AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Skrevet 24. juli 2024 Meldte samboerskap og gikk ned i uføretrygden. Om jeg gifter meg, vil jeg da gå ned i uføretrygden igjen når jeg melder meg som gift? Eller er det bare 1 gang du går ned? Anonymkode: 7a729...d4c
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #2 Skrevet 24. juli 2024 Det er vel status som enslig som utløser høyere sats, så du skal ikke gå ned flere ganger. Anonymkode: 6e02a...c81 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #3 Skrevet 24. juli 2024 Du har minstesats? Da mister du tillegget i uføretrygd hvis du blir samboer eller gift. Du går ikke videre ned hvis du gifter deg. Anonymkode: 6a9c0...f30
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du har minstesats? Da mister du tillegget i uføretrygd hvis du blir samboer eller gift. Du går ikke videre ned hvis du gifter deg. Anonymkode: 6a9c0...f30 Okei, takk for svar! Anonymkode: 7a729...d4c
Bombasi Skrevet 24. juli 2024 #5 Skrevet 24. juli 2024 Synes det er ufattelig trasig at uføretrygdede på minstesats som finner kjærligheten blir straffet med mindre trygd da Er faktisk helt borti natta. 8 2 2
Rucula Skrevet 24. juli 2024 #6 Skrevet 24. juli 2024 Bombasi skrev (2 minutter siden): Synes det er ufattelig trasig at uføretrygdede på minstesats som finner kjærligheten blir straffet med mindre trygd da Er faktisk helt borti natta. Det er billigere å leve 2 sammen 6 1
Bombasi Skrevet 24. juli 2024 #7 Skrevet 24. juli 2024 Rucula skrev (Akkurat nå): Det er billigere å leve 2 sammen Kan være billigere. At man er samboer betyr ikke nødvendigvis at utgiftene går særlig ned, særlig om det er snakk om eierskap av en større bolig for å huse de begge og eventuelt familie. Eller så må den andre part enten gå ned på levestandard for å gjøre plass til den trygdede, eventuelt ta på seg en "forsørgerrolle". Å sette ned folk som skifter sivilstatus er toppen av kjipskap, og er en slags forskjellsbehandling. Minstesatsene skulle vært flat for alle på minstesats. Uansett om du er enslig, i samboerskap, i ekteskap, Ung Ufør eller ikke. 11 1
Rucula Skrevet 24. juli 2024 #8 Skrevet 24. juli 2024 Bombasi skrev (3 minutter siden): Kan være billigere. At man er samboer betyr ikke nødvendigvis at utgiftene går særlig ned, særlig om det er snakk om eierskap av en større bolig for å huse de begge og eventuelt familie. Eller så må den andre part enten gå ned på levestandard for å gjøre plass til den trygdede, eventuelt ta på seg en "forsørgerrolle". Å sette ned folk som skifter sivilstatus er toppen av kjipskap, og er en slags forskjellsbehandling. Minstesatsene skulle vært flat for alle på minstesats. Uansett om du er enslig, i samboerskap, i ekteskap, Ung Ufør eller ikke. Vet du hva som også er forskjellsbehandling? Barnetillegg! De uføre får mer betalt pr unge de føder. Det er det ingen andre som gjør (med unntak av trygden) 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #9 Skrevet 24. juli 2024 Bombasi skrev (14 minutter siden): Synes det er ufattelig trasig at uføretrygdede på minstesats som finner kjærligheten blir straffet med mindre trygd da Er faktisk helt borti natta. Det man sparer inn på faste utgifter ved å være to mer enn veier opp for nedgangen i trygda. Anonymkode: 75d24...14d 1 1
