Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2002 #1 Del Skrevet 15. mars 2002 Vi har bygd hus, og skal snart begynne på hagen. Jeg vil gjerne ha råd og tips om dette. Hvilke blomster og planter er lettstelte og pene å ha i hagen? Stein, kombinasjoner, nyheter.....hva synes dere er flott? Selv har jeg ikke peiling, men må nå sette meg litt inn i dette....også. Hilsen Rakel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KristinK Skrevet 15. mars 2002 #2 Del Skrevet 15. mars 2002 Desverre har jeg ikke særlig greie på dette jeg heller, men i høst plantet jeg en del løker og jeg har akkurat sådd en del frø som står innendørs og vokser som bare det! Lurt er det nok å finne noen stauder som kan vokse opp år etter år. Finn også noe som ikke er for vanskelig å få til. Av frø kan fløyelsblomst anbefales. De vokser som bare det! Ellers gleder jeg meg til løkene begynner å blomste. Da får vi både krokus, tulipaner og påskeliljer!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juli2003 Skrevet 15. mars 2002 #3 Del Skrevet 15. mars 2002 Hei! Så heldig du er... Står med blanke ark og kan "designe" hagen akkurat som du vil! Noen råd kanskje: Prøv å gi hagen "rom". Det vil si gulv, vegger og tak - gress,heller,lave vekster som gulv, busker, hekker eller gjerder som vegger og trær som tak. Lag hagen litt spennende med flere rom, ikke bare en stor åpen flate. For en lettstelt hage skal du velge busker og stauder(flerårige planter). Bland barbusker(tuja, sypress, einer, furu, gran, microbiota) med blomstrende busker(rhododendron, fagerbusk, hortensia, klokkebusk, forsythia, spirea, skjærsmin+++)og forskjellige trær som passer for småhager. Av stauder finnes det jo uendelig mange å ta av - dra til en planteskole og hør hvem som passer der du bor (hvilken sone) og shop i vei! Steinhager kan også være stilig - du får kjøpt mange planter som passer til det. Svært lite vedlikehold. Men jeg personlig vil heller ha hagen min bugnende og frodig og full av farger og liv! Eventuelt kan du jo dele hagen opp i ulike "temaer", det har jeg gjort. Bare spør hvis du lurer på noe spesielt! Silje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villen Skrevet 15. mars 2002 #4 Del Skrevet 15. mars 2002 løk! nå har jeg bare hatt hage i drøyt halvannet år, så erfaringen er begrenset, men løkplanter er foreløpig det eneste jeg har fått til å gro, pluss peoner (plantet en bit av en rot). prøvde med minst 20 typer frø i fjor, INGEN som ble noe av, men tulipaner og krokus har jeg fått. nå er de på vei opp igjen, og jeg er kjempestolt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2002 #5 Del Skrevet 15. mars 2002 Ta med tegning og mål til et haresenter og hykk tak i en gartner............................ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2002 #6 Del Skrevet 15. mars 2002 Hei! Ta kontakt med ditt lokale hagelag.Der kan du få mange tips og inspirasjon. De holder foredrag, og arrangerer hagevandringer om sommeren. Kjempeartig!!! LYKKE TIL MED DIN NYE HAGE-DITT PARADIS PÅ JORD!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2002 #7 Del Skrevet 15. mars 2002 Ringblomster! Enkle, vakre, varige. En enkel start mens du tenker på resten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunhild Skrevet 25. april 2002 #8 Del Skrevet 25. april 2002 Kaster meg på denne diskusjonen. Ser med skrekkblandet fryd at det må gjøres noe med hagan, men føler at jeg ikke har peiling. Aner ikke hvor jeg skal begynne. Vi har tatt over hus og hage etter svigerforeldre, og behovet for endringer er absolutt tilstede (helst behov for å gjøre forandringer). ønsker meg farger! Roser! Og frukttrær! Vil fjerne masse av det som er der av kjedelige syriner og tujaer (kjedelig plassering)og skape vårt eget litt mer sprelske! Men har som sagt ikke peiling, og håper jo at Rom ble bygget på en dag Noen som vil øse av sine erfaringer igjen? Gunhild Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. april 2002 #9 Del Skrevet 25. april 2002 Vi har valgt å bruke mye plass i hagen vår på et sted å grille. La sånne lemmer i tre på bakken og festet dem sammen slik at de ligger i ro. Dette har vi rammet inn med noen tujaer og et blomsterbed. Har også kjøpt et parytelt med 3 vegger som vi bruker om sommeren. Lamper har vi også satt opp rundt (sånne stolper som er ca 1 meter høye). En lape på hvert hjørne. Så har vi planer om å bygge en utepeis/grill i leca, men vi har allerede en gassgrill, så det kan ta tid! Ønsker meg også en liten kjøkkenbenk med en liten vask (bare kaldtvann) slik at vi slipper å løpe så mye ut og inn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. april 2002 #10 Del Skrevet 25. april 2002 Ta en kikk her, så får du masse gode tips om hage: http://www.hushjemhage.no/hage/hageforside.htm12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 26. april 2002 #11 Del Skrevet 26. april 2002 superduper link! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå