AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Skrevet 24. juli 2024 Det blir reklamert for så mye, og kjerringrådene blir ofte sablet ned. Hva er det egentlig som funker? Anonymkode: 6f7de...0d5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #2 Skrevet 24. juli 2024 Følger med her. Ut fra det jeg har lest meg fram til, bør man få soppmiddel på resept fra lege, og til og med da kan det hende at man ikke blir kvitt det. Anonymkode: 6bc51...853
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #3 Skrevet 24. juli 2024 Har hatt det 1 gang og da fikk jeg noe reseptbelagte tabletter fra legen. Gikk på dem i nesten 3 måneder og soppen har aldri kommet tilbake etter det Anonymkode: faa34...d5d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det blir reklamert for så mye, og kjerringrådene blir ofte sablet ned. Hva er det egentlig som funker? Anonymkode: 6f7de...0d5 Neglesopp kommer fra neglene rot, og vokser ut med neglen. Enten må hele neglen fjernes, og neglerotbetennelse behandles (det er i ille tilfeller og en dramatisk måte å gjøre dette på), ellers så må lege gi deg resept på enten tabletter (de er sterke mot mage og fordøyelsessystemet) eller så er siste alternativ å få resept på en type soppdrepende lakk som påføres neglen neglesengen og neglebåndet en gang i døgnet . Du søler litt rundt og utenfor neglen. Det siste har jeg brukt etter å ha fått pedikyr med medfølgende sopp i syden. Noe herk å huske på hver kveld, i nesten ett år, men det tok knekken på elendigheten. Finnes gjerne alternativer hos fotterapeut, men om det virker Neglesopp er og viktig å få tatt knekken på i tidlig fase, det går ikke over av seg selv, og blir bare verre etterhvert som soppen får leve sitt eget liv. Hvis det er sopp i neglen du har da? Anonymkode: 87185...5af
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #5 Skrevet 24. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis det er sopp i neglen du har da? Anonymkode: 87185...5af Hvem kan best avgjøre det? Fastlegen eller fotterapeuten? Anonymkode: 6f7de...0d5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #6 Skrevet 24. juli 2024 Mot neglsopp er det systemisk behandling (tabletter) som er mest virksomt. Det finnes også lokalbehandling, men dette fungerer som regel dårlig. Dra til fastlege og få hen til å ta en titt og evt få en resept Anonymkode: 3ff6f...398
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #7 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvem kan best avgjøre det? Fastlegen eller fotterapeuten? Anonymkode: 6f7de...0d5 Fastlege, både best på å vurdere og har de beste midlene til å bekjempe. Og kan henvise videre til hud spesialist ved behov. Ta bilde før og under behandling for å kunne sammenligne. Anonymkode: 87185...5af
Million Skrevet 24. juli 2024 #8 Skrevet 24. juli 2024 (endret) Jeg ble smittet av neglesopp på føttene i dusjen på hotellrommet i Madrid en gang for mange år siden. Jeg tror det var der, for jeg dusjet aldri i fremmede eller offentlige dusjer brukt av andre, kun på denne reisen. Gikk til legen etter hvert som det ble verre, og fikk en slags medisinsk neglelakk jeg skulle pensle på neglene en gang daglig (skulle også file neglene oppå neglen daglig, så det tok tid og var et pes...) Holdt på med det i omkring 10 måneder uten bedring, så ga jeg opp. Skulle vel holdt ut et par mnd til, tror det var ett år legen sa. Men jeg så ingen bedring etter så lang tid, så jeg konkluderte med at det ikke funket. Fast forward en del år (med neglesopp) og jeg skilte meg og flyttet til en annen kommune. Kommunen hadde annen vannkilde og annet vann enn der jeg bodde før. Av en eller annen grunn tok det bare noen få mnd etter flytting, før jeg så at neglene på tærne begynte å forandre seg - nedenfra og opp. Det vokste ut frisk, glatt, rosahvit negl! Lettest synlig på hver storetå. De vokser jo sakte, men endelig en dag kunne jeg klippe av den siste biten med infekterte soppnegler og kaste dem. Neglene var helt friske etter så mange år med neglesopp! Dette er 7-8 år siden nå, og jeg har ikke fått neglesoppen tilbake. Neglene ble friske av seg selv, eller av nytt vann. Endret 24. juli 2024 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #9 Skrevet 24. juli 2024 Skulle gjerne hatt noen råd som virker ja. Fikk neglesopp for flere år siden og det spredte seg til flere negler. Fikk tablettbehandling av legen men etter noen måneder på dette var jeg så kvalm av behandlingen at jeg sluttet. Neglesopp ble borte bortsett fra på den ene stortåa - som jeg da har slitt med hele tiden etterpå. Forsøkt mye midler, det som funker «best» til nå er nalox fra apoteket, men blir likevel ikke kvitt soppen. Det kan se sånn ut på ny negl som vokser opp, men så blir den gul etterhvert den og. Er så lei. Men orker egentlig ikke tanken på den tablettkur i flere måneder til, var så kvalmende. Anonymkode: bdddd...8fc
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #10 Skrevet 24. juli 2024 Million skrev (38 minutter siden): Jeg ble smittet av neglesopp på føttene i dusjen på hotellrommet i Madrid en gang for mange år siden. Jeg tror det var der, for jeg dusjet aldri i fremmede eller offentlige dusjer brukt av andre, kun på denne reisen. Gikk til legen etter hvert som det ble verre, og fikk en slags medisinsk neglelakk jeg skulle pensle på neglene en gang daglig (skulle også file neglene oppå neglen daglig, så det tok tid og var et pes...) Holdt på med det i omkring 10 måneder uten bedring, så ga jeg opp. Skulle vel holdt ut et par mnd til, tror det var ett år legen sa. Men jeg så ingen bedring etter så lang tid, så jeg konkluderte med at det ikke funket. Fast forward en del år (med neglesopp) og jeg skilte meg og flyttet til en annen kommune. Kommunen hadde annen vannkilde og annet vann enn der jeg bodde før. Av en eller annen grunn tok det bare noen få mnd etter flytting, før jeg så at neglene på tærne begynte å forandre seg - nedenfra og opp. Det vokste ut frisk, glatt, rosahvit negl! Lettest synlig på hver storetå. De vokser jo sakte, men endelig en dag kunne jeg klippe av den siste biten med infekterte soppnegler og kaste dem. Neglene var helt friske etter så mange år med neglesopp! Dette er 7-8 år siden nå, og jeg har ikke fått neglesoppen tilbake. Neglene ble friske av seg selv, eller av nytt vann. Den smitten har ingen medisinsk forankring, med mindre du har hatt åpne sår rundt neglen? Fuktige føtter den man ikke har tørket skikkelig etter dusj og vask eller går i svette fuktige sokker og sko er den vanligste måten å på dra seg neglesopp. Sopp er ikke smittsomt når soppen sitter godt forseglet i neglene rot, og vokser ut med neglen. Anonymkode: 87185...5af
Million Skrevet 24. juli 2024 #11 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Den smitten har ingen medisinsk forankring, med mindre du har hatt åpne sår rundt neglen? Fuktige føtter den man ikke har tørket skikkelig etter dusj og vask eller går i svette fuktige sokker og sko er den vanligste måten å på dra seg neglesopp. Sopp er ikke smittsomt når soppen sitter godt forseglet i neglene rot, og vokser ut med neglen. Anonymkode: 87185...5af Ok, hvor kommer soppsporene fra da? De må jo komme et sted fra, de oppstår ikke spontant vel? Men ok, jeg skyldte på hotellet og det var urettferdig hvis de var uskyldige. Bad me, shame on me. Skal aldri si det igjen😆 Og ang. sår så hadde jeg to føtter så fulle av vannblemmer at vannblemmene fikk vannblemmer, på den turen. Brukte et par splitter nye sko jeg aldri hadde brukt før på bryllupsdagen... herregud, så vondt. Men ja, blemmene satt jo litt overalt, men akkurat på neglene vet jeg ikke. Husker ikke.
ellabellaboo Skrevet 31. juli 2024 #12 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 13.45): Skulle gjerne hatt noen råd som virker ja. Fikk neglesopp for flere år siden og det spredte seg til flere negler. Fikk tablettbehandling av legen men etter noen måneder på dette var jeg så kvalm av behandlingen at jeg sluttet. Neglesopp ble borte bortsett fra på den ene stortåa - som jeg da har slitt med hele tiden etterpå. Forsøkt mye midler, det som funker «best» til nå er nalox fra apoteket, men blir likevel ikke kvitt soppen. Det kan se sånn ut på ny negl som vokser opp, men så blir den gul etterhvert den og. Er så lei. Men orker egentlig ikke tanken på den tablettkur i flere måneder til, var så kvalmende. Anonymkode: bdddd...8fc Hvilke tabletter var det? Terbinafin? Samboer bruker det nå og er også veldig dårlig. Jeg kvir meg derfor for å begynne selv...
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #13 Skrevet 31. juli 2024 Brukte sitronsaft og vasket over daglig. Tørket godt og det forsvant løpet av noen uker. Anonymkode: 8a041...efa
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #14 Skrevet 31. juli 2024 ellabellaboo skrev (7 minutter siden): Hvilke tabletter var det? Terbinafin? Samboer bruker det nå og er også veldig dårlig. Jeg kvir meg derfor for å begynne selv... Ja, det var de samme. Kvalmende kur. Anonymkode: bdddd...8fc
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #15 Skrevet 31. juli 2024 Har du tatt prøver? På meg viste det seg at det var Psoriasis. Ble først på tærne, så på fingrene. Anonymkode: d115d...646
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #16 Skrevet 31. juli 2024 Million skrev (På 24.7.2024 den 14.31): Ok, hvor kommer soppsporene fra da? De må jo komme et sted fra, de oppstår ikke spontant vel? Men ok, jeg skyldte på hotellet og det var urettferdig hvis de var uskyldige. Bad me, shame on me. Skal aldri si det igjen😆 Og ang. sår så hadde jeg to føtter så fulle av vannblemmer at vannblemmene fikk vannblemmer, på den turen. Brukte et par splitter nye sko jeg aldri hadde brukt før på bryllupsdagen... herregud, så vondt. Men ja, blemmene satt jo litt overalt, men akkurat på neglene vet jeg ikke. Husker ikke. Der finnes mange hundrede ulike typer sopper. Noen er en del av den naturlige bakteriedrepende på huden vår, andre spiser vi, og atter andre vokser på råtnende naturprodukter. Soppsporer lager ikke alle sopper, og særlig ikke sopp som vokser i negler, eller sopp i underlivet eller i tarmen. Finnes en fin film om all verdens sopparter for dem som er over middels intr. I soppens liv og levesett. Men neglsopp, den trenger ikke soppsporer, den trenger fukt, på lik linje med sopp i underlivet. Når du har hatt et hav av blemmer på beina, så er sannsynligheten stor for at du ikke har fått tørket tærne/tøneglene godt nok etter dusj/vask. Hadde der vært sopp i slike mengder i den dusjen din der og du i tillegg hadde føtter med blemmer, så skal jeg love deg en ting, du hadde mest sannsynlig fått sopp i huden på beina, fremfor sopp i neglene av å dusje der. Sopp i huden, på føttene skal jeg love at du merker. Anonymkode: 87185...5af
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #17 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du tatt prøver? På meg viste det seg at det var Psoriasis. Ble først på tærne, så på fingrene. Anonymkode: d115d...646 Ikke meg du spør, men får du behandlet neglene som har psoriasis? Jeg har psoriasis i huden, å det jeg tror er neglsopp på begge storetæt. Har nylig sendt inn neglprøve, men det tar visst en stund for å få analysert den. Anonymkode: d5878...f13
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #18 Skrevet 31. juli 2024 Jeg har det jeg mistenker neglsopp på begge storetåneglene, hvorav den venstre er mest rammet - hatt det i maaaaange år, forsøkt «alt» uten nytte. Har psoriasis på farssiden, så har mistenkt det kanskje kan være det og. Vært heldig og ikke fått det på noen andre tær. Det er noe forbanna herk. Anonymkode: a66da...bf9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå