AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Skrevet 24. juli 2024 Trenger tips fra andre om hvordan best mulig løse leggesituasjon med toåringen. Vi har bestemt oss for å legge ham ned og gå ut (tidligere har vi vært på rommet til han sovner). Andre med erfaring fra inn og ut-metode på en toåring? Litt forhistorie. Han hadde kolikk og melkeallergi og legging var generelt et lite mareritt det første året. Uansett hva vi gjorde var det hyl og skrik. Da han var bikket året prøvde vi oss på Lilleminis inn/ut metode. Det funket sånn halvveis. Han gråt fremdeles, men det gikk raskere å sovne. Da han begynte å barnehage var han syk stort sett hver uke fra september til april så leggerutiner og søvn ble veldig vanskelig igjen. Etter det ble det mindre til ingen gråt ved legging så lenge vi lå ved siden av sprinkelsengen til han sovnet, men det tar tid (20-60 minutter). Nå drar leggingene ut igjen og det kan fort ta 50min-1,5 time før han sovner så nå ønsker vi å prøve å forlate soverommet i håp om at han skal sovne raskere (eller i det minste for at vi skal slippe å bruke kvelden der inne). Vi håper å unngå å gå tilbake til hyling ved legging så alle råd tas i mot med takk. Vi har for øvrig prøvd å droppe sprinkelseng og ha madrass på gulvet, men det ble det bare kaos av så tror han må lære seg å finne søvnen selv før vi prøver det igjen. Jeg har ved et par anledninger prøvd å gå ut av soverommet når leggingen har tatt tid, men da har han ofte tatt det som en lek, satt seg forventningsfullt opp og ventet på meg. Vi ønsker å unngå at han blir mer gira. På dagtid sover han fra ca kl 11.50 og fra 40 min-2 timer. Det vanligste er 1 time og 20 min. Vi har vurdert å kutte på den, men har ikke inntrykket av at han sovner raskere på kvelden og bedre på natten når han har korte blunder. Siden han totalt sett får for lite søvn da han sovner sent og våkner tidlig sitter det langt inne å kutte på dagsøvnen. Han er alltid trøtt. Planen vår er at far legger de første dagene da han har litt enklere legginger, vi tenkte å lese en kort kveldsbok inne på soverommet, synge nattasang, si god natt og så gå ut. Har lest at man bør unngå å gå inn når han herjer, men at det er lurt å gå inn for å trøste/støtte om han blir lei seg, men helst gå ut raskt igjen. Anonymkode: d07a9...3ac
Anononyma Skrevet 24. juli 2024 #2 Skrevet 24. juli 2024 Legging av nesten 2-åring hos oss ser slik ut; Jeg pleier å synge nattasang mens vi tar kveldsstellet hver kveld, da vet han liksom at nå er det nattastellet. På vei til rommet slukker vi lysene i gangen sammen og snakker om at det er natta. Inne på rommet legger jeg han og setter meg på krakk ved siden av sengen. Spør om han vil høre en historie. Det vil han. Forteller så en lang (5-10 min) detaljert historie om dagen til barnet. «Det var en gang en liten gutt som het NN, det er jo deg! I dag sto du opp sammen med mamma og vi gikk på badet for å skifte bleie og kle på. Etterpå spiste vi frokost, husker du vi spiste gode brødskiver?… Vi gikk på lekeplassen, der var det en annen liten gutt også, husker du dere lekte?… etterpå spiste vi middag etc etc» Det med historien trigger hukommelsessenteret i hjernen som ligger rett ved siden av «nå må du sove» senteret, så du lurer på en måte hjernen litt ved å få barnet til å tenke gjennom dagen. Sier så god natt, glad i, og gir en god klem. Presiserer at jeg er rett utenfor og passer på han. Går så ut. Ofte kommer det et «mamma?» på babycallen ila de første 5 min, da går jeg inn igjen og trygger raskt, men blir ikke værende! Som regel roer han seg etter den
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #3 Skrevet 24. juli 2024 Anononyma skrev (56 minutter siden): Legging av nesten 2-åring hos oss ser slik ut; Jeg pleier å synge nattasang mens vi tar kveldsstellet hver kveld, da vet han liksom at nå er det nattastellet. På vei til rommet slukker vi lysene i gangen sammen og snakker om at det er natta. Inne på rommet legger jeg han og setter meg på krakk ved siden av sengen. Spør om han vil høre en historie. Det vil han. Forteller så en lang (5-10 min) detaljert historie om dagen til barnet. «Det var en gang en liten gutt som het NN, det er jo deg! I dag sto du opp sammen med mamma og vi gikk på badet for å skifte bleie og kle på. Etterpå spiste vi frokost, husker du vi spiste gode brødskiver?… Vi gikk på lekeplassen, der var det en annen liten gutt også, husker du dere lekte?… etterpå spiste vi middag etc etc» Det med historien trigger hukommelsessenteret i hjernen som ligger rett ved siden av «nå må du sove» senteret, så du lurer på en måte hjernen litt ved å få barnet til å tenke gjennom dagen. Sier så god natt, glad i, og gir en god klem. Presiserer at jeg er rett utenfor og passer på han. Går så ut. Ofte kommer det et «mamma?» på babycallen ila de første 5 min, da går jeg inn igjen og trygger raskt, men blir ikke værende! Som regel roer han seg etter den Tusen takk for konkrete tips! Kanskje vi skal prøve oss på å snakke om dagen når vi legger ham. Veldig god idé 😊 Anonymkode: d07a9...3ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå