Gå til innhold

Vil du anbefale psykolog eller andre terapeuter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er alltid psykolog best? Hva med gestaltterapi, coach, psykiatrisk sykepleier osv. 

Fortell gjerne hvorfor du i utgangspunktet tok kontakt med psykolog/terapeut og hvorfor du valgte akkurat den utdanningen vedkommende hadde.

Anonymkode: 2c6a2...4b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva som er problemstillingen. For meg har psykomotorisk fysioterapi vært bedre enn psykolog. Men det kan også være fordi psykologen (personen) var feil for meg. Man får ikke psykiatrisk sykepleier uten grunn...

Anonymkode: b373f...bf7

Gjest kittkatt
Skrevet

Det er mange forskjellige behov. Om det er angst eller depresjon kan samtaleterapi fungere veldig bra hos psykolog. Er det traumer som sitter i kroppen kan psykomotorisk fysioterapeut være et bra alternativ. En psykriatisk sykepleier kan du få snakke med gjennom kommunen, de har et lavterskel tilbud (utenom rask psykisk helsehjelp). 
Det viktigste er kjemien med behandler. Psykologer kan være gode, og de kan være elendige.

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd alr, og flere av de samme. Det kommer virkelkg ann på personen som skal behandle deg! Du kan prøve 50stykker før du finner den som passer deg!

Anonymkode: c183f...705

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått god tverrfaglig hjelp. Psykolog som jeg har hatt en ekstrem god kjemi med som jeg jobber godt sammen med, hvor vi løfter problemene på et høyere nivå enn hva jeg evner bare aleine. Hun har spilt en sentral rolle i å få livet mitt og helsen min i et helt annet spor. Psykomotorisk fysioterapi har hjulpet meg på sin måte og igjen er hjelpen og kompetansen hennes ekstremt viktig for helsen min og hvor godt jeg har det i livet mitt nå kontra da jeg begynte hos hun. Og de to sammen som jobber på ulikt vis men helhetlig har vært en  suksess oppskrift for meg.

Jeg begynte hos en psykolog som hadde traumeutdannelse, sikkert rivende dyktig med mye kompetanse innefor det jeg trengte hjelp til. Men kjemien var totalt feil. Det opplevdes helt forferdelig å komme til timene hennes og jeg hadde absolutt ingen utbytte av det. Så jeg sluttet og hun jeg hadde best kjemi med er spesialist innenfor rus. Noe jeg ikke har problemer med men det er hun jeg virkelig har hatt mest utbytte av å gå til innenfor psykologer 

Anonymkode: e501e...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt størst utbytte av psykolog, og kjemien har alt å si.

De andre utdannelsene er kortere, og man får da ikke sammenlikningsgrunnlaget og fleksibiliteten til å velge andre terapiformer. Psykologer har alltid mange verktøy og måter å få til videre refleksjon i samtaleterapi, mens jeg opplever coach og gestaltterapi som mer lukket. Men alt kommer altså an på personen selv, og kontakten som oppstår. Erfaring er viktig, og et visst intellektuelt nivå, og en kreativ bit også, må gjerne være på plass for at timene skal bli så bra som mulig. De psykologene jeg har hatt har vært gode på alt dette, de andre not so much. Det er grunner til at det er vanskelig å bli psykolog, det er en vanskelig jobb, og de beste jobber for seg selv er min erfaring.

Jeg har ikke hatt alvorlige psykiske problemer, men hatt vanskelig oppvekst i dysfunksjonell familie, og har hatt noen livskriser (skilsmisse, dødsfall, osv) med behov for hjelp i perioder.

Anonymkode: 89b3d...62a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er alltid psykolog best? Hva med gestaltterapi, coach, psykiatrisk sykepleier osv. 

Fortell gjerne hvorfor du i utgangspunktet tok kontakt med psykolog/terapeut og hvorfor du valgte akkurat den utdanningen vedkommende hadde.

Anonymkode: 2c6a2...4b0

Kjemi har alt å si. Jeg har hatt psykologer og psykiatere som er helt forferdelige og jeg har hatt psykologer og psykiatere som er helt fantastiske. Jeg har også mottatt behandling fra klinisk sosionom og psykiatrisk sykepleier og det samme gjelder der. Funker ikke kjemien så spiller det ikke noe rolle hvor mange år de  har sittet på skolebenken eller hvor mange bøker de har lest. Men med det er sagt så så hadde ikke jeg oppsøkt en gestaltterapaut eller en Coach da dette ikke er vernede titler og hvem som helst kan kalle seg gestalterapeut og Coach uten å ha et snev av kunnskap om psykiatri/psykiske lidelser.

Anonymkode: 3f960...9aa

• Liker 2
Skrevet

Jeg valgte psykolog dels fordi jeg ikke tenkte på at det var så mange alternativer å velge i og dels fordi da vet man hva man får mtp utdannelse og fagkunnskap - det kan skjule seg mye rart bak en coach-tittel. Kjemi har masse å si, men kunnskap er også verdt mye. Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapeut samtidig og også hatt mye nytte av det, de utfyller hverandre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Coach er vel ikke en beskyttet tittel og selv om sikkert mange er dyktige så finner du om mange lettvektere der.

Hva med theta healing, har noen vært borte i det?

Anonymkode: 90acd...4e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...