Clearpath Skrevet 24. juli #1 Del Skrevet 24. juli Denne dagboken er ene og alene for å holde meg selv ansvarlig for dette halvårsprosjektet som starter for fullt i morgen. Prosjektet er enkelt. Det må det være for at jeg skal ha tid og ork til å gjennomføre med jobb, små barn og husdyr, også mannen da. Han krever jo litt han og. I Mai begynte jeg og veie meg hver dag. Dette er nå etablert som vane og er en god metode for meg å minne meg selv på hva jeg gjør, og hvorfor. Når jeg veier meg om morgenen setter det fokuset for dagen. Fortvil ikke, jeg vet at vekta fra dag til dag er ustabil, og derfor teller ikke disse tallene. Mitt mål er uansett bare 3-4 kg ned i vekt. Hovedmål og fokus ligger på livvstilsvalg! Jeg trener ikke, er ikke særlig aktiv, spiser gjerne nugatti til frokost, lunsj og kvelds. Spiser mye mellommåltider, som da oftest blir raske karbohydrater. Nå har jeg begynt på Marit Kolby sin bok: Hva og når skal vi spise. Den er svært inspirerende. Jeg ønsker å fortsette å gomle litt kake på en tirsdag, og ta en sjokoladebit eller tre til kaffen. Samtidig vil jeg ha en sunn kropp. Jeg må derfor ikke la søtsuge styre hverdagen. Hvordan skal jeg gå frem? 1. Jeg skal veie meg hver morgen så lenge det gir den motivasjonen jeg trenger og er formålstjenlig. 2. Jeg skal ha lengre nattfaste. Jeg bør være i seng 22.00 og bør spise siste måltid 20.00. Da faster jeg fra 20.00 til 07.00. Dette er 11 timer og en god start i begynnelsen. Kan jeg ta en kaffekopp 06.30? Eller er fasten da brutt? 3. Jeg skal spise en sunn næringsrik lunsj hver dag for å unngå mellommåltider frem til middag. Jeg spiser allerede bra mat til middag. 4. Jeg skal drikke mer vann. Etterhvert håper jeg å fase ut kalorier i flytende form. Foreløpig blir det en cola nå og da. Eller kanskje ikke. Kanskje jeg skal prøve å være hard på denne? Jeg begynner her så får jeg se hvordan prosjekt utvikler seg over tid. Kom gjerne med tips, inspirasjon eller innsikter. Du kan gjerne dele din egen prosess i tråden. Tenk på dette mer som en vanlig tråd, og ikke en dagbok. Jeg eier ikke tråden, så gjør den til hva du vil og trenger 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clearpath Skrevet 24. juli Forfatter #2 Del Skrevet 24. juli (endret) Jeg deler prosessen på vekten. Fordi det er det eneste håndfaste jeg kan måle. Ettersom vektnedgang også er et delmål passer det bra. 2 Mai: 60,6 kg 9 Mai: 58,5 16 Mai: 58,3 23 Mai: 58,3 30 Mai: 57,9 6 Juni: 57,8 13 Juni: 57,4 20 Juni: 57,4 27 Juni: 57,4 4 Juli: 58,2 11 Juli: 57,0 18 Juli: 57,3 25 Juli: 57,9 Blir spennende å se i morgen. Føler jeg sitter helt fast på 57. Men jeg spiser fortsatt for mange mellommåltider og er ikke særlig aktiv. Vurderer om jeg må spise etter klokken en periode, men er redd jeg blir å falle ut med en gang fordi det blir for mye å holde styr på. Endret 25. juli av Clearpath Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clearpath Skrevet 25. juli Forfatter #3 Del Skrevet 25. juli Rett i fella idag. Motivasjonen var nok ikke så høy som antatt i går, og nå blir jeg usikker på om dette er gjennomførbart. Jeg må nok legge opp oppleve på en enklere måte. Ha vannflaske for å drikke nok vann feks? Idag har jeg spist en stor sjokolade, drukket milkshake og spist pannekaker. Men dette er bare en av mange dager, jeg må fortsette å fokusere selvom det går feil vei iblant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clearpath Skrevet 26. juli Forfatter #4 Del Skrevet 26. juli Veid meg i dag også. Nå 56,6. Føles bra å ligge under 57 hvertfall 😆 Har ikke fått i meg nok vann, men har unngått sjokolade og lignende snacks. Har kjøpt inn masse god frukt jeg skal kose meg med i helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 27. juli #5 Del Skrevet 27. juli Spennende prosjekt! Og super nedgang du har fått til 🙂 Det om du anser fasten som brutt av morgenkaffen avhenger kanskje av hva du vil oppnå med det: er det for å forskyve kalorier til senere på dagen/kutte kalorier, få sult dempende effekt av morgenfaste eller de påståtte helseeffektene av forlenget nattfaste? For kaffen påvirker metabolismen din (den må metaboliseres for at du skal få effekten av koffein). Hvis du bare gjør det for å ha kontroll på kaloriinntak så spiller den morgenkaffen ingen rolle, kaffe er jo sultdempende for mange. Når det kommer til helseeffektene av forlenget nattfaste og eventuelt å bryte fasten med å drikke kaffe.. aner ikke. Trur ikke det finnes nok kunnskap for å kunne konkludere at slik kortvarig faste har noen unike helseeffekter som skiller seg fra det å feks trene eller gå ned i vekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clearpath Skrevet 27. juli Forfatter #6 Del Skrevet 27. juli 123qwe skrev (1 time siden): Spennende prosjekt! Og super nedgang du har fått til 🙂 Det om du anser fasten som brutt av morgenkaffen avhenger kanskje av hva du vil oppnå med det: er det for å forskyve kalorier til senere på dagen/kutte kalorier, få sult dempende effekt av morgenfaste eller de påståtte helseeffektene av forlenget nattfaste? For kaffen påvirker metabolismen din (den må metaboliseres for at du skal få effekten av koffein). Hvis du bare gjør det for å ha kontroll på kaloriinntak så spiller den morgenkaffen ingen rolle, kaffe er jo sultdempende for mange. Når det kommer til helseeffektene av forlenget nattfaste og eventuelt å bryte fasten med å drikke kaffe.. aner ikke. Trur ikke det finnes nok kunnskap for å kunne konkludere at slik kortvarig faste har noen unike helseeffekter som skiller seg fra det å feks trene eller gå ned i vekt. Takk 😊 Er jo ikke snakk om mange kg, og det har jo tatt tid. Men om en fokuserer på varig endring tenker jeg det er lurt å gjøre det slik. Jeg leser Marit kolby sin bok, og er jo i hovedsak ute etter helsegevinsene bak faste. Utfra det du skriver og det jeg finner selv på nett har du helt rett. En kaffekopp vil bryte fasten mtp prosessene som skjer i kroppen ved faste over tid. I boken til Marit står det at det kan være lurt å tilvenne faste over tid, så jeg tenker det er en bedre start. For øyeblikket vil jeg fortsette å ta en kaffekopp. Så får vi se hvor det ender etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clearpath Skrevet 27. juli Forfatter #7 Del Skrevet 27. juli Idag revurderes daglig veiing. Jeg tenker det er lett at det sklir ut, for viser vekten lavere enn gårsdagens tenker jeg jeg kan unne meg noe, og dette vil ødelegge fremgangen over tid. Det er kanskje bedre å veie seg feks fredag morgen. Da vil jeg hver dag tenke at jeg må passe litt på, for snart kommer fredag. Og viser fredag nedgangstall er det jo greit å unne seg noe uansett, for da er det tross alt helg. Jeg har ikke tenkt å slutte med søtsaker, jeg vil bare ha en normalt forhold til det. Ikke et avhenginghets forhold. Leser nå en annen bok også, som handler om å slutte å snuse. Oppgavene i den boken tenker jeg å bruke for å endre kosthold. Han stiller mange gode spørsmål man skal besvare. - Kan jeg utsette denne sjokoladen? - Hva slags verdi gir denne sjokoladen meg om jeg spiser den? -Hva er konsekvensene? - Er det egentlig noe annet jeg trenger nå, enn en sjokolade? -Hva kan jeg gjøre istedenfor å spise sjokolade? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå