AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Skrevet 24. juli 2024 Jeg leier en leilighet der jeg har bodd i 4 år. På de årene er ikke husleien regulert, og nå kommer huseier og skal ha høyere husleie. Siden han ikke har økt husleie før så øker han ift konsumprisindeksen for alle fire årene samtidig. Det er en økning på nesten 20% Er det lov å øke så mye på en gang? En annen ting er husleiekontrakten, da jeg sjekket den nå så gikk den ut i 2022 og vi har ikke skrevet noen ny. Vil det si at vi ikke har en husleiekontrakt som gjelder? Betyr det at dersom jeg finner meg ny leilighet så kan jeg flytte ut når jeg vil fordi det ikke er oppsigelse? Jeg husker ikke helt ordlyden i kontrakten akkurat nå, men det var krysser av for tidsbestemt fram til 2022 og at ingen av partene kunne si opp i det tidsrommet. Gikk da kontrakten over i en løpende kontrakt som gjelder selv om vi skrev noen ny. Anonymkode: 7deb4...a4e
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #2 Skrevet 24. juli 2024 Her kan du sjekke hva huseier kan øke husleien med https://www.ssb.no/kalkulatorer/husleiekalkulator Anonymkode: 59599...fc7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #3 Skrevet 24. juli 2024 Huseier kan endre til markedsleie etter tre år, så dette er innafor. Man kan også endre leie ihht KPI. Når det gjelder fornyelse av leiekontrakt kan det hende at leiekontrakten din har blitt tidsubestemt siden den ikke har blitt fornyet, men da gjelder vel fremdeles vanlig oppsigelsestid. Tidsbestemt/tidsubestemt har ingenting med heving av leiebeløpet å gjøre. Anonymkode: 40e97...a07 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Skrevet 24. juli 2024 Jeg har fått med meg at han kan endre leie, men er det greit å endre 4 år i slengen, det er det jeg ikke fikk svar på ved å Google. Det med kontrakten var et spørsmål i tillegg. Jeg har ikke råd til en økning av husleia, så jeg må flytte, finne et billigere sted å bo, bare lurte på hva oppsigelsestiden er dersom husleie kontakten ikke gjelder lengre fordi vi ikke har skrevet noen ny kontrakt siden 2020. Anonymkode: 7deb4...a4e
Fireflies Skrevet 24. juli 2024 #5 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har fått med meg at han kan endre leie, men er det greit å endre 4 år i slengen, det er det jeg ikke fikk svar på ved å Google. Det med kontrakten var et spørsmål i tillegg. Jeg har ikke råd til en økning av husleia, så jeg må flytte, finne et billigere sted å bo, bare lurte på hva oppsigelsestiden er dersom husleie kontakten ikke gjelder lengre fordi vi ikke har skrevet noen ny kontrakt siden 2020. Anonymkode: 7deb4...a4e Fra husleieloven 9.2 «[..] Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt» Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#§9-1 3
Fireflies Skrevet 24. juli 2024 #6 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har fått med meg at han kan endre leie, men er det greit å endre 4 år i slengen, det er det jeg ikke fikk svar på ved å Google. Det med kontrakten var et spørsmål i tillegg. Jeg har ikke råd til en økning av husleia, så jeg må flytte, finne et billigere sted å bo, bare lurte på hva oppsigelsestiden er dersom husleie kontakten ikke gjelder lengre fordi vi ikke har skrevet noen ny kontrakt siden 2020. Anonymkode: 7deb4...a4e Så lenge han ikke har justert så kan han det. Jeg la det inn i kalkulatoren, skrev at leien var 8000,- og ikke var endret siden januar 2020. Da kom det opp ny leie på 9600,- cirka, som er 20%. Det er da lovlig i følge kalkulatoren. 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #7 Skrevet 24. juli 2024 Leien kan reguleres for så mange år, ja. Du har jo vært veldig heldig siden du har hatt samme husleie i så mange år (den kan økes hvert år etter KPI). Anonymkode: 61fd7...d42 12 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #8 Skrevet 24. juli 2024 Takk for svar. Jeg syns det var så fryktelig gøy sum sånn helt plutselig, men skjønner at han vil øke den. Jeg har vært heldig så langt, ja. I utgangspunktet var husleien lavere enn andre leiligheter i den str jeg har også. Anonymkode: 7deb4...a4e 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #9 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I utgangspunktet var husleien lavere enn andre leiligheter i den str jeg har også. Anonymkode: 7deb4...a4e Da er du heldig at det blir kpi og ikke økning til gjengs leie. Anonymkode: 74eb4...ad7 11 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #10 Skrevet 24. juli 2024 Grei huseier, du bør jo holde på ham, dvs leiligheten. Anonymkode: c28ab...27d 7 1
