Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som er lærere eller jobber i skoleledelse. Hvor tenker dere om 9a saker som dere får på bordet? Føler dere at dere har kompetanse nok til å forstå hvordan dere lager en aktivitetsplan? 
mer dere kjent med lovverket og videre saksgang til statsforvalteren? 
har du noen gang som lærer fått 9a5 sak på deg selv ? 

Anonymkode: f8377...d5d

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer helt an på eleven og saken. Har hatt to 9a-saker som jeg syns var relativt "enkle". Den ene handlet om to stk som var venner, men den ene mobbet den andre. Jeg syns ikke det burde blitt opprettet 9a-sak da, men foreldre ville det. Så det var ikke så vanskelig å lage tiltak. Den andre handlet om jente-trekantdrama-sjalusi hvor den ene jenta endte opp med å sende stygge meldinger til en av jentene, ikke invitere henne til bursdag og sånn. Var egentlig ganske enkelt å lage aktivitetsplan der også, fordi mobberen stoppet med en gang vi tok tak i det. Og foreldrene til mobberne i begge disse situasjonene tok det alvorlig og spilte på lag med skolen.

Har kolleger som har vært borti verre saker da. Bl.a elever med angst, depresjon, traumer, lærevansker som blir mobbet. Som har skolevegring, kan bli veldig utagerende eller som får selvmordstanker bl.a. Eller saker der foreldre bare skylder på skolen og krever og krever og ingenting er bra nok. Da hadde jeg nok meldt meg litt ut og bedt ledelsen ta over. I noen slike saker går elevene til BUP, men noe som er veldig dumt er at BUP og skole sjeldent samarbeider. Jeg hadde en elev der det nesten ble 9a-sak. Hen gikk til BUP. I et møte med foreldre spurte vi om BUP hadde sagt noe om tilpasninger på skolen, men nei. Vi spurte om de kanskje i neste møte med BUP kunne be dem sende et skriv til oss med noen tanker, men det fikk vi aldri. Vi er ikke psykologer. Diagnoser må jeg lese meg opp på selv. 

Anonymkode: 73085...0c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34643455
Del på andre sider

AnonymBruker

Og nei, jeg vet ikke noe om lover og hvordan saksgangen er om det går videre til statsforvalter. Men hadde satt meg inn i det om jeg hadde hatt en velfig betent mobbesak.

Hva 9a handler om og hva eleven har rett til mtp trivsel og skolemiljø og mobbing blir vi påmint hvert eneste år fra skoleledelse..

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34643473
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri fått 9a-sak på meg selv som lærer.

Vi har gode rutiner på hva vi gjør både før, under og etter en 9a-sak blir opprettet. Man står aldri alene i det, og lærerteamet, ledelsen, sos.lærer og foresatte er alle godt involverte i prosessen så føler at vi sammen har den kompetansen som trengs. Vi har jo alle samme mål; at eleven skal ha det bra, så aldri opplevd noe ubehagelig rundt det. Men rent personlig er jeg godt kjent med aktivitetsplan, men aldri opplevd at en sak går videre.

Anonymkode: c106b...9fd

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34645621
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det kommer helt an på eleven og saken. Har hatt to 9a-saker som jeg syns var relativt "enkle". Den ene handlet om to stk som var venner, men den ene mobbet den andre. Jeg syns ikke det burde blitt opprettet 9a-sak da, men foreldre ville det. Så det var ikke så vanskelig å lage tiltak. Den andre handlet om jente-trekantdrama-sjalusi hvor den ene jenta endte opp med å sende stygge meldinger til en av jentene, ikke invitere henne til bursdag og sånn. Var egentlig ganske enkelt å lage aktivitetsplan der også, fordi mobberen stoppet med en gang vi tok tak i det. Og foreldrene til mobberne i begge disse situasjonene tok det alvorlig og spilte på lag med skolen.

Har kolleger som har vært borti verre saker da. Bl.a elever med angst, depresjon, traumer, lærevansker som blir mobbet. Som har skolevegring, kan bli veldig utagerende eller som får selvmordstanker bl.a. Eller saker der foreldre bare skylder på skolen og krever og krever og ingenting er bra nok. Da hadde jeg nok meldt meg litt ut og bedt ledelsen ta over. I noen slike saker går elevene til BUP, men noe som er veldig dumt er at BUP og skole sjeldent samarbeider. Jeg hadde en elev der det nesten ble 9a-sak. Hen gikk til BUP. I et møte med foreldre spurte vi om BUP hadde sagt noe om tilpasninger på skolen, men nei. Vi spurte om de kanskje i neste møte med BUP kunne be dem sende et skriv til oss med noen tanker, men det fikk vi aldri. Vi er ikke psykologer. Diagnoser må jeg lese meg opp på selv. 

Bup jobber mest med tanker og følelser til barnet, og kartlegger hvordan barnet har det, og har samtaler og behandling. 
Bup tar seg av selve behandlingen til barnet, og forventer skolen legger til rette for at eleven har det trygt og godt på skolen. 
De gir ikke skolen konkrete tips, da de forventer skolen har kompetanse nok til å sette inn tiltak som gjør at eleven føler seg trygg. 
Hvordan skolen legger opp dette har ikke psykologen kompetanse på. Men det finnes pedagoger som jobber på bup som kan bistå skolen bedre 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34647480
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og nei, jeg vet ikke noe om lover og hvordan saksgangen er om det går videre til statsforvalter. Men hadde satt meg inn i det om jeg hadde hatt en velfig betent mobbesak.

Hva 9a handler om og hva eleven har rett til mtp trivsel og skolemiljø og mobbing blir vi påmint hvert eneste år fra skoleledelse..

Min erfaring er at skolen har lite kunnskap om aktivitetsplan og hvordan varsle når de får inn en 9a sak. Selv om de tar opp dette på foreldremøte hver høst, så skjønner de ikke hva de skal gjøre når de først får en sak på bordet. 

Jeg meldte inn 9a sak på skolen ang mitt barn. Grunnet lærer som var ustabil og verbal stygg mot elev(er) 
Skolen prøvde dekke over. 
Saken ble sendt statsforvalteren og skolen fikk sterk kritikk da de ikke hadde opprettet aktivitetsplan. 
læreren ble langstidsykmelt og får ikke fortsette som lærer. 
Dette handler ikke om en lærer som prøver å sette seg i respekt eller irettesette elever, men en lærer som kalte elevene så stygge ting. Psykisk ustabile og verbal vold mot elever, da var det bra kommunen fjerner han som lærer. 
Etter saken ble avsluttet har denne læreren prøvd å hevne seg på meg, helt galskap. 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34647546
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min erfaring er at skolen har lite kunnskap om aktivitetsplan og hvordan varsle når de får inn en 9a sak. Selv om de tar opp dette på foreldremøte hver høst, så skjønner de ikke hva de skal gjøre når de først får en sak på bordet. 

Jeg meldte inn 9a sak på skolen ang mitt barn. Grunnet lærer som var ustabil og verbal stygg mot elev(er) 
Saken ble sendt statsforvalteren og skolen fikk sterk kritikk da de ikke hadde opprettet aktivitetsplan. 
Dette handler ikke om en lærer som prøver å sette seg i respekt eller irettesette elever, men en lærer som kalte elevene så stygge ting. Psykisk ustabile og verbal vold mot elever, da var det bra kommunen fjerner han som lærer. 
Etter saken ble avsluttet har denne læreren prøvd å hevne seg på meg, helt galskap. 

Det er ikke bra, nei. Bra at læreren er fjernet. Noen skoler trenger veiledning. Heldigvis er det blant sjeldenhetene. Du får kontakte politiet hvis det er for ille.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34647903
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bup jobber mest med tanker og følelser til barnet, og kartlegger hvordan barnet har det, og har samtaler og behandling. 
Bup tar seg av selve behandlingen til barnet, og forventer skolen legger til rette for at eleven har det trygt og godt på skolen. 
De gir ikke skolen konkrete tips, da de forventer skolen har kompetanse nok til å sette inn tiltak som gjør at eleven føler seg trygg. 
Hvordan skolen legger opp dette har ikke psykologen kompetanse på. Men det finnes pedagoger som jobber på bup som kan bistå skolen bedre 

Det skulle vært større samarbeid mellom bup og skole. Den eneste informasjonen vi får om barns diagnoser er det foreldre opplyser om selv. Det beste hadde vært å hatt vernepleiere eller skolepsykologer som kunne veiledet og hjulpet lærerne i slike saker. 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34647910
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jobbet med flere 9a saker - og det er utrolig mange misforståelser. 
Det første er at 9a kun omhandler lærere og deres yrkesutøvelse, det gjør den ikke. 9a handler kun om elevens skolemiljø.

Det andre er at medhold hos Statsforvalter = rett i det som påstås. Medhold hos Statsforvalteten betyr bare at saksbehandlingen til skolen ikke har vært riktig. (Men her finnes det unntak)

I ditt eksempel skulle skolen ha laget aktivitetsplan, men den hadde ikke vært til hinder for at læreren kunne ha fortsatt i klassen (eller i klasserommet) 9a omhandler kun elevene (og ikke lærerens arbeidsforhold/plass eller om læreren kan fortsette som lærer)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34648050
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det skulle vært større samarbeid mellom bup og skole. Den eneste informasjonen vi får om barns diagnoser er det foreldre opplyser om selv. Det beste hadde vært å hatt vernepleiere eller skolepsykologer som kunne veiledet og hjulpet lærerne i slike saker. 

Tja. Bup er spesialisthelsetjeneste med taushetsplikt på linje med leger. 
De sender ofte diagnose og behov over til ppt som igjen veileder skolen. 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34650593
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Absolutt. Har du en elev med angst, adhd, Asperger eller traumer så er alle ulike. Lærer dere ikke om ulike diagnoser på barn i utdanningen deres? 
foreldre må legge frem hva barnet har behov for sammen med ppt

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34650599
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tja. Bup er spesialisthelsetjeneste med taushetsplikt på linje med leger. 
De sender ofte diagnose og behov over til ppt som igjen veileder skolen. 

Det er ikke behov for spesialundervisning hos alle elever som går til bup. Da får man ikke noe hos ppt. Da må foreldre informere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34650899
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Absolutt. Har du en elev med angst, adhd, Asperger eller traumer så er alle ulike. Lærer dere ikke om ulike diagnoser på barn i utdanningen deres? 
foreldre må legge frem hva barnet har behov for sammen med ppt

Nei, lærer ingenting om diagnoser i utdanningen. Det gjorde hvertfall ikke jeg. Men nå tok jeg utdanning for ca 10 år siden da. Kan hende de lærer mer nå.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1784900-l%C3%A6rere-og-klage/#findComment-34650900
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...