Gå til innhold

Hva skal barna få til jul?

Cassandra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Frøken Dings

Vi har en sønn på 9 måneder og har ikke helt bestemt oss for om vi skal kjøpe julegave til ham eller ikke. Han kommer til å få mange nok gaver av venner og familie, og ikke vet han hva det dreier seg om heller. Håper å utsette julegavehysteriet noen år.

Kanskje jeg skriver et lite kort til ham til minne om hans første jul, så kan han få det senere.

Min bror ønsker seg også ismaskin, forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn - men det er ikke så lenge siden jeg var barn, så jeg husker det godt!!

Kommer fra en familie med to lærerforeldre, med huslån og studielån. Det var ikke så mye penger da jeg var mindre, men det har jeg ikke forstått før jeg ble "voksen" selv.

Tenkte jeg bare skulle si noe om gave-hysteriet som herjer landet. Det er så mange som kjøper og kjøper og kjøper og kjøper til barna sine. Og så mye penger!!

Vi fikk alltid mange pakker - men det var mange små!!! I en kunne det være undertøy, i en annen en pose med julegodteri. I en var det klær til Barbie-dukken som mamma hadde strikket - i en annen var det nye votter. Jeg husker at jeg alltid var så stolt - det var jo mange pakker til meg! Det er først nå jeg skjønner at tilsammen kom alle pakkene på kanskje 2-300 kroner!!

Derfor - tips til dere småbarnsforeldre!! Lag flere små pakker - det finnes massevis med butikker som har billige leiker/klær osv. Ikea, Nille, Big osv har mye småtteri som er stas for unger.

I hvert fall var det stas for meg. Men det er kanskje andre tider nå..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snupperella ikke innlogg.

Jeg gir konsekvent mine venners unger klær til jul. Det er ganske mange, og jeg prøver å holde meg til ca kr 150 pr pakke. For den summen er det nemlig mye enklere å finne tøffe gensere mm på Henne & Mauritz enn det er å finne ordentlige leker........... :D

Blir også glad når mine unger får klær - ungene blir glade for det også.

Til våre egene unger kjøper vi gjerne noe de ønsker seg av leker. Vi bruker melleom 500 og 1000 til hver av våre to. I år lurer jeg på om prinsessa på fire skal får Baby Born dukke - ellers er alt som har med Barbie og Disney-prinsesser helt i skuddet for tida.

Lillebror på 2 er det litt verre med, men byggmester Bob og Briotog er tingen tror jeg. :D

Hilsen Snupperella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min minste ønsker seg lego,action man ting.Ho mellomste snowboard.Eldstehar jeg kjøpt ferarri parfyme+deo stick,han skal å få snø scooter hjelm+et kontantkort.Regner med at dette vil koste litt så det er vel å suge på tommel etter jul i år også. :ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vår gutt på 7 skal få nye ski til jul.

Tenkte litt på dette med at gaven ikke blir så spennende i og med at han har ski fra før -men som begynner å bli litt vel korte :wink:

Men så er det da så mange andre pakker under treet at jeg tror ikke han lider noen nød...

Han skal forresten også få en stor bok med kjente eventyr.

Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har ingen små barn å gi gaver til men datteren til en svært god venninne av meg skal få en bærbar PC med læreprogrammer for dylektikere. Hun har dysleksi og sliter veldig på skolen så en PC vil hjelpe henne masse både med skriving og leselære. Hun er 11 år.

Hennes mor er alenemor og har naturlig nok ikke råd til en slik maskin.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Herregud, er det rart unger blir bortskjemte?! "Får såååååå dåååårlig samvittighet hvis jeg gir barna noe de trenger, for fotballsko har de jo faktisk krav på!" "Gir konsekvent aldri klær til nevøer eller nieser for da er det jo mer gave til foreldrene for da slipper de å kjøpe klær!" Hørt sånt tull! :evil:

En hvilken som helst gutt på ti år hadde blitt glad for et par tøffe fotballsko til jul, selv om det var noe han trengte! Hvis ikke barna deres blir glade for å ha fått noe som de trengte, ja da er de bortskjemte! Og hva gjør det at foreldrene har litt glede av gaven barna fikk til jul.

Mener selvfølgelig ikke at barna skal hoppe av glede over et par hjemmestrikka raggsokker, men jenter opp til 10-årsalderen blir som regel glade for en rosa eller lilla genser med Barbie eller en engel.... Harry Potter kanskje...Og gutter.... batman, spiderman, alt sånt som blir trykket på klær. Kjøpte en svart batman genser i julegave til en seksårig gutt engang jeg, og han hoppet rundt i stua og var helt på styr over den genseren, og det var ikke noe som lå på ønskelista hans engang. I fjor kjøpte jeg ole brumm joggedresser til to jenter til jul (2 og 4 år gamle), og de troppet opp i romjula med disse - stoltheten lyste ut av ansiktet på dem mens de pekte på ole "bom".

Mine unger skal i hvert fall få lære at det går an å tenke fornuftig i jula også, og ønske seg noe man trenger blant annet.

Syns især Bettie og Milla kommer med noen fornuftige gaveideer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Herregud, er det rart unger blir bortskjemte?! "Får såååååå dåååårlig samvittighet hvis jeg gir barna noe de trenger, for fotballsko har de jo faktisk krav på!" "Gir konsekvent aldri klær til nevøer eller nieser for da er det jo mer gave til foreldrene for da slipper de å kjøpe klær!" Hørt sånt tull! :evil:

En hvilken som helst gutt på ti år hadde blitt glad for et par tøffe fotballsko til jul, selv om det var noe han trengte! Hvis ikke barna deres blir glade for å ha fått noe som de trengte, ja da er de bortskjemte! Og hva gjør det at foreldrene har litt glede av gaven barna fikk til jul.

Mener selvfølgelig ikke at barna skal hoppe av glede over et par hjemmestrikka raggsokker, men jenter opp til 10-årsalderen blir som regel glade for en rosa eller lilla genser med Barbie eller en engel.... Harry Potter kanskje...Og gutter.... batman, spiderman, alt sånt som blir trykket på klær. Kjøpte en svart batman genser i julegave til en seksårig gutt engang jeg, og han hoppet rundt i stua og var helt på styr over den genseren, og det var ikke noe som lå på ønskelista hans engang. I fjor kjøpte jeg ole brumm joggedresser til to jenter til jul (2 og 4 år gamle), og de troppet opp i romjula med disse - stoltheten lyste ut av ansiktet på dem mens de pekte på ole "bom".

Mine unger skal i hvert fall få lære at det går an å tenke fornuftig i jula også, og ønske seg noe man trenger blant annet.

Syns især Bettie og Milla kommer med noen fornuftige gaveideer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jenter opp til 10-årsalderen blir som regel glade for en rosa eller lilla genser med Barbie eller en engel....

Oj oj.. :o Hadde jeg kommet med noe slikt til min niese på fem 1/2 ville jeg straks vært stemplet verdens verste tante.. Men, hadde det vært en militærgrønn genser med "action-man" derimot... :lol:

Fra spøk til revolver: I år skal jeg kjøpe leker, og ingenting annet (tror jeg). Grunnen til det er rett og slett at sønnen min har veldig lite leker fra før av, ihvertfall sammenlignet med en "gjennomsnittlig" unge. I år vil jeg gi ham noe ekstra. Sannsynligvis blir det å gå i lego, som er sunt for finmotorikk og fantasi. Han har bursdag i disse dager, og jeg kjøpte ham en bionicle-figur (lego) til 300 kr. Det er ganske mye penger for meg.. Hos faren får han et sett i samme serie, til 600 kr. (far sender penger, jeg kjøper gaven)

Sønnen min setter pris på "tøffe" klær til jul, han. I det hele og store er han en svært så takknemlig gutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
men jenter opp til 10-årsalderen blir som regel glade for en rosa eller lilla genser med Barbie eller en engel....

Oj oj.. :o Hadde jeg kommet med noe slikt til min niese på fem 1/2 ville jeg straks vært stemplet verdens verste tante.. Men, hadde det vært en militærgrønn genser med "action-man" derimot... :lol:

Fra spøk til revolver: I år skal jeg kjøpe leker, og ingenting annet (tror jeg). Grunnen til det er rett og slett at sønnen min har veldig lite leker fra før av, ihvertfall sammenlignet med en "gjennomsnittlig" unge. I år vil jeg gi ham noe ekstra. Sannsynligvis blir det å gå i lego, som er sunt for finmotorikk og fantasi. Han har bursdag i disse dager, og jeg kjøpte ham en bionicle-figur (lego) til 300 kr. Det er ganske mye penger for meg.. Hos faren får han et sett i samme serie, til 600 kr. (far sender penger, jeg kjøper gaven)

Sønnen min setter pris på "tøffe" klær til jul, han. I det hele og store er han en svært så takknemlig gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Engel, ikke pålogget

Herregud! bruk øynene litt da folkens, barna vasser i leker!!! Det er helt sykt! De leker jo ikke med halvparten!

Selvsagt skal man gi noe de har lyst på og glede av, men det kan da være noe de trenger også! Blir ikke barna glade for fotballsko og ski?? Da bør dere tenke på hva dere gjør med barna deres! Syns dessuten det er sykt når barna får gaver for flere tusen (dere som har svart her er jo stort sett moderate da) som mange gjør hvis det ikke er noe nyttig. Er det rart det er kjøpepress blant barn og unge i dag?? De blir jo vant til å få alt de peker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår fikk akebrett i fjord. I år er det seng. Han er 2 år.

En fetter på 9 mnd skal få hjemmestrikka ullgenser (fin under dressen eller i posen om vinteren). Kusinen på 3 skal få bakesett for barn fra Tupperware (burde vel egentlig fått det før jul. men men).

Ellers så ønsker jeg meg, på min sønns vegne :wink: , klær han kan bruke i barnehagen. Gjerne joggedresser og dersom det er Ole Brum på (eller byggmester BOB!!!) så ville han vært overlykkelig!!!

Og min sønn har ikke så altfor mye leker (ennå!!!). Lego er flott for han alder, og en video med Ole Brum eller byggmester Bob. Disse er jo ofte med mange små snutter, som man kan stoppe etter å ha sett en snutt. Han ser jo ikke på barnetv. men har fått med seg byggmester Bob om morgenen mens vi kler på ham før vi drar i barnehagen. Så det er stas!!

Bøker er også morsomt. Han liker å bli lest for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når det gjelder raggsokker, min bestemor strikker slike til barnebarn og oldebarn. I fjor fikk min 9 årige datter et par, hun jublet og hadde de på seg da hun la seg om julekvelden. Jenta mi har "det meste" og får 20-30 pakker til jul... Kanskje hun vet hvilken kjærlighet det ligger bak de hjemmelagede tingene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Når det gjelder raggsokker, min bestemor strikker slike til barnebarn og oldebarn. I fjor fikk min 9 årige datter et par, hun jublet og hadde de på seg da hun la seg om julekvelden. Jenta mi har "det meste" og får 20-30 pakker til jul... Kanskje hun vet hvilken kjærlighet det ligger bak de hjemmelagede tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes HELT klart at barn godt kan få noe de trenger til jul.

F.eks. klær, sko, ski o.s.v.

Kjøp heller en liten ting ved siden av som er "unyttig"....

Jeg synes generelt sett at det i noen familier blir FOR mye gaver. Barn (og voksne) trenger slett ikke mange og dyre gaver for å bli fornøyd (og hvis de gjør det kunne de jammen ha godt av å lære seg litt nøysomhet).

I vår familie er det ingen små barn for tiden. Generelt sett kan jeg si at det alt for mange gaver og ikke minst er de alt for dyre. Jeg føler meg faktisk litt brydd :-?

I år har jeg bedt mine nærmeste roe ned gavekjøpingen. Det viktigste er at vi er sammen, ikke at gavene er dyre og flotte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Mener selvfølgelig ikke at barna skal hoppe av glede over et par hjemmestrikka raggsokker...

Og hvorfor skal de ikke det? Det ligger da mye mer omtanke i et par hjemmestrikkede raggsokker enn i en genser fra HM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ille, men jeg klarer nesten ikke finne på gaveidéer til barna....de har jo alt. Hvis jeg spør de hva de ønsker seg, har de pinadø problemer med å finne på noe selv og! Ofte ønsker de seg spill, men prøver jo å begrense det litt. Ikke lett å komme opp med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...