Gå til innhold

Kronekursen er en katastrofe, 70% mulighet for renteøkning i september

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kronekursen er en katastrofe. Folk tror de har fått lønnsøkning i 2024, men i realiteten har de fått minus 5 eller minus 7 prosent. Vi har en importert inflasjon. Vi er blitt mye fattigere, mener investor Harald Moræus-Hanssen. 

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/23/8158021/voldsomt-fall-i-nordmenns-formuer

En ukes hotellopphold i Spania for en familie har økt med nesten 1000 kroner i løpet av juli. Valutaanalytiker tror renten må opp om kronen ikke styrker seg, sier valutaanalytiker i Nordea Markets, Ole Håkon Eek-Nielsen.

Han mener det er 60 til 70 prosent sannsynlighet for en renteheving i september – gitt dagens svake kronekurs.

– Kronen kan ikke svekke seg stort mer før Norges Bank setter opp renten, sier han til E24.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wggzro/en-euro-har-blitt-50-oere-dyrere-paa-tre-uker-saa-mye-mer-koster-ferien

Professor Knut Anton Mork mener Norges Bank må heve renten for å ta knekken på en «lønns-, pris- og valutakursspiral».

Mork håper kronen styrker seg igjen, men han mener de som sitter med ansvaret må gjøre mer enn å håpe. Han retter også pekefingeren mot storting og regjering.

https://www.dn.no/makrookonomi/rente/norges-bank/valuta/kronen-krakelerer-pa-nytt-na-har-alle-krefter-mot-oss-kommet-sammen/2-1-1681516

Anonymkode: c9ede...061

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

image.thumb.png.bea3499f008235ff2d57c27dc2dac731.png

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det med demokrati og en evneveik befolkning som vil selge oss til EU og DC. 

Anonymkode: 8acf6...733

AnonymBruker
Skrevet

På tide å droppe krona og gå over til euro…

Tror de fleste slett ikke innser hvor mye fattigere de har blitt de siste ti årene. Drit i syden-turen og at den har blitt dyrere, det er alt det andre en kronekurs i grøfta fører med seg som gjør deg fattigere.
Det øker konkurransekraften til eksportindustrien, ja. Fordi lønningene i praksis har blitt halvert. Så hurra?

Anonymkode: a3aa4...356

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På tide å droppe krona og gå over til euro…

Tror de fleste slett ikke innser hvor mye fattigere de har blitt de siste ti årene. Drit i syden-turen og at den har blitt dyrere, det er alt det andre en kronekurs i grøfta fører med seg som gjør deg fattigere.
Det øker konkurransekraften til eksportindustrien, ja. Fordi lønningene i praksis har blitt halvert. Så hurra?

Anonymkode: a3aa4...356

Ærlig talt. Det er utrolige 5 % lønnsfest for mange i år som i fjor. Hver femte bil på veien er en Tesla, stadig flere har ikke bare én men TO hytter og i følge mediene så reiser nordmenn til Syden som aldri før. Mange folk har enormt mye penger, først og fremst fordi de har tjent 5-10 mill på boligene sine de siste 10-20 årene.

Anonymkode: 8dc85...e7f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ærlig talt. Det er utrolige 5 % lønnsfest for mange i år som i fjor. Hver femte bil på veien er en Tesla, stadig flere har ikke bare én men TO hytter og i følge mediene så reiser nordmenn til Syden som aldri før. Mange folk har enormt mye penger, først og fremst fordi de har tjent 5-10 mill på boligene sine de siste 10-20 årene.

Og de pengene de har tjent på boligene kommer fra gjeld som kjøperne av boligene har tatt opp. Norge er ett av verdens mest forgjeldede folkeslag. Hele det norske folkets økonomi er et pyramidespill basert på stadig økende gjeld.

Anonymkode: 1af76...c8c

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og de pengene de har tjent på boligene kommer fra gjeld som kjøperne av boligene har tatt opp. Norge er ett av verdens mest forgjeldede folkeslag. Hele det norske folkets økonomi er et pyramidespill basert på stadig økende gjeld.

Boligene er forlengst nedbetalt, det er derfor det kjøpes både en og to hytter per husstand. En bekjent av meg som har fleksibelt hjemmekontor og hytte på Hafjell presterte å si at hytter ikke lenger kan anses som luksus, "for det finnes jo hytter som ikke koster mer enn 1-2 millioner kroner!" 🤢😵‍💫

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

... Og det man lenge har trodd, er jo at som et av verdens mest forgjeldede land, så ville renteøkninger ha særdeles god effekt.

Men det stemmer jo åpenbart ikke, da styringsrenten har økt med 4,5 prosentpoeng de siste årene og folk likevel kjøper hytter og dyre biler og valfarter til Syden som aldri før.

Men det er klart at 5 % lønnsøkning per år for mange nordmenn bidrar kraftig til at renten fortsatt må opp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

[…]

En ukes hotellopphold i Spania for en familie har økt med nesten 1000 kroner i løpet av juli. Valutaanalytiker tror renten må opp om kronen ikke styrker seg, sier valutaanalytiker i Nordea Markets, Ole Håkon Eek-Nielsen.

Buhu!!!! 😭😭🤣🤣🤣🤣

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er det med demokrati og en evneveik befolkning som vil selge oss til EU og DC. 

Du mener en evneveik befolkning som ikke vil inn i EU, sant?

Anonymkode: 640a7...458

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kronekursen er en katastrofe. Folk tror de har fått lønnsøkning i 2024, men i realiteten har de fått minus 5 eller minus 7 prosent. Vi har en importert inflasjon. Vi er blitt mye fattigere, mener investor Harald Moræus-Hanssen. 

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/23/8158021/voldsomt-fall-i-nordmenns-formuer

Tror ikke så mange tenker at de har fått lønnsøkning i år. Som statsansatt venter jeg på mine snaue 4000 kroner som blir etterbetalt en eller annen gang i løpet av høsten. LO og YS skrotet mer eller mindre årets tillegg for å få tlibake en felles avtale, så det ble et særdeles stusselig opplegg. 

Saken om fall i nordmenns formuer får jeg ikke lest. Men med høyere renter øker nordmenns bankinnskudd i kroner og øre, samtidig som de taper seg kraftig i verdi. Og skatten på formuene bare øker. Så verdiene våre er nok i ferd med å smuldre opp. 

Anonymkode: 1df3b...949

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke så mange tenker at de har fått lønnsøkning i år. Som statsansatt venter jeg på mine snaue 4000 kroner som blir etterbetalt en eller annen gang i løpet av høsten. LO og YS skrotet mer eller mindre årets tillegg for å få tlibake en felles avtale, så det ble et særdeles stusselig opplegg. 

Saken om fall i nordmenns formuer får jeg ikke lest. Men med høyere renter øker nordmenns bankinnskudd i kroner og øre, samtidig som de taper seg kraftig i verdi. Og skatten på formuene bare øker. Så verdiene våre er nok i ferd med å smuldre opp. 

Hva er vitsen å vente på dem når du vet at de ikke kommer før til høsten?

Anonymkode: 2c022...54d

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er vitsen å vente på dem når du vet at de ikke kommer før til høsten?

Har jo ikke noe særlig annet valg da 😛 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde vi vært i EU kunne vi innført euro og sluppet hele problemstillingen. 

Ellers har jeg nevnt det i andre tråder; Sbanken tilbyr 3 års fastrente til 4,69%. Det er mer enn 1 prosent under det folk i gjennomsnitt har på flytende rente. Så om renta faktisk settes videre opp kan det være store penger å spare på denne avtalen. 

Endret av -jk-
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (49 minutter siden):

Hadde vi vært i EU kunne vi innført euro og sluppet hele problemstillingen. 

Men vi hadde også innført en rekke med andre sosiale problemstillinger.

Jeg håper at jeg får kastet eu passet mitt til neste år og bli norsk. Eu og spesielt tyskland har ødelagt mitt liv.

Det var flott å kunne spare 500,- kroner for første gang etter 20 år.

Anonymkode: f156a...cc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men vi hadde også innført en rekke med andre sosiale problemstillinger.

Jeg håper at jeg får kastet eu passet mitt til neste år og bli norsk. Eu og spesielt tyskland har ødelagt mitt liv.

Det var flott å kunne spare 500,- kroner for første gang etter 20 år.

