Gå til innhold

Å kjøpe bensinbil nå...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jada, Kvinneguiden skribenter som "ikke kan ha elbil" har ofte for vane å dra fire elefanter over Finnmarksvidda, frem og tilbake, hver eneste ukedag.

For resten av Norge er elbil et fullgodt alternativ.

Anonymkode: 5d455...096

Jeg bor i Tromsø. Og skal jeg kjøre noe særlig utenfor byen (noe jeg skal, det er derfor jeg har bil) er det tidvis langt mellom laderne. Det er uansett ikke poenget, selv om jeg hadde passert hurtigladere en gang i kvarteret er jo ikke jeg interessert i å kaste bort halve turen på lading fordi jeg har en billig elbil med dårlig rekkevidde.

Anonymkode: 6dc41...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker ikke som økonomi for bilkjøpet er greien her, og du får uansett billige brukte elbiler. Du trenger ikke lade hjemme, jeg bor i Oslo og lader kun på kommunale plasser. Det finnes stort sett over alt. 

Anonymkode: 8c630...222

Hva koster det pr kWh? I borettslaget mitt tar de 3 kr. 

Anonymkode: 3732a...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva koster det pr kWh? I borettslaget mitt tar de 3 kr. 

Anonymkode: 3732a...c17

Vanlig sommerpris på strøm er 0,5 kr + 0,5 kr i diverse nettleie. Tilsvarende pris for bensin er 11-12 kr/kWh.

Anonymkode: 5d455...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vanlig sommerpris på strøm er 0,5 kr + 0,5 kr i diverse nettleie. Tilsvarende pris for bensin er 11-12 kr/kWh.

Anonymkode: 5d455...096

Bilen min bruker 1.4 kWh i snitt pr mil, så selv med 3 kr kWh er kostnaden lavere enn på bensinbilen min. 
 

Lader gratis hos foreldrene mine når jeg er på middag hos dem da 🤪

Anonymkode: 3732a...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg glatt gjort. Kjører diesel i dag og har ingen ønsker/planer om elbil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bilen min bruker 1.4 kWh i snitt pr mil, så selv med 3 kr kWh er kostnaden lavere enn på bensinbilen min. 
 

Lader gratis hos foreldrene mine når jeg er på middag hos dem da 🤪

Anonymkode: 3732a...c17

Ja, jeg sier jo det, strømprisen må opp i 11-12 kr/kWh før strøm blir dyrere enn bensin.

Anonymkode: 5d455...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hva du er ute etter og hva som er viktigst for deg. 

Jeg hadde inntil nylig en ikke-ladbar hybrid bensinbil med en tank på 36 liter. Bensinprisene i området mitt har de siste dagene vært på 25,10kr. Det betyr full tank til 904kr. Dersom du syns de er OK er det bare å kjøre på. 

Jeg kjøpte nylig elbil og når jeg lader den med dagens strømpris konter full-ladet bil 124kr. 

Så kommer strømprisen til å stige i perioder også, men den svinger mer enn bensinprisen som de siste årene har vært stabilt høy. Jeg betaler også vesentlig mindre i bompenger, men det snakkes om endring for elbiler i dette tilfellet. 

Du vet best hva som er viktigst for deg, men hadde bare lyst til å skyte inn mine erfaringer med bensin- og elbil. Er veldig fornøyd selv. 

 

Anonymkode: 1ad5c...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 uker bilferie i Europa i sommer med bensinbilen er jeg ikke i tvil. Elbilene alltid i høyrefila på motorveien, sammen med vogntogene, mens vi fossilbilene cruiser i 60-70 km raskere forbi. Og det helt uten rekkeviddeangst og timesvis i ladekø. Og med norske skilter på de fleste elbilene også ser vi hvor hinsides lenge det er til de andre landene begynner å tenke på å bytte ut bensin og diesel. Hvis det i det hele tatt vil skje.

Anonymkode: cf630...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 16.11):

Mente at den bruker mer drivstoff når den først bruker drivstoff. 
 

Men hvorfor ikke kjøre ren elbil? Da slipper man jo mange av de utgiftene 🫣 

Anonymkode: 52479...990

Ja ca 0.34 på mila

Anonymkode: 5962a...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 12.14):

Bensinbil?! Liker dere fortsatt å gå inn på Statoil og betale 1800,- for full tank på en liten fjertebil? Helt latterlig, jeg har ingen utgifter med elbil. Knapt noe på service, og ladekostnaden er så liten at jeg vet ikke hva den er engang. 

Kjøp elbil, dinosaur!

Anonymkode: 8c630...222

1800 for en tank? Hva slags bil er det? Ingen av mine bensin/diesel/hybrid har vært i nærheten!!

Anonymkode: 5962a...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Etter 2 uker bilferie i Europa i sommer med bensinbilen er jeg ikke i tvil. Elbilene alltid i høyrefila på motorveien, sammen med vogntogene, mens vi fossilbilene cruiser i 60-70 km raskere forbi. Og det helt uten rekkeviddeangst og timesvis i ladekø. Og med norske skilter på de fleste elbilene også ser vi hvor hinsides lenge det er til de andre landene begynner å tenke på å bytte ut bensin og diesel. Hvis det i det hele tatt vil skje.

Anonymkode: cf630...7da

Hæ? Vi var også på bilferie i Europa, med elbil og hadde ikke noe problem å holde farten i venstrefeltet. Ikke hadde vi noe rekkeviddeangst eller ladekø. Lader mens man spiser lunsj eller strekker på beina. Var ikke noe stress å kjøre elbil nedover europa!!

Anonymkode: 78a9c...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hæ? Vi var også på bilferie i Europa, med elbil og hadde ikke noe problem å holde farten i venstrefeltet. Ikke hadde vi noe rekkeviddeangst eller ladekø. Lader mens man spiser lunsj eller strekker på beina. Var ikke noe stress å kjøre elbil nedover europa!!

Anonymkode: 78a9c...af4

Hva var rekkevidden med 130-140km/t i venstrefila da?

Anonymkode: cf630...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde inntil nylig en ikke-ladbar hybrid bensinbil med en tank på 36 liter. Bensinprisene i området mitt har de siste dagene vært på 25,10kr. Det betyr full tank til 904kr. Dersom du syns de er OK er det bare å kjøre på. 

Jeg kjøpte nylig elbil og når jeg lader den med dagens strømpris konter full-ladet bil 124kr. 

1. Hvorfor  fyller du bensin når den er på sitt absolutt dyreste?

2. Hvor lenge varer full tank, kontra fulladet elbil? 

Anonymkode: 6dc41...b32

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vill gjerne kjøpe meg en ikke for stor disel bil med 4 hjulstrekk. Finner ingen som passer så jeg får slite ut min 7 år gamle.

Anonymkode: c624d...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er på litt lengre roadtrips pleier vi å leke "hvor mange elbiler på rad"-leken. Rekorden så lagt er fire.

Anonymkode: 6dc41...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1. Hvorfor  fyller du bensin når den er på sitt absolutt dyreste?

2. Hvor lenge varer full tank, kontra fulladet elbil? 

Anonymkode: 6dc41...b32

Du vet, det er ikke alle steder der man har mange stasjoner i nær omkrets. Mange steder er det bare én, og da er ofte prisen den samme hele tiden siden det ikke er noen å konkurrere med på pris. Alternativt kan man kjøre mange mil for å fylle et annet sted, men da forsvinner jo gevinsten i økt forbruk både av bensin og tid. 

Kjører man på langtur har man heller ingen kontroll over når man fyller. Er det tomt blir man ikke stående et sted et par dager for å vente på lavere bensinpriser.

36 liter på f.eks en Prius rekker omkring 70-75 mil. Fullt batteri på f.eks en Tesla Model Y LR rekker 45-50 mil. Forskjellen er ikke stor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

-jk- skrev (58 minutter siden):

Du vet, det er ikke alle steder der man har mange stasjoner i nær omkrets. Mange steder er det bare én, og da er ofte prisen den samme hele tiden siden det ikke er noen å konkurrere med på pris. Alternativt kan man kjøre mange mil for å fylle et annet sted, men da forsvinner jo gevinsten i økt forbruk både av bensin og tid. 

Men nok av ladestasjoner har de på disse øde stedene da?

-jk- skrev (58 minutter siden):

36 liter på f.eks en Prius rekker omkring 70-75 mil. Fullt batteri på f.eks en Tesla Model Y LR rekker 45-50 mil. Forskjellen er ikke stor. 

Det kan umulig stemme, jeg kjørte nylig 320 mil med min Prius og fylte bensin tre ganger. 

Anonymkode: 6dc41...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk drar virkelig opp alt mulig rart her. Veiene er fulle av 10 år gamle elbiler som fungerer helt fint. Det er ikke et reelt problem. Gjenbruk av batterier er blitt en ordinær forretning. 

For øvrig til tallene om lading av elbil - her er hele juli måned hos oss med to kjøretøy som lades. Nå var vi bortreist deler av måneden, men jeg skjønner likevel ikke hvordan én lading skal være så dyrt. Doble gjerne prisen for å, litt generøst, få med nettleie:

IMG_20240804_102956.thumb.jpg.c47b168790c7a12378269ea3e3b98c12.jpg

Anonymkode: 5d455...096

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men nok av ladestasjoner har de på disse øde stedene da?

Det kan umulig stemme, jeg kjørte nylig 320 mil med min Prius og fylte bensin tre ganger. 

Anonymkode: 6dc41...b32

På det øde stedet så lader man nok hjemme ;) Skal man langt avgårde vil man garantert passere en del hurtigladere ja. 

320 mil på ~110 liter er bra, da kjører du den med vesentlig lavere forbruk enn de fleste. På spritmonitor.de klarer folk i snitt å kjøre den på 0,51l/mil (gjennomsnitt for 3418 biler).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (11 timer siden):

320 mil på ~110 liter er bra, da kjører du den med vesentlig lavere forbruk enn de fleste. På spritmonitor.de klarer folk i snitt å kjøre den på 0,51l/mil (gjennomsnitt for 3418 biler).

Ja jeg skal ikke påstå at gjennomsnittsforbruket hele året er så lavt, jeg vet at den bruker mer om vinteren men da kjører jeg minimalt.

Anonymkode: 6dc41...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...