Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, jeg er ganske heldig, det er bare at jeg ikke har nok inntekt til å betale for høyere leie. Grunnen til at jeg har råd til å bo her sånn det er nå er fordi min voksne også bor her og hjelper til med husleie. Hun skal sannsynligvis flytte ut i løpet av et år eller to, så jeg kan ikke fortsette å bo her dessverre. 

Anonymkode: 7deb4...a4e

Kan du ikke bo der frem til hun flytter om et par år da? Du trenger vel ikke flytte ut fra en god leilighet enda? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bo der frem til hun flytter om et par år da? Du trenger vel ikke flytte ut fra en god leilighet enda? 

Det er pga økningen i husleia som jeg ikke har råd til da. I tillegg til husleia skal han ha 6000 ekstra inn på depositumskontoen også. Jeg har ikke de pengene. 

Gjest Francina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er pga økningen i husleia som jeg ikke har råd til da. I tillegg til husleia skal han ha 6000 ekstra inn på depositumskontoen også. Jeg har ikke de pengene. 

Han har ingen rett til å kreve ekstra penger inn på depositumskontoen. Du har en gjeldende husleiekontrakt siden det ikke ble skrevet noen ny når den gikk ut så har du nå en tidsubestemt kontrakt.

Skrevet
Francina skrev (1 time siden):

Han har ingen rett til å kreve ekstra penger inn på depositumskontoen. Du har en gjeldende husleiekontrakt siden det ikke ble skrevet noen ny når den gikk ut så har du nå en tidsubestemt kontrakt.

Det kommer an på hva husleiekontrakten sier. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men de 6k ekstra depositum er mye enklere å forhandle om enn husleie.

Om du satser på en fin utleier, så hadde jeg tatt opp det der. Ingen har 8k+ mer i måneden sånn plutselig.

Anonymkode: 59c30...6b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg leier en leilighet der jeg har bodd i 4 år. På de årene er ikke husleien regulert, og nå kommer huseier og skal ha høyere husleie. Siden han ikke har økt husleie før så øker han ift konsumprisindeksen for alle fire årene samtidig. Det er en økning på nesten 20%

Er det lov å øke så mye på en gang? 

En annen ting er husleiekontrakten, da jeg sjekket den nå så gikk den ut i 2022 og vi har ikke skrevet noen ny. 

Vil det si at vi ikke har en husleiekontrakt som gjelder? Betyr det at dersom jeg finner meg ny leilighet så kan jeg flytte ut når jeg vil fordi det ikke er oppsigelse? 

Jeg husker ikke helt ordlyden i kontrakten akkurat nå, men det var krysser av for tidsbestemt fram til 2022 og at ingen av partene kunne si opp i det tidsrommet. 

Gikk da kontrakten over i en løpende kontrakt som gjelder selv om vi skrev noen ny. 

Nei det er ikke lov å øke 4 ganger konsum indeksen nå, bare fordi han ikke gjorde det de andre årene. Leieprisen kan øke en gang per år etter konsumprisindeksen, og du skal minimum ha bodd der 1 år før ny pris gjelder. Huseier skal også varsle deg skriftlig om dette senest 1 mnd før prisendring skjer. 

Etter 3 års leietid har derimot husleier lov til å sette opp prisen for leie Etter gjengsleie. Det vil si en pris som gjenspeiler leieprisene på tilsvarende boliger i samme området/by på leiemarkedet. Dette må huseier varsle om Senest 6 mnd før. Så varslet huseier deg feks i juli, så hadde han ikke hatt lov til å øke før i desember. 

Kontrakten går over til ubestemt leieforhold når den tidsbestemt er ute. Det gjelder fortsatt egne regler for oppsigelse.

Å øke depositum er lovlig.  Huseier kan kreve økning av depositumet i takt med den lovlige økningen i månedsleien

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Francina
Skrevet
Fireflies skrev (45 minutter siden):

Det kommer an på hva husleiekontrakten sier. 

Takk, det punktet om at det kan avtales hadde jeg ikke fått med meg. Men det punktet må da stå i den opprinnelige kontrakten, ikke noe huseier bare kan kreve etter eget forgodtbefinnende 4 år etter.