Bombasi Skrevet 24. juli 2024 #10 Skrevet 24. juli 2024 Rucula skrev (Akkurat nå): Vet du hva som også er forskjellsbehandling? Barnetillegg! De uføre får mer betalt pr unge de føder. Det er det ingen andre som gjør (med unntak av trygden) Okei Greit nok, men kan jo være greit å minne seg på om at de fleste uføre lever under fattigdomsgrensa i Norge basert på trygden de får, så de pengene kommer godt med når man har barn. Blir litt annerledes når man tjener noen 100 000'er mer i året. 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #11 Skrevet 24. juli 2024 Bombasi skrev (5 minutter siden): Kan være billigere. At man er samboer betyr ikke nødvendigvis at utgiftene går særlig ned, særlig om det er snakk om eierskap av en større bolig for å huse de begge og eventuelt familie. Eller så må den andre part enten gå ned på levestandard for å gjøre plass til den trygdede, eventuelt ta på seg en "forsørgerrolle". Å sette ned folk som skifter sivilstatus er toppen av kjipskap, og er en slags forskjellsbehandling. Minstesatsene skulle vært flat for alle på minstesats. Uansett om du er enslig, i samboerskap, i ekteskap, Ung Ufør eller ikke. Det er faktisk motsatt av hva du sier. Man får et tillegg hvis man er enslig. Nettopp fordi det er dyrere å bære enslig. Det er ikke en straff å ikke få det tillegget når man ikke lenger er enslig. Anonymkode: 6a9c0...f30 8 3
Bombasi Skrevet 24. juli 2024 #12 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det man sparer inn på faste utgifter ved å være to mer enn veier opp for nedgangen i trygda. Anonymkode: 75d24...14d Det er nok slik det er ment, men det er ikke alltid slik det er. Dessuten er det noe symbolsk over nedgangen i trygda som virker nedverdigende. Noen som allerede ligger på minimum skal få enda mindre fordi man finner kjærlighet. Er utrolig traust av Norge. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er faktisk motsatt av hva du sier. Man får et tillegg hvis man er enslig. Nettopp fordi det er dyrere å bære enslig. Det er ikke en straff å ikke få det tillegget når man ikke lenger er enslig. Anonymkode: 6a9c0...f30 Likevel er det helt borti natta at sivilstatus skal justere en trygd allerede under fattigdomsgrensa i Norge. Jeg synes det er ufattelig kjipt, og enda er jeg ikke og vil aldri bli rammet av slike justeringer. 2 1
Rucula Skrevet 24. juli 2024 #13 Skrevet 24. juli 2024 Bombasi skrev (5 minutter siden): Okei Greit nok, men kan jo være greit å minne seg på om at de fleste uføre lever under fattigdomsgrensa i Norge basert på trygden de får, så de pengene kommer godt med når man har barn. Blir litt annerledes når man tjener noen 100 000'er mer i året. Svært mange uføre tjener like mye som folk i lavlønte stillinger. Og de får ikke mer penger for flere barn 10
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #14 Skrevet 24. juli 2024 Bombasi skrev (2 minutter siden): Likevel er det helt borti natta at sivilstatus skal justere en trygd allerede under fattigdomsgrensa i Norge. Jeg synes det er ufattelig kjipt, og enda er jeg ikke og vil aldri bli rammet av slike justeringer. Eller så kan man se på det som raust at man faktisk får dette tillegget når man er enslig. Spørs hvilken innstilling man har til livet. (Min innstilling er at nordmenn generelt har for høy lønn og klager altfor ofte). Det som føles litt rart er at det kun er de på minstesats som får et tillegg når de er enslige, og det gjelder også de på ung ufør, som ofte har mer totalt i utgangspunktet enn flere av de som har opptjent rettigheter etter å ha vært i jobb. Anonymkode: 6a9c0...f30 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #15 Skrevet 24. juli 2024 Rucula skrev (5 minutter siden): Svært mange uføre tjener like mye som folk i lavlønte stillinger. Og de får ikke mer penger for flere barn Nei, dette gjelder ikke svært mange uføre. 80 % av de uføre har ikke hatt høyere utdanning enn grunnskole eller vgs nivå. Det er også en grense for hvor høy inntekt man kan ha som ufør og likevel få barnetillegg. Det faller bort hvis man har god inntekt selv, eller hvis man bare har en partner med normal inntekt... Svært få uføre har makssats fra NaV. Men cirka 25 % har minstesatsen. Anonymkode: 6a9c0...f30 2
