AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Skrevet 24. juli 2024 Hei! I Spania har jeg ofte gleden av å høre gatemusikanter som kommer bort og spiller utenfor restauranter. Når musikantene er ferdig kommer de rundt og samler inn penger. Jeg synes at slik underholdning gjerne er verdt 5 euro (ca 60 kroner). I dagens samfunn har man som regel begrenset med veksel og jeg hadde kun 10 euro-sedler. Dilemma: 1. Gi ingenting 2. Gi 10 euro og spørre om 5 i veksel 3. Gi 10 euro Hva er det rasjonelle i denne situasjonen? Hilsen solbrent nordmann Anonymkode: c51da...175
vaskefille100 Skrevet 24. juli 2024 #3 Skrevet 24. juli 2024 TS her: vennligst begrunn svaret ut fra rasjonalitet (om mulig)
Bigote Skrevet 25. juli 2024 #4 Skrevet 25. juli 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Hei! I Spania har jeg ofte gleden av å høre gatemusikanter som kommer bort og spiller utenfor restauranter. Når musikantene er ferdig kommer de rundt og samler inn penger. Jeg synes at slik underholdning gjerne er verdt 5 euro (ca 60 kroner). I dagens samfunn har man som regel begrenset med veksel og jeg hadde kun 10 euro-sedler. Dilemma: 1. Gi ingenting 2. Gi 10 euro og spørre om 5 i veksel 3. Gi 10 euro Hva er det rasjonelle i denne situasjonen? Hilsen solbrent nordmann Anonymkode: c51da...175 Alt er rasjonelt. Om du vil gi fem og kun har ti skader det ikke å spørre om veksel. "Quero dar cinco pero solo tengo diez. Tienes cambio? ( Om de ikke skjønner engelsk)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå