Gå til innhold

Liten, barnslig gutt skal på ungdomsskolen. Hvordan kan jeg hjelpe han?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg kunne lagt dette innlegget under "klær og sko", for det hører kanskje bedre til der. 

Men saken er at vår gutt som fremdeles veier under 40 kg og er minst i klassen, gjerne går i gamle joggebukser og sko med borrelås. Han kan knyte, bare "orker ikke". Jeg vil ikke at han vil bli lagt merke til ved å se ut som en femteklassing. 

Jeg har i hemmelighet kasta eller gitt bort klær i løpet av sommeren som kan åpenbart ikke kan gå med lenger. Roblox-tskjorter, f eks.

Vær så snill å hjelp meg med å oppdatere han klar til skolestart. Det er ikke snakk om spesielt dyre merker, for det er uansett ikke aktuelt. Er h&m ok? Adidas/nike? Hvilke sko? Hvilken type høstjakke? Han bryr seg ikke om noe av dette selv.

Hilsen bekymra mor som bare vil beskytte den lille tassen sin så godt hun kan

Anonymkode: cd11f...fee

• Liker 1
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp hatt samme runde med min. Trenger ikke være dyre merker, plaine hettegensere fra Mew Yorker, HM pg Cubus er helt fint. Ang. sko så kjøpte jeg sko som ikke har knyting, men bare trekkes på og joggesko som kan knytes løst og trekkes på.

Det er heldigvis greit å være litt varnslig i 8ende, de modnes mye det året.

Anonymkode: d17b7...deb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du trenger tips til hva som er "kult" varierer dette mellom hvor i Norge du bor. Men sånn på generell basis. Min sønn gidder heller ikke å knyte skolisser og de løsner hele tiden. Flere sneakers modeller kan knytes bak sko tungen slik at det er unødvendig å knyte skoene vær gang de tas av og på. Og det ser kulere ut enn borrelås.

Min sønn bryr seg ikke om merkeklær. Eneste er vel at han insisterer på Nike sko (ikke i vintersko) og vinter jakker skal være kort tjukk dunjakke. Typ the northface. Han liker t-skjorter med "kule" trykk, klær fra the northface, skate merker, adidas, Nike, boksere fra Bjørn borg og jeans fra Lee. men liker også å bruke klær fra hm. Vi bor på østkanten i Oslo.

Det jeg merker at flere ungdommer er opptatt av er hette gensere. Vet ikke om det er noe spesielt merke som er populært da min sønn ikke bryr seg om merker og ikke ønsker seg dyre klær. Av og til liker han ting som er dyrt men da handler det om komfort og designet og ikke merket.

Kan også legge til at min sønn er fryktelig barnslig fortsatt men det er flere av hans type i klassen så det går helt fint. Jeg ville kjøpt en ny skolesekk. På vår skole brukes kun ipad så vi kunne fint hatt en mindre sekk enn den jeg kjøpte. Kun til gym timene at de trenger en større sekk.

Anonymkode: e5c95...85d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne høst/vår jakke. Min sønn har en tynn jakke fra the northface som er vind og vanntett. I 8 hadde vi også en snowboard jakke før vi begynte med dun jakken, tillegg hadde vi en tynnere vind tett vanntett jakke fra Helly Hansen.

De er innimellom på tur med skolen og det regner en del på høsten så minimum vannavvisende ville jeg gått for. I tillegg er vi litt i fjellet så yttertøy kjøper jeg kun praktisk.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe gutten er opptatt av eller som han har gitt inntrykk av at plager ham på noe vis? Jeg synes det er litt spesielt at du i hemmelighet kaster klær du mener er for barnslige. Pass på at du ikke gjør ham en bjørnetjeneste ved å fokusere på noe som ikke nødvendigvis er betydningsfullt for ham.

Anonymkode: 24e71...74a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange svar her! Nå har jeg litt å gå etter:)

Jeg har ingen intensjoner om at han skal havnte blant "de kule". Helst vil jeg vel bare at han ikke skal synes så mye og være "helt vanlig" i allfall til han finner seg noen venner. 

Angående å kaste klær, så gjelder det de mest ekstreme. Han kunne godt gått med altfor korte bukser og genser med Five nights at Freddys på, og det tror jeg ikke er spesielt lurt. 

Vi bor i en relativt stor by på Østlandet. Miljøet kan være litt tøft på ungdomsskolene her

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tusen takk for mange svar her! Nå har jeg litt å gå etter:)

Jeg har ingen intensjoner om at han skal havnte blant "de kule". Helst vil jeg vel bare at han ikke skal synes så mye og være "helt vanlig" i allfall til han finner seg noen venner. 

Angående å kaste klær, så gjelder det de mest ekstreme. Han kunne godt gått med altfor korte bukser og genser med Five nights at Freddys på, og det tror jeg ikke er spesielt lurt. 

Vi bor i en relativt stor by på Østlandet. Miljøet kan være litt tøft på ungdomsskolene her

Altså min sønn kunne gjort det samme. Hender han går ut med alt for korte bukser viss jeg ikke har rukket å rydde de vekk. Synes selv hm sine bukser har en tendens til å være litt korte i forhold til str. Lindex sine og name it lmtd og Lee sine modeller synes jeg ofte er bedre. Levis sine barne/ungdoms jeans synes jeg er små i str så sluttet å kjøpe de.

Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Mye har med hvor en bor. Her er vernesko, arbeidsbukse og helst gensere fra forskjellige firmaer med logo som er populært både blandt jenter og gutter

Endret av jegerrinne
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommene som starter på ungdomsskolen kommer i utrolig mange varianter. Du har dem i merkeklær, du har de høye og "kule", de som er små, de som fortsatt er litt umoden (som egentlig gjelder de fleste, men noen skjuler de litt bedre), du har de smale og de tykke, de i arbeidsklær, de som er litt mer EMO, gaminggutta, sminkejenter, skatejentene, guttene som kler på seg det som ligger nærmest senga osv. Det er MYE rart og gøyalt som dukker opp hver høst ;)

La gutten din utvikle seg i sitt eget tempo. Det viktigste er at han har et sosialt nettverk som han trives i, at han trives i klassen, har venner på fritiden og at han faktisk er på skolen. Resten vokser han inn i etterhvert :)

Anonymkode: d9be4...70c

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg jente, og de er kanskje mer tilgivende overfor de som er litt annerledes. Men joggebukser og t-skjorter med vanlig trykk er null problem. Ei heller sko uten knyting.

Hun er ei tynn lita flis som fortsatt ikke helt har blitt ungdom, hun har funnet "gjengen" sin som består av 7 gutter og jenter fra 8. til 10. klasse som liker bøker, film, tegneserier, volleyball, trampoline og å sykle på måfå.

Anonymkode: 967e3...b20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg jente, og de er kanskje mer tilgivende overfor de som er litt annerledes. Men joggebukser og t-skjorter med vanlig trykk er null problem. Ei heller sko uten knyting.

Hun er ei tynn lita flis som fortsatt ikke helt har blitt ungdom, hun har funnet "gjengen" sin som består av 7 gutter og jenter fra 8. til 10. klasse som liker bøker, film, tegneserier, volleyball, trampoline og å sykle på måfå.

Sykle på måfå er en høyst undervurdert aktivitet :) 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Sykle på måfå er en høyst undervurdert aktivitet :) 

Ja 😊

Egentlig er jeg glad jeg fortsatt har et barn, det er nok liksomvoksne i klassen. Men i likhet med TS var jeg bekymret i overgangen til ungdomsskolen. Heldigvis uten grunn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å dømme etter hva mine to yngste nevøer har brukt de siste 3 årene (begge begynner på videregående nå):

1. T-skjorter/gensere i nøytrale farger uten synlig logo, jeans, ytterjakker uten synlig logo eller med en liten, diskret logo, svarte eller grå joggesko.

2. Svarte t-skjorter/gensere med logoen til pappas eller onkels firma, arbeidsbukser, slitte joggesko eller vernesko, billig ytterjakke fra f.eks Sport Outlet (svart eller marineblå).

El-sparkesykkel og svart hjelm hører med i begge tilfeller.

Anonymkode: e1e38...04b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen tips.

Angående sko, så kan du kjøpe sko, og hurtigisser utenom. Like lett å stramme som borrelås, og ser ikke riktig så barnslig ut. 

Joggebukse er digg å gå i, men kanskje kjøpe inn noen treningsbukser og lihnende bukser i tillegg. 

Du skriver at han er tynn, og jeg har selv erfaring med tynne barn. Mine likte ikke jeans, fordi de eneste buksene som passet var fra barneavdelingen. 

Han er ikke for gammel for Roblox. Tror det har blitt mer eller mindre et kultspill blant de som vokser opp i dag, og jeg har selv ei jente som går på videregående som spiller dette spillet. 

Du vet sikkert hva dlags musikk han liker, kanskje han har et favorittband? Band-tskjorter kan være en idé.

Anonymkode: f7aa7...c1a

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke du skal ta fra ham klær osv. som du synes er barnslige. Da skaper du problemer som kanskje ikke var der i utgangspunktet, og du forteller ham at han må forandre seg for å være bra nok.

Det er helt normalt å være barnslig når man begynner i 8. klasse! Han kommer ikke til å være den eneste. La ham finne ut av ting selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke du skal ta fra ham klær osv. som du synes er barnslige. Da skaper du problemer som kanskje ikke var der i utgangspunktet, og du forteller ham at han må forandre seg for å være bra nok.

Det er helt normalt å være barnslig når man begynner i 8. klasse! Han kommer ikke til å være den eneste. La ham finne ut av ting selv.

Helt enig. Jeg ble sjokkert over å lese HI. For en invaderende mor! La gutten få gå kledd som han vil. 

Anonymkode: 8151f...c92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Plaine hvite teskjorter, samt noen svarte. Hvite og svarte hettegensere, vide dongeri og noen kule joggebukser. HM er greit, og bedre en Cubus, her vi bor. Har kjøpt noe fra Lee og. Det er innenfor. De vil gjerne ha noe fra Gant og, så da har jeg kjøpt noen hvite teskjorter. Sko fra Nike duger. 

Anonymkode: 23724...9ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Jeg ble sjokkert over å lese HI. For en invaderende mor! La gutten få gå kledd som han vil. 

Uenig. Sosialt er det viktig å passe inn på ungdomsskolen. Å finne sin egen individualitet er bedre senere, faktisk. Så overflatisk og brutalt er livet. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Uenig. Sosialt er det viktig å passe inn på ungdomsskolen. Å finne sin egen individualitet er bedre senere, faktisk. Så overflatisk og brutalt er livet. 

Ok, det er din mening. Jeg er uenig. Og jeg er veldig sikker på at jeg har og har hatt flere barn på ungdomsskolen enn du har. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, det er din mening. Jeg er uenig. Og jeg er veldig sikker på at jeg har og har hatt flere barn på ungdomsskolen enn du har. 

Ja? For jeg har hatt nokså mange der og har enda. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...