AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #41 Skrevet 26. juli 2024 Er litt ironisk at så mange de siste årene har kommentert hvor dumt det er å eie for når man leier så slipper man renta. Vel, renta innhenter alle. Har flere bekjente som må flytte nå etter å ha bodd i greie leiligheter for det lønner seg ikke for huseier lenger å leie ut til så lite penger så nå vil de pusse opp og leie ut leilighetene til dobbel leie. Mer fornuftig å eie. Anonymkode: 1363d...8e2 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #42 Skrevet 26. juli 2024 Omg...vi har hatt samme husleie i 10 år. Jeg bare utsetter og utsetter den økning... Anonymkode: f32ff...77a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #43 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 16.56): Jeg leier en leilighet der jeg har bodd i 4 år. På de årene er ikke husleien regulert, og nå kommer huseier og skal ha høyere husleie. Siden han ikke har økt husleie før så øker han ift konsumprisindeksen for alle fire årene samtidig. Det er en økning på nesten 20% Er det lov å øke så mye på en gang? En annen ting er husleiekontrakten, da jeg sjekket den nå så gikk den ut i 2022 og vi har ikke skrevet noen ny. Vil det si at vi ikke har en husleiekontrakt som gjelder? Betyr det at dersom jeg finner meg ny leilighet så kan jeg flytte ut når jeg vil fordi det ikke er oppsigelse? Jeg husker ikke helt ordlyden i kontrakten akkurat nå, men det var krysser av for tidsbestemt fram til 2022 og at ingen av partene kunne si opp i det tidsrommet. Gikk da kontrakten over i en løpende kontrakt som gjelder selv om vi skrev noen ny. Anonymkode: 7deb4...a4e Slik jeg forstår det så er det enten gjengs leie om ikke husleien er rørt på minst 3 år. Alternativt en økning på maks KPI. Jeg fant aldri noe 100% svar, men tror ikke man kan gange maks KPI med antall år den ikke er økt. Anonymkode: 6e28c...a4b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #44 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 18.01): Jeg har fått med meg at han kan endre leie, men er det greit å endre 4 år i slengen, det er det jeg ikke fikk svar på ved å Google. Det med kontrakten var et spørsmål i tillegg. Jeg har ikke råd til en økning av husleia, så jeg må flytte, finne et billigere sted å bo, bare lurte på hva oppsigelsestiden er dersom husleie kontakten ikke gjelder lengre fordi vi ikke har skrevet noen ny kontrakt siden 2020. Anonymkode: 7deb4...a4e Har du søkt bostøtte gjennom husbanken? Hvis du ikke har gjort det så bør du jo slenge inn en søknad der… kanskje du får dekket noe av utgiftene dine Anonymkode: cef30...bb3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #45 Skrevet 26. juli 2024 tussi84 skrev (18 timer siden): Spørsmålet er hva husleier setter som grunnlag for økning av leiepris. Han kan ikke bruke konsumprisindeksen som grunnlag å øke for 4 år om gangen. Kun ett år! Det skal også varsles om Senest en mnd før. Om 10000 kr er verdt 10500 nå, så kan ikke ta 12000 kr bare fordi han glemte de tre forrige. Om huseier derimot har satt som grunnlag at han endrer prisen etter gjengs leie, er det greit. Det skal derimot varsles om Senest seks med før ny pris trer i kraft. Dette er feil, huseier kan øke fra sist regulering. I ts sitt tilfelle er det 2020. Fra juni 2020 til juni 2024 har økningen vært på 19,6%, og huseier kan øke leia tilsvarende. Anonymkode: 38143...280
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #46 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Har du søkt bostøtte gjennom husbanken? Hvis du ikke har gjort det så bør du jo slenge inn en søknad der… kanskje du får dekket noe av utgiftene dine Anonymkode: cef30...bb3 Får ikke bostøtte fordi datteren min har formue, og begge regnes med i utregningen. Og til h*n som reagerte på at jeg syns det er dårlig gjort: jeg mente ikke egentlig at det er dårlig gjort, det var en dårlig formulering fra min side. Jeg syns bare det er kjipt siden det er så mye penger og jeg ikke har råd. Jeg hadde ikke trodd at denne tråden skulle bli så lang. Takk til alle som har vært innom og kommentert og takk for innlegg som er reflekterte og forståelsesfulle både overfor meg og huseier. Jeg skjønner som sagt at huseier vil ha mer i husleie. Og de har vært veldig greie i 4 år så jeg har vært heldig. Jeg bebreider ikke dem for å ville ha mer inn av husleie. Og nå har jeg begynt å glede meg til å flytte også. Håper vi finner noe som er bra denne gangen også. Før vi flyttet hit vi bor nå var vi også veldig heldig med leilighet, beliggenhet og huseier. Der skulle huseier ta i bruk boligen selv så derfor måtte vi flytte derifra ellers hadde jeg nok bare fortsatt å bo der. Det var halvparten av str her jeg bor nå, men kjempekoselig og fint. Så. Historisk sett har jeg vært veldig heldig nesten alle steder jeg har bodd så oddsen er på min side håper jeg. Anonymkode: 7deb4...a4e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #47 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Får ikke bostøtte fordi datteren min har formue, og begge regnes med i utregningen. Og til h*n som reagerte på at jeg syns det er dårlig gjort: jeg mente ikke egentlig at det er dårlig gjort, det var en dårlig formulering fra min side. Jeg syns bare det er kjipt siden det er så mye penger og jeg ikke har råd. Jeg hadde ikke trodd at denne tråden skulle bli så lang. Takk til alle som har vært innom og kommentert og takk for