AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Skrevet 24. juli 2024 Jeg blir helt matt. Vi skulle få overnattingsbesøk i går og huset så ganske bomba ut, så vi måtte ordne. Jeg tenkte da, ok, vi må støvsuge, vaske bad, re opp senger, etc. skulle gjerne hatt tid til å brette klærne på tørkestativet, tørket støv etc. men det ble det ikke tid til. Min mann derimot, han rydder garasjen, kjører hageavfall på dynga og vasker bilen🙂🙃 Jeg ble frustrert og sa «kan du hjelpe til å gjøre noe nyttig?» Han ble sur og sa bare «jeg jobber jo som bare det!» Han skal alltid sette i gang med unyttige ting som ingen gjester ser, i mens jeg gjør alt det praktiske. Så står vi der med huset sånn halvferdig i det gjestene kommer med gullende ren koppholder i bilen😅 Anonymkode: 697d8...652 6 7 10
Snublefot62 Skrevet 24. juli 2024 #2 Skrevet 24. juli 2024 Men pratet dere om hva som dere mente var viktig før besøket kom da? Eller bare antok du at dere tenkte likt uten å si noe, og i ettertid blir irritert når det viste seg å ikke stemme? 2 8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #3 Skrevet 24. juli 2024 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Men pratet dere om hva som dere mente var viktig før besøket kom da? Eller bare antok du at dere tenkte likt uten å si noe, og i ettertid blir irritert når det viste seg å ikke stemme? Det burde da være helt unødvendig!? Han er et voksent menneske, som har hatt besøk mange ganger, aldri har vi tatt med besøket vårt i garasjen. ts Anonymkode: 697d8...652 21 3 15
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Skrevet 24. juli 2024 Han gjør kun det jeg ber han om, og ikke noe av eget initiativ. Han ser ikke selv at noe må/bør gjøres. Anonymkode: 455ff...9e0 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #5 Skrevet 24. juli 2024 Han gjør litt av det han får beskjed om å gjøre. Hvis han får styre for egen maskin hadde han sikkert renset tastaturet på pcen sin. Anonymkode: 98016...709 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #6 Skrevet 24. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det burde da være helt unødvendig!? Han er et voksent menneske, som har hatt besøk mange ganger, aldri har vi tatt med besøket vårt i garasjen. ts Anonymkode: 697d8...652 Burde være helt unødvendig? Ærlig talt. dere er to voksne mennesker i et parforhold. Om dere ikke gidder å kommunisere, hvordan skal dere da bli enige? Anonymkode: 0e8b3...1ae 7 8
Stor pike Skrevet 24. juli 2024 #7 Skrevet 24. juli 2024 Ikke overnatting, men vanlig bursdagsfeiring ol. Han pusser sølvtøy og dekker bord. Rydder bort tørkestativ. På eget initiativ. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #9 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det burde da være helt unødvendig!? Han er et voksent menneske, som har hatt besøk mange ganger, aldri har vi tatt med besøket vårt i garasjen. ts Anonymkode: 697d8...652 Men det er ikke det det handler om. Det er ikke åpenbart for alle mennesker, ikke meg heller og jeg er kvinne, at overnattingsgjester ikke tåler å se litt støv eller klær som henger til tørk. Det er ganske stressende om man skal ha gullende rent og ryddig hus hver gang man får gjester og gjester trives best hos folk som er avslappet. Det som er problemet her er, i motsetning til hva du ser ut til å tro, ikke at mannen din ikke forstår det som i følge deg er helt åpenbart, men heller at DU er elendig til å kommunisere med din egen mann og forventer at han er tankeleser og at DU forventer at han har samme standard som deg eller hvis han ikke har det at han skal gå med på at du bestemmer standarden. Her må dere faktisk snakke sammen og du må leve med at du ikke kan bestemme hva som er eneste akseptable ryddighets- og renhetsnivå ved overnattingsbesøk. Det er faktisk også hans hus. Anonymkode: 5ebce...44b 6 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #10 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han gjør kun det jeg ber han om, og ikke noe av eget initiativ. Han ser ikke selv at noe må/bør gjøres. Anonymkode: 455ff...9e0 Høres kjent ut. Anonymkode: 92854...552
TomBombadil Skrevet 24. juli 2024 #11 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg blir helt matt. Vi skulle få overnattingsbesøk i går og huset så ganske bomba ut, så vi måtte ordne. Jeg tenkte da, ok, vi må støvsuge, vaske bad, re opp senger, etc. skulle gjerne hatt tid til å brette klærne på tørkestativet, tørket støv etc. men det ble det ikke tid til. Min mann derimot, han rydder garasjen, kjører hageavfall på dynga og vasker bilen🙂🙃 Jeg ble frustrert og sa «kan du hjelpe til å gjøre noe nyttig?» Han ble sur og sa bare «jeg jobber jo som bare det!» Han skal alltid sette i gang med unyttige ting som ingen gjester ser, i mens jeg gjør alt det praktiske. Så står vi der med huset sånn halvferdig i det gjestene kommer med gullende ren koppholder i bilen😅 Anonymkode: 697d8...652 Han er åpenbart møkk lei av at du inviterer til overnattingsbesøk, og bruker heller tiden på noe fornuftig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #12 Skrevet 24. juli 2024 Fordel oppgaver, eksplisitt, før besøket. Du har andre krav og forventninger enn han har, da må det nesten bli sånn. Da kan du ikke regne med at han vet av seg selv hva som skal gjøres. Anonymkode: 5f739...f36 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #13 Skrevet 24. juli 2024 Haha helt likt her. Han begynner å skrape ugress fra brosteinene mens badet ser bomba ut. Må være mannesyndromet. Etterpå sier han bare, jeg jobba jo som en helt 😅 Anonymkode: bebb4...490 2 1 4
Nonish91 Skrevet 24. juli 2024 #14 Skrevet 24. juli 2024 Da hadde vel jeg gått til garasjen tatt tak i nakken hans, og plassert han inne på kjøkkenet 😂😂😂 2
Snublefot62 Skrevet 24. juli 2024 #15 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det burde da være helt unødvendig!? Han er et voksent menneske, som har hatt besøk mange ganger, aldri har vi tatt med besøket vårt i garasjen. ts Anonymkode: 697d8...652 Så det er først nå det går opp for deg at dere har ulikt syn på hva som er nødvendig og viktig? Har dere ikke kommunisert de årene dere har vært gift? Du kan velge å være oppgitt av at dere må snakke sammen. Eller du kan godta at dere er ulike og avklare ting i forkant i stede for å bli sur og skuffet i etterkant. 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #16 Skrevet 24. juli 2024 Jeg hadde nok heller også ønsket å rydde hobbyrommet i stedet for å skrubbe dassen og skifte på senga. Typisk cherry picking av mannen. Deres felles hus er ditt ansvar, mens han har ansvar for garasjen... Mannen min har litt samme tendenser. Tror han håper på at jeg tar de kjedeligste jobbene. Så nå hender det at jeg i vår felles opprydningstid ordner med klær eller noe som ikke er første pri, slik at han også vasker badene (jeg vasker dem ofte nok uansett). Anonymkode: 64466...812 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #17 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg blir helt matt. Vi skulle få overnattingsbesøk i går og huset så ganske bomba ut, så vi måtte ordne. Jeg tenkte da, ok, vi må støvsuge, vaske bad, re opp senger, etc. skulle gjerne hatt tid til å brette klærne på tørkestativet, tørket støv etc. men det ble det ikke tid til. Min mann derimot, han rydder garasjen, kjører hageavfall på dynga og vasker bilen🙂🙃 Jeg ble frustrert og sa «kan du hjelpe til å gjøre noe nyttig?» Han ble sur og sa bare «jeg jobber jo som bare det!» Han skal alltid sette i gang med unyttige ting som ingen gjester ser, i mens jeg gjør alt det praktiske. Så står vi der med huset sånn halvferdig i det gjestene kommer med gullende ren koppholder i bilen😅 Anonymkode: 697d8...652 Hvorfor er huset til vanlig så møkkete at en normalt frisk voksen ikke på en time kan få det presentabelt? Synes dere at dere selv og eventuelle barn ikke er «verdt» samme nivået gjestene er verdt? (For det er dere nemlig. Det samme som er «godt nok» for den som bor i et hus er selvsagt godt nok for gjester. Mindre enn det er ikke «godt nok» for noen som helst) Og så inviterte dere begge til besøk. Dere enes om det. Da vil jeg tro dere satte dere ned og laget en felles liste for hva dere begge mente burde gjøres (for det er jo ting som bør gjøres). Ting som «bytte sengetøy på gjestesenga» eller «legge frem ekstra sett håndklær». Det laget dere - sammen - en mental eller fysisk liste på. For du er ikke «sjefen». Du kan like lite bestemme at å vaske gulv er dritviktig for dere som par som din mann kan bestemme at koppholdere er dritviktig. Kun - og kun bare - det dere enes om er viktig. Men så valgte dere å ikke samsnakke. Da tok du din liste. Og din mann sin liste. Og dere begge synes nok den andres liste er tåpelig. Og dere har - begge to - helt rett i det. For dere burde ha snakka sammen. Fungerende voksne gjør det. Anonymkode: cd13f...b83 3 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #18 Skrevet 24. juli 2024 Han rydder og vasker og ordner, noe han er mye flinkere til enn meg! Jeg finner frem håndklær, rer opp senger, planlegger måltider, og pynter. Og så snakker vi sammen om hva som må gjøres og fordeler oppgaver fortløpende. Anonymkode: ac079...866 5
Trolltunge Skrevet 24. juli 2024 #19 Skrevet 24. juli 2024 (endret) Vi setter oss ned og lager en liste på hva som må gjøres. Så fordeles oppgavene på lista. Han har da både vært med på å lage lista over hva som må gjøres og sagt seg enig i hvordan vi fordeler dette, så da går det knirkefritt. Før vi gjorde dette var han i beste fall som din mann. I verste fall gikk han på trening mens jeg stresset som en idiot. Er det ting ungene er involvert i er de også med på lage lista og få oppgaver fra den. Endret 24. juli 2024 av Trolltunge 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #20 Skrevet 24. juli 2024 Vasker hus, klær, ordner senger osv. Trenger ikke be han om noe heldigvis Anonymkode: ba8d1...e60 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå