Gå til innhold

Hunden glefset etter barnet vårt - to ganger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ser ofte at det er mange som ikke er bevist på å sette hunden i "fri" og da vil mange hunder føle at de hele tiden må være på for å beskytte flokken og passe på at alt går rett for seg.

Eller følelsen av å bli straffet..

Anonymkode: 20cc3...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, Surpomp said:

En hund vet ikke hva sjalusi er.
Rangordning er derimot foredlet i hunders/flokkdyrs gener siden tidenes morgen

Vil anbefale deg å lese deg opp litt. Hundeverden har gått bort fra dette med rangordning, alfahund og lederskap for lenge siden.

Dvs, det er noen små miljøer som fortsatt holder stand, det vil ta et par generasjoner før slike ideer dør helt ut. Men de fleste andre som følger med på nyere forskning har gått videre.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (10 timer siden):

En hund vet ikke hva sjalusi er.

Ehh.. JO !!  ? Hunden kan riktignok ikke stave ordet..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehh.. JO !!  ? Hunden kan riktignok ikke stave ordet..

Nei, det er litt delte meninger om det. Det er kommet noe interessant forskning som viser at hunder kan ha en forståelse av forfordeling, men de føler nok ikke sjalusi på en like avansert måte som vi gjør. 

Vi vet uansett for lite til å bastant påstå verken det ene eller andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 23.05):

Vår kjære familiehund har to dager på rad - i ganske like situasjoner - bjeffet og glefset etter barnet vårt på 1,5 år. 

Anonymkode: 6e3ba...d25

Hvordan går det? Nå har det vel gått mange nok dager til at hunden er omplassert?

Anonymkode: ffea3...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (14 minutter siden):

Nei, det er litt delte meninger om det. Det er kommet noe interessant forskning som viser at hunder kan ha en forståelse av forfordeling, men de føler nok ikke sjalusi på en like avansert måte som vi gjør. 

Vi vet uansett for lite til å bastant påstå verken det ene eller andre.

Forskjellsbehandling er kanskje et bedre uttrykk. Når nabokatten kommer i stua her blir det desperasjon i øynene til hunden hvis bare katten får mat og oppmerksomhet. Det har jeg selvsagt sluttet med. Nå har de fått lov(jeg har turt) til å la de hilse på hverandre isteden. Og jeg gir de 50/50 med fôr og oppmerksomhet. Det funker greit..

Endret av PITTY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan går det? Nå har det vel gått mange nok dager til at hunden er omplassert?

Anonymkode: ffea3...1cd

Hehe, nei, vi har ikke tenkt å omplassere henne enda. Vi har fjernet henne fra kjøkkenet i situasjoner rundt mat, og er ellers påpasselig med barnet rundt hunden. Ellers ikke gjort noe særlig mer. Hunden har ikke reagert annerledes enn hun pleier mot barnet. Hun er medgjørlig og tålmodig i alle andre situasjoner. Så enten var det bare ubehagelig at han falt på henne på den måten, eller så var det ekstra vanskelig i kombinasjon med mat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 time siden):

Forskjellsbehandling er kanskje et bedre uttrykk. Når nabokatten kommer i stua her blir det desperasjon i øynene til hunden hvis bare katten får mat og oppmerksomhet. Det har jeg selvsagt sluttet med. Nå har de fått lov(jeg har turt) til å la de hilse på hverandre isteden. Og jeg gir de 50/50 med fôr og oppmerksomhet. Det funker greit..

Fint at det funker greit for deg,men det er IKKE greit å mate andres katter 

Jeg hadde blitt ganske sur dersom jeg hadde oppdaget det.

Det er en misforstått vennlighet.

Anonymkode: 4a40e...fc5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe, nei, vi har ikke tenkt å omplassere henne enda. Vi har fjernet henne fra kjøkkenet i situasjoner rundt mat, og er ellers påpasselig med barnet rundt hunden. Ellers ikke gjort noe særlig mer. Hunden har ikke reagert annerledes enn hun pleier mot barnet. Hun er medgjørlig og tålmodig i alle andre situasjoner. Så enten var det bare ubehagelig at han falt på henne på den måten, eller så var det ekstra vanskelig i kombinasjon med mat. 

Det hørtes lurt ut. Ikke noen vits i å ta helt av på bakgrunn av en hendelse, høres ut som du tar de rette forholdsreglene :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fint at det funker greit for deg,men det er IKKE greit å mate andres katter 

Jeg hadde blitt ganske sur dersom jeg hadde oppdaget det.

Det er en misforstått vennlighet.

Anonymkode: 4a40e...fc5

Og hva vet du om hvordan MIN nabo stiller seg til det? Og i hvilken situasjon det gjelder.

Interessant.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke alle som burde ha dyr og det er flere i denne tråden så faller inn under den kategorien.

Anonymkode: ddb94...655

Nettopp. ….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan bli trigget av maten, så kom hun borti han samtidig. 
Ta hunden når han knurrer på barnet, han skal vite at han er helt nederst på rangstigen 

Anonymkode: 8417c...04b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hunder kan bli trigget av maten, så kom hun borti han samtidig. 
Ta hunden når han knurrer på barnet, han skal vite at han er helt nederst på rangstigen 

Anonymkode: 8417c...04b

Ikke hør på dette ts! Man skal ikke «ta» hunden for å knurre. Det er for det første dumt, det blir som å ta batteriet ut av røykvarsleren. Om hunden ikke får bruke språket sitt kan den gå rett til sterkere lut neste gang, som glefsing eller biting. 

For det andre er det ikke lov: https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/hund/trening-av-hund--hva-er-lov#kap-2-voldog-straff-i-hundetrening

Anonymkode: 9a899...876

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke hør på dette ts! Man skal ikke «ta» hunden for å knurre. Det er for det første dumt, det blir som å ta batteriet ut av røykvarsleren. Om hunden ikke får bruke språket sitt kan den gå rett til sterkere lut neste gang, som glefsing eller biting. 

For det andre er det ikke lov: https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/hund/trening-av-hund--hva-er-lov#kap-2-voldog-straff-i-hundetrening

Trening skal være lystbasert med positive responser.
Å «ta» hunden, er i dette tilfellet å sette den på plass, akkurat slik voksne hunder gjør med valper.
Å akseptere knurring mot barn og andre fordi den skal «få lov til å bruke språket sitt» er bare for dumt.
Dette er en oppskrift hvor eieren stimulerer til problemadferd, som i alvorlige tilfeller medfører avliving av hunden på ordre fra Politiet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressursforsvar er jo dette. Vi selv opplevde dette når vi fikk valp for mange år siden. 
vi stod alle sammen på kjøkkenet for å lage mat. Så kom barnet vårt i mellom hund og mat og hunden da glefset og bjeffet. 
Vi reagerte som dere, vi tok kontakt med oppdretter, fod osv. 

Fikk elendige råd på veien og vi fryktet at det skulle skje igjen i flere år. Vi ble så redde for mange mente han var aggressiv. vi fikk beskjed om å begynne å ta fra han mat osv når han spiste sånn at han skjønte at han får. Det dummeste rådet noen gang! 
Etterhvert skjønte vi at sånn her kan ikke hunden ha det etter å ha brukt store summer på adferdsspesialist, vi begynte isteden på å være med på hvilke situasjoner vi setter hunden vår i. La hunden få matro, ikke la barna komme mellom mat og hunden, lese meg opp om dempende signaler, forstå hunden vår.
Nå mange år senere så vet vi at vår hund er ikke aggressiv, er en ekstremt vennlig hund med ressursforsvar og gir vi hunden fred rundt mat blir dette forsvaret mindre og mindre. Nå er vi ikke bekymret lenger, nå kan hunden vår ligge på gulvet i fred og ro uten å være redd for at noe skal skje.

Og hver så snill ikke hør på dette med alfa hund, rangstige og at hunder ikke har følelser. Det er feil! Vi er ingen ulver, dette vet hunden også. Hunder har også følelser, de kjenner på ensomhet, kjærlighet, sjalusi, lengsel også sorg! 
Nå må vi mennesker slutte å tro at det er kun vi mennesker som har disse egenskapene.  

Endret av Forvirret23
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (7 minutter siden):

Ressursforsvar er jo dette. Vi selv opplevde dette når vi fikk valp for mange år siden. 
vi stod alle sammen på kjøkkenet for å lege mat. Så kom barnet vårt i mellom hund og mat og hunden da glefset og bjeffet. 
Vi reagerte som dere, vi tok kontakt med oppdretter, fod osv. 

Fikk elendige råd på veien og vi fryktet at det skulle skje igjen i flere år. Vi ble så redde for mange mente han var aggressiv. vi fikk beskjed om å begynne å ta fra han mat osv når han spiste sånn at han skjønte at han får. Det dummeste rådet noen gang! 
Etterhvert skjønte vi at sånn her kan ikke hunden ha det etter å ha brukt store summer på adferdsspesialist, vi begynte isteden på å være med på hvilke situasjoner vi setter hunden vår i. La hunden få matro, ikke la barna komme mellom mat og hunden, lese meg opp om dempende signaler, forstå hunden vår.
Nå mange år senere så vet vi at vår hund er ikke aggressiv, er en ekstremt vennlig hund med ressursforsvar og gir vi hunden fred rundt mat blir dette forsvaret mindre og mindre. Nå er vi ikke bekymret lenger, nå kan hunden vår ligge på gulvet i fred og ro uten å være redd for at noe skal skje.

Og hver så snill ikke hør på dette med alfa hund, rangstige og at hunder ikke har følelser. Det er feil! Vi er ingen ulver, dette vet hunden også. Hunder har også følelser, de kjenner på ensomhet, kjærlighet, sjalusi, lengsel også sorg! 
Nå må vi mennesker slutte å tro at det er kun vi mennesker som har disse egenskapene.  

At eieren bestemmer hundens rutiner og tilrettelegger for at utfordrende situasjoner ikke oppstår, er en god måte å vise hvem som er flokklederen.
Men å tillegge hunden følelser og reaksjonsmønstere på lik linje med mennesker, er å dra strikken for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Surpomp said:

Trening skal være lystbasert med positive responser.
Å «ta» hunden, er i dette tilfellet å sette den på plass, akkurat slik voksne hunder gjør med valper.
Å akseptere knurring mot barn og andre fordi den skal «få lov til å bruke språket sitt» er bare for dumt.
Dette er en oppskrift hvor eieren stimulerer til problemadferd, som i alvorlige tilfeller medfører avliving av hunden på ordre fra Politiet.

Å "ta" hunden som du kaller det, når den knurrer anbefales ikke. Å la hunden bruke språket sitt er smart, da får man en hund som snakker i stedet for å bite. Dette er ganske så gjengs oppfatning i hundemiljøene i dag.
Du bør oppdatere deg litt, høres ut som du lærte om hund for 30 år siden og ikke har oppdatert deg en dag siden da. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Å "ta" hunden som du kaller det, når den knurrer anbefales ikke. Å la hunden bruke språket sitt er smart, da får man en hund som snakker i stedet for å bite. Dette er ganske så gjengs oppfatning i hundemiljøene i dag.
Du bør oppdatere deg litt, høres ut som du lærte om hund for 30 år siden og ikke har oppdatert deg en dag siden da. 

Og dette er så viktig! For tar vi hunden hver gang den sier i fra på sitt språk vil hunden etterhvert slutte med de tidlige tegnene å gå rett på handling. Frata dyr språket er det dummeste vi kan gjøre. Hunden prater masse med både små tegn fra de og muntlig. 
Beste boka jeg har lest er faktisk dempende signaler, lærte enormt. Den boken begynner å bli gammel så dette burde de fleste ha fått med seg nå! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Forvirret23 said:

Og dette er så viktig! For tar vi hunden hver gang den sier i fra på sitt språk vil hunden etterhvert slutte med de tidlige tegnene å gå rett på handling. Frata dyr språket er det dummeste vi kan gjøre. Hunden prater masse med både små tegn fra de og muntlig. 
Beste boka jeg har lest er faktisk dempende signaler, lærte enormt. Den boken begynner å bli gammel så dette burde de fleste ha fått med seg nå! 

Tenker du på boken «på talefot med hunden»? Den kan i alle fall anbefales 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tenker du på boken «på talefot med hunden»? Den kan i alle fall anbefales 😊

Ja, var vel det den het. Fantastisk bok som burde være obligatorisk synes jeg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...