Skrevet

Utleiere med lån vil i større grad oppleve å gå i minus fremover om de ikke øker leien. Jeg er glad for at utleiere ikke blir millionærer av å drive utleie, da de har mye verdi i eiendommen sin allerede. Men mer skatter og høyere lånerente vil ofte påvirke leiemarkedet som er noe mer påvirket av at folk har råd til å kjøre flere boliger.

Økonomien må gå i ruiner for middelklassen før "de" kommer med den såkallte digitale verdensbank redningspakken sin. Mange mennesker vil selvsagt tro det er løsningen, bare for å bli til enkelt bytte i det dystopiske diktaturet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men de 6k ekstra depositum er mye enklere å forhandle om enn husleie.

Om du satser på en fin utleier, så hadde jeg tatt opp det der. Ingen har 8k+ mer i måneden sånn plutselig.

Anonymkode: 59c30...6b0

Altså, tror du huseier har depositum for moro skyld? Utleieforsikring har egenandel på 3 mnd husleie. Mindre depositum er et potensielt tap for utleier og vanskelig å drive inn.

Prisene går opp over tid, TS kan dårlig klage på å ikke ha fått en eneste økning i 4 år når leieprisene har eksplodert i mellomtiden. Har hun ikke råd får hun flytte til noe billigere (om det finnes).

Anonymkode: 40e97...a07

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså, tror du huseier har depositum for moro skyld? Utleieforsikring har egenandel på 3 mnd husleie. Mindre depositum er et potensielt tap for utleier og vanskelig å drive inn.

Prisene går opp over tid, TS kan dårlig klage på å ikke ha fått en eneste økning i 4 år når leieprisene har eksplodert i mellomtiden. Har hun ikke råd får hun flytte til noe billigere (om det finnes).

Hvis leieforholdet er godt og stabilt, så er det ikke usannsynlig om huseier kan redusere eller avtale nedbetalingen på økningen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spørsmålet er hva husleier setter som grunnlag for økning av leiepris. Han kan ikke bruke konsumprisindeksen som grunnlag å øke for 4 år om gangen. Kun ett år! Det skal også varsles om Senest en mnd før. Om 10000 kr er verdt 10500 nå, så kan ikke ta 12000 kr bare fordi han glemte de tre forrige.

Om huseier derimot har satt som grunnlag at han endrer prisen etter gjengs leie, er det greit. Det skal derimot varsles om Senest seks med før ny pris trer i kraft.

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (8 minutter siden):

Spørsmålet er hva husleier setter som grunnlag for økning av leiepris. Han kan ikke bruke konsumprisindeksen som grunnlag å øke for 4 år om gangen. Kun ett år! Det skal også varsles om Senest en mnd før. Om 10000 kr er verdt 10500 nå, så kan ikke ta 12000 kr bare fordi han glemte de tre forrige.

Om huseier derimot har satt som grunnlag at han endrer prisen etter gjengs leie, er det greit. Det skal derimot varsles om Senest seks med før ny pris trer i kraft.

Det regnes ut på kalkulatoren som ligger i 1. side. Den sier at økning på 20% er korrekt hvis man ikke har økt siden januar 2020. 

Skrevet (endret)
Fireflies skrev (24 minutter siden):

Det regnes ut på kalkulatoren som ligger i 1. side. Den sier at økning på 20% er korrekt hvis man ikke har økt siden januar 2020. 

Ok. Syns da synd på leietager. 20 prosent økning er mye.

Endret av tussi84
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt leieboerforeningen og legg det frem der. De vil vite nøyaktig hva som gjelder for deg.

Hvor gammel er din datter? Kan hun flytte i studentbolig?

Og når hun flytter ut bør du finne deg en mindre og billigere bolig.

Anonymkode: 9386e...0a0

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (9 minutter siden):

Takk for sympatien. Jeg har absolutt ikke råd til den økningen så det blir til at jeg sier ifra til huseier at jeg må se meg om etter noe annet. 

