Gå til innhold

Formulere bekymringsmelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil sende bekymringsmelding til barnevernet, men trenger hjelp til hvordan jeg skal formulere meg. Det gjelder alkoholmisbruk og bekymring rundt omsorgsevne. Skal jeg nevne korte punkter (- mor drikker seg full alene med barna) eller forklare mer utdypende. 

Anonymkode: 724b7...7ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du skrive den anonymt eller med fullt navn? 
Hva er din relasjon til vedkommende? 

Jeg tenker at dess grundigere og mer utdypende du er, dess bedre er det, men hvis du skriver den anonymt, så bør du passe på at du ikke nevner ting som bare du eller nære venner/ familie vet om. 

Anonymkode: 46442...0be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal du skrive den anonymt eller med fullt navn? 
Hva er din relasjon til vedkommende? 

Jeg tenker at dess grundigere og mer utdypende du er, dess bedre er det, men hvis du skriver den anonymt, så bør du passe på at du ikke nevner ting som bare du eller nære venner/ familie vet om. 

Anonymkode: 46442...0be

Har tenkt å skrive anonymt  og synes det gjør det hele vanskeligere. Noe av informasjonen jeg sitter på er det kun jeg som vet, så det kan ikke brukes i meldingen.

AnonymBruker
Skrevet

Bruk chat gpt

Anonymkode: 2385b...fbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har tenkt å skrive anonymt  og synes det gjør det hele vanskeligere. Noe av informasjonen jeg sitter på er det kun jeg som vet, så det kan ikke brukes i meldingen.

Tror ikke man kan sende anonymt, egentlig?

Anonymkode: 99417...ac3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville skrevet i fulle setninger

f.eks jeg er bekymret for barna da jeg vet at mor noen ganger drikker alkohol sammen med barna slik at hun blir tydelig beruset. Barna får ikke den omsorgen de trenger fra mor på grunn av hennes alkoholmisbruk. 

barnevernet er nok ikke så interessert i hva du syns og mener om situasjonen, men heller i konkrete fakta så hold deg mest mulig til det tenker jeg. 

Anonymkode: d1a5c...46c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klart en kan sende anonymt, men det blir nok ikke tatt særlig alvorlig.  Alle som sender oppkonstruerte hevnmeldinger på folk de ikke liker sender selvsagt anonymt. 

Vil du at barna skal få hjelp sender du i ditt navn. 

Ved å sende anonymt kan mor nekte på anklager allerede første møte. Barnevernet kan da ikke tvinge igjennom peth prøver feks. Dette trenger de et navngitt vitne fir å kunne presse frem. 

De vil derfor ta en samtale, og følge opp med ett hjemmebesøk. Er huset ok, og mor virker stabil den timen de er der vil de avslutte saken med mindre barnehage,  skole eller helsetjenesten skriver noe urovekkende i sine svar på spørsmålene de får fra barnevernet. 

Anonymkode: 4510a...ced

• Nyttig 1
Skrevet

BV er pliktig til å ta alle henvendelser seriøst. Det er derfor så mange klager på at xen stadig anmelder mor eller far.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at mor drikker alene med barna? Forteller mor dette?

AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (11 minutter siden):

BV er pliktig til å ta alle henvendelser seriøst. Det er derfor så mange klager på at xen stadig anmelder mor eller far.

Ja men selvom de tas seriøst har de langt fra samme handlingsrom når de ikke kan vise til faktiske vitner på situasjoner som har skjedd. 

Anonymkode: 4510a...ced

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vil sende bekymringsmelding til barnevernet, men trenger hjelp til hvordan jeg skal formulere meg. Det gjelder alkoholmisbruk og bekymring rundt omsorgsevne. Skal jeg nevne korte punkter (- mor drikker seg full alene med barna) eller forklare mer utdypende. 

Jeg har ett tips. Hold deg til fakta og observasjoner. Ikke bland inn egne meninger og hva du tror.

Jeg sendte en basert på ett av barnas forklaringer. Gjorde det da veldig tydelig at barnet kom til meg for hjelp, barnet fortalte o.s.v. utover det la jeg til min relasjon til familien.

Det viser seg å ha vært et tosifret antall meldinger opp igjennom årene, men denne var den som fikk barneverntjenesten til å slutte med endeløse nytteløse forebyggende tiltak og satte i gang overtakelse.

Meldingen skal selvsagt ikke ha æren/skylden for det. Det meldingen gjorde var å åpne døren for barnet slik at det fikk komme med sin historie.

Anonymkode: 32698...c2c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (15 minutter siden):

Klart de skal ta meldinger seriøst, anonym eller ikke. De sorterer allikevel ut i fra om det er grunn til bekymring eller ikke.

Jeg var utsatt for et skikkelig ras av anonyme meldinger. Barneverntjenesten konkluderte tilslutt med at det nå er på tide å gi meg og barnet fred og ro. Skulle det komme flere meldinger nå så vil vi mest sannsynlig ikke få vite noe om det.

Vedkommende har både røpet og så erkjent at h*n har sendt disse. Jeg kan derfor si at alle kommer fra en og samme person.

Det er veldig bra at jeg og barnet mitt kan fortsette med å skape oss en normal hverdag, men jeg klarer ikke la vær å tenke på om det i noen tilfeller blir meldinger som stanses som burde vært tatt seriøst.

Jeg ser på helt anonyme meldinger som en uting. Det skaper fort en ulv ulv situasjon og kan bli forsøkt brukt som hevn.

Det som er mulig når du melder anonymt er å allikevel opplyse dine personalia til Barneverntjenesten. Du kan da være unntatt offentlighet i selve saksgangen. Skulle de finne grunn til omsorgsovertakelse vil de da kunne hente deg ut som vite.

Hva er viktigst? Å unngå en sur og bitter nabo / bekjent / fremmed eller livet og velværet barnet.

Anonymkode: 32698...c2c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette opplevde jeg selv en gang og jeg var veldig redd for reaksjonene til moren. Hun var jo en nær venninne av meg.. men frykten for hva som kunne skje barnet ble sterkere enn redselen rundt henne og hennes reaksjoner. 

Hun ringte meg etter å ha snakket med barnevernet, var sint og gråt på telefonen. Hun sa "hvorfor stoppet du meg ikke? Hvorfor sa du ikke i mot? Hvorfor ba du meg ikke om å la være?"

Hun hadde da plassert barnet hos x antall ukjente barnepiker for å kunne dra ut å drikke. Hun hadde latt en alkoholiker passe barnet sitt, alkoholikere drakk mens barnet var der. Hun dro fra og tilbake til barnefar 8 ganger på 8 mnd. Hun lot barnet være hos meg i ukjent antall døgn fra baby var 8 uker. Det endte med en uke, men da hun sto på døra så visste hun ikke når hun kom tilbake. Hun drakk sprit frem til kl 4 på natten, kl 8 var hun ute på biltur med barnet i baksetet. 

Hver gang jeg sa nei til å være barnepike så tok hun slike grove valg. Jeg stilte opp så mye jeg kunne, jeg stilte spørsmål til hennes valg, i blant blokkerte hun nummeret mitt for x dager om jeg var uenig med henne. Jeg ble truet på livet av far til barnet, flere ganger, men jeg stilte likevel opp. 

Så når jeg merket at jeg ikke kunne gjøre mer så ringte jeg med fullt navn å fortelle alt. Men jeg ba om at hun skulle få hjelp, for det var slik hun hadde blitt oppdratt og hun hadde ingen gode rollemodeller. Jeg sa at jeg er sikker på at hun blir en god mor om de hjelper henne med å finne veien. 

Det har gått nærmere 10 år, hun fikk all den hjelpen hun kunne og mer. Hun beholdt barnet sitt og ble så god som jeg visste. Vi er ikke så nære lengre, men hun har snudd opp ned på alt i livet sitt. Jeg er glad jeg tok den telefonen. 

Anonymkode: 00b14...8c6

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir en meningsløs bekymringsmelding om du ikke tar med alt du vet og faktisk står for det du skriver.

Hvis du sender inn og ikke tar med alle opplysninger og både skole, barnehage og helsesøster kommer med gode skussmål så vil ikke noe blir gjort og barna blir enda mer skadelidende for når stressnivået går opp blir og misbruket verre. Så du skaper en stressfull situasjon for mor og barn, hun blir sjekket ut av saken og ting fortsetter og blir kanskje enda verre. 

Hvis du virkelig bryr deg så sender du inn med navn og alt du vet slik at det er en sjanse for at barna faktisk får hjelp.

Anonymkode: 2b955...3b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du vil melde anonymt, ta gjerne en telefon først. Det har stor verdi å kunne stille avklarende spørsmål. Det kan godt hende du blir oppfordret til deretter å formulere meldingen skriftlig. 

Anonymkode: 23500...fc5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men om du oppriktig bryr deg om dette barnet så burde vel barnet komme først og med det mener jeg selvsagt at du ikke må holde tilbake viktig informasjon.

Anonymkode: cf2c7...036

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at hun drikker når hun er alene med barna? Er du et av barna?

Anonymkode: 9fa56...176

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig(!) kan man sende anonyme bekymringsmeldinger til barnevernet! Det enkleste er å sende per post, og om man skriver på pc kan ikke foreldrene som meldes kjenne igjen håndskriften i brevet.

Anonymkode: 028ab...bc2

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Så flott at du bryr deg. Du er en helt❤️

Skriv så detaljert som du klarer, og gjerne ta en tlf til barneverntjenesten først for å høre med dem hvordan du skal gjøre det.

Lykke til!

Anonymkode: ab0c0...996

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skriv punkter med det du mener. Og vær sikker i din sak!

Anonymkode: 9f909...7d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...