Gå til innhold

Hva er dette på hånden? Sinnsykt tørr hud(bilde). Eksem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som aner? Det ser mye verre ut om jeg kommer ut fra en varm dusj. Har vært i Dubai i 3 mnd, ekstrem varme, har det noe og si? Ingen spesiell kløe. Er det eksem eller bare tørr hud? Er mann. 

Prøver og smøre med håndkrem hver dag, da ser det mindre ut. 

IMG_1821.jpeg

IMG_1819.jpeg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huden flasser av. 

Anonymkode: 4e6f1...4b7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv med skrubb før du tar på fet krem.

Anonymkode: baa1b...071

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Huden flasser av. 

Anonymkode: 4e6f1...4b7

Men hvorfor? Tørr?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøv med skrubb før du tar på fet krem.

Anonymkode: baa1b...071

Er det tørr hud da? Eller noe annet jeg må til hudlegen med?

Endret av Svennis
AnonymBruker
Skrevet

Det der ser mer ut som fotsopp enn tørr hud eller eksem for meg. Jeg er på ingen måte en ekspert altså men jeg hadde tatt turen til legen med det der.

Anonymkode: d3456...152

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette ligner ikke eksem. Har hatt det , huden var rød og sprukket. Gå til legen.

Anonymkode: 26137...af6

AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med og smører du deg med noe per nå?

Anonymkode: 7a392...695

Skrevet
Svennis skrev (1 time siden):

Har vært i Dubai i 3 mnd, ekstrem varme, har det noe og si?

Ja, jeg så på bildene før jeg leste teksten og tenkte, "har han vært på et veldig varmt sted?"

• Liker 2
Skrevet

Dette ligner på kontakteksem. Da bruker huden å bli rød før den flasser av. Har du vært borti noe du normalt ikke er borti i det siste?

AnonymBruker
Skrevet

Ta en tur til legen!

Ligner sopp.

Anonymkode: db526...60d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva jobber du med og smører du deg med noe per nå?

Anonymkode: 7a392...695

Er bare på ferie her. Bruker ikke noen uvanlige ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ta en tur til legen!

Ligner sopp.

Anonymkode: db526...60d

Ikke bare bare og dra til legen her. Men finnes det noe reseptfritt jeg kan prøve fra apoteket?

AnonymBruker
Skrevet

Det ligner da verken eksem eller sopp, dere som påstår det - på hvilket faglig bakgrunn mener dere det ikke er helt vanlig død hud som på helt vanlig vis flasser av? Har dere aldri hatt vabler i hendene etter sport, snekring, hagearbeid etc som så har løsnet når man ikke gjør aktiviteten lengre? :klo: 

Ts: bruker du vanligvis hendene aktivt i yrket ditt? Og har du de siste ukene/månedene ikke brukt dem like aktivt? Eller omvendt? Eventuelt utsatt deg for sterk sol over tid, uten å vært ivrig på solkremen?

Rent praktisk, gitt at det ikke klør, svir, væsker, sprekker, verker eller på annet vis er til bry annet enn rent estetisk? Du kan bare la det være. Hud som flasser vil gå bort, helt av seg selv.

Om du, av rene estetiske grunner, ønsker kvitte deg med det raskt? Legg hendene i bløt i helt normalt vann (gjerne med litt salt i) i 10-15 min og skrubb dem med et håndkle. Altså noe mykt. Gjenta ved behov, husk å ikke skrubbe for mye, og husk håndkrem etterpå.

Anonymkode: 48e94...277

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det ligner da verken eksem eller sopp, dere som påstår det - på hvilket faglig bakgrunn mener dere det ikke er helt vanlig død hud som på helt vanlig vis flasser av? Har dere aldri hatt vabler i hendene etter sport, snekring, hagearbeid etc som så har løsnet når man ikke gjør aktiviteten lengre? :klo: 

Ts: bruker du vanligvis hendene aktivt i yrket ditt? Og har du de siste ukene/månedene ikke brukt dem like aktivt? Eller omvendt? Eventuelt utsatt deg for sterk sol over tid, uten å vært ivrig på solkremen?

Rent praktisk, gitt at det ikke klør, svir, væsker, sprekker, verker eller på annet vis er til bry annet enn rent estetisk? Du kan bare la det være. Hud som flasser vil gå bort, helt av seg selv.

Om du, av rene estetiske grunner, ønsker kvitte deg med det raskt? Legg hendene i bløt i helt normalt vann (gjerne med litt salt i) i 10-15 min og skrubb dem med et håndkle. Altså noe mykt. Gjenta ved behov, husk å ikke skrubbe for mye, og husk håndkrem etterpå.

Anonymkode: 48e94...277

Jeg aner ikke, men virker som kontakteksem er det jeg har, utifra bildene jeg har søkt på. Så kan være jeg reagerer på noe her i utlandet. Skal ned til Norge om ikke lenge, så får se om det blir bedre. Her har det vært ekstrem sol og varme hver dag, men tviler på at det kan ødelegge hendene såpass.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sopp. Snakk med legen om Canesten.

Anonymkode: 67ec1...c26

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sopp. Snakk med legen om Canesten.

Anonymkode: 67ec1...c26

Sopp på hendene? 🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Svennis skrev (18 timer siden):

Noen som aner? Det ser mye verre ut om jeg kommer ut fra en varm dusj. Har vært i Dubai i 3 mnd, ekstrem varme, har det noe og si? Ingen spesiell kløe. Er det eksem eller bare tørr hud? Er mann. 

Prøver og smøre med håndkrem hver dag, da ser det mindre ut. 

IMG_1821.jpeg

IMG_1819.jpeg

Jeg har noe lignende, og det kommer frem hver sommer. Jeg bor i et varmt land. 

Min "sykdom" begynner med noen bittemå svarte prikker på innsiden av hendene. Så blir det små væskefylt byller (veldig små), deretter flasser huden av. Noen ganger helt ekstrem avflassing. 

Googlet meg frem til to mulige hudsykdommer dette kan være, men jeg husker ikke navnet på dem nå. 

Men har du det samme som meg, forsvinner det ganske raskt når du kommer til Norge. 

Anonymkode: e1dc4...1b4

Skrevet

Løs hud. Jeg har sånne områder på hendene innimellom og det er ikke farlig. Bruker en god håndkrem et par dager og så forsvinner det etterhvert. 

Ikke noe å bekymre seg for 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har noe lignende, og det kommer frem hver sommer. Jeg bor i et varmt land. 

Min "sykdom" begynner med noen bittemå svarte prikker på innsiden av hendene. Så blir det små væskefylt byller (veldig små), deretter flasser huden av. Noen ganger helt ekstrem avflassing. 

Googlet meg frem til to mulige hudsykdommer dette kan være, men jeg husker ikke navnet på dem nå. 

Men har du det samme som meg, forsvinner det ganske raskt når du kommer til Norge. 

Anonymkode: e1dc4...1b4

Hmm, merkelig. Hvorfor forsvinner det når du kommer til Norge, er det pga varmen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...