Dewey Skrevet 16. februar 2006 #1 Skrevet 16. februar 2006 Vi har en 2,5 år gammel britisk korthår. Etter han har besøkt doen sin har han fått for vane å løpe rett bort til matskålen sin og begynne å "grave" ved den, rundt den ect. Dette gjør han ganske lenge ( noen min ), til han blir fornøyd... han bråker ganske mye ( særlig på natten er det forstyrrende... ) samt at han flytter matskålen og søler en del. Vel, egentlig lurer jeg bare på om noen vet hva dette er... Og evt om det er noe vi kan gjøre noe med, eller skal vi bare la han holde på?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #2 Skrevet 17. februar 2006 Graver den i doen sin da? Nå er det lenge siden jeg har hatt katt, så jeg husker ikke helt, men jeg hadde også en katt som gjorde det. Dominante katter graver ikke ned bæsjen ute i naturen, for den skal ligge og være markør på kattens revir, og et signal til andre katter om hvem som er kongen på denne haugen. Katter lavere i rangen dekker over sitt for ikke å komme i konflikt med sjefen. Lurer litt på om min katt (lavere i rang) hadde for grisete kasse og helst ikke ville grave i kassa, men hadde trang til å "grave over" og at det derfor kom ut litt tvangsmessig ved matskålen i steden. Does it make any sense?
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. februar 2006 #3 Skrevet 17. februar 2006 Katter "graver" ved matskåla for å markere med sin lukt på den. Katten har noen duftkjertler på labbene som de bruker til dette, og når de kvesser klørne sine. Grunnen til at han gjør det når han nettopp har kommet fra kattekassa er sannsynligvis fordi da lukter han sterkere på labbene av "sin" lukt, ved at han nettopp har vært i kontakt med avføringen sin.
Sheba Skrevet 17. februar 2006 #4 Skrevet 17. februar 2006 Min graver også kraftig ved siden av matskåla si, men jeg har ikke lagt merke til at det skjer rett etter dobesøk. Har mere inntrykk av at det skjer når han er misfornøyd med mattilbudet som ligger i skåla egentlig...
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #5 Skrevet 17. februar 2006 Dette er instinktivt. De graver ved maten som om de graver over maten for å spare den til senere
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. februar 2006 #8 Skrevet 18. februar 2006 Dette er instinktivt. De graver ved maten som om de graver over maten for å spare den til senere ← Det stemmer ikke, ville katter spiser byttet sitt når det er ferskt, og er svært forsiktige med mat som kan være bedervet. Det er også derfor de er så kresne i matveien og ofte er vanskelige å gi medisin i maten, venne på nye fortyper osv.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #9 Skrevet 18. februar 2006 Det stemmer ikke, ville katter spiser byttet sitt når det er ferskt, og er svært forsiktige med mat som kan være bedervet. Det er også derfor de er så kresne i matveien og ofte er vanskelige å gi medisin i maten, venne på nye fortyper osv. ← Link? Kilde? har du lest denne boken?
Lillesøster Skrevet 18. februar 2006 #10 Skrevet 18. februar 2006 Min katt graver ved matskålen sin når det er en mat han ikke liker.
Dewey Skrevet 18. februar 2006 Forfatter #11 Skrevet 18. februar 2006 Her er det graving uansett godt eller dårlig likt mat... Som regel skjer det som sagt etter dobesøk, men det hender han "går løs" på skålen uten å ha vært på do... Som jeg nevnte blir vi litt plaget av dette, særlig om natten... Er det noe vi kan gjøre med dette, eller vil det være dumt å "tulle" med instinktene??
Snuppelure Skrevet 18. februar 2006 #12 Skrevet 18. februar 2006 Det stemmer ikke, ville katter spiser byttet sitt når det er ferskt, og er svært forsiktige med mat som kan være bedervet. Det er også derfor de er så kresne i matveien og ofte er vanskelige å gi medisin i maten, venne på nye fortyper osv. ← Har ingen fagkilder, men kan i allefall bekrefte at min katt i sin tid var meget kresen i matveien. Han rørte ikke mat som hadde ligget i skålene hans mer enn en times tid en gang. Kan aldri tenke meg at han ville funnet på å spise noe som hadde vært nedgravd. Husker også at kattene hjemme da jeg var liten ikke var det minste intresert i mus servert fra musefeller.
Gjest Varg-Menja Skrevet 19. februar 2006 #13 Skrevet 19. februar 2006 Link? Kilde? har du lest denne boken? ← Jeg har ikke lest akkurat den boken, men gjennom livet har jeg lest ett tredvetalls bøker om katteadferd, i tillegg til at jeg har hatt katt i 25 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå