Gå til innhold

Hvordan motarbeide trangen til å please andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort:

Sent diagnostisert med Asperger. Har slitt meg gjennom 20 år i arbeidslivet. Ble bråstopp da jeg fikk barn. Autistisk utbrenthet i kombinasjon med fødselsdepresjon førte meg ut i langtids sykemelding.

Er nå sykemeldt på måned 10. Har jobbet 10, 20 og 30% underveis. 20% gikk greit, men jeg kjenner at jeg sliter skikkelig nå på 30%. Har flere shutdowns enn på 20%, sliter veldig med hjernetåke og vanskeligheter med tid og det å sette i gang prosesser.

Likevel sier jeg til legen hver gang at det er fremgang og dette skal jeg klare fint.

Vil ikke skuffe legen. Vil ikke skuffe mannen min. Så jeg sier det går bedre og bedre.

Det gjør ikke det, og nå er det verre.

Livredd for hele prosessen foran meg med AAP - spesielt livredd økonomisk og livredd for å bli en byrde for familien.

Så, jeg maskerer meg gjennom alle situasjoner som alltid fra før - joda, nå går det så fint så!!

😫

Anonymkode: ae56d...9ce

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg tror du må bare ta imot det som kommer. Vær 100% ærlig overfor de rundt deg. Lev livet ditt, blir det uførhet så ja vel. Du blir ikke bedre av å late som, men hva tror du selv at kan hjelpe deg?

jeg tror du kan få arbeidsevnen tilbake og særlig om du får riktig hjelp.

Anonymkode: eaa16...8dc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Øv deg på å komme i kontakt med følelsene dine, og kommuniser ut fra dem. Altså bli sint, det hjelper deg å sette grenser. 

Men dette du beskriver angående helse handler jo om grensesetting overfor deg selv. Du ødelegger for deg selv, du er redd for å ikke være god nok. Jeg ville jobbet med det, å bli glad i seg selv. 

Og så kan du stille deg selv spørsmålet, hva vil blir bra på sikt? Å lyve og presse seg, eller å være ærlig og ta hensyn til seg selv? Jeg tror mannen din blir skuffet om du lyver. Og legen burde også helst ville hjelpe deg og at du er ærlig. 

Anonymkode: 9cc94...fd9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 21.26):

Likevel sier jeg til legen hver gang at det er fremgang og dette skal jeg klare fint.

Vil ikke skuffe legen. Vil ikke skuffe mannen min. Så jeg sier det går bedre og bedre.

Det gjør ikke det, og nå er det verre.

Livredd for hele prosessen foran meg med AAP - spesielt livredd økonomisk og livredd for å bli en byrde for familien.

Så, jeg maskerer meg gjennom alle situasjoner som alltid fra før - joda, nå går det så fint så!!

😫

Legen har mest sannsynlig ikke autisme, så han kan bare si hva han tror basert på det han ser. Dette er ulempen med å maskere seg, fordi du viser ikke hvordan du egentlig har det.

Hvis du later som du har det fint over lengre tid nå, så vil du riskikere på å gå på enda en smell. Da vil man hvertfall føle seg som en skuffelse.

Hilsen ei dame som har asperger.☺️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Jeg er på AAP og har opplevd det veldig vanskelig med hvor uforutsigbart det er å forholde seg til nav, arbeidstiltak osv. blitt enda dårligere av det. Så tilslutt kom jeg til det punkt at jeg innså at hvis jeg fortsetter å kamuflere problemene mine så vil jeg få altfor store krav rettet mot meg, og jeg vil mislykkes igjen.

Jeg opplever også mye press rundt det at man skal ha bedring. Alle forventer bedring og det er vanskelig å si at man ikke har det bedre. Det er også skummelt å si at alt er bedre uten at det er det fordi da vil du bli kastet ut i for store utfordringer. Så nå må du nesten være ærlig, enten få med deg en av dine nærmeste som kan hjelpe deg å formidle, eller skeive ned. Du kan også fortelle det du sier her, at du pleier å skjule hvordan det er.

Anonymkode: 405dd...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...