Cassandra Skrevet 13. november 2002 #1 Skrevet 13. november 2002 Har dere bestemt dere for hva barna deres skal få til jul? Jeg grubler og grubler og grubler og ombestemmer meg hele tiden. Den forløpige listen ser slik ut: 10,5 år: skolen til Harry Potter i lego 9 år : en figur som forteller eventyr 7,5 år : leke hester av noe slag (eneste hun alltid ønsker seg omtrent) 4,5 år : Dinosaur bane med fjell og tunneller 3,5 år : Det største problemet i år. Hun ønsker seg PYNTETING! Eller blomster... *ss* Har dere en fast sum som dere gir i jule gaver til barna? Jeg gir ca. 1000 kroner til de tre eldste og 500 kroner til de små. Til øvrige gir jeg gaver til ca. 200 - 250 kroner. Det er jo mine barn som er viktigst, synes jeg. Mannen får gaver for det som er igjen.... Kan ikke dere fortelle litt hvordan dere gjør det? Kjøper dere for eksempel ting som barna trenger til jul? Mine barn trenger fotball sko og div. andre treningsutstyr, men jeg får så dårlig samvittighet hvis jeg skal gi dem det til jul. For jeg tenker at utstyr har barna krav på... igrunnen.. Eller er jeg heeeeeeelt lost på feil jordet nå...??
koldbruna Skrevet 13. november 2002 #2 Skrevet 13. november 2002 Jeg bruker og kjøpe noe jeg vet min datter ønsker seg. I dag er det Dukkehus med møbler.... mens det i morgen kan være Barbie Utstyr...Jeg kommer til å kjøpe enn av delene i allefall,men er ikke sikker enda...hun har jo snart bursdag også..... Og jeg bruker og legge til mellom 500 og 1000 kr alt hva hun ønsker seg og at jeg føler at jeg har råd til..... Ett ønske blir vel verre å oppfylle til jul da....SØSKEN.....
Cassandra Skrevet 13. november 2002 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2002 Hehehe... Søsken ja.... Kom litt brått på det der, Koldbruna!! Hehehe...
Annie Skrevet 13. november 2002 #4 Skrevet 13. november 2002 Kjøper dere for eksempel ting som barna trenger til jul? Mine barn trenger fotball sko og div. andre treningsutstyr, men jeg får så dårlig samvittighet hvis jeg skal gi dem det til jul. For jeg tenker at utstyr har barna krav på... igrunnen.. Eller er jeg heeeeeeelt lost på feil jordet nå...?? Jeg kjøper konsekvent ikke ting barna trenger i gaver. Er det noe de trenger får de det utenom. Dette gjelder spesiellt klær. Nekter også å gi klær til nevøer og nieser, med mindre de ønsker det og ikke foreldrene. Ellers blir det jo foreldrene som får gaven. Da slipper jo de kjøpe klær...
Gjest *Perser* Skrevet 13. november 2002 #5 Skrevet 13. november 2002 Jenta mi har ønsket seg sånn liten leketøymaskin som lager faktisk is. og så skal vi kjøpe en sminkebord til henne med masse sminker og en barbie og masse dyr til bondegården hennes og en stor dokke hus som hun kan få nye ting i etterhvert og tegnefilmen bambi og disney on the ice billeter! Siden det er siste jul som alene barn så må hun få litt extra synes vi
Gjest lilletroll Skrevet 13. november 2002 #6 Skrevet 13. november 2002 Jeg har ei lita jente på 15 mnd og hun har jo da selvfølgelig ikke ytret noen spesielle ønsker :D Men hun kommer nok mest sannsynlig til å få litt klær + sikkert en spennende ny leke. Vi har ikke 1000 kroner å bruke på julegave, så så dyr blir ikke hennes julegave, men jeg skal VEDDE på at hun blir kjempeoverlykkelig allikevel!!
koldbruna Skrevet 13. november 2002 #7 Skrevet 13. november 2002 cassandra ja den kom brått på men da jeg spurte henne hva hun ønsket seg var svaret SØSKEN.... for se til neste jul da om ønsket blir oppfylt
Yran Skrevet 13. november 2002 #8 Skrevet 13. november 2002 Jeg synes det er helt greit å gi ungene noe som de trenger, alt er så overdrevet med gaver nå for tiden, det er jo ikke måte på hvor mye de får fra alle og en hver. Jeg ønsker at mine barn skal bli glad dersom de får nye ski eller skøyter til jul, at ikke det blir sett på som en kjiip julegave. Da har vi mistet noe på veien. Viktigheten av at ungene viser takknemlighet uansett hva de får (og at de i det hele tatt får noe) er svært viktig. Unger er generelt for lite takknemlige for det de får nå for tiden! YRAN
Gjest lilletroll Skrevet 13. november 2002 #9 Skrevet 13. november 2002 Applaus til deg yran!! HELT ENIG!!!!
anett2 Skrevet 13. november 2002 #10 Skrevet 13. november 2002 Til jul i år.. Jr som nå er 4.5 år får Brio togbane/sjørøverøy til jul, den var satt ned fra 699 kr til 499 kr på Brio, så det var et godt kjøp Dattern som er 8 år vet jeg ikke hva jeg skal kjøpe, synes ærlig at et slikt hode som forteller eventyr og koster 899 kr, ikke er verdt prisen! Det er populært en stund så er det ikke lenger stas og da er 899 kr mye synes jeg.. Hun er ikke særlig opptatt av barbie og dukker er heller ikke stas. Har noen tips til hva man kan kjøpe til en 8 åring? Lar prisen ligge mellom 500 og 700 kr, alt etter hva som er aktuelt, hun har ingen spesielle ønsker.
Labella Skrevet 13. november 2002 #11 Skrevet 13. november 2002 Jeg synes det er helt greit å gi ungene noe som de trenger, alt er så overdrevet med gaver nå for tiden, det er jo ikke måte på hvor mye de får fra alle og en hver. Jeg ønsker at mine barn skal bli glad dersom de får nye ski eller skøyter til jul, at ikke det blir sett på som en kjiip julegave. Da har vi mistet noe på veien. Viktigheten av at ungene viser takknemlighet uansett hva de får (og at de i det hele tatt får noe) er svært viktig. Unger er generelt for lite takknemlige for det de får nå for tiden! YRAN Helt enig, Yran! Prøver å kjøpe ting hun BÅDE trenger OG blir glad for, for det går nemlig an! Jeg prøver å holde meg under 500 kroner til min egen datter. Andre barn jeg gir gave til prøver jeg å finne noe til under 100 kroner til. Verken kan eller vil bruke tusenvis av kroner på julegaver.
Gjest Starya Skrevet 13. november 2002 #12 Skrevet 13. november 2002 Jenta mi har ønsket seg sånn liten leketøymaskin som lager faktisk is. Den har vært nevnt her i huset også... Sønnen min har bursdag snart, og så kommer jula.. Uansett kommer ikke summen over 500 for noen av delene. Til bursdagen blir det kanskje tegnesaker, noe litt mer "avansert" enn fargeblyanter og papir.. Vi skal titte innom en butikk, så får han se seg omkring, også registerer mor hva som måtte fenge.. Alternativt blir det en Spiderman leke, eller en av de nyeste Bionicle (lego) figurene. Til jul .. tja, jeg vet ikke. Han trenger ski, men det får jeg ikke råd til før i januar. He he, han ønsker seg jo et Shelly playhouse da... Et som han kan invadere, jage "jentene" bort fra, og male etter eget ønske.. Nå til helgen skal vi ta oss en sikle-runde i diverse lekebutikker. Da får jeg ihvertfall klar beskjed om hva han ønsker seg.
Bettie Skrevet 13. november 2002 #13 Skrevet 13. november 2002 Ungene har ofte både fått litt til nytte og litt til glede. Har kanskje lagt litt ekstra i et plagg de har ønsket seg f.eks., og så gitt noe annet i tillegg. Men ungene har også fått julegaver uten prislapp. F.eks. et gavekort på en spillekveld (selv om jeg HATER monopol) eller bakedag eller noe sånt. Nå er de så store at jeg egentlig har tenkt å foreslå at vår felles gave er et fjernadoptivbarn. Både ungene og vi voksne har nok av TING, så vi kunne gi litt av overskuddet vårt til noen som trenger det
Psst... Skrevet 13. november 2002 #14 Skrevet 13. november 2002 I år får hun kjole, bukse og genser som jeg har sydd. Hun blir heldigvis like glad for klær som for leker, og når pengepungen er skranten bruker jeg det meste på å lage en god kveld med god mat, brus, nøtter, stearinlys o.l. Kosen og stemningen er tross alt det viktigste. Jeg husker ikke hvilke presanger jeg fikk til jul når jeg var liten, men jeg husker maten og stemningen.
Gjest Zalomine Skrevet 14. november 2002 #15 Skrevet 14. november 2002 Ofte fått klær til jul jeg, og det synes jeg egentlig var greit. Nye klær til skolen begynte etter juleferien var jo alltid stas. Nå anser jeg det videre som en viss forskjell på å få ski/skøyter og nye fotballsko. (Da forutsetter jeg at ungen spiller organisert fotball, men at ski/skøyter er "ekstra morro" som man gjør) Fordi, lar du ungen spille fotball, ja da må de jo ha sko til det. Å få skøyter, det er jo mer "luksus" enn nye fotballsko fordi man har vokst ut av de forrige... Uansett så skal jo ikke gavene være HELE jula da. Steming, mat, kos, foreldre som har tid, besøk av slekt.. slikt betyr også mye, i alle fall for meg, allerede da jeg var lita. Og så er det kansje en god ide å sette av litt tid før gavemaset til å tenke over hvorfor vi feirer jul? Pappa pleide alltid lese juleevangeliet (eneste gangen i løpet av året at bibelen var fremme) og det synes jeg er en fin tradisjon. Å fjernadoptere en unge som gave, det er også en veldig fin ide.. å tenke på de som har mindre enn oss. Jula er tross alt ikke til bare for GAVENE! God jul, alle sammen :D
Gjest Zalomine Skrevet 14. november 2002 #16 Skrevet 14. november 2002 Missforstå meg rett, gi gjerne ungene fine gaver, og nyt synet av øyner som glitrer av glede!
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2002 #17 Skrevet 14. november 2002 Hos oss er bursdag og julegaver ofte utstyr som ski,slalåmski,sykkler,skøyter og slike ting som er kostbart(når de trenger nytt alltså). Når de ikke trenger dette får de leker de ønsker seg. I fjor var det slalåmutstyr til de to eldste, dette spleiset vi med to sett besteforeldre. Da "alle" pakkene var åpnet var ungene fornøyde og glade, enda de "ikke" hadde fått slalåmutstyret de ønsket seg. Etter en halvtime sa vi at det sto noe ute på trappa, har aldri sett en slik overraskende glede i øynene deres, de hoppa rundt halsen på oss og jublet. Den minste som ikke skjønner så mye av dette pakkestyret og som trengte å komme seg ut av sprinkelsenga, fikk ny seng som vi og besteforeldrene spleisa på. Familie og venner spør hva barna trenger, så ullsokker, strømpebukser, luer,votter ligger alltid under treet. Utedresser ol. kjøper vi sjelden selv, det er det beste/oldeforeldre som gir i gave, og barna er lykkelige for alle gavene Det er dyrt med slike ting og vi setter pris på denne hjelpen til vår økonomi, da har vi råd til fellesting som hytteturer og ferie 8) Hos oss er det mange gaver til hvert barn under treet, især til særkullsbarna som har 3 familier, så leker har de så det holder, for mye egentlig.
Gjest *Perser* Skrevet 14. november 2002 #18 Skrevet 14. november 2002 Ja jeg er jo for så vidt enig med dere som mener at det er greit å gi ungene det de trenger! Men det vil vi ikke gjør, for at jenta vår får bare gaver av min lille familie som er 4stk og søsteren til mannen min! altså 5gaver! Da vil jeg aldri gi henne noe hun trenger, det kan hun få utenom.... vi bruker ikke å gi kostbare gaver til venner, heller bruke de pengene på jenta vår slik at hun ikke merker at hun får mindre gaver enn de andre! Ha en riktig fin dag alle sammen Kos og klems
Pearl Skrevet 14. november 2002 #19 Skrevet 14. november 2002 Hei Jeg prøver å holde meg under 1000,- lappen men det er ikke alltid like lett, særlig fordi vi benytter anledningen ofte til å kombinere ting de ønsker seg med ting de trenger. Jeg er enig med mange av dere andre her om at barn må lære seg til å sette pris på annet enn bare leker og spennendes saker. Det skal ikke bli en vane at trenger de ny jakke, bukse, jumper, sko, ski etc, så skal det komme utenom jul og bursdag. I år skal gutten på 5 1/2 år få sine første ski(800,-) av oss og walkie Talkie til 200,- av søstera si. Jenta på 2 år skal få Fisher Price kjøkkenet (600,-)+noe utenom og en ting til ca.200,- av broren sin. Jeg er også opptatt av at ungene skal få likt i sum, rett og slett for å ungå urettferdighet. Hvis en hele tiden skal gi de største mest blir det forferdelig skjevt fordelt hele tiden, men vi er ikke fanatisk, slik at det skal være på krona. Men en hvis oversikt har vi. Jeg har selv følt på kroppen hvor vondt det er at et søsken hele tiden blir favorisert enten på den ene eller andre måten og vil derfor prøve å unngå dette med mine egne så langt jeg kan gjøre det rettferdig.
Gjest Hilde Skrevet 14. november 2002 #20 Skrevet 14. november 2002 Enig med deg, Pearl - rettferdighet er viktig. Og det er noe jeg alltid har satt i høysetet her og, selvom det er en aldersforskjell på fem år på mine barn. Jeg kjøper som regel alltid noe som ungene "trenger" til jul og fødselsdager. Selvom vi har god råd og kunne gitt dem alt mulig, så gjør vi aldri det. Har sett så mange eksempler på foreldre som for hvert år kjøper dyrere og dyrere gaver til ungene sine. Hva er resultatet ? Jo, unger som blir skuffet om de ikke får alt de ønsker seg. Jeg kjøper både ski, sykler, skøyter og klær til ungene som gaver til jul og fødselsdager. Og jeg er skikkelig stolt av at ungene er så til de grader takknemlige for alt de får, uansett om det er ull-undertøy eller ski - det er noe som stadig blir påpekt av familie og venner som vi feirer sammen med. En jul så gav jeg dem gave-kort på et stort kjøpesenter her i byen - da kunne de gå og kjøpe klær og hva de måtte ønske på salget etter jul - gjett om det var populært
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå