AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Skrevet 24. juli 2024 Har opplevd at flere venninner har blitt hektet oppigjennom, og blitt i årelange destruktive forhold. Det virker som kombinasjonen varm/ kald virkelig kan fange, og at det da nesten er umulig å komme ut. Det værste tilfellet var en flott dame på 25, som traff en 15 år eldre gift mann. De innledet et forhold, og han ble forsket av kona. Etter dette ble det en runddans, der han en faktisk en periode prøvde å fikse det med kona. Deretter ble han singel, men var preget av samvittighet overfor barn/ eks, så mye praktisk styr. Kort oppsummert er det fremdeles et kaosforhold 5 år etter, og hun griner stort sett hver gang vi er ute. Jeg har nesten blitt hektet en gang. Analyserte i etterkant. Denne fyren var ekstremt god på å være nærværende. Ikke nødvendigvis spesielt flørtete, men intens øyekontakt. Og fikk meg til å føle at det var bare meg han "så" og ville prate med. Har dere noen tips for hvordan bli avhektet? Venninna mi er jo på vei å kaste bort sine beste år på dette kaoset... Og hadde hun da i det minste hatt det bra. Anonymkode: cb83d...417
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #2 Skrevet 24. juli 2024 Hun burde lese seg litt opp på hva en hekt er, hvorfor man blir hekta, og teknikker for å avhekte seg. Anonymkode: 63ed5...599
Bombasi Skrevet 24. juli 2024 #3 Skrevet 24. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun burde lese seg litt opp på hva en hekt er, hvorfor man blir hekta, og teknikker for å avhekte seg. Anonymkode: 63ed5...599 Begrepet hektet er mest kjent som psykolog Sissel Grans terminologisk definering av ordet. Gran trekker særlig begrepet mot forelskelse. Men begrepet hektet er ikke endelig definert og inneholder flere momenter. Hekting utfordrer både forelskelse, kjærlighet/samliv og kjærlighetssorg, og da med ulike hektinger. En del av det TS skriver treffer da innenfor samlivshekting. Der forholdet er destruktivt med en hekter (den man er hektet på) som forvirrer med konflikterende atferd. Tidvis eller helt manipulativt, der kjærligheten blir falsk og avhengighetsskapende. En hekt i samliv kan derfor være farlig. Kjærligheten i et slikt samliv blir en illusjon. En innbilning. En slags selvutslettende dyrkning basert på irrasjonalitet, uten at man forstår det selv. Jeg for min del mener at hekting er et mer utbredt problem i kjærlighetssorg. Det er ikke lett for en som er nedbrutt å vite om man sørger ovenfor den tapte kjærligheten av den man elsker (altså ekte kjærlighetssorg), eller om man er hektet i irrasjonelle tvangstanker og overromantisering pga andre faktorer, f.eks at man har fått en mindre stimulerende hverdag ved å ha endt opp ensom (falsk kjærlighetssorg - en illusjon - en hekt). Overgangen mellom kjærlighetssorg og hekt er ikke tydelig, så man tror gjerne at man lider av kjærlighetssorg i mange måneder eller år etter et brudd... men da er det mest sannsynlig en destruktiv hekt. Visse likhetstrekk i begrepet er det derimot. Det handler om at man er irrasjonell, tvangsmessig hengt i vedkommende, har overromantisert vedkommende og føler seg handlingslammet av egne følelser - der den følbare kjærligheten er falsk. I dette mener jeg at ordet dyrking er sentralt, samt forståelse av at man har mistet seg selv på veien. Felles teknikker for avhekting er å fjerne hekteren fra livet. En oppvåkning må til. En realitetssjekk. Man må bli mentalt rasjonell igjen, distansere seg fra hekteren, jobbe med å stoppe tvangstankene og overromantiseringen, samt ta kontroll over følelsene og livet ellers. Blokkering og distanse av hekteren er ofte en nødvendighet. Og så handler det mye om å se framover mot et liv uten hekteren, og ikke bakover eller sideveis. Er man i et samliv med en hekter så må man gjøre det slutt først, ellers blir man aldri fri fra det. Dette er utfordrende og tar gjerne tid. Man må tross alt seponere en avhengighet. Så mange bør søke hjelp på veien enten vennskapelig, familiært eller profesjonelt, og særlig om det gjelder samlivshekt. Endret 24. juli 2024 av Bombasi 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå