Olive_North Skrevet 24. juli 2024 #1 Skrevet 24. juli 2024 Hei alle sammen, Jeg er i uke 32+4 i dag og var hos legen på grunn av smerter i navlen. Legen tok en ultralyd (noe jeg ikke var forberedt på), og underveis spurte jeg om de kunne se om babyen blir stor. Min jordmor er godt voksen, langt over pensjonsalder, og SF-målet har variert mye når hun har målt. 🎢 Jeg nevnte for legen at jeg er nysgjerrig fordi min samboer veide hele 5,3 kg ved fødselen, og hans mamma hadde en tøff fødsel. Legen målte og sa at babyen ser veldig stor ut, mer som midten av uke 35 enn uke 32. Jeg skal tilbake om to uker for en ny tilvekstkontroll. Mine spørsmål er: - Hvis det viser seg at babyen er to uker eldre, vil de endre termin eller blir han bare ansett som en stor baby? - Har noen andre erfaring med lignende situasjoner? Litt ekstra info: - Jeg har alltid hatt uregelmessig menstruasjon. - Jeg slet med hyperemesis fram til uke 25, spiste veldig lite og gikk ned mye i vekt. - Termindatoen ble ikke fastsatt før i uke 23. Mellom uke 13 og 20 varierte termin fra starten av september til starten av oktober, før jeg fikk en dato midt i september. Setter stor pris på innspill og erfaringer fra dere som har vært i lignende situasjoner! Takk!
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #2 Skrevet 24. juli 2024 Hvor langt er du på vei ut i fra menstermin? Jeg lurer på det, fordi jeg tenker at du selv kanskje kan vite ca hvor langt du er på vei ut i fra menstruasjon og eggløsning. Er det mulig at du hadde eggløsning nesten én måned tidligere enn den termindatoen du har fått? For min del hadde jeg tenkt at det er ikke mulig at jeg er nesten 1 mnd lengre på vei enn den termindatoen jeg har, fordi jeg både var skråsikker på eggløsningsdag, og jeg fikk positiv test 9 dager etter eggløsningsdag og kunne ikke da ha vært gravid 1 mnd lengre. Det kan jo gi deg en pekepinn på om du faktisk da venter et stort barn, eller om du er mye lengre på vei enn antatt. Det sies jo også at terminfastsettelse på tidlig ultralyd er mye mer nøyaktig enn senere, fordi de er så lik i lengden i begynnelsen. Hos meg var terminfastsettelse i uke 13 riktig akkurat på dagen i forhold til eggløsningsdag. Anonymkode: 85464...a33
Olive_North Skrevet 24. juli 2024 Forfatter #3 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor langt er du på vei ut i fra menstermin? Jeg lurer på det, fordi jeg tenker at du selv kanskje kan vite ca hvor langt du er på vei ut i fra menstruasjon og eggløsning. Er det mulig at du hadde eggløsning nesten én måned tidligere enn den termindatoen du har fått? For min del hadde jeg tenkt at det er ikke mulig at jeg er nesten 1 mnd lengre på vei enn den termindatoen jeg har, fordi jeg både var skråsikker på eggløsningsdag, og jeg fikk positiv test 9 dager etter eggløsningsdag og kunne ikke da ha vært gravid 1 mnd lengre. Det kan jo gi deg en pekepinn på om du faktisk da venter et stort barn, eller om du er mye lengre på vei enn antatt. Det sies jo også at terminfastsettelse på tidlig ultralyd er mye mer nøyaktig enn senere, fordi de er så lik i lengden i begynnelsen. Hos meg var terminfastsettelse i uke 13 riktig akkurat på dagen i forhold til eggløsningsdag. Anonymkode: 85464...a33 Dette hadde jeg ikke tenkt på i det heletatt, så logisk😅 Jeg skal være i uke 35 om jeg regner menstermin. Jeg fikk flere ul mellom uke 8 og uke 23, og det var mange datoer fram og tilbake. De sa til slutt at det enkleste var å sette dato fra uke 23, så de gjorde det…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Skrevet 24. juli 2024 Olive_North skrev (2 timer siden): Dette hadde jeg ikke tenkt på i det heletatt, så logisk😅 Jeg skal være i uke 35 om jeg regner menstermin. Jeg fikk flere ul mellom uke 8 og uke 23, og det var mange datoer fram og tilbake. De sa til slutt at det enkleste var å sette dato fra uke 23, så de gjorde det… Da høres det jo ut som at du mer sannsynlig er i uke 35 da enn at baby er stor, og at termindatoen du har, ikke er riktig. Jeg er jo ikke jordmor eller lege, men det er bare det jeg tenker. Anonymkode: 85464...a33 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #5 Skrevet 24. juli 2024 Olive_North skrev (4 timer siden): Hei alle sammen, Jeg er i uke 32+4 i dag og var hos legen på grunn av smerter i navlen. Legen tok en ultralyd (noe jeg ikke var forberedt på), og underveis spurte jeg om de kunne se om babyen blir stor. Min jordmor er godt voksen, langt over pensjonsalder, og SF-målet har variert mye når hun har målt. 🎢 Jeg nevnte for legen at jeg er nysgjerrig fordi min samboer veide hele 5,3 kg ved fødselen, og hans mamma hadde en tøff fødsel. Legen målte og sa at babyen ser veldig stor ut, mer som midten av uke 35 enn uke 32. Jeg skal tilbake om to uker for en ny tilvekstkontroll. Mine spørsmål er: - Hvis det viser seg at babyen er to uker eldre, vil de endre termin eller blir han bare ansett som en stor baby? - Har noen andre erfaring med lignende situasjoner? Litt ekstra info: - Jeg har alltid hatt uregelmessig menstruasjon. - Jeg slet med hyperemesis fram til uke 25, spiste veldig lite og gikk ned mye i vekt. - Termindatoen ble ikke fastsatt før i uke 23. Mellom uke 13 og 20 varierte termin fra starten av september til starten av oktober, før jeg fikk en dato midt i september. Setter stor pris på innspill og erfaringer fra dere som har vært i lignende situasjoner! Takk! De endrer vel ikke termindato så seint, babyer vokser forskjellig. Noen blir født 5 kilo og noen 2 kilo 😅 Har du tatt glukosebelastning ? Anonymkode: bd300...14e
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #6 Skrevet 24. juli 2024 Men har du gitt beskjed om menstermin da?? Det er jo ikke bra hvis ikke fødselen settes i gang av seg selv om de har feilberegnet med 3 uker, og at du tvinges til å gå overtid typ til uke 43-44, det blir jo livsfarlig for barnet 🤯 Anonymkode: 64501...44e
Olive_North Skrevet 24. juli 2024 Forfatter #7 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da høres det jo ut som at du mer sannsynlig er i uke 35 da enn at baby er stor, og at termindatoen du har, ikke er riktig. Jeg er jo ikke jordmor eller lege, men det er bare det jeg tenker. Anonymkode: 85464...a33 Ja, det kanske jeg er da. Takk for svar! AnonymBruker skrev (2 timer siden): De endrer vel ikke termindato så seint, babyer vokser forskjellig. Noen blir født 5 kilo og noen 2 kilo 😅 Har du tatt glukosebelastning ? Anonymkode: bd300...14e Jo det forstår jeg, men det er jo en del praktiske greier som endrer seg for meg om terminen egentlig er tidligere enn beregnet. Ja, alle tester ser normale ut. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men har du gitt beskjed om menstermin da?? Det er jo ikke bra hvis ikke fødselen settes i gang av seg selv om de har feilberegnet med 3 uker, og at du tvinges til å gå overtid typ til uke 43-44, det blir jo livsfarlig for barnet 🤯 Anonymkode: 64501...44e De regna på menstermin helt i starten, men etter flere ul endret det seg. Nei akkurat, jeg fikk time til ny kontroll om to uker. Så jeg blir vel fulgt opp på det.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #8 Skrevet 24. juli 2024 Jeg har også uregelmessig mens og baby som er to uker foran vekstmessig. Hvis jeg skal måle termin ut fra en normal menssyklus, stemmer de to ukene. Men samtidig har jeg ikke hatt normalt lang menssyklus på mange år, rart om den skulle ha truffet akkurat nå. Hvis mannen din var en svær baby er det vel heller sannsynlig at babyen tar etter ham. Det skjer jo at babyer bare er svære, termin er ikke nødvendigvis feil, iallfall ikke to hele uker. Men selvsagt, snakk med legen om videre oppfølging! Jeg skal selv til vekstkontroll og hvis babyen fremdeles er i rute til å bli 5 kg+ må jeg nesten høre hva de tenker ang fødsel, for jeg er liten og smal, og alle babyer i min familie har vært små. Tror ikke jeg har gener til å føde en så stor baby… Anonymkode: b78e8...473
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå