Gå til innhold

Tror jeg har Unnvikende pf, men har ikke fått diagnosen på papiret har bare 2 andre diagnoser - Hva burde jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, beklager om innlegget blir litt langt, men ville forsøke forklare så godt som mulig.

Jeg har vert i psykiatrien i flere år og er diagnostisert med bipolar og asperger. Da jeg ble utredet scorte jeg på unnvikende pf, oppfylte 4 av 7 symptomer som er så vidt jeg har forstått det man må ha for å få diagnosen? Men utreder valgte å ikke sette diagnosen likevel (jeg er usikker på hvorfor, men mener det var noe med helhetsinntrykket han fikk av meg).

Det jeg sliter aller mest med er relasjoner. Har ingen virkelig nære venner og har aldri hatt kjæreste. Jeg har helt siden jeg var liten brydd meg veldig mye om hva andre tenker om meg, om det jeg sier og gjør. Er redd for å ikke bli likt, redd for å bli avvist og redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person. Det har gjort at jeg alltid har forsøkt ta minst mulig plass. Si minst mulig, ikke ha meninger, ikke ta sjanser. Og det har også ødelagt en del for meg. Tør derfor ikke ta initiativ, synes det sosiale er vanskelig pga dette og at jeg ikke klarer åpne meg og være meg selv, jeg har dårlig selvbilde og selvtillit, føler meg lite verdt og underlegen. Kjenner veldig på usikkerhet, selvhat, følelse av å ikke strekke til. Jeg leser også nå boken "Å ønske, men ikke våge" som handler om engstelig unnvikende personlighetsproblemer og jeg kjenner meg veldig igjen i mye.

Det jeg nå egentlig har tenkt en del på i det siste er om jeg burde ta opp med nåværende psykiater hvorvidt jeg egentlig burde hatt diagnosen eller ikke? Og hvordan burde jeg si det/spørre? Jeg er litt redd for å ta dette opp da jeg er redd hun vil tenke jeg er kritisk til behandlingen, ikke stoler på deres vurderinger eller lignende.

Også tenker jeg at ettersom jeg har så mange år i psykiatrien kanskje jeg bare burde slå meg til ro med de diagnosene jeg har? Og jeg kan vel fortsatt få hjelp for de symptomene jeg har på unnvikende pf selv om jeg ikke har diagnosen på papiret, så kanskje det ikke er så viktig?

Hva tenker dere? Hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: 95cb1...d86

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har unnvikende PF på papiret (blant annet), men tror jeg har autisme. Disse diagnosene har en overlapp, og jeg heller mer mot autisme-delen enn PF.  

Her er sammenligninga på engelsk så kan du se hvilken side de 4 av 7 du har er;

https://neurodivergentinsights.com/misdiagnosis-monday/avoidant-personality-disorder-vs-autism

Du trenger ikke å få den diagnosen for å få hjelp til de utfordringene du har i det sosiale. Det er bare (enda en) diagnose som uansett kan være en del av de andre diagnosene du har. 

Anonymkode: 87973...c5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har unnvikende PF på papiret (blant annet), men tror jeg har autisme. Disse diagnosene har en overlapp, og jeg heller mer mot autisme-delen enn PF.  

Her er sammenligninga på engelsk så kan du se hvilken side de 4 av 7 du har er;

https://neurodivergentinsights.com/misdiagnosis-monday/avoidant-personality-disorder-vs-autism

Du trenger ikke å få den diagnosen for å få hjelp til de utfordringene du har i det sosiale. Det er bare (enda en) diagnose som uansett kan være en del av de andre diagnosene du har. 

Takk for link, skal sette meg mer inn i det når jeg får litt bedre tid. Men jeg lurer litt: Hva tenker du om å ha mulig feil diagnose? Tenker du at det i ditt tilfelle er helt greit å ha Unnvikende pf diagnose i stedet for Autisme så lenge du får hjelp for problemene du har uansett eller tenker du å be om grundigere utredning for Autisme fra helsevesenet? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en greie med at de ikke skal sette mange tillegsdiagnoser så lenge symptomene kan dekkes av annen diagnose. Det er mage likheter mellom avpd og autisme og hvis autisme er den som er sterkest så dekker den sannsynligvis avpd symptomene.

Anonymkode: f4c51...9b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en stesønn med diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse, men jeg er 100% sikker på at dette er feil og at han egentlig er autist, som sin søster og sin far. Syns det er utrolig rart at behandlende psykiater ikke tok det faktum med i beregningen da hun satt diagnosen. 

Når det er sagt spiller det jo ikke så stor rolle i hverdagen uansett. Livet er jo like vanskelig og utfordrende enten det er det ene eller det andre. 

Anonymkode: d8e0c...6be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for link, skal sette meg mer inn i det når jeg får litt bedre tid. Men jeg lurer litt: Hva tenker du om å ha mulig feil diagnose? Tenker du at det i ditt tilfelle er helt greit å ha Unnvikende pf diagnose i stedet for Autisme så lenge du får hjelp for problemene du har uansett eller tenker du å be om grundigere utredning for Autisme fra helsevesenet? 

Jeg har spurt om mer utredning, og legen er enig om at det burde ha vært gjort, men psykiatrisk avdeling avviser søknadene. Ga opp da de svarte noe sånt som at "å få en slik diagnose er svært alvorlig og vil kunne hindre pasienten i å ta lastebilsertifikat og inneha enkelte yrker" (tror militæret var nevnt)....jeg er 48 år, ufør og har en liten stilling. Har null interesse for å bli militær eller yrkessjåfør! 

Går til samtaleterapi hos ei som tar tak i problematikken fremfor diagnosen, så jeg får for så vidt hjelp. Prøver å omstille meg fra å være rammet av psykisk sykdom, til å være "født slik". Det kjennes mye riktigere ut for meg. Jeg har ikke opplevd noe som skulle ha kunnet utløse en PF, noe tidligere behandlere har gravd og gravd og gravd etter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fagperson her; men synes det er bra du klarer å analysere utfordringene  og dette er til god hjelp for videre utvikling. Når du har aspergers så er det jo veldig vanlig å ha mange tilleggsutfordringer. Vil overhode ikke underslå dine vansker her men drit i diagnoser og  jobb heller med aksept og utvikling av «deg» tillat deg å være «rar» ha medfølelse med deg selv når livet er vanskelig, og velg «sunne» strategier som fokus på søvn, egenomsorg, sunn mat og mosjon/bevegelse utendørs. Sender deg masse ♥️

Anonymkode: b4ffc...246

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk først unnvikende pf, men etter videre utredning er de sikker på at det er Aspergerrelaterte problemer istede. Det er to diagnoser med mye like trekk.

Anonymkode: ccca0...f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Symptomene kan være veldig lik andre diagnoser. 

Anonymkode: 05268...a47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du høres litt ut som du samler på diagnoser når du "bare har 2 på papiret" 

Anonymkode: 9b367...94d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse på papiret. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, da jeg sliter med det samme. Men det er jo mange diagnoser som har like trekk. Hvis du vil få undersøkt om du har unnvikende pf, så er jo første steg å ta det opp med legen/psykolog og lufte tankene dine der og eventuelt be om videre utredning. Jeg gikk til psykolog pga angst og depresjon, og fikk diagnosen unnvikende pf i tillegg til generalisert angst. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...