Snakket med datteren min om dette i dag og hun er positiv til å flytte og starte på nytt. (Hun er autist, så jeg var litt usikker på hvordan hun ville reagere da forandringer ikke alltid blir så godt mottatt, og det er også derfor hun sannsynligvis blir å bo med meg noen år til før hun evt blir i stand til å flytte for seg selv)

Jeg skjønner at huseier vil ha mer penger, men jeg syns også det er litt dårlig gjort å gjøre dette nå - med hopp på 4 år. Hadde vært mer fair om han hadde satt opp hvert år i stedet da. Kanskje han ikke er så grei allikevel og vet at jeg ikke kommer til å klare dette økonomisk og dette er hans måte å få meg til å si opp... 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kontakt leieboerforeningen og legg det frem der. De vil vite nøyaktig hva som gjelder for deg.

Hvor gammel er din datter? Kan hun flytte i studentbolig?

Og når hun flytter ut bør du finne deg en mindre og billigere bolig.

Anonymkode: 9386e...0a0

Hun er autist og er pr nå ikke i stand til å bo for seg selv. Vi jobber jevnt og trutt med å ruste seg opp til voksenlivet og å klare seg selv, men det er vanskelig. Ting tar lang tid for å få tilstrekkelig hjelp og tilrettelegging i kommunen også, så jeg ser for meg at hun kommer til å bo hos meg i flere år framover. 

• Hjerte 2
Skrevet
tussi84 skrev (1 time siden):

Ja, det er det. Jeg forstår frustrasjonen til TS, men har også sympati med huseier. Er jo ingen vinnere her. Huseier mister en god leietaker og må ut på markedet for å finne nye og håpe det matcher. TS må røske opp livet og finne noe nytt.

(mest synd på TS, men jeg ser begge sider). 

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde han økt med 4-5% i året ville jo resultatet vært det samme i dag. 
i tillegg ville du ha betalt en haug med 1000-lapper mer i husleie de siste 4 årene enn du har gjort..,

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utleier og har leid ut relativt billig til nå. Har ikke justert leia hvert år selv om jeg kan. Men nå er prisene på alt så syke at det går i minus måned eller måned. Jeg justerer derfor opp leien ift kalkulatoren. Det blir dessverre endel tusenlapper opp, men sånn er det. I likhet med min, er du heldig som har sluppet justeringer årlig. 

Hadde utleieren din vært ''kynisk" hadde han justert den hvert år og økt til gjengs leie etter 3 år. Det hadde vært mye dyrere for deg.

Anonymkode: f1c28...72d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har vært heldig i fire år. Nå er det over og da må vi bare belage oss på å flytte. Satser på at det finnes noe ett-eller-annet sted som passer, som er billigere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for sympatien. Jeg har absolutt ikke råd til den økningen så det blir til at jeg sier ifra til huseier at jeg må se meg om etter noe annet. 

Snakket med datteren min om dette i dag og hun er positiv til å flytte og starte på nytt. (Hun er autist, så jeg var litt usikker på hvordan hun ville reagere da forandringer ikke alltid blir så godt mottatt, og det er også derfor hun sannsynligvis blir å bo med meg noen år til før hun evt blir i stand til å flytte for seg selv)

Jeg skjønner at huseier vil ha mer penger, men jeg syns også det er litt dårlig gjort å gjøre dette nå - med hopp på 4 år. Hadde vært mer fair om han hadde satt opp hvert år i stedet da. Kanskje han ikke er så grei allikevel og vet at jeg ikke kommer til å klare dette økonomisk og dette er hans måte å få meg til å si opp... 

Hun er autist og er pr nå ikke i stand til å bo for seg selv. Vi jobber jevnt og trutt med å ruste seg opp til voksenlivet og å klare seg selv, men det er vanskelig. Ting tar lang tid for å få tilstrekkelig hjelp og tilrettelegging i kommunen også, så jeg ser for meg at hun kommer til å bo hos meg i flere år framover. 

Dårlig gjort? Du har spart veldig mange tusenlapper de siste årene, og for huseier hår det mest sannsynlig i minus en stund. Du har hellere hatt en (dum)snill huseier som nå ikke ser noen annen utvei enn å ta det samme i leie som alle andre.

Når alle utgifter og boligprisene øker er det faktisk dyrere å eie bolig. Mener du at leietakere ikke skal dekke utgiftene ved boligen de leier?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...