Gå til innhold

Barnehageansatte: tilvenning på storbarnavdeling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt begynner snart på storbarnavdeling og vi har fått et infoskriv fra avdelingen om at det er ønskelig at en av foreldrene er med den første dagen. Jeg spurte sjefen min om dette og hun sa at det er kun når barnet starter på småbarn at man får fri for å bli med i barnehagen (2,5 dager). Hvordan er dette i deres barnehage/kommune? I vår barnehage har de hatt noen besøkstimer, så vil han ha med seg tre av seks andre barn fra småbarnsavdelingen så det vil være noen kjente fjes der såfremt de kommer tidligere, men jeg er litt stresset for om det blir mye gråt hvis vi bare leverer og drar😅

Anonymkode: 1f973...7ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste både der jeg jobber og der barna mine går, er at barna blir levert omtrent som vanlig. Det hender at det er foreldre som vet om at barnet etter all sannsynlighet vil reagere på denne overgangen, som bruker siste dag(er) i ferien sin på en tilvenning hvor de er litt med og har kort dag. 

Vi har tilvenning i form av ukentlige besøksdager og noen andre aktiviteter sammen med personal fra småbarnsavdelingen siste måned før sommerferien. Det pleier å gå veldig fint. Og det er en trygghet for barna at de er en gruppe som flytter over. Dersom det kommer barn til våre storbarnsavdelinger fra en annen barnehage, har vi alltid tilvenning hvor foreldre er med. Men det har vi altså i hovedsak ikke for de barna som har gått i småbarnsavdeling i barnehagen, bytter avdeling sammen med flere i sitt årskull og har hatt tilvenningsdager sammen med personalet før sommeren.

Anonymkode: 5cfba...80c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kun vant til at småbarna som skal bytte avdeling i samme barnehage er å besøker storebarnsavdelingen for tilvenning før sommeren. Veldig uprofesjonelt av barnehagen å ikke gjøre dette når de har gode muligheter til dette før sommeren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (12 timer siden):

Jeg er kun vant til at småbarna som skal bytte avdeling i samme barnehage er å besøker storebarnsavdelingen for tilvenning før sommeren. Veldig uprofesjonelt av barnehagen å ikke gjøre dette når de har gode muligheter til dette før sommeren. 

Ts her! De gjør det :) det var det jeg mente med besøkstimer. Men da har det jo vært med voksne fra småbarnsavdelingen, tror ikke de har hatt barna alene på storbarn. Men du mener at dette holder, altså, at barna er trygge nok på de voksne og større barna etter disse besøkstimene? Jeg ble bare så stresset når barnehagen oppfordret foreldre til å bli med😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ts her! De gjør det :) det var det jeg mente med besøkstimer. Men da har det jo vært med voksne fra småbarnsavdelingen, tror ikke de har hatt barna alene på storbarn. Men du mener at dette holder, altså, at barna er trygge nok på de voksne og større barna etter disse besøkstimene? Jeg ble bare så stresset når barnehagen oppfordret foreldre til å bli med😅

Ja, jeg mener at det skal gå fint. Men du kjenner jo barnet ditt best. Får du beskjed om å komme å hente barnet ditt o.l mens du er på jobb så får du gjøre det tenker jeg. Barnet er mest sannsynlig godt kjent med flere av de voksne og barna fra før. 

• Hjerte 1
Skrevet

Har 2 barn i barnehagen og aldri har tilvenning når de gikk over på stor avdeling. I barnehagen var jo alle sammen og ofte besøkte de hverandres avdelinger. Så når de begynte på stor avdeling var de vant til å være der 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Har 2 barn i barnehagen og aldri har tilvenning når de gikk over på stor avdeling. I barnehagen var jo alle sammen og ofte besøkte de hverandres avdelinger. Så når de begynte på stor avdeling var de vant til å være der 

Dette er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage. Noen steder er det lite kontakt mellom småbarn og storbarnsavdeling, feks i større barnehager. 

Anonymkode: 78908...cfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage. Noen steder er det lite kontakt mellom småbarn og storbarnsavdeling, feks i større barnehager. 

Anonymkode: 78908...cfc

Her er det to forskjellige hus med litt gåavstand, så jeg kommer til å gjøre på med ny tilvenning uavhengig av hva barnehagen sier ettersom de mener barna er tilvendt bare av å ha sett lokalet og noen av de ansatte der. 

Anonymkode: 2b97d...187

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Her er det to forskjellige hus med litt gåavstand, så jeg kommer til å gjøre på med ny tilvenning uavhengig av hva barnehagen sier ettersom de mener barna er tilvendt bare av å ha sett lokalet og noen av de ansatte der. 

Ts her! Men du tenker vel ikke full femdagers tilvenning slik det var på småbarn? Jeg kunne godt tenkt meg å vært med den første dagen ettersom at vår barnehage oppfordret til det, men hvis fagfolk sier at tilvenningsbesøk ila. våren holder så skal jeg prøve å stole på det :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts her! Men du tenker vel ikke full femdagers tilvenning slik det var på småbarn? Jeg kunne godt tenkt meg å vært med den første dagen ettersom at vår barnehage oppfordret til det, men hvis fagfolk sier at tilvenningsbesøk ila. våren holder så skal jeg prøve å stole på det :) 

Nei tenker jeg ser an, men ikke fem, tar utgangspunkt i tre dager hvor jeg er der en stund ved levering/utover dagen før jeg drar og kommer tilbake og henter litt tidlig.

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig å bare levere hos oss. De kjenner jo til de voksne og kjenner jo godt barna de går sammen med. 
hvis du har et barns om ikke er engstelig er det bare å levere 

Anonymkode: 4cbad...32f

AnonymBruker
Skrevet

Da vårt barn byttet fra småbarn til storbarn, fulgte en av de ansatte med over på storbanrnsavdelingen, slik at barna både hadde andre kjente barn, og en kjent voksen på avdelingen på storbarn. 

Jeg har ikke hørt om noen som har måttet gjøre tilvenning ved bytte til storbarn, med mindre de har byttet barnehage mellom småbarn og storbarn. 

Anonymkode: 6d49b...d2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 23.17):

Barnet vårt begynner snart på storbarnavdeling og vi har fått et infoskriv fra avdelingen om at det er ønskelig at en av foreldrene er med den første dagen. Jeg spurte sjefen min om dette og hun sa at det er kun når barnet starter på småbarn at man får fri for å bli med i barnehagen (2,5 dager). Hvordan er dette i deres barnehage/kommune? I vår barnehage har de hatt noen besøkstimer, så vil han ha med seg tre av seks andre barn fra småbarnsavdelingen så det vil være noen kjente fjes der såfremt de kommer tidligere, men jeg er litt stresset for om det blir mye gråt hvis vi bare leverer og drar😅

Når det gjelder jobben din, så er det jo bare å ta ut en feriedag, eller ulønnet fri. 

Når det gjelder praksis i vår bhg, så har de vært på besøk på storbarnsavdelingen en gang i uka de siste månedene før sommerferien. Bhg er åpen i juli, og barnet vårt var der siden vi tok ut ferie tidligere på sommeren, så det har vært en flytende overgang. Det er en liten bhg med ca 45 barn på 4 avd, så barnet kjenner allerede alle de voksne, og det kjenner mange av barna på ny avd, siden det er en del som flyttes over i år, og det var jo noen som flyttet over i fjor som han hadde gått et år med.

Anonymkode: 26bf4...bbb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare sagt til jobben at barnehagen har sagt at du må være der den dagen så da må du ta ut en fridag eller eventuelt ulønnet permisjon, og spurt hvilke av de alternativene som er best. Om jobben din ikke ønsker det, er kanskje fars jobb mer fleksibel? Eller en besteforelder kan bli med barnet?

Anonymkode: 8a375...a68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...