Fjompen Skrevet 24. juli 2024 #11 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Huseier kan endre til markedsleie etter tre år, så dette er innafor. Man kan også endre leie ihht KPI. Når det gjelder fornyelse av leiekontrakt kan det hende at leiekontrakten din har blitt tidsubestemt siden den ikke har blitt fornyet, men da gjelder vel fremdeles vanlig oppsigelsestid. Tidsbestemt/tidsubestemt har ingenting med heving av leiebeløpet å gjøre. Anonymkode: 40e97...a07 Ja, den kan endres til "gjengs leie", ikke markedspris. Og det krever seks måneders skriftlig varsel.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #12 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grei huseier, du bør jo holde på ham, dvs leiligheten. Anonymkode: c28ab...27d Ja, han er grei. Jeg ville fortsatt å bo her om jeg hadde hatt råd til det. Ikke bare er huseier greie, men beliggenheten her er rett og slett fantastisk. Naboer på alle kanter, men ikke noen som har innsyn her, det er rolig og stille her og siden boenheten min er innerst er det heller ingen som går forbi. Så jeg er lei meg for å miste stedet. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Jeg syns det var så fryktelig gøy sum sånn helt plutselig, men skjønner at han vil øke den. Jeg har vært heldig så langt, ja. I utgangspunktet var husleien lavere enn andre leiligheter i den str jeg har også. Anonymkode: 7deb4...a4e hahaha og så var jo ikke summen fryktelig gøy forøvrig, men høy såklart. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da er du heldig at det blir kpi og ikke økning til gjengs leie. Anonymkode: 74eb4...ad7 Ja, jeg er ganske heldig, det er bare at jeg ikke har nok inntekt til å betale for høyere leie. Grunnen til at jeg har råd til å bo her sånn det er nå er fordi min voksne også bor her og hjelper til med husleie. Hun skal sannsynligvis flytte ut i løpet av et år eller to, så jeg kan ikke fortsette å bo her dessverre. Anonymkode: 7deb4...a4e 1
Gjest Francina Skrevet 24. juli 2024 #13 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, han er grei. Jeg ville fortsatt å bo her om jeg hadde hatt råd til det. Ikke bare er huseier greie, men beliggenheten her er rett og slett fantastisk. Naboer på alle kanter, men ikke noen som har innsyn her, det er rolig og stille her og siden boenheten min er innerst er det heller ingen som går forbi. Så jeg er lei meg for å miste stedet. hahaha og så var jo ikke summen fryktelig gøy forøvrig, men høy såklart. Ja, jeg er ganske heldig, det er bare at jeg ikke har nok inntekt til å betale for høyere leie. Grunnen til at jeg har råd til å bo her sånn det er nå er fordi min voksne også bor her og hjelper til med husleie. Hun skal sannsynligvis flytte ut i løpet av et år eller to, så jeg kan ikke fortsette å bo her dessverre. Anonymkode: 7deb4...a4e Gitt din situasjon så vil oppsigelsestiden være på 3 måneder. Men kan du snakke med huseier og forklare at du da blir nødt til å si opp? Kanskje de heller vil beholde deg enn å leite etter ny leietaker?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #14 Skrevet 24. juli 2024 Francina skrev (2 minutter siden): Gitt din situasjon så vil oppsigelsestiden være på 3 måneder. Men kan du snakke med huseier og forklare at du da blir nødt til å si opp? Kanskje de heller vil beholde deg enn å leite etter ny leietaker? Jeg kan prøve. Jeg har tenkt litt på om jeg skal si at da må jeg finne meg et annet sted å bo, ja, og da høre om de kan la være å ta 20% økning, kanskje bare en økning på 10% i stedet. Jeg vet de har vært fornøyd med meg som leietaker. Vi er rolige og lager ikke noe bråk eller tull, alltid betalt husleia til riktig tid osv. Så kanskje. Jeg har begynt å sjekke finn.no for leiligheter som er lagt ut allerede nå med utleie fra september og oktober, men det er ikke mye som er lav nok leie foreløpig. Får se. Jeg skrev HI da jeg var mildt sagt fortvila, og jeg skjønner at spm. jeg stilte var teit. Jeg vet jo at han kan ta den leia og at han har retten på sin side, jeg var bare på gråten og følte at nå går alt ad undas. Dette ordner seg nok dette også, på ene eller andre måten. Anonymkode: 7deb4...a4e 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #15 Skrevet 24. juli 2024 Støtter siste rådet. Vær ærlig med huseier. En god leietager er ofte viktigere enn kronene man får inn. Anonymkode: 9a311...a68 12
Gjest Francina Skrevet 24. juli 2024 #16 Skrevet 24. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg kan prøve. Jeg har tenkt litt på om jeg skal si at da må jeg finne meg et annet sted å bo, ja, og da høre om de kan la være å ta 20% økning, kanskje bare en økning på 10% i stedet. Jeg vet de har vært fornøyd med meg som leietaker. Vi er rolige og lager ikke noe bråk eller tull, alltid betalt husleia til riktig tid osv. Så kanskje. Jeg har begynt å sjekke finn.no for leiligheter som er lagt ut allerede nå med utleie fra september og oktober, men det er ikke mye som er lav nok leie foreløpig. Får se. Jeg skrev HI da jeg var mildt sagt fortvila, og jeg skjønner at spm. jeg stilte var teit. Jeg vet jo at han kan ta den leia og at han har retten på sin side, jeg var bare på gråten og følte at nå går alt ad undas. Dette ordner seg nok dette også, på ene eller andre måten. Anonymkode: 7deb4...a4e Jeg syns ikke at spørsmålet ditt var teit. Det er mange som ikke er klar over gjeldende regler, både av utleiere og leietakere. Endel utleiere prøver seg med diverse ting uten å ha grunnlag i loven for det. Så det er bedre å spørre en gang ekstra for å bli sikker. Håper det ordner seg for deg 🥰 Endret 24. juli 2024 av Francina skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #17 Skrevet 24. juli 2024 Har vært en bolighai alle de årene og kan si at jeg fint lite var opptatt av hvordan leietaker hadde det. Bare pengene som teller. Selvsagt er en snill om leiligheten fortsatt finnes og når leien betales presis, helst to uker før forfall. Om du hadde prøvd å forhandle om leie så er det rett ut med inkasso ved neste anledning. Tøff det ja! Glad for at jeg fikk solgt hele driten til BoColiving noen år tilbake. De betalte langt over takst og de er enda mer dritt enn det jeg var. Bare å google ålesund og BoColiving hehe! Synd at leien din steg. Jeg håper du finner ny sted men vær klar over at du går ned i standard eller må ut med mye mer. Never touch a running system. Å slite med å bo er drit. Gjør alt som er mulig for å holde ut til neste år slik at du får et bedre markedet du! 🪦 Anonymkode: 59c30...6b0
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #18 Skrevet 24. juli 2024 Skal den høyeste til gjengsleie er det 6mnd varsel og varslingen skal skje skriftlig. Anonymkode: f969e...959 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #19 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært en bolighai alle de årene og kan si at jeg fint lite var opptatt av hvordan leietaker hadde det. Bare pengene som teller. Selvsagt er en snill om leiligheten fortsatt finnes og når leien betales presis, helst to uker før forfall. Om du hadde prøvd å forhandle om leie så er det rett ut med inkasso ved neste anledning. Tøff det ja! Glad for at jeg fikk solgt hele driten til BoColiving noen år tilbake. De betalte langt over takst og de er enda mer dritt enn det jeg var. Bare å google ålesund og BoColiving hehe! Synd at leien din steg. Jeg håper du finner ny sted men vær klar over at du går ned i standard eller må ut med mye mer. Never touch a running system. Å slite med å bo er drit. Gjør alt som er mulig for å holde ut til neste år slik at du får et bedre markedet du! 🪦 Anonymkode: 59c30...6b0 Jeg har leid mage steder siden jeg flyttet for meg selv på 90-tallet og har også leid av noen som har masse leiligheter rundt omkring som de leier ut for å tjene mest mulig penger, så jeg vet at de også finnes. Flest ganger har jeg leid av folk som har bare den ene leiligheten å leie ut, der huseierne selv bor i hoveddelen av huset. Det er gjerne de som ikke er ute etter å leie ut for mest mulig, og som også passer bedre på leilighetene sine. Mange bolighaier bryr seg lite om standarden på leilighetene også. Jeg håper jeg slipper å gå ned i standard, men ned i str er greit. Det er omtrent 90 kvm her jeg bor nå. Blir utleiemarkedet bedre neste år? Anonymkode: 7deb4...a4e 1 1
Gjest Francina Skrevet 24. juli 2024 #20 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har leid mage steder siden jeg flyttet for meg selv på 90-tallet og har også leid av noen som har masse leiligheter rundt omkring som de leier ut for å tjene mest mulig penger, så jeg vet at de også finnes. Flest ganger har jeg leid av folk som har bare den ene leiligheten å leie ut, der huseierne selv bor i hoveddelen av huset. Det er gjerne de som ikke er ute etter å leie ut for mest mulig, og som også passer bedre på leilighetene sine. Mange bolighaier bryr seg lite om standarden på leilighetene også. Jeg håper jeg slipper å gå ned i standard, men ned i str er greit. Det er omtrent 90 kvm her jeg bor nå. Blir utleiemarkedet bedre neste år? Anonymkode: 7deb4...a4e Utleiemarkedet blir nok heller verre enn bedre neste år. Det er for få boenheter i forhold til folk som vil bo. Og signalene er at det kommer til å bli større krav til utleiere i ny lov, slik at mange utleiere som i dag leier ut sekundærboliger vil velge å selge i stedet for å leie ut. Som vil føre til enda større press i markedet og enda høyere priser. Dette kombinert med at utleiere gjerne vil forsøke å legge økte renteutgifter over på leietakerne. Det ser mørkt ut for leietakere fremover m.a.o.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå