Gå til innhold

Trene bort separasjonsangst hos voksen hund

Thelma & Louise

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har trent bort separasjonsangst hos voksen hund?

Jeg har en hund på snart 6 år, og har hatt han siden han var valp. Han har ikke vært noe særlig alene hjemme, bare litt nå og da, men nå ser jeg at det kan bli behov for det etter hvert, opptil en arbeidsdag. Jeg har så vidt begynt med treningen, og angsten hans er såpass sterk at den ofte kommer rett etter at jeg er ute av døra (bjeffer, uler osv.) 

I den forbindelse lurer jeg på i hvor lang tid dere måtte trene før hunden fint klarte å være alene hjemme en hel arbeidsdag? Jeg vet det er veldig individuelt, men det er likevel fint å få høre om andres erfaringer.

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har en som snart er fire, samme historikk. Jeg har fulgt metoden til Julia Naismith, som innebærer å aldri la han være alene utenom trening. Anbefaler boka 'Be right back'. 

Hos oss løsnet det da jeg gjorde ganske store endringer i hundeholdet ellers. Senket stressnivået hans betraktelig, både inne og ute. Det å klare å finne roen. Når jeg nå begynte på nytt med hjemme alene-treninga, er vi oppe i en time på noen uker. Jeg har gjort mye Door is a bore, som Julia kaller det. Reise meg. Sette meg. Gå mot døra, sette meg. Ta på døra, sette meg. Hvert steg til han ikke er reagerer på det. 

Jeg kunne sikkert gått raskere frem nå, men jeg vil heller ta det sakte og ikke risiker å ødelegge det jeg holder på å bygge opp. 

Anonymkode: 4a8f7...2dd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det første: Alenetrening starter når valpen er i hus! Så er det slik at når folk flytter til et nytt hus, så må alenetrening startes på nytt Till hunden føler seg trygg. Det gjelder også omplasseringshunder uansett alder. Så ja det er mulig. Regner med du kjenner til treningen (gradvis etc).  

Anonymkode: 8cf8f...f4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har en som snart er fire, samme historikk. Jeg har fulgt metoden til Julia Naismith, som innebærer å aldri la han være alene utenom trening. Anbefaler boka 'Be right back'. 

Hos oss løsnet det da jeg gjorde ganske store endringer i hundeholdet ellers. Senket stressnivået hans betraktelig, både inne og ute. Det å klare å finne roen. Når jeg nå begynte på nytt med hjemme alene-treninga, er vi oppe i en time på noen uker. Jeg har gjort mye Door is a bore, som Julia kaller det. Reise meg. Sette meg. Gå mot døra, sette meg. Ta på døra, sette meg. Hvert steg til han ikke er reagerer på det. 

Jeg kunne sikkert gått raskere frem nå, men jeg vil heller ta det sakte og ikke risiker å ødelegge det jeg holder på å bygge opp. 

Anonymkode: 4a8f7...2dd

Har ikke lest boka, men ut i fra det lille du skriver, er jeg ganske sikker på at jeg brukte samme metode med min voksne hund med separasjonsangst. Stresset begynte jo før jeg gikk ut døra, så da var det der jeg begynte å trene. Jeg brukte mange dager på å gå mot døra, ta i forskjellige ting (jakke, nøkler etc, typiske "jeg skal ut" handlinger og lyder). Jeg gjorde det sikkert 15-20 ganger om dagen, og gikk rett tilbake til det jeg gjorde (film, middag, yoga osv). Først når hun ikke engang gadd å løfte hodet når jeg gikk mot døra, begynte jeg å ta på døra, åpne, lukke osv. Når hun ikke lenger reagerte på det, gikk jeg ut og rett inn igjen, og holdt på slik i mange dager.

Det er en lang prosess og man må ta det med musesteg fordi hunden bør ikke føle ubehag. Er man uheldig og går litt for fort frem, tar man noen steg tilbake. Det er starten som er tregest. Jo lenger man kommer i prosessen, jo fortere går det 🙂

Nå kan hunden fint være hjemme alene i mange timer. 

Anonymkode: c54cb...f4c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en på Instagram som driver og legger ut dagbok om dette nå. Kommer selvfølgelig ikke på navnet, men kan legge det inn når hun dukker opp i feeden. 

Anonymkode: fd1a5...94d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...