Bombasi Skrevet 24. juli 2024 #16 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eller så kan man se på det som raust at man faktisk får dette tillegget når man er enslig. Spørs hvilken innstilling man har til livet. (Min innstilling er at nordmenn generelt har for høy lønn og klager altfor ofte). Det som føles litt rart er at det kun er de på minstesats som får et tillegg når de er enslige, og det gjelder også de på ung ufør, som ofte har mer totalt i utgangspunktet enn flere av de som har opptjent rettigheter etter å ha vært i jobb. Anonymkode: 6a9c0...f30 "Innstilling til livet". Den ble litt enkel her. Men greit, jeg er ikke rammet og vil aldri bli det (fordi jeg tjener over 6G allerede), så jeg skal ikke "klage" på vegne av andre. Synes fortsatt det er ufattelig smålig av Norge AS å drive å forskjellsbehandle uføre på minimumssatsene og herav under fattigdomsgrensa basert på sivilstatus og alder, når alle satsene egentlig er for lave. Slår strek i diskusjonen med det 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #17 Skrevet 24. juli 2024 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det er faktisk motsatt av hva du sier. Man får et tillegg hvis man er enslig. Nettopp fordi det er dyrere å bære enslig. Det er ikke en straff å ikke få det tillegget når man ikke lenger er enslig. Anonymkode: 6a9c0...f30 Nettopp. Det kan sammenlignes litt med når folk som betaler lite eller ingen skatt klager over at de ikke får glede av skattelette, eller da folk klaget over at rentefradraget gikk ned da lån var nesten gratis. Anonymkode: fef2f...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #18 Skrevet 24. juli 2024 Bombasi skrev (1 time siden): "Innstilling til livet". Den ble litt enkel her. Men greit, jeg er ikke rammet og vil aldri bli det (fordi jeg tjener over 6G allerede), så jeg skal ikke "klage" på vegne av andre. Synes fortsatt det er ufattelig smålig av Norge AS å drive å forskjellsbehandle uføre på minimumssatsene og herav under fattigdomsgrensa basert på sivilstatus og alder, når alle satsene egentlig er for lave. Slår strek i diskusjonen med det Jeg er uenig med deg i at alle satsene er for lave. Skattesystemet vårt veier opp for en god del når man har lite i inntekt. Men er forsåvidt enig med deg i det du skreiv lenger opp at minstesats bør være minstesats lik for alle som ikke har opparbeidet seg rettigheter. Altså at ingen på minstesats skal kunne gå forbi i inntekt på de som har vært i jobb og opptjent seg rett før de ble uføre. Anonymkode: 6a9c0...f30
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #19 Skrevet 25. juli 2024 Rucula skrev (8 timer siden): Vet du hva som også er forskjellsbehandling? Barnetillegg! De uføre får mer betalt pr unge de føder. Det er det ingen andre som gjør (med unntak av trygden) 🤣🤣🤣 barnetilegg rr jo en stor vits. Anonymkode: 83aee...195
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #20 Skrevet 25. juli 2024 Rucula skrev (16 timer siden): Vet du hva som også er forskjellsbehandling? Barnetillegg! De uføre får mer betalt pr unge de føder. Det er det ingen andre som gjør (med unntak av trygden) Det er et tak på barnetillegg og. Som ufør får jeg barnetillegg på 400kr fordi vi 2 sammen tjener litt for mye (650 000kr brutto ca). Skiller jeg meg vil jeg få inn mer i måneden med alle ytelser man kan få i tillegg til høyere ung minstesats fordi jeg har barn. DET er sinnsykt. Det skal jo ikke lønne seg å skille seg. Anonymkode: 223cd...731 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå