Gå til innhold

Nh tilvenning i barnehagen etter sommerferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med småbarn, har dere hatt en form for tilvenning ved oppstart i barnehagen etter en lengre sommerferie? 

Evt. hvordan gjorde dere det?

Og dere som ikke hadde det, hvorfor ikke, og bare leverte dere barnet som normalt? 

Anonymkode: 615de...27b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For noen kan det være best med en myk start, feks spare noe ferie til barnet skal i barnehagen slik at dere kan ha korte dager helt i starten. For andre går det fint å komme tilbake fra ferie. Har gått greit med begge mine, jeg tok meg god tid til levering første dagen (beregnet ihvertfall god tid), men de kom fort inn i det. De voksne i barnehagen er jo også klar over at noen trenger litt ekstra omsorg etter lang ferie for å komme inn i rytmen igjen. Det er vanlig at de bruker litt tid på å få gruppa med nye barn og barn som kommer tilbake til ferie sammensveiset. 

Anonymkode: d863d...f76

AnonymBruker
Skrevet

Har de gått et år i bhg fra før er det bare å levere. Du kan gjerne gi kortere dager, men ikke begynn å bli igjen på morningen. Det er vi ferdig med. Begynte barnet på våren, spør personalet hva de tenker. 

ped.leder, Oslo bhg

Anonymkode: bcaf7...392

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dere med småbarn, har dere hatt en form for tilvenning ved oppstart i barnehagen etter en lengre sommerferie? 

Evt. hvordan gjorde dere det?

Og dere som ikke hadde det, hvorfor ikke, og bare leverte dere barnet som normalt? 

Nei vi har ikke hatt det med noen av barna - men det behovet vil jo være individuelt fra barn til barn. 

Her har de vært super glad første dag og løpt av gårde i bhg. 

Og barna merker om du som forelder gruer deg, er usikker.. Det smitter fort over. 

Anonymkode: 53952...34b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har de gått et år i bhg fra før er det bare å levere. Du kan gjerne gi kortere dager, men ikke begynn å bli igjen på morningen. Det er vi ferdig med. Begynte barnet på våren, spør personalet hva de tenker. 

ped.leder, Oslo bhg

Det pedagogisk og psykologisk riktige er jo streng tatt og ta seg god tid og blir der litt på morningen om barnet trenger det. Hjelpe det til å gjenoppta kontakt og tilknytning til personalet før man drar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei vi har ikke hatt det med noen av barna - men det behovet vil jo være individuelt fra barn til barn. 

Her har de vært super glad første dag og løpt av gårde i bhg. 

Og barna merker om du som forelder gruer deg, er usikker.. Det smitter fort over. 

Jeg gleder meg 😅 Men barnet er sensitivt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg gleder meg 😅 Men barnet er sensitivt.

Jeg ville prøvd å levere som vanlig og sett hvordan det går. Som oftest går det bedre enn forventet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

ped.leder, Oslo bhg

Tullete svar! Barn er forskjellige og for noen er det best at de får litt tilvenning  igjen

Anonymkode: 148af...bbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 16.27):

Det pedagogisk og psykologisk riktige er jo streng tatt og ta seg god tid og blir der litt på morningen om barnet trenger det. Hjelpe det til å gjenoppta kontakt og tilknytning til personalet før man drar.

barna har vært med disse personene et helt år, de kjenner dem igjen og syns det er superstas med barnehage igjen etter et par minutter, trenger ikke "gjenoppta kontakt og tilknytning"

Anonymkode: edf83...930

AnonymBruker
Skrevet

Vår har ikke behov for rolig tilvenning etter ferie. Hun er 1,5 og hadde 4 uker ferie. Leverte henne som vanlig, null problem. Vi begynner rett med den vante rutinen. Det varierer veldig fra barn til barn hva behovet er. 

Anonymkode: 76fcf...a1b

AnonymBruker
Skrevet

Vi leverer som vanlig. Har ikke tenkt tanken at vi skulle gjort noe annet 

Anonymkode: 0013c...eb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

barna har vært med disse personene et helt år, de kjenner dem igjen og syns det er superstas med barnehage igjen etter et par minutter, trenger ikke "gjenoppta kontakt og tilknytning"

Anonymkode: edf83...930

Nei her var det ikke superstars å komme tilbake i barnehagen, barnet gråt gjennom seg gjennom dagen!

Så jo kontakt og tilknytning må selvfølgelig gjennooptas. Håper ikke du jobber i barnehage!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt forberedt på at det kunne bli rart/vanskelig å levere etter ferien, men min på 2 år synes det var helt topp. Løp rett inn, klemte de barna hun så, helt i ekstase over å se igjen lekene, og hadde nesten ikke tid til å gi meg en klem. Har merket i ferien at hun har savnet omgang med barn på egen alder, for hun har kost seg veldig de gangene vi har fått til det. Veldig sliten på ettermiddagen i går da, så fikk heldigvis til å hente litt tidlig. 

Anonymkode: ff730...351

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg var litt forberedt på at det kunne bli rart/vanskelig å levere etter ferien, men min på 2 år synes det var helt topp. Løp rett inn, klemte de barna hun så, helt i ekstase over å se igjen lekene, og hadde nesten ikke tid til å gi meg en klem. Har merket i ferien at hun har savnet omgang med barn på egen alder, for hun har kost seg veldig de gangene vi har fått til det. Veldig sliten på ettermiddagen i går da, så fikk heldigvis til å hente litt tidlig. 

Hvor mange måneder over 2 år er hun?:)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde satt av litt ekstra tid til å levere min på 2,5. Har hatt 4 uker ferie. Levering gikk veldig fint, løp rett inn til den voksne og ga klem og var helt ok å si hade. Men var tydlig sliten og litt lei seg ved henting og etter barnehagen. Burde nok fått til kortere dag men både jeg og faren skulle jo tilbake på jobb. Skal forsøke å hente litt tidligere i dag.

Anonymkode: 041a6...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det er mer foreldre som er bekymret, enn at barnet har behov. 

Som personen før meg skriver, det kan være slitsomt å begynne i barnehagen igjen etter ferie. Så om dere har mulighet, legg til rette for at dere kan hente litt tidlig den første uka, så barnet får litt roligere start. 

Vi har aldri hatt noe behov for tilvenning etter ferier. 

Anonymkode: f7a62...3fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor mange måneder over 2 år er hun?:)

Hun ble 2 år i juli. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...