AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Skrevet 24. juli 2024 Jeg er veldig glad I søtt, men spiser ikke unormalt mye søtt da sukker får meg til å.føle meg dårlig. Har slitt med lantidsblodsukkeret lenge. Faren min har diabetes. Er det noe måte jeg kan unngå få diabetes nå eller vil jeg uansett få det fordi det er genetisk og jeg har vært boardeline diabetiker så lenge. Anonymkode: ccc51...a47
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #2 Skrevet 24. juli 2024 Hvor mye er langtidsblodsukkeret på? Anonymkode: 38bd6...413
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #3 Skrevet 24. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvor mye er langtidsblodsukkeret på? Anonymkode: 38bd6...413 43-46 som regel Anonymkode: ccc51...a47
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Skrevet 24. juli 2024 Jeg fikk genetisk diabetes 2 for et par år siden. Er normalvektig, og har aldri vært overdrevent glad i søtt. Så vet ikke om du kan gjøre noe forebyggende? Det er en drittsykdom som mange ikke vet omfanget av, så vil egentlig anbefale folk å teste blodsukker, for å få behandling tidlig. Nevropati i beina (smerter, mister følelse), kan skade synet, kan ødelegge nyrer, kan skade hjertet og blodårer osv. Anonymkode: 2e8fd...149 1
Ebbeliten Skrevet 24. juli 2024 #5 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 43-46 som regel Anonymkode: ccc51...a47 Det er vel per definisjon diabetes allerede? 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #6 Skrevet 24. juli 2024 2 minutter siden, Ebbeliten said: Det er vel per definisjon diabetes allerede? Ok. Hva skal jeg gjøre da? Ingen har gitt meg diagnosen har vært sånn i årevis nå. Anonymkode: ccc51...a47 1
Ebbeliten Skrevet 24. juli 2024 #7 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Hva skal jeg gjøre da? Ingen har gitt meg diagnosen har vært sånn i årevis nå. Anonymkode: ccc51...a47 Be om å bli henvist til indremedisiner av fastlegen, vil jeg tro. Men jeg ville også forsøkt å spise lavkarbo. Det senker blodsukkeret betraktelig.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #8 Skrevet 24. juli 2024 Bevegelse. Har du mulighet for fysisk aktivitet,så går man glatt glipp av "Amerikasyken" Anonymkode: 73ce1...6c5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #9 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ok. Hva skal jeg gjøre da? Ingen har gitt meg diagnosen har vært sånn i årevis nå. Anonymkode: ccc51...a47 Kjenner folk som er satt på medisin med under 40 i langtidsblodsukker. Du har uten tvil diabetes. Les hva jeg skrev over her om hva høyt blodsukker kan føre til. Du burde i det minste kostholdsregulere deg (unngå karbohydrater og sukker). Og sikker ha medisin. Slutt å spise f eks alt med sukker, frukt/juice, produkter med mel, poteter, pasta, ris osv. Les innholdet på alt du spiser. Kjøp deg en blodsukkermåler på apoteket. Mål to timer etter mat. Da skal blodsukker ligge på mellom 6 og 11. Helst ikke over 9. Dette må du ta tak i fort, slik at du får minst mulig skader i kroppen. Anonymkode: 2e8fd...149
Surpomp Skrevet 24. juli 2024 #10 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjenner folk som er satt på medisin med under 40 i langtidsblodsukker. Du har uten tvil diabetes. Les hva jeg skrev over her om hva høyt blodsukker kan føre til. Du burde i det minste kostholdsregulere deg (unngå karbohydrater og sukker). Og sikker ha medisin. Slutt å spise f eks alt med sukker, frukt/juice, produkter med mel, poteter, pasta, ris osv. Les innholdet på alt du spiser. Kjøp deg en blodsukkermåler på apoteket. Mål to timer etter mat. Da skal blodsukker ligge på mellom 6 og 11. Helst ikke over 9. Dette må du ta tak i fort, slik at du får minst mulig skader i kroppen. Anonymkode: 2e8fd...149 Dette bør du i så fall gjøre i samarbeid med lege. Selvdiagnose og selvmedisinering har stor risiko for å gjøre vondt værre. Ellers er det viktig å skille mellom type 1, type 2 og Lada 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #11 Skrevet 24. juli 2024 Surpomp skrev (13 minutter siden): Dette bør du i så fall gjøre i samarbeid med lege. Selvdiagnose og selvmedisinering har stor risiko for å gjøre vondt værre. Ellers er det viktig å skille mellom type 1, type 2 og Lada Ja, hun må selvfølgelig til lege, og få et diabeteskurs. Lege følger nøye opp hver tredje mnd, pluss stor sjekk årlig. Hun har allerede fått målt langtidsblodsukker, så sløvt og farlig at hun ikke blir fulgt opp på noe vis. Da min diabetes ble oppdaget, ble jeg hastesendt med ambulanse til sykehus, uten å få dra hjem og pakke. Da lå blodsukkeret (ikke langtids) på 28. Ante ikke at jeg hadde diabetes. Hun kan uansett starte med kostholdsregulering med en eneste gang, og kjøpe seg en måler. Det er ikke farlig. Og nødvendig mens hun venter på å få en lege som gjør det han skal. Anonymkode: 2e8fd...149
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #12 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 43-46 som regel Anonymkode: ccc51...a47 Ja, da har du diabetes 2. Du må få resept på utstyr til måler og slik, pluss medisin hos fastlegen. Anonymkode: 38bd6...413 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #13 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, da har du diabetes 2. Du må få resept på utstyr til måler og slik, pluss medisin hos fastlegen. Anonymkode: 38bd6...413 Måler kan hun kjøpe uten resept, om hun vil starte måling fort. Måler og stickers koster under 200, mener jeg. Viktig å komme i gang med evt medisinering fort, om kostholdsregulering ikke hjelper. Når det gjelder medisiner, må mange prøve ut flere sorter før de finner en de tåler bivirkningene av. Metformin er en super medisin, men svært mange av oss tåler den ikke (alvorlig magetrøbbel). Hva man kan spise av matvarer varierer, så viktig å måle to timer etter mat, notere i bok og lære. Diabetes er ikke noe å spøke med, og er en svært alvorlig kronisk sykdom. Livsfarlig om den ikke blir behandlet, sier min diabeteslege. Mange vet ikke dette. Anonymkode: 2e8fd...149
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #14 Skrevet 24. juli 2024 Langtidsblodsukker skal være over 48 mmol/mol for å få diagnosen diabetes type 2, så dere som sier at hun allerede har diabetes tar feil. Anonymkode: cf67f...60a 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #15 Skrevet 24. juli 2024 Over 42 i langtidsblodsukker er diabetes. https://www.diabetes.no/diabetes-type-1/behandling/blodsukker/#section3 Anonymkode: 2e8fd...149
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #16 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Langtidsblodsukker skal være over 48 mmol/mol for å få diagnosen diabetes type 2, så dere som sier at hun allerede har diabetes tar feil. Anonymkode: cf67f...60a Feil. Over 42 er diabetes. La ut artikkel om det. Anonymkode: 2e8fd...149
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #17 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Måler kan hun kjøpe uten resept, om hun vil starte måling fort. Måler og stickers koster under 200, mener jeg. Viktig å komme i gang med evt medisinering fort, om kostholdsregulering ikke hjelper. Når det gjelder medisiner, må mange prøve ut flere sorter før de finner en de tåler bivirkningene av. Metformin er en super medisin, men svært mange av oss tåler den ikke (alvorlig magetrøbbel). Hva man kan spise av matvarer varierer, så viktig å måle to timer etter mat, notere i bok og lære. Diabetes er ikke noe å spøke med, og er en svært alvorlig kronisk sykdom. Livsfarlig om den ikke blir behandlet, sier min diabeteslege. Mange vet ikke dette. Anonymkode: 2e8fd...149 Har akkurat fått diagnosen selv. Fastlegen min var såpass oppegående at jeg fikk beskjed med en gang hun fikk svar på blodprøvene. Hun sendte melding sent en kveld mens hun drev med annet papirarbeide. Fikk resept med en gang. Har startet på Metformin, og ja, magetrøbbel har blitt et relativt stort problem nå som jeg har økt dosen. Usikker på om dette er forbigående eller ikke. Skal uansett snart tilbake til legen. Jeg fikk en måler der man kan logge verdiene, og sette kryss ved om det er før eller etter måltid. Anonymkode: 38bd6...413
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #18 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har akkurat fått diagnosen selv. Fastlegen min var såpass oppegående at jeg fikk beskjed med en gang hun fikk svar på blodprøvene. Hun sendte melding sent en kveld mens hun drev med annet papirarbeide. Fikk resept med en gang. Har startet på Metformin, og ja, magetrøbbel har blitt et relativt stort problem nå som jeg har økt dosen. Usikker på om dette er forbigående eller ikke. Skal uansett snart tilbake til legen. Jeg fikk en måler der man kan logge verdiene, og sette kryss ved om det er før eller etter måltid. Anonymkode: 38bd6...413 Jeg fikk Metformin først. De tvang meg til å prøve et halvt år. Store mageproblemer, skjelvinger osv. Klarte å kostholdsregulere meg bra, og tar nå bare en Jardiance hver dag. .en Metformin er super for alle som tåler den 🙂 Anonymkode: 2e8fd...149
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #19 Skrevet 24. juli 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Feil. Over 42 er diabetes. La ut artikkel om det. Anonymkode: 2e8fd...149 Hmm det er i allefall 5 forskjellige leger so. Har sett mine resultater. Sagt jeg må slutte med sukker, spise sunt gå ned i vekt etc. Men ingen av de har gitt diagnose. Så kanskje de ikke vet det er 42? Noen ser ut til å tro det er 48? Nå vet jeg ikke alltid hva resultatet har vært. Men det er sikkert noe med det siden de alltid nevner det med blodsukkeret. Anonymkode: ccc51...a47
Honey Dew Skrevet 24. juli 2024 #20 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ok. Hva skal jeg gjøre da? Ingen har gitt meg diagnosen har vært sånn i årevis nå. Anonymkode: ccc51...a47 Er det D1 eller D2 du tenker på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå