Gå til innhold

Foreldre som legger seg borti

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilt mor
Skrevet

Min datter på 17 år, og to venninner har blitt uvenner. De krangler om en bagatell, og det hele har gått fullstendig over styr. De sender stygge tekstmeldinger til hverandre, og ligninde kommentarer på MSN og Blink. Jeg har tatt for meg min egen datter, og gitt beskjed om hvis hun skal bruke mine penger ( jeg betaler mobil ) til å kalle andre h... og slike ting, så blir mobilen inndratt. Jeg har også sjekket loggene hennes på dataen, og fortsetter med det helt til det blir slutt på tullet. Jeg legger ikke skylden for krangelen på henne, og heller ikke på de to andre, for etter min mening er de like gode alle tre. Har ikke snakket med de andre foreldrene, men i går fikk jeg mitt livs sjokk. Den ene mora har sendt truende tekstmeldinger på min datters mobil. Vi snakker her om ei dame på ca 40 år, som synker ned på jentenes nivå, og trakkaserer dattra mi. Jenta mi ble redd.

Jeg har lite lyst å ta en telefon til dama da jeg er redd jeg kaster bensin på bålet, og at ting blir verre. Lurer på om det er mulig å få tatt utskrift av disse meldingene slik at jeg har bevis hvis det skulle bli nødvendig. Vi bor på en liten plass, og dette begynner å bli ekkelt. Har dere noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du først helt sikker på at det er moren som har sendt dem, og ikke datteren som lånte mobilen hennes? Mange av mine venner sender ofte melding fra en av foreldrenes...

Skrevet

Du kan selvfølgelig sende videresende meldingene som e-post, for så å printe dem ut, men da kommer det ikke fram hvem som opprinnelig har sendt dem. Ønsker du å ha noe å vise politiet hvis det går så langt, så er vel den eneste muligheten å lagre meldingene på mobilen.

Når det er sagt, så håper jeg virkelig ikke at dette går så langt.

Angående meldingene din datter har fått fra venninnens mor, så tror jeg at jeg ville ha snakket med denne moren, og forklart henne ditt standpunkt til denne konflikten. At du setter betingelser for språkbruk/kontakt, men at du ellers holder deg utenfor.

Det at hun tar parti, og sender stygge meldinger til din datter, er en veldig lite voksen måte å takle en konflikt mellom ungdommer på, det bidrar kun til å forsterke problemene.

Har hun noe å si til eller om din datter, så bør det gå via deg!

Vanligvis klarer jo ungdommer å ordne opp i slike konflikter på egen hånd. At hormonene av og til løper løpsk er vel noe vi alle har opplevd, og vanligvis glir problemene over av seg selv bare de får ro rundt seg. At utnforstående blander seg inn, og sender stygge meldinger er IKKE til hjelp. :roll:

Du har taklet det hele på en (etter min oppfatning) riktig måte ved å stille krav til din datter om at hun ikke skal "helle bensin på bålet", (sende stygge meldinger) men ellers holde deg utenfor konflikten.

Skrevet

Er veldig enig det siste gjest skriver.

Skrevet

Misbruk av elektronisk utstyr som data/mobil etc i den hensikt å skade og trakkasere andre kan og meldes til politiet.

Gjest Fortvilt mor
Skrevet

Trådstarter her.

Jeg må legge til at krangelen skyldes en gutt. Ikke overraskende.

De meldingene min datter har fått av denne mora er av karakter; Pass deg når du er på skolen for det er flere som er ute etter å ta deg osv. Og jeg vet med sikkerhet at det er mora som har skrevet og ikke dattra.

Skrevet

Den første gjesten her....

Gutter er vel den vanligste grunnen til at jenter blir uenige, så det var ikke overraskende. (Regnet vel egentlig med at det var noe slikt)

Heldigvis går det vanligvis over når gutten viser seg å ikke være "den rette", og den sårede trenger trøst hos sine venninner....

Men, det er også tøft mens det står på!

Den typen melding fra venninnens mor kan selvfølgelig føles truende, men med den ordlyden gjør venninnens mor det veldig enkelt for deg å snakke med henne, da kan du jo misforstå meldingene med vilje!

Snakk med henne, og si noe slikt som:

"Jeg har hørt at du har advart x(din datter) om at det er flere som er ute etter å ta henne på skolen. Det er fint at du sier i fra, og jeg er glad for at du advarer henne, jeg forstår jo at du sender meldingene fordi du ikke vil at hun skal bli skadet.

Men siden min datter blir skremt av dette, så håper jeg du kan fortelle meg om disse truslene i stedet for å sende dem til henne, så kan jeg være litt oppmerksom, og ta det opp med skolen om det fortsetter...."

Da har du rost venninnens mor for hennes omtanke for din datter, du har gitt klar beskjed om at din datter viser deg disse meldingene og at du er klar over hva som foregår, og venninnens mor vil bli (forhåpentligvis) mer forsiktig med å blande seg inn.....

Om hun blir sinna, så har du jo muligheten til å si at du foretrekker at ungdommene ordner opp seg i mellom, og at hvis hun fortsetter å sende trusler til din datter, så vil politiet bli koblet inn!

Skrevet

Snakk med henne, og si noe slikt som:

"Jeg har hørt at du har advart x(din datter) om at det er flere som er ute etter å ta henne på skolen.  Det er fint at du sier i fra, og jeg er glad for at du advarer henne, jeg forstår jo at du sender meldingene fordi du ikke vil at hun skal bli skadet. 

Men siden min datter blir skremt av dette, så håper jeg du kan fortelle meg om disse truslene i stedet for å sende dem til henne, så kan jeg være litt oppmerksom, og ta det opp med skolen om det fortsetter...."

Da har du rost venninnens mor for hennes omtanke for din datter, du har gitt klar beskjed om at din datter viser deg disse meldingene og at du er klar over hva som foregår, og venninnens mor vil bli (forhåpentligvis) mer forsiktig med å blande seg inn.....

Om hun blir sinna, så har du jo muligheten til å si at du foretrekker at ungdommene ordner opp seg i mellom, og at hvis hun fortsetter å sende trusler til din datter, så vil politiet bli koblet inn!

Godt råd fra deg gjest. Er enig i fremgangsmåten her.

Skrevet

Beklagligvis så treffer man på andre foreldre som ikke er oppegående.

Jeg har vært igjennom det på vegne av min datter. Du står midt opp i det.

Du VET er det ikke er en vanlig, voksen oppførsel å sende slike tekstmeldinger som moren til venninnen gjør. Da nytter det heller ikke å prate til/med henne. Hun skjønner like lite. Jeg vet fordi jeg prøvde.

Det beste du kan gjøre er å prate med datteren din. Sett grenser (som jeg har forstått at du har gjort), gi gjerne råd og tips og la til syvende og sist jentene ordne opp seg i mellom.

Skrevet
Beklagligvis så treffer man på andre foreldre som ikke er oppegående.

Jeg har vært igjennom det på vegne av min datter. Du står midt opp i det.

Du VET er det ikke er en vanlig, voksen oppførsel å sende slike tekstmeldinger som moren til venninnen gjør. Da nytter det heller ikke å prate til/med henne. Hun skjønner like lite. Jeg vet fordi jeg prøvde.

Det beste du kan gjøre er å prate med datteren din. Sett grenser (som jeg har forstått at du har gjort), gi gjerne råd og tips og la til syvende og sist jentene ordne opp seg i mellom.

Du mener at fordi den kvinnen du snakket med ikke var lydhør, så er ikke denne venninnens mor lydhør? Det er ikke helt logisk i mine ører (forskjellige personer, forskjellige reaksjoner), men la gå.......

Uansett, la oss nå si at venninnens mor ikke er lydhør. Ved å snakke med henne, så vet hun i alle fall at mor er informert og engasjert, og at videre meldinger/kommentarer ikke blir tolerert. Dette kan føre til at hun tenker seg om to ganger før hun sender en ny melding, om ikke annet enn fordi hun vet at om hun fortsetter så er risikoen for en anmeldelse tilstede!

En kan ikke la være å snakke med en person bare fordi en tror en kan forutse reaksjonen, mennesker kan overraske :)

Ut over dette sier du det samme som meg, og det kan jeg selvfølgelig ikke være uenig i.... :ler:

Gjest :-) anna (ikke pålogga)
Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt ringt og sagt at jeg kom over en tur, og gjerne hatt med mannen.

- Så hadde jeg vært århundredets roligste og sakligste person og sagt det du sa i første innlegget ditt. Om at du ikke forsvarer oppførselen til datteren din, og hvilke konsekvenser dette har fått for henne. Men at du ikke anser henne som verre enn de to andre heller. (Du kan jo godt ha med eksempler på ting som har stått på andre nettsteder og ting de to andre har sagt og gjort - i allefall ha det i ermet) Og si at du synes det er naturlig at slik oppførsel får konsekvenser.

Så kan du si at du derimot er overrasket over at et voksent menneske sender truende beskjeder til en syttenåring. Og si at om det er tilfelle at folk er ute etter datteren din på skolen så synes du det er sjokkerende at voksne mennesker vet om slikt uten å ta affære eller varsle foreldrene hennes.

Jeg tipper på at den andre mammaen ikke har like bra gangsyn som deg i denne saken. I betydningen at hun tror alt hennes datter sier om de andre, og ikke ser ar hennes datter også kan gjøre feil. Derfor synes jeg du skal ha et par beviser i ermet, som du ikke nevner om det ikke skulle bli nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...