innlegg som er reflekterte og forståelsesfulle både overfor meg og huseier. Jeg skjønner som sagt at huseier vil ha mer i husleie. Og de har vært veldig greie i 4 år så jeg har vært heldig. Jeg bebreider ikke dem for å ville ha mer inn av husleie. Og nå har jeg begynt å glede meg til å flytte også. Håper vi finner noe som er bra denne gangen også. Før vi flyttet hit vi bor nå var vi også veldig heldig med leilighet, beliggenhet og huseier. Der skulle huseier ta i bruk boligen selv så derfor måtte vi flytte derifra ellers hadde jeg nok bare fortsatt å bo der. Det var halvparten av str her jeg bor nå, men kjempekoselig og fint. Så. Historisk sett har jeg vært veldig heldig nesten alle steder jeg har bodd så oddsen er på min side håper jeg. Anonymkode: 7deb4...a4e Er datteren din voksen? Anonymkode: cef30...bb3
Gjest Francina Skrevet 26. juli 2024 #48 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Får ikke bostøtte fordi datteren min har formue, og begge regnes med i utregningen. Og til h*n som reagerte på at jeg syns det er dårlig gjort: jeg mente ikke egentlig at det er dårlig gjort, det var en dårlig formulering fra min side. Jeg syns bare det er kjipt siden det er så mye penger og jeg ikke har råd. Jeg hadde ikke trodd at denne tråden skulle bli så lang. Takk til alle som har vært innom og kommentert og takk for innlegg som er reflekterte og forståelsesfulle både overfor meg og huseier. Jeg skjønner som sagt at huseier vil ha mer i husleie. Og de har vært veldig greie i 4 år så jeg har vært heldig. Jeg bebreider ikke dem for å ville ha mer inn av husleie. Og nå har jeg begynt å glede meg til å flytte også. Håper vi finner noe som er bra denne gangen også. Før vi flyttet hit vi bor nå var vi også veldig heldig med leilighet, beliggenhet og huseier. Der skulle huseier ta i bruk boligen selv så derfor måtte vi flytte derifra ellers hadde jeg nok bare fortsatt å bo der. Det var halvparten av str her jeg bor nå, men kjempekoselig og fint. Så. Historisk sett har jeg vært veldig heldig nesten alle steder jeg har bodd så oddsen er på min side håper jeg. Anonymkode: 7deb4...a4e Men TS, hvordan har du råd til depositum på nytt sted, hvis du ikke har råd til en økning i depositum. Det tar gjerne litt tid før depositumet du har nå blir frigitt.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #49 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er datteren din voksen? Anonymkode: cef30...bb3 Ja, hun er voksen. Francina skrev (13 minutter siden): Men TS, hvordan har du råd til depositum på nytt sted, hvis du ikke har råd til en økning i depositum. Det tar gjerne litt tid før depositumet du har nå blir frigitt. Det pleier å ordne seg, det har gjort det alle de andre gangene jeg har leid i hvert fall. Jeg har evt. et kredittkort jeg kan låne depositumspengene av og så sette inn når jeg får tilbake depositumet for denne leiligheten. Det er også flere som godtar husleiegaranti (ikke NAV garanti) fra utleiemeglere så jeg da jeg skummet gjennom finn.no i går, så det er også en mulighet. Så depositumet er jeg ikke bekymret for ift nytt sted å bo. Anonymkode: 7deb4...a4e
Gjest Francina Skrevet 26. juli 2024 #50 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det pleier å ordne seg, det har gjort det alle de andre gangene jeg har leid i hvert fall. Jeg har evt. et kredittkort jeg kan låne depositumspengene av og så sette inn når jeg får tilbake depositumet for denne leiligheten. Det er også flere som godtar husleiegaranti (ikke NAV garanti) fra utleiemeglere så jeg da jeg skummet gjennom finn.no i går, så det er også en mulighet. Så depositumet er jeg ikke bekymret for ift nytt sted å bo Men da har du en løsning hvertfall 👍
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #51 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, hun er voksen. Det pleier å ordne seg, det har gjort det alle de andre gangene jeg har leid i hvert fall. Jeg har evt. et kredittkort jeg kan låne depositumspengene av og så sette inn når jeg får tilbake depositumet for denne leiligheten. Det er også flere som godtar husleiegaranti (ikke NAV garanti) fra utleiemeglere så jeg da jeg skummet gjennom finn.no i går, så det er også en mulighet. Så depositumet er jeg ikke bekymret for ift nytt sted å bo. Anonymkode: 7deb4...a4e Betaler hun husleie da? Kanskje hun kan bidra litt mer med husleie eller eventuelt mat? Anonymkode: cef30...bb3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #52 Skrevet 27. juli 2024 On 7/26/2024 at 5:17 PM, AnonymBruker said: Slik jeg forstår det så er det enten gjengs leie om ikke husleien er rørt på minst 3 år. Alternativt en økning på maks KPI. Jeg fant aldri noe 100% svar, men tror ikke man kan gange maks KPI med antall år den ikke er økt. Anonymkode: 6e28c...a4b Det er riktig. Men uten å ha regnet på det så tipper jeg gjengs leie ikke vil gjøre at leietaker kommer noe bedre ut av det om dagen egentlig. Jeg tviler på at leieprisene generelt de siste årene har øke noe særlig mindre enn KPI. For øvrig så skal endring til gjengs leie varsles 6 måneder før. Men hadde jeg vært leietaker her ville jeg vært varsom med å komme drassende med for mye formaliteter ang gjengs leie og varsling osv... Jeg ville i alle fall tatt noen grundige runder med kalkulatoren først. Det kan fort vise seg å bli dyrere når alt kommer til alt. Anonymkode: 2caaf...c1d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå