille Norge som skapte Black metall, noe som faktisk er veldig stort. Så om man liker det eller ikke så er faktisk helvete mye mer enn en "klubb" som er kul for fans. Det er en unik hule fylt med masse historie og kulturskatter. Og det er helt hårreisende at ikke staten bevilger penger til restaurering.

Anonymkode: 70e36...994

Hva som er kultur og hva som ikke er det, er et definisjonsspørsmål, og selv om Norge hadde fått problemer uten oljen eller fisken, tror jeg nok at landet hadde klart å overleve uten eksporten av black metal.

Fint hvis noen synes at sangen til Dead er verdt å høre på eller at lokalene til gamle "Helvete" er en kulturskatt; hvis man har så mange hengivne fans verden over, burde det være en enkel oppgave å samle inn penger på privat basis uten å i mellomtiden starte flere branner; det er ingen grunn til at det offentlige skal åpne lommeboken og særbehandle en møkkete kjeller når museer som i årtier har lagt vekt på bevaring av kulturhistorie, allerede sliter med økonomien.

Om dette er genial kunst og musikk, får være opp til hver enkelt å bedømme.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

So what?

Svarte før jeg leste artikkelen.

El-tilsyn jevnlig hadde spart de for den brannen der. 

Hva fikk de til å velge det navnet, av alle.  Kulturskatt i den forstand er det jo ikke, men vil poengtere at alle som liker Black metal ikke automatisk støtter kirkebrenning… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan også tenke meg at folk som bor i blokken ikke er overbegeistret for at eieren av butikken har et så seriøst forhold til brannsikkerhet at kjelleren tok fyr.

Noen gode venner av meg bor i den bygningen. De er bare lei seg for at butikken (og det vi kaller for satankjelleren) er ødelagt. 

Anonymkode: 664a1...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...