Hva legger du i dette?

Anonymkode: de106...1a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har jo ikke noe særlig annet valg da 😛 

Jo.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Boligene er forlengst nedbetalt, det er derfor det kjøpes både en og to hytter per husstand. En bekjent av meg som har fleksibelt hjemmekontor og hytte på Hafjell presterte å si at hytter ikke lenger kan anses som luksus, "for det finnes jo hytter som ikke koster mer enn 1-2 millioner kroner!" 🤢😵‍💫

Dersom du løfter blikket litt så vil du se at det ikke har vært flere som sliter økonomisk i dette landet på flere tiår. Om annet er det du skriver kun et tegn på at velferden er veldig skjevt fordelt, hvor de som har vært boligeiere i noen tiår i hovedsak har sterk økonomi, og de unge nyetablerte og småbarnsfamiliene sliter og aldri vil få en fot innenfor. 

Anonymkode: 50c41...f7f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva legger du i dette?

Anonymkode: de106...1a6

Seriøs, ser du ikke til EU?

Har du sett skolene i Berlin?

Jeg måtte dra 10 minutter hjem med buss for å ha tilgang til toalett i friminuttene. 

Lærerne hadde ikke kritt.

Jeg var den eneste jenten med tysk statsborgerskap i klassen min. 

Privatskolen kostet mer enn det mine foreldre tjente i løpet av et år for bare ett semester, men de tok opp lån for meg 🥰 ! Hadde da endelig muligheten til å fullføre.

Men så mistet begge jobbene sine. Studielånet kunne ikke betjenes og vi måtte flytte. Jeg måtte også flytte ut fra mine foreldre for ellers hadde de ikke fått stønad, siden jeg var over 18. De får 220€ til å leve 6 uker om gangen. Begge mine foreldre er helsepersonell. Jobbene de fikk tilbud om har en lønn på 2€ i timen og er ikke relatert. De får avslag fordi de krever sine gamle lønn, det var 13€ timen. 

Kjente en venn som flyttet med familien til Norge og søkte asyl hos dem. Fikk muligheten til å lære meg norsk, bestå vgs, studerte helse, og har i fjor fått min første lønn. Mer enn mine foreldre noen gang har fått.

Jeg har kjøpt leilighet etter ett år med sparing og det rett ved Oslo. Mine foreldre sitter hjemme i tyskland og gråter men klarer ikke å flytte.

Fuck you all.

EU betyr fattigdom. Med Danmark som et unntak. Hvorfor tror folk at fattige Norge stiller annerledes i klassen?

Se på boligmarkedet, helsekøene, utdanning osv ... akkurat lik som tyskland for 25 år siden. 

Jeg håper virkelig at vi unngår EU med all makt.

Vil heller sitte her i telt og dra opp en radioaktiv fisk før jeg vender tilbake.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han mener det er 60 til 70 prosent sannsynlighet for en renteheving i september – gitt dagens svake kronekurs.

– Kronen kan ikke svekke seg stort mer før Norges Bank setter opp renten, sier han til E24.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wggzro/en-euro-har-blitt-50-oere-dyrere-paa-tre-uker-saa-mye-mer-koster-ferien

Professor Knut Anton Mork mener Norges Bank må heve renten for å ta knekken på en «lønns-, pris- og valutakursspiral».

Mork håper kronen styrker seg igjen, men han mener de som sitter med ansvaret må gjøre mer enn å håpe. Han retter også pekefingeren mot storting og regjering.

https://www.dn.no/makrookonomi/rente/norges-bank/valuta/kronen-krakelerer-pa-nytt-na-har-alle-krefter-mot-oss-kommet-sammen/2-1-1681516

Dette er ikke minst en katastrofe for arbeidsgivere som LO forventer skal dekke inn mellomlegget og i tillegg gi økt reallønn. Som igjen medfører økte priser på varer og tjenester og man har dermed ikke bedre råd enn tidligere. Jeg har eget firma med 20 ansatte og går ned i lønn hvert år pga lønnskostnadene. Varene jeg selger er prissensistive, ingen kunder er interessert i å betale 30% mer for varene for å dekke inn lønnsøkningen til de ansatte. 

Anonymkode: 1e9f4...0f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...