AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Skrevet 23. juli 2024 Jeg er ny bruker med Folio og Fiken. Jeg har nå opprettet fiken og folio for morselskap (holding) og datterselskap (driftselskap). I fiken ser jeg nå at Folio-kontoen og Folio-bankkortet kommer opp som to ulike enheter med ulikt kontonummer. Og begge må avstemmes hver for seg hver måned. Hva kommer dette av når kortet er tilhørende den bankkontoen? Anonymkode: c6472...f1f
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Skrevet 23. juli 2024 Hvis det er et bankkort (debetkort) tilhørende bankkontoen, skulle det vel egentlig ikke vært lagt inn. Konto og kort vil da ha akkurat samme pengestrøm og saldo. Er det et betalingskort/kredittkort har kort og konto ulik pengestrøm og saldo, og begge må avstemmes. Anonymkode: bc72b...da8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis det er et bankkort (debetkort) tilhørende bankkontoen, skulle det vel egentlig ikke vært lagt inn. Konto og kort vil da ha akkurat samme pengestrøm og saldo. Er det et betalingskort/kredittkort har kort og konto ulik pengestrøm og saldo, og begge må avstemmes. Anonymkode: bc72b...da8 Hmm okei. Det er et betalingskort som kom når jeg opprettet folio-konto. Man må overføre penger fra folio bankonto til betalingskortet. Jeg har trykt på at dette skal gjøres automatisk. Det overføres da automatisk 10K når saldo på kortet kommer under 5k. Alle kjøp med kortet registreres automatisk opp mot fiken i regnskapet. Er det derfor det kommer opp som to enheter i fiken? Fordi man i teorien f. Eks kan ha 500K på driftskontoen, men bare 10K på kortet? Anonymkode: c6472...f1f
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hmm okei. Det er et betalingskort som kom når jeg opprettet folio-konto. Man må overføre penger fra folio bankonto til betalingskortet. Jeg har trykt på at dette skal gjøres automatisk. Det overføres da automatisk 10K når saldo på kortet kommer under 5k. Alle kjøp med kortet registreres automatisk opp mot fiken i regnskapet. Er det derfor det kommer opp som to enheter i fiken? Fordi man i teorien f. Eks kan ha 500K på driftskontoen, men bare 10K på kortet? Anonymkode: c6472...f1f … slik at regnskapsmessig må disse avstemmes hver for seg…? Anonymkode: c6472...f1f
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): … slik at regnskapsmessig må disse avstemmes hver for seg…? Anonymkode: c6472...f1f Ja, da må de avstemmes hver for seg. Anonymkode: bc72b...da8
Snublefot62 Skrevet 24. juli 2024 #6 Skrevet 24. juli 2024 Dette er fordi det er to separate bankkontoer. Man får en driftskonto (hvor man får penger inn og betaler ut fra), en kortkonto (som kortet er koblet opp på), en sparekonto og en skattetrekk konto. Disse må bankavstemmes hver for seg. Akkurat hvorfor Folio har valgt å ha egen konto for kortet, og evnt om det er regler som krever det, vet jeg ikke. Men rent praktisk mener jeg det er fornuft da man får litt bedre kontroll på kontantstrømmen. Og skulle nå noen klare å få tilgang til kortet og misbruker det, så er det begrenset til pengene som står der. Husk og at du kan sette opp auto-påfyll på kortet så Folio automatisk overfører penger fra driftskonto til kortkonto så du alltid har 10k der, når det er mindre enn 5k igjen på kortet. Folio/Fiken legger inn føringen automatisk i regnskapet og, men du må avstemme det manuelt. Tipser deg og om chatten til Folio. De er veldig raske og veldig flinke
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 Dersom man har ENK og AS og leier noe ut som privatperson til AS, slik som at jeg privat har kjøpt en bolig jeg leier ut på airbnb i den byen hvor jeg har min arbeidsplass, når jeg ikke benytter den selv. Før jeg kjøpte denne boligen måtte jeg leie hotell i byen de dagene jeg hadde jobbperioder. Brukte mellom 20.000-30.000kr i måneden på hotell. Jeg har nå kjøpt en liten bolig og kan leie ut et soverom til mitt AS når jeg har jobbperioder, for samme markedspris som jeg leier ut på airbnb for. Mitt spørsmål er: Dersom jeg leier ut et soverom i boligen fra meg privat til mitt AS for f.eks. 500kr/natten, må jeg også gjøre en fysisk transaksjon fra driftskontoen i AS’et til min bankkonto? Eller kan det bare føres som en utgift for AS’et? Anonymkode: c6472...f1f
Snublefot62 Skrevet 2. august 2024 #8 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Dersom man har ENK og AS og leier noe ut som privatperson til AS, slik som at jeg privat har kjøpt en bolig jeg leier ut på airbnb i den byen hvor jeg har min arbeidsplass, når jeg ikke benytter den selv. Før jeg kjøpte denne boligen måtte jeg leie hotell i byen de dagene jeg hadde jobbperioder. Brukte mellom 20.000-30.000kr i måneden på hotell. Jeg har nå kjøpt en liten bolig og kan leie ut et soverom til mitt AS når jeg har jobbperioder, for samme markedspris som jeg leier ut på airbnb for. Mitt spørsmål er: Dersom jeg leier ut et soverom i boligen fra meg privat til mitt AS for f.eks. 500kr/natten, må jeg også gjøre en fysisk transaksjon fra driftskontoen i AS’et til min bankkonto? Eller kan det bare føres som en utgift for AS’et? Anonymkode: c6472...f1f Hovedregelen er at regnskapet skal gjenspeile de faktiske forhold. Her vil du mangle dokumentasjon og få feil siden du sier du har en utgift du ikke har. Dvs bankavstemmingen vil jo ikke være rett. Uten at jeg er regnskapsfører så ville jeg påstå at det rette er at du faktisk og gjennomfører banktransaksjonen fra firmakontoen til privatkonto, og lage et bilag på at dette er for leie av boligen. Da har du en utgift i regnskapet og en overføring på konto. Så er jo spørsmålet om det dukker opp skattemessige spørsmål her. Men så lenge prisen er markedspris så skal vel inntekten du får privat håndteres på lik linje med de andre inntektene du får, og skattes tilsvarende. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #9 Skrevet 2. august 2024 Når man har et lite AS og er eneste aksjonær og eneste i styret, er det nok å gjennomføre generalforsamling en gang i året eller er jeg også pliktig å formelt gjennomføre styremøter/årsmøte med meg selv og skrive referat fra dette?? Anonymkode: c6472...f1f
Snublefot62 Skrevet 2. august 2024 #10 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når man har et lite AS og er eneste aksjonær og eneste i styret, er det nok å gjennomføre generalforsamling en gang i året eller er jeg også pliktig å formelt gjennomføre styremøter/årsmøte med meg selv og skrive referat fra dette?? Anonymkode: c6472...f1f Aksjeselskap har bare krav om en generalforsamling i året, og den skal gjennomføres innen 6 måneder etter utgangen av forrige regnskapsår, ref aksjeloven paragraf 5-5. https://lovdata.no/lov/1997-06-13-44/§5-5 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #11 Skrevet 2. august 2024 Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Aksjeselskap har bare krav om en generalforsamling i året, og den skal gjennomføres innen 6 måneder etter utgangen av forrige regnskapsår, ref aksjeloven paragraf 5-5. https://lovdata.no/lov/1997-06-13-44/§5-5 Takk, du er en knupp! Anonymkode: c6472...f1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå